סוגי עלילות במשחקי-תפקידים

סוגי עלילות במשחקי-תפקידים

Information
פורסם ב14 נובמבר 2009
נכתב על ידי האיש הזקן

מטרת הרשימה שמופיעה במאמר היא להציג למנחה - המתחיל והמנוסה - את סוגי העלילות הבסיסיות שעומדות מאחורי כל הרפתקאה, ללא תלות בז'אנר או בשיטה של משחק התפקידים.
הרעיון נבע מכך שבימים האחרונים עמלתי על הכנת המחצית השנייה של המערכה שלי, שכוללת אלמנטים רבים - דב"שים, מקומות, אירועים וכמובן תתי-עלילות. כדי לגוון בין הסיפורים השונים בתוך המערכה חילקתי את העלילות לסוגים שונים, ותוך כדי עבודה גיליתי שיצרתי רשימה של העלילות הבסיסיות שנמצאות מאחורי כל הרפתקאה.

 

להציל את הקהילה
אחת מסוגי העלילות המוכרות והבסיסיות, בהן הדמויות צריכות להסיר איום חיצוני שמאיים על קהילה כלשהי, בין אם זהו כפר, עיר או העולם כולו. הדמויות לרוב צריכות לאתר את מקום האיום ואז לחסל אותו.

תתי-אפשרויות:

- להגן על מקום מסויים מפני גלים של תוקפים.
- הרפתקאת אימה, שבה תוך כדי הנסיון של הדמויות להציל את הקהילה האיום ממשיך לתקוף, אנשים נעלמים או נהרגים.

משימת ליווי
הדמויות נשכרות או מתנדבות ללוות מטען כלשהו - שיירה, אדם או חפץ - דרך שטח מסוכן. הדמויות צריכות להתמודד עם הקשיים שבדרך, תקיפות, תוואי השטח וכן הלאה.

כיבוש המבצר
משימה בעלת אופי צבאי, שבה הדמויות הן חלק מצבא או מכח תנדבותי. המטרה היא לכבוש יעד מבוצר היטב או מוגן - האויב מוכן לתקיפה והדמויות צריכות לתכנן תקיפה טקטית או אסטרטגיה לכיבוש המקום.

תתי-אפשרויות: הדמויות מובילות יחידה צבאית.

הבוגד
יש בוגד בקהילה שמנסה לפגוע בה - להשיג חפץ מסויים או כל דבר אחר. הוא יכול לשלוח את הדמויות למשימות שווא, לנסות להרוג אותן וכן הלאה. הדמויות נשכרות בכדי לאתר את הבוגד, או עולות עליו לבד.

תתי-אפשרויות: הבוגד הוא סוכן כפול, וכאשר הדמויות חושפות אותו הן למעשה פוגעות בצד שלהן.

החקירה
תעולמה כלשהי התרחשה, וכעת הדמויות צריכות לפצח אותה. בין אם זהו שוד או מציאת את מנוע החלל המתקדם, הדמויות צריכות להשתמש בדיפלומטיה, בערמומיות ובחוכמה - בסביבה עירונית, בימי-הביניים או בחלל.

תתי-אפשרויות: מסתורין באמצע הלילה, אירועים מוזרים קורים בכפר, אנשים נעלמים ודברים מתרחשים. הדמויות צריכות לפצח את התעלומה.

אל הלא נודע
מסע אל אזור שלא נחקר קודם לכן, אשר מלא בסכנות ובהפתעות. גילוי אמריקה על-ידי קולומובוס או המסעות לנהרות אפריקה יכולים להוות השראה טובה. מצויין גם למשחקי מד"ב, שם יש הרבה מה לחקור - חור תולעת חדש שהופיע, או עולם שאיש לא חזר ממנו...

מציאת התרופה
מחלה מסתורית תקפה כוכב-לכת שלם, או רעל הפיל למשכב אציל. בכדי לרפא את המחלה או ההרעלה, הדמויות צריכות למצוא תרופה - הדבר יכול לכלול מציאת מרכיב אקזוטי, ביצוע טקס מאגי או משא ומתן עם מרפא ידוע. אפשר לסבך את המצב עם מגבלת זמן...

תתי-אפשרויות: המחלה לא גורמת לאנשים למות אלא מעוותת אותם, וגורמת להם להפוך לעוינים לחבורה או תוקפניים באופן כללי.

שליחות דיפלומטית
שני גזעים, אומות או יישובים נמצאים בסכסוך אחד עם השני והדמויות צריכות לגשר על הפערים בין הצדדים ולהשכין שלום. גורם הסכסוך יכול להיות משאב משותף, איבה מזמנים עברו או מעשה עוולה שבוצע לאחרונה.

תתי-אפשרויות: יש גורם נוסף שבאופן פעיל מסכסך בין הצדדים, הדמויות צריכות להתמודד איתו.

עוד שלושה ימים מגיעה התגבורת...
הדמויות נמצאות במבצר, על חללית נטושה או בכל מקום אחר בעל חשיבות אסטרטגית שמותקף על-ידי גלים של אויבים. הדמויות צריכות לשרוד את ההתקפות למשך זמן, עד שמגיעה התגבורת המובטחת.

תתי-אפשרויות: הדמויות הינן התגבורת!

פריצה וגניבה
חפץ יקר נמצא באחוזת האציל, הארגון המרושע שדד את המלך, החייזרים חטפו את הטכנולוגיה החדשה... בכל אחד מהמקרים הללו הדמויות צריכות לפרוץ למקום מאובטח היטב ולהשיג חפץ כלשהו. הן לא יכולות להשתמש בכוח אלא צריכות להשתמש בעורמה.

תתי-אפשרויות:

- הדמויות צריכות לבצע את המשימה מבלי להשאיר עקבות.

- לחילופין, הדמויות צריכות לשתול עקבות בכדי להפליל גורם אחר בשוד.

חקר חורבות
הדמויות מגלות בדרך, או שומעות שמועות על חורבות שמכילות אוצר רב ומסתורין מהעבר - או העתיד. בין אם זה כוכב-לכת שהושמד באסון גרעיני, אונייה שנמשתה על החוף, או מגדל קסם חרב - יש שם אוצר לבזוז!

המרוץ אחרי הזהב
החבורה נמצאת במסע כנגד הזמן במטרה להשיג חפץ מסויים או אוצר. אך הם לא לבד - יש עוד קבוצות שרוצות להשיג את אותו הדבר, וכל הצדדים נמצאים בסכסוך זה עם זה. אם הסכסוך חמוש או דיפלומטי - זאת בחירה השה"מ. ייתכן גם שחלק מהקבוצות משתפות פעולה בדרך ליעד.

לאתר את הפלוני
החבורה נשכרת בכדי לאתר אדם או יצור שנעלם. הדמויות צריכות לעקוב אחריו ולמצוא את המקום בו הוא מתחבא, בכדי להשיג מידע או פשוט בכדי להרוג אותו. זו יכול להיות משימה מהריבון, בעבור פרס או כנקמה אישית.

תתי-אפשרויות:

- המשימה היא למעשה מלכודת, הניצוד אורב לצייד.

- כשהדמויות מגיעות למטרה שלהן הן מגלות שהן משרתות את הצד הלא נכון.

טורניר המלך
הריבון, תאגיד עשיר או גוף אחר, הכריז על תחרות, אשר פתוחה לכולם ומנצחים בה מובטח פרס מרשים (ידה של הנסיכה, למשל). הדמויות משתתפות בטורניר במטרה לזכות בו!

לערבב ולנער
לעתים קרובות בהרפתקאה אחת ישנה יותר מעלילה בודדת, ולעתים קרובות העלילה יותר מסובכת ממה שהוצג כאן. הרשימה שלעיל מציגה את סוגי העלילות הבסיסיות וניתן להשתמש בהן כאבני בניין, לצרף ולמזג, בכדי לבנות עלילה מורכבת ומגניבה יותר!


כתבות נוספות

פיד רסס הצטרף לרשימת הדיוור הפונדק בטוויטר הפונדק בפייסבוק

כניסה לאתר

הצטרף לצוות הפונדק

יש לך תוכן מגניב של משחקי תפקידים או משחקי לוח?
שיחקת במשחק חדש ומדגדג לך לכתוב לו סקירה?
מעוניין לפתוח בלוג בפונדק?

אתה מוזמן לפרסם בפונדק - כל מה שעליך לעשות זה ליצור משתמש, ואז תוכל לפרסם את הכתבות ישירות באתר. פנה אלינו בשאלות או הצעות.