Fiendish Codex I: Hordes of the Abyss

Fiendish Codex I: Hordes of the Abyss

Information
פורסם ב31 ינואר 2008
נכתב על ידי האיש הזקן

Fiendish Codex I: Hordes of the Abyss מבוכים ודרקונים 3.5 מפלצות

שם המוצר: Fiendish Codex I: Hordes of the Abyss

שיטה: מבוכים ודרקונים 3.5

כותבים: Ed Stark, James Jacob, Erik Mona

שפת המוצר: אנגלית

מספר עמודים: 160 עמודים

מוציא לאור: Wizards of the Coast

מחיר מומלץ לצרכן: 30 דולר

דרוג המוצר: 5 מתוך 5


ספר זה הינו חלק מסדרת המפלצות ומיועד למנחה, כל ספר בסדרה סוקר בפרוטרט סוג אחד של מפלצת והפעם מדובר בשדים (demons). הספר הוא בן 160 עמודים ונכתב על-ידי James Jacobs (שדים חדשים ונסיכי השדים) Erik Mona (תיאורי המישורים) ו Ed stark (כנראה השאר). אריק מונה וג'יימס ג'ייקובס נחשבים ל"מומחים" בנושא זה עם הכרות עמוקה עם ספרי שדים החל מהמהדורה הראשונה. הם גם כותבים את הספר המקביל לבני-שטן (devils). הספר הוא בן 160 עמודים ומחירו הדולרי הוא 30 דולר.

פרק 1- Demonic Lore:
הפרק הראשון מציג תיאוריה להיווצרות השדים והשאול כפי שמופיע במגילות השחורות של אהם, חוקר עתיק שייסד מסדר שלם שמיועד לחקור ולהלחם בשדים. התיאור שווה ומעניין. לאחר-מכן הספר דן קמעה באנטומיה של הdretch, השד הפשוט ביותר וממשיך ומסביר את התיאוריה של אהם כיצד נוצרים שדים, כיצד הם מתקדמים בדרגות והמוות שלהם- שכולל גם 20 דרכים לתאר מוות של שד במישור הראשי.
צורת הכתיבה, שבה כל ה"עובדות" על השדים והשאול מוצגים כתיאוריה מחקרית של אהם היא מגניבה בעיניי ומאפשרת חופש אישי לכל מנחה כמו-גם לא נוגדת תיאוריות מגרסאות קודמות.
מכאן הפרק הופך למעשי קצת יותר, מסביר כיצד שדים יכולים להגיע למישור הראשי, על השערים לשאול וכיצד לזהות אותם.
החלק הבא מתאר חמשה תפקידים ששדים יכולים למלא - מתנקש, בריון, שליט, מניפולטור, משחית. כל תפקיד מקבל תיאור כללי, עצותלשילוב במערכה, שדים שניתנים להשתמש בהם, טקטיקה אפשרית לקרבות. רוב התוכן חביב, תורם בעיקר רעיונות וגם עצות למנחים חדשים לשימוש בשדים במערכה שלהם. הטקטיקה לקרבות די מיותרת לטעמי. למעשה כל החלק הוא חביב, והיה אפשר לנצל את הדפים לדברים יותר טובים :) אבל זה ההבדל בין חביב כאן למצויין במרבית חלקי הספר האחרים.
החלק האחרון בפרק מתאר כיצד שדים יכולים להשתלט על בני-אנוש ואף על חפצים, אלו תפקידים הם יכולים למלא - צופה, השתלטות מושלמת ואף הפיכת גוף הפונדקאי לגופם החדש בעל מאפיינים מהשאול. כמובן שהוא גם מתאר כיצד ניתן לגרש אותם. תוכן מכני מעורבב עם פלאף, אותי קצת פחות מעניין אבל מועיל בהחלט למי שרוצה לדעת יותר על האספקט הזה של שדים.

פרק 2 - שדים חדשים:
בפרק זה תמצאו 17 שדים חדשים להנאתכם פזורים בין ד"א 1 עד ל-19,בפורמט המפלצות החדש. בנוסף הפרק מציג שני סוגי שדים חדשים בנוסף ל tanar'ri - ה obyrith, השדים ששלטו בשאול קודם לכן וכעת נותרו רק בודדים מבני-גזעם. וה loumara, שדים שמתמחשים בדיבוק והשתלטות (למעשה שם אחד השדים הוא דיבוק... :) ). המגוון נאה, השדים מעניינים ובהחלט שווים - חלק מצויין לכל חובבי השדים ומפלצות חדשות שהשחקנים שלי ישנאו :).

פרק 3 - אדוני השדים:
ראשית נתחיל בהחלטה של כותבי הספר להקצות לאדוני השדים דרוגי-אתגר הנעים בין 19 ל-23, דבר שגרם למהומות רבות בפורומים ברחבי העולם ואפילו קצת בפורומי הפונדק. אפשר לזהות שתי סיעות עיקריות:
הראשונה טוענת שמדובר בדירוגי אתגר גבוהים יחסית, אך נמוכים מספיק כך שאדוני השדים מהווים יריב מצויין לסיום מערכה בדרגות הגבוהות - גיבורים בדרגה ה-19 מצילים את העולם והורגים את orcus.
המתנגדים טוענים שמדובר ב"ביזיון" לשיטה, ושובר את ההיגיון הפנימי שאדון שדים עם ד"א 19 יותר חלש לכאורה מ balor בד"א 20.
אני לא אכנס לעומק, אך לפני שקראתי את הספר הייתי שייך לסיעה השנייה, באמונה שאדוני שדים צריכים להיות בדירוגי אתגר שנעים בין 22 במינימום עד 28 בערך. אחרי שקראתי את החלק, ולקחתי את אחד מאדוני השדים כבסיס למערכה שאני מריץ לחבורה שלי, הצטרפתי למחנה הראשון. שדים בד"א 19-23 rulez! ולמי שמעוניין, יש רבע עמוד של הסברים כיצד לחזק אותם...
ועכשיו לתיאורי אדוני השדים עצמם שקיימים בספר:
Baphomet - נסיך המינוטאורים הברברים וחיות הפרא, ד"א 20.
Dagon - נסיך המעמקים, אחד מה obyrith ששרדו, פטרון היצורים המרושעים המתחבאים במעמקי האוקיינוס. מתבודד לרוב וידוע בידע העתיק הרב שיש ברשותו. ד"א 22.
Demogorgon - נסיך השדים בכבודו ובעצמו, נלחם מול אורקוס וגראזט, בעל שני ראשים שנלחמים אחד עם השני על השליטה. ד"א 23.
Fraz-Urb'Luu - נסיך ההטעייה, האשליות והתכסיסים שנמלט לאחרונה משעבוד במישור הראשי. ידוע ביכולתו לזמן שדים אחרים אליו גם בניגוד לרצונם. ד"א 21
Grazz't - הנסיך האפל, פטרונם של העריצים ואלו ששולטים בכוח. דומה לבן-אנוש במראהו ושולט בממלכה הגדולה בשאול. יחסי אהבה-שנאה עם Iggwilv, אלפית אפלה ומכשפת רבת-עוצמה. ד"א 22.
Juiblex - אדון ללא פנים, נסיך הרפש. רוצה להרוג ולהתעלל ללא תוכניות זדוניות, ד"א 19.
Kostchtchie - נסיך הזעם ושליט של השממות הקפואות במישורי הברזל. שד-ענק מעוות, השולט על שבטי-ענקים רבים. ד"א 21.
Malcantht - מלכת ה succubi, מפתה כשם שהיא מסוכנת, פטרונית ההדוניסטים והתאווים. ד"א 21
Obox-ob - נסיך הרמשים, גם הוא אחד מה obyrith ששרדו, לשעבר נסיך השדים ומשתוקק לחזור למעמדו הקודם. ד"א 22.
Orcus - נסיך האל-מתים, נהרג, קם לתחיה כאל-מת וחזר להיות אדון שדים. בין השדים הידועים במו"ד ומחפש נקמה כנגד grazz't ו-demogorgon שהרגו אותו. ד"א 22.
Pale Night - אם השדים, אומרים שהיא ילדה את השדים שאנו מכירים היום, עתיקה לאין שיעור והשלישית מבין ה obyrith שמשמשים כנסיכים בשאול. ד"א 21.
Pazuzu - נסיך הממלכות האוויריות התחתונות, מתענג על השחתת הטהור. ד"א 22.
Yeenoghu - נסיך הנולים, אדון המשור ה 422 בשאול, מאמין בחזון שבו הנולים ישלטו במישור הראשי ושאר הגזעים יכרעו לרגליהם. ד"א 20.
Zuggtmoy - גבירת הפונגוס, מייסדת מקדש הרוע היסודני, בעלת אינטרסים רבים במישור הראשי.

כל תיאור אדון שדים כולל את נתוני המשחק שלו, טקטיקה בקרב וחצי עמוד על המשרתים, אוייבים ומטרות - פלאף מגניב ברוב המקרים. בנוסף יש טבלת ידע על כל אדון שדים. פרק מצויין, עם מידע משובח שפשוט תענוג לקרוא - כמעט כל אחד מאדוני השדים יכול לשמש אויב מר לחבורה שלכם ולתת השראה למערכה שלמה.

פרק 4 - להתעסק עם שדים
פרק זה מכיל כישרונות, לחשים ומידע על הכת השחורה של אהם ומספר עתקים - המגילות של אהם. למעשה רוב החומר כאן הוא מכני באופיו.
כישרונות: יש 24 כישרונות בספר. 4 מהם הם רגילים, חביבים אך לא ממש מבריקים. עוד 6 הם כישרונות אפלים, שמאפשרים לך לתקשר עם יצורים מרושעים, לקבל מהם כוחות מיוחדים ולחזק את יכולות הלחימה שלך כנגד הטוב. מיועד בעיקר לדב"שים לטעמי אך גם לדמויות מרושעות - שווה ויצירתי. עיקר הכישרונות הם גם המרתקים ביותר - ירושה שדית. בעצם, מדובר בכך שלדמות שלך יש מורשת שדית דבר שמעניק לה שלל כוחות מיוחדים, אך כל כוח חדש גם מכיל בתוכו חיסרון קטן ומחזק את הצד השדי בך. מאידך, כל כישרון נוסף גם מחזק את הכישרונות הקיימים.
לדוגמא, הכישרון demonnic sneak attack מאפשר לך לגלגל מחדש מספר קוביות מהתקפת הפתע שלך השוומה למספר הכישרונות מורשת שדים שיש לך. החיסרון שלו הוא שאתה מתקשה להסתיר את הכוונות הזדוניות שלך, מחסר 2- ל bluff. בקיצור, כישרונות מגניבים, גם מבחינת קראנץ' וגם מבחינת פלאף. אהבתי.
החלק הבא מכיל מספר לחשים (כ-20) ושש domains חדשים - corruption, demonic, entropy, fury, ooze, temptation. הלחשים הם בעיקר לחשים מרושעים ועוצמתיים - הרעילו את כל האגם והרגו ככה את כל התושבים :) ופחות שימושיים ביום-יום. יש גם לחש מגניב שמאפשר לך לשלוח מטרות לשאול, להפוך יצור למפלצת למספר סיבובים, להכריח שדים להעניק לך כוחות חדשים ועוד... בקיצור, לחשים מגניבים, מרושעים ובסיגנון הנכון.
החלק השלישי והאחרון דן בכת השחורה של אהם. כת של מלומדים ולוחמים (מטורפים) שמטרתם היא למצוא את כל המגילות של אהם ולצבור כמה שיותר ידע על השאול. אה וגם להלחם בשדים :) תמצאו כאן את המידע הרגיל על ארגונים - רקע, הצטרפות, כיצד לשחק, תפקידם בעולם וכיו"ב. ארגון מגניב אם אתם רוצים לבסס מערכה על השאול, קל להכניס לכל עולם מערכה לטעמי. יכול להיות שימושי בהחלט. בנוסף מתואר סוג חדש של עתקים, המגילות של אהם, כל-אחת מהם מכילה ידע רב על השאול אך גם מהווה מטרה לשדים שרוצים להשמיד ידע זה. יש 4 עתקים לדוגמא המובאים ויכולים להיות בסיס טוב למערכה חדשה או להשתלבות במערכה קיימת. החלק הזה הוא פחות שימושי אולי עבור חלק מהמנחים, אך אחרים ימצאו כאן את הגרעין למערכה שלמה.

פרק 5 - אל תוך השאול
זהו הפרק הגדול מכולם עם 52 עמודים שמתאר את השאול, כיצד להגיע לשם וכיצד להגיע משכבה לשכבה - השאול מחולק למספר רב של שכבות, כל-אחת בעלת מאפיינים שונים ולרוב גם שליט אחר. מפורטות ששדרכים עיקריות להגיע ממקום למקום, כולל הנהר סטיקס :twisted: תמצאו כאן גם מידע על מה יכול לקרות לך שאתם מסתובבים שם (טיפ - דברים לא טובים ) ואז מגיע החלק הטוב ביותר בספר לטעמי - תיאורי המישורים :)
ארבע מישורים מפורטים בפירוט רב (חמש עמודים בערך), pazunia, azzagrat, the demonweb, thantos. יאמי, פשוט יאמי. כל אחד מהם כולל תיאור כללי, תיאור מקומות מעניינים, מפה של המישור, מידע על השוכנים בו ורעיונות להרפתקאות. עוד 11 שכבות מתוארים גם הם, אם כי קצת פחות, רק 2-3 עמודים למישור - אך איכות החומר היא בהחלט מעולה ומפצה על הכמות ה"מועטה". מה שנחמד שיש כאן את מרבית (אם לא כל) המישורים של אדוני השדים שהופיעו בפרק השני, כך שקל בעצם לבנות את המערכה בהתאם. הכתיבה היא יצירתית, קולחת ופשוט מעוררת. אין ספק בעיניי, פלאף משובח .

נספחים:
ארבעת העמודים האחרונים בספר מנוצלים היטב על-ידי שלושה נספחים שהם חובה לכל חובב השאול. הנספח הראשון מפרט את כל אדוני השדים, התואר שלהם, האינטרסים שלהם ובאיזה שכבה הם נמצאים. רפרנס מאוד נוח. הנספח השני מפרט את השכבות ה"מוכרות" בשאול, מספר, שם ושליט (אם יש ואם נמצא תחת מאבק שליטה). הנספח השלישי ואולי הכי נוח למנחים, הוא אינדקס של כל השדים שיצאו עד היום למהדורה השלישית ובאיזה ספר ניתן למצוא אותם, כמו-גם חלוקה שלהם לפי דירוגי אתגר. הנספחים הם בהחלט תוספת מעולה לספר מעולה.

עיצוב:
הספר מעוצב בסיגנון מכשפי החוף טיפוסי, כלומר שני טורים ועימוד באיכות גבוהה. האומנות לטעמי בספר היא ברמה מאוד גבוהה, בהשוואה למוצרים אחרים של מכשפי החוף ובכלל. המפות משגעות גם כן. בהחלט משובח גם במובן הזה.

סיכום: מנחים? מתעניינים בשאול ובשדים? רוצו לקנות :) גם אם שדים זה לא הדבר הכי מעניין בשבילכם, אחרי הספר הזה הם יהיו. 160 עמודים מהטובים שיצאו למו"ד גרסה 3. תזרקו את ספרי הקראנץ' לפח (קומפליטים וספרי גזעים, אני מסתכל עליכם) והתענגו על פלאף משובח :)


סקירות נוספות

פיד רסס הצטרף לרשימת הדיוור הפונדק בטוויטר הפונדק בפייסבוק

כניסה לאתר

הצטרף לצוות הפונדק

יש לך תוכן מגניב של משחקי תפקידים או משחקי לוח?
שיחקת במשחק חדש ומדגדג לך לכתוב לו סקירה?
מעוניין לפתוח בלוג בפונדק?

אתה מוזמן לפרסם בפונדק - כל מה שעליך לעשות זה ליצור משתמש, ואז תוכל לפרסם את הכתבות ישירות באתר. פנה אלינו בשאלות או הצעות.