המדריך השלם ללוחמה (Complete Warrior) הינו ספר נוסף בסדרת המדריכים השלמים, המיועד בעיקר לדמויות קרביות. הספר הוא בן 153 עמודים בכריכה קשה. הסקירה נכתבה לגרסה העברית של הספר.
ספרים נוספים בסדרה כוללים את:
המדריך השלם למאגיה.
המדריך השלם להרפתקן.
המדריך השלם לקדושה.
עמוד הפתיחה של המדריך השלם ללוחמה כולל את ההגדרה של כותביו לדמות קרבית, את רשימת הפרקים ומקורות. בדומה לשאר המדריכים השלמים, רוב הספר מכיל חומר קראנצ'י ויש מעט חומר משחקי.
כמו אחיו לסדרת המדריכים השלמים, המדריך השלם ללוחמה נפתח בפרק מקצועות הכולל שלושה מקצועות בסיס חדשים:
מחרף: מקצוע המשלב לחימה וקסם מאגי. אמנם לא חסרים מקצעות כאלה, אבל המחרף שונה בכך שיש לו את היכולת להמיט קללות על אויביו, דבר שמקנה לו אופי אפל יותר משל רוב המקצועות האלו. אני אישית די אוהב אותו.
סמוראי: הגרסה של וויזארדס לסמוראי המפורסם. לדעתי הוא בנוי בצורה די גרועה ולא נאמנה למקור, בניגוד לסמוראי שמופיע ב-Oriental Adventures. אחד מהדברים שהכי הפריעו לי במקצוע הוא שהסמוראי הזה (שוב, בניגוד לסמוראי של Oriental Adventures) מתמחה בלחימה בשתי חרבות, בעוד שהסמוראים המקוריים נשאו שתי חרבות, אבל נלחמו עם הקאטאנה בשתי ידיים.
עז-להב: לוחם זריז וגמיש, מין גרסה מעודנת יותר של לוחם. מקצוע חביב.
פרק זה של המדריך השלם ללוחמה כולל לא פחות מ-36 מקצועות יוקרה (!) המיועדים לדמויות קרביות. כל מקצוע כולל דב"ש לדוגמא מאותו מקצוע.
אב-סלע: גמד שקשור במיוחד לאבנים. מקצוע נחמד, אבל קצת ממוקד מדי לטעמי. (10 דרגות)
אביר הגביע: חבר במסדר שמטרתו להילחם בחוצנים מרושעים. בדומה לאב-הסלע, זה מקצוע נחמד מאד, אבל ממוקד מאד. (10 דרגות)
אביר ת'אי: שומרי ראש ואוכפי חוק מיומנים ומרושעים שמשרתים את אשפי הארגמן של ת'אי. מקצוע משעמם למדי, ואני לא חושב שאני אהנה לשחק דמות שכל מטרתה בחיים היא להגן על מישהו אחר. (5 דרגות)
אלוף הטבע: דרואיד שמחזק את צורת הפרא שלו ומגן על הטבע. מקצוע נחמד עם יכולות נחמדות מאד. (5 דרגות)
אמן הטלה: מקצוע שמתמחה בנשקי הטלה. הפלאף משעמם, היכולות מגניבות. (5 דרגות)
אמן היד הנעלמה: מקצוע שמתמחה בלחש טלקיניזיס. לא ברור מה הוא עושה בספר ללוחמים, אבל הוא מגניב, אז אני לא מתלונן. (5 דרגות)
אמן נשק אקזוטי: מקצוע שמתמחה בלחימה עם נשק אקזוטי מסוים. כמו אמן ההטלה, הפלאף משעמם אבל היכולות מגניבות. (3 דרגות)
דרוויש: לוחמים מעודנים שסגנון הלחימה שלהם מזכיר ריקוד. מקצוע מעולה מכל הבחינות. (10 דרגות)
זמרלהב: אלפים או חצי אלפים שמשלבים שירה, לחימה וקסם. היכולות די משעממות, אבל המקצוע עצמו מגניב למדי (אם כי קצת מוזר). (10 דרגות)
חניך מסדר הקשת: חבר במסדר לוחמני-פילוסופי שמתמחה באומנות הירי בקשת. מקצוע טוב מכל הבחינות. (10 דרגות)
כושף חרב: עוד מקצוע שמשלב קסם ולוחמה, ולא אחד מהטובים שבהם. מתעל קסמים דרך הנשק שלו ומפחית את הסיכוי לכישלון לחש משריון. (10 דרגות)
להב נעלם: לוחמים זריזים שמטעים את אויבם ואז מנחיתים עליו מכה קטלנית עם פגיונות או נשקים דומים. מקצוע טוב. (5 דרגות)
לוחם הדוב: ברברים שמחוברים לרוח ולטוטם הדוב ולומדים לשנות צורה לדובים. מקצוע מעניין אבל ממוקד מאד. (10 דרגות)
מביא צדק: אנשים שכל מטרתם היא לתפוס פושעים ולהביא אותם למשפט, אבל לא בשביל כסף ותהילה - הם עושים את זה כי מישהו צריך לעשות את זה. אחלה מקצוע. (10 דרגות)
מג זעם: מטיל לחשי מאגיה שנכנע להתקפי זעם ברבריים. מקצוע מוזר מאד, אבל נחמד. (10 דרגות)
מחריב: חבר באחווה רצחנית שמשרתת את ארית'נול. מקצוע מגניב מאד, עם טקס חניכה מגניב עוד יותר. (10 דרגות)
מצביא הדרקון הסגול: מפקד בדרקונים הסגולים (ארגון קרבי המופיע בספר) עם הרבה יכולות שמחזקות את בעלי הברית שלו. (5 דרגות)
מרגל מחשבה: מקצוע שמתמחה בקריאת המחשבות של אויביו, וכך יכול לצפות את המהלכים שלהם. (5 דרגות)
משורר מלחמה: טרובדור קרבי שמשתמש במוזיקה שלו כדי לעזור לחבריו. אני לא ממש אוהב את המקצוע, אבל אני גם לא אוהב טרובדורים בכלל, אז הדעה שלי לא ממש נחשבת. (10 דרגות)
משליך מגודל: מקצוע לגזעים גדולים ומעלה, שמתמחה בזריקת דברים. מקצוע מגניב למדי, אבל בגלל שאין הרבה שחקנים שמשחקים דמויות בסיווג גדול או יותר, הוא לא ממש יעיל לשחקנים. (3 דרגות)
מתאבק אימתני: לוחמים שמתמחים בהיאבקות. פלאף נחמד, יכולות מגניבות. (5 דרגות)
מתמיר קרבי: מתמיר הקרב מתמחה בשינוי גופו כדי לחזק את עצמו בקרב ולהפתיע את אויביו. אחלה מקצוע. (5 דרגות)
נזיר מקועקע: נזירים שמכוסים בקעקועים שנותנים להם יכולות קסומות. אני לא אוהב כל-כך את הרעיון של המקצוע, אבל העובדה שאין לו יכולות קבועות (הוא פשוט בוחר קעקוע אחד כל דרגה אי-זוגית) ושיש לו רשימה ארוכה מאד של קעקועים הופכת אותו למקצוע מגוון מאד. (10 דרגות)
נזיר שיכור: נזיר שמקבל יכולות מוזרות למדי (אבל מגניבות וחזקות) כשהוא שותה אלכוהול. מקצוע עוצמתי ומגניב. (10 דרגות)
עינו של גרואומש: מנהיגים אורקים או חצי-אורקים שמסורים כל-כך לגרואומש עד שהם עוקרים את עינם הימנית. פלאף מעולה, יכולות נחמדות. (10 דרגות)
פרש: לוחם שמתמחה ברכיבה ולחימה מגב סוס. מקצוע חזק מאד כשהוא רכוב. (10 דרגות)
צייד אפל: מקצוע שמתמחה בחיסול יצורים ב- Underdark. (5 דרגות)
צייד המתים: מקצוע שמתמחה בהשמדת אל-מתים. ממוקד מאד. (10 דרגות)
קוטל-ענקים ננסי: ננסים שמתמחים בחיסול ענקים. שוב, ממוקד מאד. (10 דרגות)
קוטל לחשים: מקצוע שמאמין שלבני התמותה אין מספיק אחריות כדי להשתמש בקסם, ולכן צד מטילי לחשים. ממוקד, אבל מגניב. (5 דרגות)
קנסאי: לוחם שמקדיש את חייו לשירות אדון או אידיאל ומחזק את נשקו הנבחר. מעולה מכל הבחינות, ואחד המקצועות המגניבים ביותר. (10 דרגות)
רודף אורקים: אלף שמתמחה בחיסול אורקים. שוב, ממוקד מאד ולא ממש מעניין. (10 דרגות)
רונין: סמוראי לשעבר שגורש על-ידי אדונו ואיבד את כבודו. למרות שסמוראי לשעבר מאבד את יכולותיו, הרונין מקבל חלק מהן בחזרה, לפי דרגתו כסמוראי. מקצוע נחמד. (10 דרגות)
רכב בן-מחצית: בני-מחצית שמתמחים בלחימה רכובה ומגנים על קהילות של בני עמם. טוב מאד. (10 דרגות)
שומר נאצל: דמויות קרביות שמקדישות את חייהן לשימור אידיאלים של כבוד, כנות, אבירות ואומץ. טוב. (10 דרגות)
שיכור-קרב: אפשר להגדיר אותם כברברים קיצוניים, שמתמכרים לריגוש ולטירוף של הקרב. מקבלים שיגעון קרב (כמו זעם ברברי, אבל חזק יותר), ועוד כמה יכולות נחמדות. עוצמתי מאד, והפלאף חביב. (10 דרגות)
הפרק נפתח בכישרונות חדשים, רבים מהם יעילים ומגניבים. בין הכישרונות הכלליים ישנם כישרונות שמחזקים את הזעם הברברי ואת שיגעון הקרב של שיכור-הקרב וכישרונות שמשתמשים באגרוף ההלם של הנזיר כדי לגרום לכל מיני השפעות.
בנוסף ישנם שלושה סוגי כישרונות חדשים (או לפחות סוגים שלא מופיעים בסל"ש):
כישרונות קדושה: כישרונות שמשתמשים בגירוש/גערה באל-מתים כדי ליצור השפעות שונות.
כישרונות טקטיים: כישרונות שמייצגים סגנון לחימה מסוים ונותנים לדמות שלוש יכולות שמתאימות לסגנון.
כישרונות סגנון נשק: כישרונות שמייצגים את סגנון הלחימה האישי של הדמות. למרות שכל הכישרונות בספר מיועדים לדמויות שמשתמשות בנשקים, אפשר ליצור כישרונות חדשים של לחימה ללא נשק. בכל מקרה, אני חושב שעדיף לכתוב כישרונות כאלה בעצמך, מכיוון שהכישרונות מייצגים סגנון אישי, ואם אתה כותב כישרון כזה בעצמך אתה יכול לכתוב אותו ככה שיתאים בדיוק לסגנון הלחימה של הדמות שלך.
אחרי הכישרונות ישנו חלק שקשור לקסם וכולל ארבעה תחומי השפעה חדשים, רשימת לחשי מחרף, לחשים חדשים ושלושה יצירי משמר - יצירי סוד מתכתיים וקרביים שמשמשים כשומרים של מטיל הלחשים.
לאחר מכן מתוארות שלושה מיומנויות חדשות: הופעה (תרגילים בנשק), זריזות ידיים (מאפשר לדמות להסתיר פגיון ולהפתיע את האויב כשהפגיון מופיע בידה) וארבעה סוגים חדשים של ידע.
בתחילת הפרק מוצגות שתי גישות למלחמה בעולם פנטזיה וטקטיקות מתאימות לכל סגנון:
לוחמה היסטורית: לוחמה פשוטה בסגנון ימי-הביניים. הטקטיקות שלה כוללות מטחי חיצים, מבנה קרבי (אתם יודעים, רוב החיילים מחזיקים את המגנים מעל הראש, ואילו החיילים בשוליים מצמידים מגנים) ועוד.
לוחמה בהשראה מודרנית: לוחמה מגניבה יותר, שמחליפה את הטכנולוגיה בקסם. הטקטיקות שלה כוללות כוחות אוויריים שרוכבים על יצורים מעופפים, חובשים כוהנים, מטילי לחשים שמתגברים את הכוח ועוד.
לאחר מכן יש הסבר על משחקים שבהם הדמויות משחקות שכירי חרב, דוגמאות ללחימה ספורטיבית (דו-קרב רמחים, גלדיאטורים, שח מזמנים ועוד), חפצי קסם (כולל יכולות חדשות לנשקים ושלושה חומרים מיוחדים חדשים), והסבר על מערכות מבוססות אנשי קרבות (דמויות קרביות), כולל עצות שיעזרו לדמות שלך לשרוד במערכה קרבית.
אחרי זה מתוארים שישה ארגונים קרביים:
הדרקונים הסגולים: ארגון צבאי המורכב מחיילים מיומנים שנאמנים למלך נאצל.
המחריבים: קבוצה קטנה למדי של רוצחים אכזריים שמשרתים את ארית'נול, אל הטבח.
מנזר איסה זומי: מנזר שמשמש כמרכז של מסדר הנזירים המקועקעים.
מסדר הגביע: מסדר קדוש שמטרתו מיגור השדים מהעולם.
מסדר הקשת: מסדר שמאמין שאופיו האמיתי של האדם נקבע על פי יכולתו בקשת, וחבריו מתאמנים בשיטת קשתות פילוסופית שנקראת "דרך הקשת".
שומרים נאצלים: לא ממש ארגון רשמי, אלא יותר אוסף של יחידים השותפים במחויבותם לקוד התנהגות מסוים.
לאחר מכן מתוארים מספר אלים חדשים (פנתיאון המלחמה) ויש קצת פירוט על איש הקרבות האגדי, כולל כישרונות אגדתיים (כישרונות הפתוחים רק לדמויות בדרגה 21 ומעלה).
הספר מסתיים בהסבר על היחס של איש הקרבות לנשקו (כולל עצות לבחירת נשק לפי נתוני הדמות), ונשקים אקזוטיים חדשים (כולל אלת המלחמה הלא מאוזנת בעליל: נשק חד-ידני שגורם 1ק12 נזק, אך מוריד את דרג"ש הדמות ב-1 כשהיא נלחמת איתו) והסבר קצר על נשקים פרימיטיביים ונשקים מאולתרים.
הספר מכיל בעיקר קראנץ' (מכאניקה). הפרק היחיד שיש בו חומר משחקי הוא הפרק האחרון, שלמרות שהחומר בו טוב למדי, הוא לא מספיק אם מה שאתם מחפשים זה הרבה פלאף מעניין וטוב. לעומת זאת, אם מה שמעניין אתכם זה קראנץ' שיחזק ויעשיר (לא במובן הכספי) את הדמות שלכם, ואם אתם משחקים בעיקר דמויות קרביות, הספר הזה הוא מה שאתם צריכים.
יש לך תוכן מגניב של משחקי תפקידים או משחקי לוח?
שיחקת במשחק חדש ומדגדג לך לכתוב לו סקירה?
מעוניין לפתוח בלוג בפונדק?
אתה מוזמן לפרסם בפונדק - כל מה שעליך לעשות זה ליצור משתמש, ואז תוכל לפרסם את הכתבות ישירות באתר. פנה אלינו בשאלות או הצעות.