מבוכים ודרקונים בישראל

מבוכים ודרקונים בישראל

Information
פורסם ב12 ספטמבר 2007
נכתב על ידי האיש הזקן

הכל התחיל בשנת 1989, כאשר מיצוב הוציאה לאור בעברית את הקופסה האדומה של מבוכים ודרקונים, עידן חדש הגיע לישראל - עידן משחקי התפקידים.

 גם לפני-כן אנשים שיחקו בארץ אבל התרגום לעברית פתח את התחביב לקהל הרחב, ולא רק למשוגעים לדבר. רשומה זו תעסוק בהצצה לעבר משחקי-תפקידים בישראל, השוק בארץ, הרהורים על העבר ומחשבות לעתיד, עקב הגעת המהדורה הרביעית. 

בסוף שנות השמונים, מיצוב הביאו לארץ את חזון משחקי-התפקידים, בדמות הקופסה האדומה של מו"ד. באותה תקופה המשחק היה נפוץ ופופולרי, ויצאו בשנה כעשרה מוצרים חדשים בכדי להשביע את רצונם של שחקני התפקידים. מספר ערכות הבסיס (הקופסה האדומה) שנמכרו נמדד בעשרות-אלפים. כעשור לאחר-מכן, כוכבי-כסף השיקה מחדש את מו"ד בארץ בדמות המהדורה השלישית. לפי הצהרות החברה נמכרו כ-6000 עותקים של הסל"ש - למרות שהמספר קטן בסדר גודל ממספר ערכות הבסיס שנמכרו עשור קודם לכן, אין ספק שדור חדש של שחקני משחקי תפקידים קם בישראל*.
הפונדק הוצאה לאור, באמצעות איי הסערה השתתפה בדרך צנועה יחסית, אך משמעותית בפריחה מחדש זו - בשיתוף עם שאר חברות הק20 בארץ. במהלך ארבע שנים אלו, מ-2003 ועד 2007 יצאו לאור ששה ספרי הרחבה ק20 מקוריים בעברית המיועדים למבוכים ודרקונים - מספר שווה לספרי ההרחבה המתורגמים שפורסמו בעברית. בנוסף, "מתוך האפלה", מגדיר מפלצות למו"ד והספר החדש ביותר של הפונדק הוצאה לאור, היה בתהליכי הכנה לדפוס בעת שהגיעו הבשורות על הגרסה החדשה של מבוכים ודרקונים.

המהדורה החדשה תביא לזמנים מעניינים בשוק הישראלי, הן מבחינת קו המוצרים של מו"ד עצמו והן מבחינת מוצרי ק20 תואמים למו"ד.
כוכבי-כסף הכריזו עם החדשות על המהדורה החדשה על כך שהם יתרגמו אותה לעברית. כלומר, סביר להניח שבמהלך 2008 נראה את ספר החוקים לשחקן של מה' 4 בעברית - דבר שמביא סימן שאלה לכל שחקן ומנחה מו"ד בארץ - האם לשדרג למהדורה החדשה? ומעבר לכך, האם המהדורה החדשה תצליח?
אם נבחן את ההיסטוריה, נראה שבשנת 1994 הוציאה מיצוב את אוגדן הכללים, המה' החמישית של המו"ד המקורי, שהחליפה את מו"ד הקופסאות שהיה נפוץ באותה תקופה בכל בית בישראל. בראייה לאחור, למרות שאוגדן הכללים היה מוצר עדיף על הקופסאות, הוא עדיין נחל כישלון יחסי - האם הדבר נבע מהתנהלות החברה או צרכי השוק, איש לדעתי לא יודע. עם זאת, עדיין ניתן ללמוד לקח חשוב - הוצאה של מהדורה חדשה לאור בשוק הישראלי, אפילו כזו העדיפה על הקודמת, איננה מתכון להצלחה בטוחה.

יש מספר גורמים המשפיעים על התנהגות השוק במקרה זה -

  • טיב המהדורה החדשה והחידושים שהיא מציעה
  • מועד וקצב התרגום של ספרי הבסיס לעברית
  • התמיכה של החוגים במה' החדשה (חוגים מהווים בארץ חלק משמעותי מהשוק)
  • קושי/קלות מציאת שחקנים ומנחים למהדורה 3.5 / 4
  • מוצרים תומכים למהדורה החדשה

 

 

 

אין בכוונתי להכנס לדיון על כלל הגורמים הללו, אלא להתמקד באחרון שבהם.
עם זאת, כהערכה גסה, אני משער שמרבית שחקני המו"ד יעברו למהדורה החדשה במהלך 2009/2010, או במלים אחרות כשנה עד שנה וחצי ממועד יציאת ספר החוקים לשחקן למהדורה הרביעית בעברית (בהנחה ששאר ספרי הבסיס יצאו לאור בקצב סביר). אם לכוכבי-כסף יש את מרווח הנשימה הכלכלי עד למועד זה, אני מאמין בהצלחת המהדורה הרביעית בישראל.

נחזור לגורם האחרון ברשימה - ספרי הרחבה חדשים ומעניינים, יגרמו לאנשים סקרנות הן לגבי המוצרים עצמם והן לגבי מה' 4. הרי כולנו יכולים להשתמש בשיטה זו או אחרת בכדי לשחק. עלמנת להצדיק מעבר למהדורה חדשה של אותו משחק צריכים דברים חדשים שמייחדים אותה - ובמקרה שלנו, בו השיפור בחוקים יהיה שולי להערכתי, נמצא אותם בספרי הרחבה. יכולות חדשות, עולמות חדשים, הרפתקאות מוכנות, כל אלו מוסיפים טעם למשחק. חוקים חדשים כיצד לחשב נזק מנפילה, או כמות הלחשים שניתן להטיל ביום, הם רק המסגרת. לפי-כך, אחד השיקולים שעמד מול עיניי בעת קבלת ההחלטה להמתין עם מתוך האפלה למה' הרביעית, היא האמונה שלי בכך שמתוך האפלה, והפונדק הוצאה לאור, יהיו פורצי-דרך במהדורה הרביעית ויהוו את הלפיד בראש המחנה של מהדורה 4 בישראל.
אומנם, אני לא אוהב את ההחלטה של מכשפי החוף להוציא מהדורה חדשה כה מוקדם. עם זאת, אני בהחלט רואה בה הזדמנות לעתיד חדש ולעידן חדש בישראל, בעיקר עבור מוצרים מקוריים בעברית.

* כהערה, בין שתי המהדורות תורגמו עוד שתי שיטות משחק - מרוצללים ושחר האדמה, אך לטעמי, בדומה לנשגבים, הם בעלי השפעה משנית על השוק ולכן לא אתייחס אליהן.

כתבות נוספות

פיד רסס הצטרף לרשימת הדיוור הפונדק בטוויטר הפונדק בפייסבוק

כניסה לאתר

הצטרף לצוות הפונדק

יש לך תוכן מגניב של משחקי תפקידים או משחקי לוח?
שיחקת במשחק חדש ומדגדג לך לכתוב לו סקירה?
מעוניין לפתוח בלוג בפונדק?

אתה מוזמן לפרסם בפונדק - כל מה שעליך לעשות זה ליצור משתמש, ואז תוכל לפרסם את הכתבות ישירות באתר. פנה אלינו בשאלות או הצעות.