מיטב הרופאים והחוקרים של המרכז לחקר המחלות יוצאים למרוץ נואש מסביב לעולם בנסיון לבלום גל מגפות ולהציל את האנושות. לכל אחד מכם מיומנויות משלו ועליכם לשתף פעולה כדי לנצח – ההצלחה בידיים שלכם.
אם התיאור נשמע מוכר, זה בגלל ש Pandemic the Cure מבוסס על משחק הלוח Pandemic, רק שבמקום קלפים ומפה של העולם, יש בו קוביות, דיסקיות וחוקים חדשים.
פנדמיק התרופה הוא משחק שיתופי מלא שמתאים לכל המשפחה. אז האם הוא שונה מספיק מיתר המשפחה המגוונת של פנדמיק ומשחקים דומים, כגון האי הנעלם? לדעתי בהחלט.
ב Pandemic the Cure אין לוח משחק עם מפה של העולם, אלא שש דיסקיות שכל אחת מייצגת יבשת אחרת, ולכל דיסקית יש הסתברויות אחרות להופעת מגפות שונות. במרכז הדיסקיות אנו מניח את מד המגפות, שבעצם מחולק לשני מדים: מד המגפות שעוקב אחרי כמה מחלות חדשות מופיעות בכל סיבוב, ומד ההתפרצויות. אם מגיעים לסוף אחד המדים, השחקנים מפסידים.
הקוביות הן לב המשחק, ומתחלקות לשני סוגים. ראשית, מחלות: המשחק מגיע עם 48 קוביות צבעוניות המתחלקות לארבעה צבעים, אחת עבור כל מחלה. המספרים על הקוביות משתנים ממחלה למחלה וקובעים את היבשת בה המחלה מופיעה. בנוסף לכל קוביית מחלה יש פאה אחת עם "פלוס" שנשמרת בצד.
הסוג השני של קוביות הן של השחקנים, כאשר לכל תפקיד יש סט של קוביות בצבע ייחודי: למשל לרופא יש קוביות עם הרבה סמלים של ריפוי, בעוד לקוביות של החוקר יש יותר פאות של דוגמית שמאפשרות לחקור מחלה. כך כל תפקיד שונה מהאחר, באופן מהותי בהרבה מה Pandemic הרגיל – שיפור מהותי למשחק. לכל קוביה יש פאה אחת עם Biohazard, שכאשר היא מופיעה היא מקדמת את מד המגפות.
במשחק יש שבעה תפקידים שונים, כך שבכל משחק יהיה גיוון בתפקידים. כמעט כל התפקידים מתאימים לכל מספר של שחקנים, וכל אחד מתמחה במשהו אחר.
לבסוף יש קלפי אירועים שנותנים בונוסים מיוחדים לשחקנים: סיוע במציאת תרופה במחלה, תנועה חופשית, מניעה של התפשטות מחלות בתור נתון וכך הלאה. בכל שלב יש שלושה קלפים זמינים לרכישה, וזאת באמצעות קוביות מחלה עם פלוס.
חוברת החוקים היא צבעונית ובפונט גדול, אבל למרות זאת, היא לא מספיק ברורה. אין הדגשה מספקת של חוקים חשובים, ולעתים ההפניות בתוך החוקים לא ברורות, מה שגורם לכך שצריך ל"צוד" חוקים רלוונטיים.
הרכיבים במשחק הם באיכות גבוהה, כאשר במהדורה הראשונה קלפי התפקידים אך היו מפלסטיק ובדוגמה של תגי עובד... לצערי במהדורות החדשות יותר הם קלפים רגילים. מעבר לחוברת החוקים הטעונה שיפור, גם הקופסה גדולה באופן מוגזם ומיותר: רובה מכילה אוויר, ואפילו לא טרחו לשים אינסרט נורמלי בכל המקום הפנוי שיש בתוכה.
בתחילת משחק של Pandemic the Cure כל השחקנים מתחילים בצפון אמריקה, ו-12 קוביות מחלה מפוזרות באופן אקראי בעולם.
כל תור של שחקן מפוצל למספר שלבים. ראשית השחקן מגלגל את הקוביות שלו (למעט קוביות שנעולות עם דוגמית), כשניתן לגלגל מחדש כל קוביה שרוצים, למעט BioHazard, כל מספר של פעמים – מה שמכניס אלמנט של Push your luck למשחק.
התוצאות הבסיסיות הן:
מטוס או אוניה – מאפשרים לנוע, אוניה ליבשת סמוכה, מטוס לכל מקום.
מזרק – לרפא מחלה מהיבשת הנוכחית ולהעביר אותה ל CDC.
מבחנה – לאסוף דוגמית מחלה לנסות למצוא תרופה, נועל את הקוביה עד למציאת התרופה.
BioHazard – מקדם את מד המגפות, לא ניתן לגלגל מחדש.
בנוסף, לחלק מהתפקידים יש פאות עם השפעות מיוחדות.
ריפוי מחלות עובד על-ידי מזרקים, ובשני שלבים: ראשית מהיבשת למרכז ריפוי המחלות, ומזרק נוסף בכדי להחזיר את המחלה לשק המחלות. אם מצאנו תרופה למחלה, אז כל מזרק משפיע על כלל הקוביות מאותה מחלה.
במד המגפות יש סימנים אדומים: אם מגיעים לאחד כזה (עקב צבירת Biohazard), אז המחלות מתפשטות – כל המחלות במרכז הריפוי למחלות מגולגלות מחדש ומופיעות בעולם.
השלב הבא הוא העברת דוגמיות לשחקן שנמצא באותה היבשת, כפעולה חינמית. השלב השלישי הוא מציאת תרופות למחלות: השחקן מגלגל את הדוגמיות (קוביות מחלה) שברשותו מאותו צבע, וסוכמים את התוצאה – אם הגענו ל-13 או מעלה, מצאנו תרופה! אם לא, אז הדוגמיות נשמרות לסיבוב הבא. סטטיסטית לרוב צריך לפחות 3 דוגמיות בכדי למצוא תרופה, ואם רוצים להעלות את ההסתברות מומלץ שיותר, כך שהשחקנים צריך לרכז דוגמיות של מחלה מסוימת בכדי שלשחקן אחד יהיה סיכוי גבוה למצוא מרפא.
השלב האחרון בתור הינו גלגול קוביות מחלה חדשות מהשק: ממקמים כל קובית מחלה לפי המספר שיצא. אם הדבר גורם לכך שיש מעל לשלוש קוביות מחלה באותו הצבע באותה יבשה, אז הקוביות העודפות "מתפרצות" – מקדמים את מד ההתפרצות ב-1 – ונודדות ליבשת אחרת בכיוון השעון.
אם גלגלנו ויצאה פאה של "פלוס" – הידד! הקוביה מושמת בצד וניתן להשתמש בה לרכישת קלפי אירועים.
נצחון והפסד במשחק:
הנצחון ב Pandemic the Cure הוא פשוט: צריך למצוא תרופות לכל המחלות. ההפסד יכול להגיע במספר דרכים:
* אין יותר קוביות של מחלה בשק.
* מד ההתפרצויות מגיעה לשמונה.
* מד המגפות מגיע לסיומו.
מכאניקת הבסיס של הקוביות מאזנת היטב בין טקטיקה למזל: המשחק הוא טקטי באופיו, קשה לתכנן קדימה יותר מתור או שניים לכל היותר, בעיקר בגלל המזל הרב שכרוך במיקום הופעת המחלות. מצד שני, האלמנט של Push your luck מאפשר לשחקנים מידה מסויימת של מיטיגציה לאלמנט המזל. אם אתם ממש חייבים 2-3 פעולות מסוימות בתור נתון, בסבירות מאוד גבוהה שתקבלו אותם. מצד שני, לעתים תקבלו רק מטוסים כשאתם ממש צריכים מזרקים, ואז לאט לאט יתחילו להופיע ה Bio-hazard... או לחילופין בדיוק תקבלו את השילוב הנדרש בקוביות כדי להציל את המשחק!
המכאניקה של מציאת התרופות היא מצוינת, יש כאן שילוב בין החלטה על איסוף יותר דוגמיות אך דבר שמצריך נעילה של יותר קוביות מה שמוריד את האפשרות הטקטית של טיפול במחלות בלוח. זוהי מכאניקת הבסיס השנייה של Pandemic the Cure, וגם היא מוטמעת היטב.
"שחקן אלפא" פחות מורגש: במשחק Pandemic רגיל וגרורותיו (האי הנעלם וכיו"ב), יש תופעה בולטת שכל המידע הגלוי ולעתים יש שחקן אחד שמנסה להכתיב את הפעולות של יתר השחקנים. ב Pandemic the Cure זה הרבה פחות קיים, בגלל גלגול הקוביות שהוא אישי יותר וקובע את הפעולות. מי שלא אוהב משחק שיתופיים, לא ישנה את דעתו לגבי Pandemic the Cure אבל הוא בהחלט עדיף במובן הזה על מרבית המשחקים האחרים.
תורות מהירים: למרות ש Pandemic the Cure הוא די Multiplayer solitaire (קרי, בתור של שחקן א' ליתר השחקנים אין מה לעשות), התורות בו מהירים יחסית, וההתפשטות של המחלות כמו-גם הניסיון למצוא תרופות רלוונטי לכולם.
כיף למשפחות ולילדים: שיחקתי ב Pandemic the Cure בעיקר עם האחיינים, בגילאי 8-15 וכולם נהנו מהמשחק. גם אני נהנתי מלשחק עמם, ואני בטוח שגם עם מבוגרים שהם לא גיימרים כבדים המשחקים יהיו מהנים. אך כשזה מגיע לחבורת המשחק הקבועה, הוא לא מספק בעיניי מספיק אתגר מחשבתי להיות הארוע המרכזי של הערב - משחקים שיתופיים כגון Legendary או Eldritch Horror מספקים מכאניקה "עשירה" יותר ובעלי פחות נטייה לשחקן אלפא.
המשחקיות החוזרת היא טובה. שיחקתי בו כחצי תריסר פעמים ולא הרגשתי צורך בהרחבות, בניגוד למשל ל Pandemic הבסיסי שמרגיש משחק חלקי ללא הרחבות, Pandemic the Cure מכיל מגוון מספק גם בלי הרחבות. זאת בעיקר בזכות התפקידים השונים שבאמת פועלים באופן אחר. מצד שני, זה לא משחק שאפשר לשחק אותו מספר רב של פעמים ברצף, אין בו מספיק גיוון.
למי שמאוד אוהב את המשחק, עד היום יצאה לו הרחבה אחת שמוסיפה תפקידים חדשים, עוד מחלה ומודול משחק חדש של מצבי חירום.
כמשחק שיתופי, האתגר במשחק הוא סביר ולא יותר. כמשחק משפחה, הוא בהחלט מאתגר דיו, אבל כמשחק לגיימרים הוא לא מספק לטעמי. העלאת רמת הקושי היא על-ידי קידום מד המגפות בתחילת המשחק, מה שפשוט מוסיף יותר מחלות ולא באמת משנה את הקושי הבסיסי. לעתים גם מגיעים למצב שברור שמנצחים במשחק, אך משחק עוד סיבוב או שניים בכדי למצוא את התרופות. זה לא נורא כי זמן המשחק הוא קצר אבל גורע מהחוויה.
הת'מה לא מרגשת, ואפילו יותר גנרית מהפנדמיק הבסיסי שגם הוא די אנמי מבחינת הת'מה. למרות שהרכיבים מגניבים לא באמת מרגישים "חוקרים" או שמצילים את העולם. זה היה יכול להיות פלישה חייזרית, ניקוי עיר מחולדות או כל דבר אחר.
Pandemic the Cure הוא משחק לוח טוב יותר מאשר הגרסה המקורית של המשחק לדעתי. המכאניקה של הקוביות מוצלחת בהשוואה לגרסת משחק הקלפים, למעשה את Pandemic הרגיל לא חיבבתי במיוחד מעולם, אבל ל Pandemic the Cure יש מקום של כבוד באוסף שלי.
הרבה פעמים כשאני רואה משחק מצליח יוצא באינספור גרסאות ווריאציות, הנטייה הראשונית שלי היא לחשדנות שמדובר בניסיון לרווח מהיר. אבל דווקא Pandemic the Cure הוא חריג מהכלל הזה, מדובר במשחק שלדעתי מתעלה על המקור משמעותית – זאת בתנאי שאתם מחבבים את הסגנון הזה של משחקים שיתופיים ואינכם מחפשים משחק מאתגר באמת.
אודות האיש הזקןשחקן משחקי-תפקידים מזה 25 שנה, ובנוסף חובב מושבע של משחקי לוח וקלפים. בעלי אתר הפונדק. מאמרים נוספים של כותב זה |
יש לך תוכן מגניב של משחקי תפקידים או משחקי לוח?
שיחקת במשחק חדש ומדגדג לך לכתוב לו סקירה?
מעוניין לפתוח בלוג בפונדק?
אתה מוזמן לפרסם בפונדק - כל מה שעליך לעשות זה ליצור משתמש, ואז תוכל לפרסם את הכתבות ישירות באתר. פנה אלינו בשאלות או הצעות.