הנשגבים, או בלעז Exalted הוא משחק-תפקידים פנטזיה אפי, מבית הזאב הלבן. כלומר במשחק זה הדמויות הן בעלות עוצמה אדירה כבר מהרגע שהן מתחילות את המשחק. בניגוד למו"ד לא מדובר בשיטת פנטזיה גנרית, אלא כזו שכוללת גם העולם - ה"בריאה", ששואב השראה רבה מאנימה.
הספר עצמו הוא בן 400 עמודים, כולו בצבע. זהו גם אחד מהמשחקים הבודדים בעל תרגום לעברית (הרביעי למעשה, אחרי מו"ד, מרוצללים ושחר האדמה).
את הסקירה אני אחלק לשלושה חלקים: העולם - סקירת סיפור הרקע של המערכה (פלאף). יצירת דמויות בשיטה ואת השיטה עצמה - כלומר מכניקה.
הסקירה בוצעה לגרסה האנגלית של הספר, למי שמעוניין בחוות דעת (מרובות, ומכל קצוות הקשת) על התרגום לעברית, ניתן לעיין כאן viewtopic.php?t=20877)
הנשגבים מתאר את תקופת התעוררותם של הסולארים - אחד מחמשת סוגי הנשגבים. הסולארים הם שליחיו של השמש הבלתי-מנוצח, ונבחרים על-ידו לשמש כאלופיו בבריאה. כל-אחד מהם הוא בעל כוח עצום, גם בתחילת דרכו, הם בעלי השפעה על העולם כולו. ישנם עוד ארבע סוגי נשגבים - אביסלים, שהינם סולארים למעשה שהושחתו וכעת משרתים את אדוני המוות; סידריאלים - נשגבים שמיימים, בעלי היכולת לחזות את העתיד, הם שליחי אלי הכוכבים; לונארים - נשגבים שמיימים,משני צורה ולוחמים רבי-עוצמה, מתחברים לצד החייתי והגנרלים של הסולארים בעידנים עברו; דמי-דרקון - נשגבים ארציים, פעם הם היוו את חיילי הרגלים של צבאות הסולארים, עד שהם מרדו בהם, הרגו את כולם והשתלטו על הבריאה. בעבר הם צדו כל סולאר שחזר לתחייה, אך כעת הקיסרות שלהם נמצאת במצב-ביש, עקב היעלמותה של הקיסרית.
עולם הנשגבים הוא הבריאה, עולם רחב ידיים, אשר גבולותיו הם הפראא - אזור בו אין למציאות שליטה ובני העם הנאווה (Fair Folk) עושים בו כרצונם, מעצבים אותם כפי ראות עיניהם. הבריאה מחולקת לחמש אזורים, האי המבורך במרכזו הוא מושב הקיסרות, מדינה אדירה שהקימו דמי הדרקון. מסביב לאי המבורך ניתן למצוא ערב-רב של מדינות, הנהנות מהסחר עם האי המבורך, ככל שמתרחקים מהמרכז, התרבות נעלמת עד שמגיעים לפראא. אלמנט חשוב נוסף במשחק הוא חמשת היסודות, בכל אחת מקצוות הבריאה נמצא אחד מקטבי חמשת היסודות - אש, בדרום - המדבר. מים במערב - ארכיפלגים וים אדיר. אוויר בצפון - הארצות הקפואות.
היום, הבריאה נמצאת בימים האחרונים של העידן השני, ושינויים מתחוללים בכל מקום - הקיסרית של דמי הדרקון נעלמה, הסולארים חזרו להלך בבריאה ואדוני המוות חזקים מתמיד. כך, הדמויות מגיעות בזמן הנכון בכדי להשאיר את החותם שלהן על העולם.
הספר מכיל מילון שבו כל המושגים הבסיסיים של העולם (כ-5 עמודים) לאחר-מכן ממשיך עם תיאור המערכה, החל בהיסטוריה קצרה, מבנה הבריאה והאלים/שדים/נשגבים ואז ממשיך לתיאור האי המבורך וכל אחד מכיווני השמיים (כ-45 עמודים)
בפרק היריבים ניתן למצוא כ-70 עמודים, שאומנם מכילים גם מידע מכני על כל האויבים האפשריים של החבורה, אך גם מספר עמודים של תיאור אודות אותם אויבים - בני הפיה, אדוני המוות, סוגי הנשגבים האחרים, שדים, יסודנים ועוד. בני הפיה באו מהפראא, יצורים שהם לא חלק מהמציאות, אך ניזונים על המציאות. הם יכולים להיות עוצמתים להפליא, או חלשים יחסית. מעבר להם, יש יצורים רגילים שננגעו על-ידי הפראא והפכו לגרסה מעוותות של עצמם. אדוני המוות, מגיעים מהעולם התחתי, ואיתם מתוארים גם הרוחות והאביסלים - נשגבים המשרתים את אדוני המוות. שדים, יסודנים ואלים הם כולם סוגים של רוחות. במשחק יש מספר רב של אלים, חזקים וחלשים כאחד, החל באלי נהר וכלה בשמש הבלתי מנוצח.
הבריאה מתוארת כמקום ססגוני, גדול מהחיים, בו הדמויות עתידות להיות הכוכב הראשי. אין ספק שהעושר של עולם המערכה והמגוון שבו, הם מוקד המשיכה העיקרי של אקזלטד. אני מאוד אהבתי.
ספר הבסיס מתאר את תהליך היצירה של דמויות שהינן סולארים, כלומר שליחיו של השמש הבלתי-מנוצח. תהליך היצירה כולל חמש שלבים עיקריים, ופרטים מכניים רבים אותם תצטרכו למלא ולזכור אודות הדמות החדשה שלכם. עם זאת, הספר גם מעודד את השחקן להתמקד לא רק בפן המכני של הדמות, אלא גם לבנות לה סיפור רקע ופלאף.
הדמויות באקזלטד הן מאוד קראנצ'יות, כמו שציינתי, יש כאן עומס של פרטים מכניים. תהליך יצירת הדמות מתחיל בבחירת הקאסטה של הדמות שלכם - קיימות 5 קאסטות של סולארים, כל אחת מהן היא בעלת "תפקיד" שונה בעולם. ה Dawn הם הלוחמים של הסולארים, ה Zenith הם הנביאים/כוהנים, Night הם הנינג'ות והמתגנבים, Twlight הם הקוסמים ובעלי המלאכה, ולבסוף ה Eclipse הם הדיפלומטים. שימו לב שלא מדובר כאן במקצועות, והשיטה גמישה מספיק כך שאתם לא חייבים לבנות דמות המתאימה לקונספט הנפוץ של הקאסטה שלכם.
השלב הבא הוא לדרג את תכונות הבסיס של הדמות, המחולקות לשלוש קבוצות - פיזי, מנטלי, סוציאלי, בדומה למרבית משחקי הזאב הלבן.
לאחר-מכן מגיע תור המיומנויות, קיימות 25 מיומנויות שונות. חלקן נחשבות למועדפות, כאשר לכל קאסטה קבוצה של 5 מיומנויות מועדפות - זהו למעשה הנטייה של הקאסטה שלכם לכיוון מסויים.
השלב הרביעי הוא בחירת יתרונות. כאן יש מספר אפשרויות:
רקעים הם ההיסטוריה של הדמות ודברים שהיא עשתה ו/או השיגה לפני תחילת המשחק עצמו. ניתן לבחור כאן דב"שים שהיא מכירה, כגון בעלי-ברית, נאמנים, כתות שסוגדות לה או דברים פיזיים כגון עתקים שנמצאים ברשות הדמות, מנזות (מקורות מהות - אנרגית החיים באקזלטד) או חיה מלווה.
ישנם ארבע מעלות במשחק - Conviction, נחישות הדמות, אומץ, רחמים וTemperance. מעבר לכך שארבעת המעלות קובעות את אופי הדמות, כיצד היא תתייחס במהלך המשחק למצבים מסויימים (כלומר פלאף), הם גם קובעים את הפגם שבאופי הדמות - לכל סולאר יש פגם, שלעתים מתגלה, תוצאה של הקללה הקדומה שהוטלה עליהם בעידנים עברו - דבר שמטרתו היא אחת, להוסיף גיוון לדמות שלכם, די מגניב למעשה.
ואחרון אחרון חביב - צ'ארמים, שהם למעשה הכוח העיקרי של הנשגבים. צ'ארמים מאפשרים לדמות שלכם לבצע פעולות על-אנושיות, להפגין כוח עצום, להפוך את עצמכם לנעלמים, לחזק את העור שלכם לאבן או שלל דברים אחרים. אלו הם היכולות המיוחדות שלכם, כאשר לכל מיומנות יש עץ צ'ארמים משלה, במהדורה השנייה יש גם לכל מיומנות חמש צ'ארמי מיומנות, שבעצם משפרים בצורה כללית את היכולת של הדמות באותה מיומנות. חשוב לציין שהצ'ארמים בנויים בעצים, כך שעל-מנת שהדמות שלכם תהיה מסוגלת להשתמש בצ'ארם העוצמתי ביותר של מיומנות מסויימת, היא לרוב תצטרך לדעת גם מספר צ'ארמים אחרים - דבר שלמעשה מצריך ממכם תיכנון מוקדם לאיפה אתם רוצים להגיע מבחינת יכולות גם שאתם בוחרים את הצ'ארם הראשון שלכם. בעיניי זה חיסרון, מכיוון שהדבר מסבך את השיטה ולשחקן מתחיל אין סיכוי ממש לדעת מה טוב ומה לא טוב.
למרות שצ'ארמים נחשבים למעין תת-סעיף של קסם, במשחק יש גם קסם אמיתי - המחולק לשלושה מעגלי עוצמה. בניגוד לצ'ארם, קסם הוא לא מיידי, אלא לוקח זמן. הוא גם דורש כמות גדולה יותר של משאבים. קסמים מהמעגל הראשון, הם עוצמתיים מעט יותר מצ'ארמים, אך גם קסמים מהמעגל השלישי מסוגלים לשנות את פני העולם - הבעייה העיקרית כאן, הינו המספר המועט של לחשים המתוארים בספר הבסיסי - לדוגמא יש רק שלושה מהמעגל השלישי, אחד מהם הוא זימון שד, השני הוא הפגת קסם אחר מהמעגל השלישי ורק לחש אחד ת'כלס עושה משהו. אם אתם רוצים לשחק קוסם רציני, תצטרכו לקנות ספר הרחבה.
השלב החמישי הוא הנגיעות האחרונות - כאן אתם רושמים את המהות שלכם, שזה מדד לכמות האנרגיה הקסומה שיש לכם ובעצם קובע את כמות ה Motes, נקודות הקסם שאיתם אתם משלמים על צ'ארמים. כוח-רצון, כשמו כן-הוא, ולבסוף רמות בריאות - למעשה כמה נזק אתם יכולים לספוג, כאשר Exalted משתמש ב Condition track - כלומר, ככל שאתם סופגים יותר נזק, אתם מקבלים מחסר יותר גדול לפעולות שלכם.
ואחרון-אחרון חביב, 15 נקודות בונוס, איתם אתם יכולים לשפר כל מיני דברים בדמות שלכם.
כמו שאולי שמתם לב, תהליך יצירת הדמות באקזלטד הוא מורכב וגוזל הרבה זמן - לי, בתור שחקן עם נסיון, לוקח במקרה הטוב שעה ולעתים גם 3-4 שעות עבודה על דמות, עד שאני מרוצה ממנה. זאת בהתייחס למכניקה נטו, מבלי להכנס לפלאף/סיפור הרקע של הדמות.
עוצמת הדמויות באקזלטד היא גבוהה, אם אתם רגילים למו"ד, דמות התחלתית מקבילה בעוצמתה בערך לדרגה 15. כבר בתחילת הדרך תוכלו לשנות את גורלם של אנשים רבים ולהלחם ביצורים אימתניים ושדים.
הסבר יצירת דמות בשיטה מתפרשת על כ-150 עמודים מהספר, חלק בהחלט נכבד ממנו. למרות הסיבוך הרב וכמות הטקסט שצריך לקרוא, העיצוב הגרפי וההסברים די ברורים, דבר שמקל במידה מסויימת על המלאכה. למרות החופש הרב ביצירת הדמויות, מבחינת המבנה המכני שלה, אני אישית הייתי שמח אם היו מקלים עלינו במקצת את המלאכה, והיו מפשטים את העסק. עוד נקודה לזכות אקזלטד, היא העובדה שבמהלך תהליך יצירת הדמות, הספר מנסה לדחוף את הקורא ליצור דמות לא רק מבחינה מכנית, אלא גם מבחינה משחקית וסיפורית.
שיטת המשחק של אקזלטד מבוססת על מספר תכונות עיקריות -
ק10, היא הקוביה שמשמשת את המשחק.
הצלחה נקבעת כמול מספר מטרה קבוע - 7, כל גילגול ששווה למספר זה או מעליו, נחשב להצלחה אחת. גילגול של 0 נחשב להצלחה כפולה.
הקושי בביצוע מטלות נמדד במספר ההצלחות שצריך להשיג - הצלחה אחת היא משימה יומיומית, 5 הצלחות היא משימה אגדתית. כמובן שהמנחה יכול להעניק מחסרים לדמות ולהפך.
רמת המיומנות של הדמות נקבע על-פי ה Pool של הקוביות שעומד לרשותו, ככל שהוא מיומן יותר, יש לו יותר קוביות לגלגל ובצורה טבעית אחוז גבוה יותר להצליח. המספר נקבע לרוב על-ידי חיבור המיומנות והתכונה הרלוונטיים, בנוסף לבונוסים שונים, הנובעים מחפצים או משימוש בצ'ארמים שמגדילים את הpool או מעניקים הצלחות אוטומטיות.
אחד מהדברים שאהבתי בשיטה הוא השימוש הכפול בפעלולים בכדי הן להעניק בונוס לשחקן שמשקיע בתיאור הפעולה שלו, ומאידך לעודד שחקנים לא רק להגיד "הדמות שלי משספת אותו" אלא לתאר בצורה יותר מפורטת את הפעולות שלה, על מנת לזכות בפעלול, וכפועל יוצא בעוד קוביות לגלגל.
זה בגדול הבסיס של השיטה.
החוקים של השיטה מכסים בגדול שלושה מצבים: קרב, קרב סוציאלי, וכל השאר.
הקרב בנשגבים הוא לרוב בין יצורים אגדיים מצד אחד והדמויות מצד שני, יש גם קרבות כנגד ניצבים (extras) אך הלה לרוב קצרים. אני אתאר אותו ממש בקצרה הוא מסובך להפליא. בקרב אתם מנסים לחבוט אחד בשני, לרוב באמצעות צ'ארמים, שמאפשרים לכם שלל דברים, החל ממספר התקפות בפעולה אחת וכלה בהגנה מושלמת שחוסמת כל התקפה. ניתן בשיטה גם לשלב מספר צ'ארמים ביחד לקומבו, שלמעשה מאפשר לכם להפעיל שילוב קטלני של מכות/יכולות שאמורות להכניע את היריב- אך שורפות כמות נכבדת של מהות לרוב.
למעשה, חלק גדול מהקרב באקזלטד, לפחות הקשים בהם, הוא ניהול נכון של המהות שלכם, כך שהיריב שורף את המהות שלו, עד שהוא נשאר ללא ואז אתם יכולים לחסל אותו. כמובן שזאת גישה אחת, ואפשר לבצע גם גישה הפוכה של כוח ברוטלי.
היוזמה נקבעת לפי המהירות של הפעולה שלכם - לכל פעולה יש מהירות שקובעת מתי הדמות יכולה לפעול בפעם הבאה. למעשה השיטה מנסה לדמות זמן אמת, כאשר המנחה כל פעם מעביר "טיק" - יחידת זמן בקרב, עד שעברו מספר טיקים השווה לדירוג המהירות של הפעולה האחרונה שביצעתם.
מצד אחד, בהחלט מדובר במנגנון יותר ריאלי מאשר שיטת היוזמה המוכרת ממרבית המשחק, מאידך, הדבר הופך את הקרב למורכב וארוך יותר, כמו-גם למבלבל לעתים אם יש כמות גדולה של יריבים וצריך לזכור בדיוק מה הטיק שעבר וכמה נשארו לכם. לטעמי זה גורע מהקרב ולא מוסיף.
פעולת ההתקפה מבוצעת ב-10 צעדים, בקצרה מדובר בגלגול הPool שלכם כנגד הדירוג הגנה של היצור אותו אתם תוקפים, שני הצדדים מוסיפים צ'ארמים ובודקים הצלחה. במידה שכן, מוסיפים את דרוג הנזק שלכם להצלחות העודפות ומחסירים את דירוג ה Soak - יכולת ספיגת הנזק של המטרה. אם התוצאה חיובית, אתם מגלגלים את מספר הקוביות וכל הצלחה משמעה נקודת נזק אחת ליריב. נשמע פשוט? ממש לא. מצד שני, זה הגיוני ולא מבלבל.
אחרי הסקירה הקצרה על הקרב, נדלג לקרב הסוציאלי. למעשה הזאב-הלבן ניסוי במהדורה השנייה של המשחק להפוך את הדיפלומטיה והתככים במשחק, שהם לרוב בעלי חשיבות רבה, למשהו יותר ממוסד/כמותי. דבר זה מתבצע על-ידי קרב סוציאלי, שבבסיסו דומה לקרב הרגיל, רק עם מיומנויות וצ'ארמים ייחודיים לו.
בפועל, הרעיון נחמד, אך הרבה תלוי במנחים - מנחה שיעקוב באדיקות אחרי חוקי הקרב הסוציאלי, יכול לסרבל יתר על המידה את כל הדיפלומטיה במשחק - לטעמי המנגנון כפי שהוא כתוב מגושם, לכן צריך לדעת להתגמש. מי שרק מסתייע בזה, יכול להרוויח. מעבר לכך, מדובר גם בהעדפה אישית, עד כמה משחק התפקידים של הדמות, צריך להיות מושפע על-ידי מכניקה. יתרון ניכר של שיטה זו, שהיא מציעה יתרונות משמעותיים לדמויות שבוחרות לא להתמקד בלחימה, אלא בדיפלומטיה, שכנוע וכיו"ב. לא רק החרב שולטת באקזלטד.
שאר החוקים בספר מתוארים לפי המיומנויות, דבר שמבלבל קצת, כי אם ברצונך לתת למשל כמה אתה יכול להרים, אתה צריך למצוא בספר את המיקום של מיומנות הכוח (תחת קאסטת השחר) - במקום שהדברים יהיו מסודרים לוגית. יש מספר לא קטן של חוקים נוספים בשיטה, אך אצלנו מתמקדים רק בחוק אחד פשוט - ה Pool שלך כנגד מספר מטרה. חוקים כמו דימום, זיהומים, הפלה לרצפה וכיו"ב, אנחנו פשוט מתעלמים מהם - גם כך השיטה מורכבת דיה. יש גם חוקי קרב המוניים, בדומה לקרב סוציאלי, הם מתבססים על אותם כללים כמו של קרב כללי- מבחינת השמות של הפעולות וכיו"ב. למעשה, את הביצוע לא אהבתי במיוחד (בכלל ליתר דיוק) - עדיף פשוט להתעלם מהם.
הפרק הבא הוא הפרק למנחה, שעושה את העבודה הבסיסית (והסטנדרטית) של להסביר כיצד להנחות משחק, לשמור על אווירה, טיפים להרצה וכיו"ב. בפרק גם תמצאו זמני מסע ממקום למקום ושיטות להתנייד - תגלו שהבריאה היא מקום ענק, וללא לחשים יכולים לעבור שבועות בכדי להגיע למחוז חפצכם. קצת טרחני, אבל עושה את העבודה. הפרק נגמר עם הסבר על נק"ן וכיצד מעלים תכונות במשחק - אקזלטד הוא משחק מבוסס נקודות, ולא דרגות. כלומר בכל סיום סשן המנחה מחלק מספר נקודות ניסיון והשחקנים משתמשים בהם בכדי לקנות יכולות/צ'ארמים וכיו"ב.
נחזור כעת שוב לפרק היריבים, למרות שסקרתי אותו גם כחלק מהעולם, הוא גם מכיל חומר מכני רב ולטעמי מהווה את השדרוג המשמעותי ביותר לעומת המהדורה הראשונה. יש כאן מספיק מידע על כל אחד מסוגי היריבים הבסיסיים בבריאה, כך שניתן להריץ אותם - בניגוד למהדורה הראשונה שנתנו לנו פירורים. כמובן שאין צ'ארמים לסוגי הנשגבים האחרים, אך יש את המאפיינים הכלליים שלהם ודוגמיות. גם ליריבים האחרים ניתן למצוא חוקים בסיסיים, רקע עליהם ומספר דוגמיות (3 שדים, 3 פיות, 4 יסודונים וכיו"ב) שיספקו למנחה די והותר יריבים לחבורה שלו, לפחות בתחילת דרכם.
ואם אנחנו כאן, המהדורה השנייה היא בצבע, שיפור משמעותי לעומת המהדורה הראשון, ובפרק היריבים, שיפור זה בא לידי ביטוי במיוחד - תענוג לעיניים, תרתי משמע.
כל פרק גם נפתח בקומיקס של כ-2 עמודים, המתאר את העולם. זה אולי עוזר לפלאף, לי אישית זה מרגיש קצת כמו ביזבוז מקום (20 עמודים לערך בסה"כ). עם זאת, הספר מכיל מספיק תוכן ביחס למחיר, כך שאין ממש על מה להתלונן.
ולבסוף, ה-40 עמודים האחרונים עוסקים בעושר ובחפצים - הרי אי אפשר לבנות דמות מבלי לצייד אותה, נכון? יש כאן מבחר נאה של חפצים בסיסיים כמו-גם חפצים קסומים. למרות המקום המוגבל, יש כאן בהחלט את כל מה שתצטרכו בכדי לצייד את החבורה שלכם. אולי אין כאן חפצים נדירים, אבל בשביל זה יש ספרי הרחבה
שיטה בינונית, עולם נפלא. אקזלטד זה פנטזיה אפית למי שלא רוצה לשחק גיבורים פשוטים, אלא רוצה לשלוט בגורל העולם. מומלץ למי שרוצה להיות גיבור, אוהב עולמות עם רקע עשיר ומת על קראנץ' (חוקים). לא מומלץ למי שלא אוהב שיטות מסובכות עם שלל חוקים וקוביות או אם אינכם מתכוונים להשתמש בעולם המערכה המוצג.
אודות האיש הזקןשחקן משחקי-תפקידים מזה 25 שנה, ובנוסף חובב מושבע של משחקי לוח וקלפים. בעלי אתר הפונדק. מאמרים נוספים של כותב זה |
יש לך תוכן מגניב של משחקי תפקידים או משחקי לוח?
שיחקת במשחק חדש ומדגדג לך לכתוב לו סקירה?
מעוניין לפתוח בלוג בפונדק?
אתה מוזמן לפרסם בפונדק - כל מה שעליך לעשות זה ליצור משתמש, ואז תוכל לפרסם את הכתבות ישירות באתר. פנה אלינו בשאלות או הצעות.