כמה ספרים זה מספיק?

כמה ספרים זה מספיק?

Information
פורסם ב22 יולי 2008
נכתב על ידי האיש הזקן

לכולנו יש בבית ספרייה, קטנה או מפלצתית, של ספרי משחקי-תפקידים. בחלקם אנו משתמשים עבור המשחקים שלנו, אחרים אנו קוראים בלבד ומוסיפים אותם לאוסף שלנו. אבל אני תמיד שואל את עצמי שאלה אחת - כמה ספרים אני באמת צריך כדי לשחק? ובתור הוצאה לאור, כמה ספרים שונים הלקוחות שלנו ירצו לרכוש?

פורסם במקור בפונדק הוצאה לאור באוקטובר 2007.

אני אתחיל בשאלה הראשונה - כמה ספרים אני צריך כדי לשחק?
התשובה הבנאלית היא אפס, בסופו של דבר אפשר לשחק גם בלי ספרים כלל, אך בואו נניח שאנחנו משתמשים בשיטה ידועה, בין אם מדובר במו"ד, עולם האפלה, או Ars Magica. ספר הבסיס הוא לרוב הכרחי כדי לשחק - בתוכו נמצא הן מידע מכני, שמסביר לנו כיצד המשחק עובד, והן מידע על העולם, או על המערכה, בהנחה שלא מדובר במערכת חוקים גנרית (כגון Hero או GURPS, או אפילו מו"ד). למרות שמרבית המוציאים לאור משתדלים שספר הבסיס יספק מידע מספק בכדי להעניק חוויה שלמה לשחקנים - תמיד נדמה שחסר עוד דבר או שניים להפוך את המשחק לטוב יותר. בייחוד אם מדובר במו"ד שיטה עמוסת קראנץ' היותה גנרית - אם אתם רוצים עולם מערכה, אתם צריכים לקנות ספר הרחבה, אין עולם מערכה מובנה בשיטה

אז איזה סוגים של ספרי הרחבה יש, ומאלו אני הכי נהנה?
* ספרי הרחבה, המכילים תוכן מכני נוסף.
בעד:
- מכילים אפשרויות חדשות לדמויות, דבר פופלארי מאוד אצל השחקנים. חלקם גם ימצאו כאן רעיונות חדשים ומגניבים הטמונים בדמויות.
- סוקרים אפשרויות חדשות למשחק שלכם, כגון חוקים לקרבות חלל או חוקי אימה לשד החביב עליכם.
- מאפשרים למנחה עם דמיון פרוע וזמן למכביר לבנות דב"שים מושקעים עם יכולות אקזוטיות.
נגד:
- למנחים שאין להם זמן למכביר, אין מה לעשות עם הספרים הללו בדרך-כלל.
- מגוון האפשרויות החדשות יכול להביא לאי-איזון בשיטה, צריך לזכור את זה - בתור המנחה אתה צריך להכיר את החוקים החדשים היטב.

* ספרי עזר למנחה, הכוללים ספרי מפלצות, ספרי בניית נבלים ועולמות וכך הלאה.
בעד:
- הרבה תוכן שיהפוך את העולמות שלכם וההרפתקאות שלכם למעניין יותר. בכללי מומלץ.
נגד:
- בניגוד לשחקנים, ממכם יש רק אחד. כדאי לבחור ספרים משובחים ולא לטבוע בעודף ספרים שלא תספיקו לקרוא.
- בסגנון דומה, לא מתאים למערכות קצרות טווח של פגישות בודדות, לא תספיקו להשתמש בכל החומר.

* ספרי מערכה או ספרי רקע
בעד:
- הכי כיף לקרוא, אפילו אם לא משחקים בעולם.
- מוסיף עומק למשחק, הן מצד המנחה, והן מצד שחקנים שרוצים להשקיע. יכול לפתוח רמות חדשות של משחק-תפקידים.
- אפילו אם לא משתמשים בעולם עצמו / המקום המתואר, קל לשדוד רעיונות טובים למשחק שלכם.
נגד:
- אין ממש ;)
- אבל אם חושבים על זה, מי שמתעניין רק בלהרוג מפלצות ולקחת ת'אוצר, לא ימצא כאן משהו מעניין.

* הרפתקאות.
שחקנים נחלקים לשני מחנות בקשר למוצרים אלה - אלו שלא יכולים בלעדיהם, ואלו שמתעבים הרפתקאות מוכנות.
בעד:
- קל להריץ הרפתקה! חוסך המון זמן בלעבוד בעצמכם על ההרפתקה.
- בד"כ יש רעיונות טובים ומגניבים. ניתן גם לקחת חלקים שרוצים ולזרוק את השאר, תמיד שימושי.
- בשיטה שאתם לא מכירים, הרפתקה מוכנה מאפשרת לכם לצלול לאקשן במהירות.
נגד:
- אפשר להכין לבד... זה לא טיעון נגד בעיניי, אבל הרבה אנשים חושבים כך. זה עניין של ניצול זמן וחשק אישי. טענה נפוצה נוספת היא שהכיף מגיע מליצור לבד הרפתקאות.

אז לסיכום החלק הראשון,
אני הכי נהנה מספרי הרחבה של פלאף,
אחרי זה הרפתקאות וספרי הרחבה למנחה (שאני מנחה..)
ולבסוף, ספרי הרחבה מכאניים, שגם בתור שחקן, אני בד"כ לא מצליח להתחבר אליהם... המשחק שלי מבוסס על לבנות דמות מגניבה, שזה לא תמיד מצריך שימוש בכוחות אקזוטיים שמפוזרים בחצי-תריסר ספרי הרחבה שונים.

ועכשיו נגיע לשאלה השנייה - בתור הוצאה לאור, אילו ספרים הכי משתלם להוציא?
אם נסתכל, עד היום הוצאנו לאור ספר מערכה (הרשומון), הרפתקה (מגילות העוצמה) ו... בקרוב מגיע ספר מפלצות (מתוך האפלה). בעצם אפשר להגיד שהפונדק הוצאה לאור מתמקדת בלהוציא לאור את הספרים שאני אוהב לקרוא :-)

אבל זה עיוות של המציאות ;) הוצאה לאור זה עסק כלכלי וכך צריך להסתכל על העניין, אסור לחשוב מה הכי מעניין אותי לקרוא, אלא מה ימכור הכי טוב בשוק. אז בוא ננסה להבין אילו ספרים כדאי להוציא לאור וכמה.

ראשית, אנו נתקלים בתופעה מעניינת: לרוב, אנשים שלא משחקים אלא אוספים קונים יותר ספרים מאשר אנשים שמשחקים בפועל. זה כמובן לא שחור-לבן, אבל זאת המגמה הכללית בשוק.
תופעה שנייה שברורה היא שספרים שמכוונים גם לשחקנים וגם למנחים מושכים יותר, במיוחד שמדובר על אספנים - שיתעניינו פחות בספרים למנחה, כגון הרפתקאות, הדנים באיך להריץ את המשחק, ויותר בספרים שמעניקים להם תוכן נוסף, פלאף או קראנץ'. ספרים לשחקנים הם גם בעלי יתרון נוסף, והוא שיש הגיון שיהיה יותר מעותק אחד מהם על השולחן.
לבסוף, יש את הזנב הארוך, או במלים אחרות, ספר בסיס מוכר הכי הרבה, ספר ההרחבה הראשון מוכר 20-30% מכמות העותקים של ספר הבסיס ואז כל ספר הרחבה נוסף מוכרת כמות הולכת וקטנה. ככה שלמעשה, ספר באותה איכות, באותו מחיר וכיו"ב יכול למכור מחצית מהעותקים של ספר זהה, אם הוא יוצא בזמן מאוחר יחסית במחזור החיים של השיטה.
דבר זה נובע מכך שכאשר קיים ספר הרחבה בודד או שלושה על המדף הסיכוי שלקוח יקנה ספר נתון אחד מתוכם, גדול בהרבה מכשיש תריסר ספרים על המדף.
ולקח קטן מבועת הק20: האחוזים לעיל מתייחסים לספרי ההרחבה הרשמיים של מכשפי החוף למו"ד. ספרי הרחבה של צד ג' יכולים למכור במקרה הטוב 3-5 אחוזים מהיקף המכירות של הבסיס, וגם פחות מאחוז מהיקף המכירות של ספר הבסיס.
מכאן, אפשר להגיד שבשלב מסויים התועלת הכלכלית בלהוציא עוד ספרי הרחבה קטנה לעומת ההוצאה הכרוכה בהוצאתם לאור. דבר זה גם תלוי בגורמים נוספים שנמנע מלפרטם.

ולכן נחזור לשאלה המקורית - כמה ספרים זה מספיק?

מכיוון שאני קטן, ויש גדולים ממני, נסתכל על המודל החדש של מכשפי החוף במה' 4 לעולמות מערכה - 3 ספרים וגמרנו. לכל עולם מערכה מיועדים לצאת ספר מערכה למנחה (קטגוריה: ספר הרחבה למנחה, הכרחי אבל בעל היקף מכירות נמוך יחסית). ספר מערכה לשחקן (קטגוריה: ספר הרחבה לשחקן, צמוד מערכה). והרפתקה (קטגוריה: הרפתקה).
נבחן כל אחד מהם לעומק:

1. ספר המערכה למנחה - זהו ספר חיוני, אי אפשר להוציא עולם מערכה בלי הספר הזה. המכירות שלו יהיו טובות יחסית, כי כל מי שרוצה להשתמש בעולם מערכה, יקנה אותו.
2. מדריך לשחקן - לא חיוני, אבל מכיוון שקיים רק ספר הרחבה אחד לכל מערכה, סביר להניח שכל מי שמשתמש במערכה באופן שוטף, יקנה אותו. ואם לא המנחה, אחד השחקנים ירצה אותו. היקף המכירות שלו יהיה טוב.
3. הרפתקה - אצלי זה נקרא Loss Leader, הרפתקה שמשוייכת לעולם לרוב נמכרת פחות טוב מהרפתקה גנרית. מאידך, הרפתקאות נחשבות להכרחיות למנחים מסויימים ועוזרים לקבע את האווירה של העולם.

מדוע מכשפי החוף לא מוציאים עוד ספרי הרחבה? בגלל תופעת הזנב הארוך שהזכרתי קודם. כשיש 20 ספרי הרחבה לעולם מערכה, הרי שהחבורה הממוצעת מחזיקה רק בודדים מהם. שיש שלושה, סביר להניח שמרבית החבורה יחזיקו שניים, אם לא את כל שלושת המוצרים.
עם זאת, הם הכריזו שבמידה ומכירות ספרי הבסיס של עולם המערכה יהיו גבוהות מספיק אזי יצאו ספרי הרחבה נוספים. שוב, עניין של מתמטיקה. נניח שלפי הנסיון של מכשפי החוף, ספר ההרחבה הראשון מוכר 40% מהספר הבסיסי של עולם המערכה. ואם נדרש למכור 50,000 עותקים מספר זה כדי שיהיה ריווחי, הרי שמכשפי החוף יוציאו לאור ספר הרחבה בעת שהם יגיעו למכירות של 125,000 עותקים מעולם המערכה הבסיסי.

עכשיו מה זה אומר לגביכם ולגבי הפונדק הוצאה לאור?
קודם כל, אם תמכרו 500 ספרים בארץ, זה יהיה הישג אדיר. אם תמכרו 300 זה נורמלי, ואם 150 זה גרוע אבל לא בלתי-אפשרי. (לא מדובר על כוכבי-כסף, אלא על חברות עצמאיות)
לכן, צריך מאוד לדקדק ולבדוק מה מוציאים. וכל אדם שפוי בראשו יגיד ספרי הרחבה לשחקן. כי הם מוכרים הכי טוב. מי שלא שפוי, יגיד עולם מערכה :-).
אבל אם כבר מוציאים עולם מערכה, המודל של שלושה ספרים וזהו, הוא כנראה המודל המומלץ.
ואם מתוך האפלה יצליח מספיק, כנראה ששלושה ספרים למה' 4 זה המספר המקסימאלי שתראו מבית הפונדק הוצאה לאור.

אז יש למה לחכות Cool


כתבות נוספות

פיד רסס הצטרף לרשימת הדיוור הפונדק בטוויטר הפונדק בפייסבוק

כניסה לאתר

הצטרף לצוות הפונדק

יש לך תוכן מגניב של משחקי תפקידים או משחקי לוח?
שיחקת במשחק חדש ומדגדג לך לכתוב לו סקירה?
מעוניין לפתוח בלוג בפונדק?

אתה מוזמן לפרסם בפונדק - כל מה שעליך לעשות זה ליצור משתמש, ואז תוכל לפרסם את הכתבות ישירות באתר. פנה אלינו בשאלות או הצעות.