ואנור, משחק של מבוכים ומפלצות

ואנור, משחק של מבוכים ומפלצות

Information
פורסם ב14 נובמבר 2013
נכתב על ידי tales quit wind

ואנור משחק תפקידים עברית, עולם המבוך Dungeon world

שם המוצר: ואנור

שיטה: עולם המבוך

כותבים: אביב מנוח, חגי גומפרט

שפת המוצר: עברית

מספר עמודים: 96 עמודים

מוציא לאור: הפונדק הוצאה לאור ואביב מנוח

מחיר מומלץ לצרכן: 99 ש"ח

דרוג המוצר: 4 מתוך 5


ואנור הוא ספר משחקי תפקידים ישראלי שיצא לפני כמה חודשים וכבר המון זמן רציתי לסקור אותו. הוא מומן במערכת מימון המונים (ואפילו תמכתי בו והשם שלי מופיע בקרדיטים).

מה יש לנו בואנור? תרגום של השיטה המצוינת עולם המבוך ועולם מערכה מעולה בשם ואנור. הספר נכתב בידי אביב מנוח וחגי גומפרט. הספר עצמו מחולק לשני חלקים הראשון הוא לשחק בואנור, תרגום והתאמה של שיטת עולם המבוך (המקור באנגלית). החלק השני הוא רשומון ארצות המזרח. הספר נפתח בפתח דבר שמסביר מה זה משחק תפקידים ומה זה ואנור.

פרק 1: התנהלות המשחק
הפרק הזה מכיל, בעצם, את עיקר השיטה, והוא כולל רק שישה עמודים. השיטה כולה, למעשה, היא ארבע עשר (או שישה עשר, אם אתה מטיל לחשים) עמודים עבור כל שחקן. והיא נורא פשוטה. המשחק בואנור עובד לפי מכאניקה אחת- גלגל 2ק6, הוסף תכונה. 6 ומטה זה כישלון. 7-9, הצלחה חלקית. 10 ומעלה, הצלחה.
זה הכל. לכאן נוספים המהלכים, שהם בעצם ייצוג של כל דבר מכאני שיש לדמות- בין אם הם אומרים שהיא מסוגלת להשתמש בשריונות יותר טוב ובין אם הם נותנים לה אפשרויות גלגול נוספות.
הפרק גם כולל את חוקי התפתחות הדמות (עד דרגה 10 בלבד; משם אתה לוקח דמות חדשה, מצרף שוליה או עובר מקצוע), חוקי שכירת השכירים, נזק וריפוי... וזהו, בגדול.
יש להדגיש שמדובר בשיטה מאוד סיפורית; זה מקבל כאן עוגן בכך שאינה יכול להפעיל אף מהלך אם הסיפור אינו תואם אותו. אתה בעצם לא מפעיל מהלכים; הם מופעלים לבד לפי התקדמות הסיפור.

פרק 2: יצירת דמויות
יצירת דמויות הוא תהליך פשוט המתנהל בנוכחות כל החבורה. כל אחד בוחר מקצוע, גזע, נטייה, מהלכים ספציפיים וציוד. לאחר מכן הוא מתאר את דמותו והשחקנים בוחרים קשרים. קשר הוא היחס של דמות אחת לשנייה (בלדין הוא פחדן. אי אפשר לסמוך עליו) וגם מהווים מקור לקבלת נק"ן.

פרק 3: מהלכים
כמו שנאמר כבר, הביטוי המכאני של המשחק. ישנם שמונה מהלכים בסיסיים, שישה המשויכים לתכונות (ללכת מכות, צליפה, מגננה, הפגנת ידע, בחינה ומשא ומתן), וכן המהלך 'התגרות בגורל' שמכסה כל סכנה אחרת והתכונה שהוא משויך אליה משתנה בהתאם למצב, והמהלך 'סיוע או סיכול'.
כמו כן ישנם שלושה עשר מהלכים מיוחדים: ערש דווי (אתה לא מת, אתה על ערש דווי. אולי אפילו תכרות ברית עם המוות), עומס יתר, הקמת מחנה, עמידה על המשמר, מסע בדרך חתחתים, סיום המפגש (בו אולי תקבל נק"ן), עליית דרגה, התהוללות (ההרפתקן שחוזר אחרי הרפתקה לפונדק ומכריז בירה לכולם, על חשבוני), הצטיידות, התאוששות, גיוס, ידוע לשמצה ואימונים.
יש לציין שכל המהלכים מעניינים ומציעים בחירות לא קלות: האם ליפול תחת השפעת כישוף ולרכוש ידיד חשוב? האם לגרום יותר נזק אבל לחשוף את עצמך לסכנה?

פרקים 4- 11: מקצועות
ישנם שמונה מקצועות: אלוף, דרואיד, טרובדור, כהן, לוחם, מכשף, נוכל וסייר, שכולם מעניינים מאוד בכל דרכי ההתקדמות שלכם. לכל מקצוע מהלכים מיוחדים שנותנים לו את הייחוד שלו: בין אם האלוף הנוטל על עצמו משימה קדושה, הנשק האישי המפורסם של הלוחם או החיה המלווה של הסייר. כלח מקצוע מעניק מהלכי נטייה (עוד דרך להשיג נק"ן, אבל גם פתח כיוון למשחק תפקידים טוב), ומהלכי גזע ייחודיים

חיי ההרפתקן - לאורך הפרקים הראשונים מופיעים פסי צד של 'חיי ההרפתקן' שמספרים לשחקן הקורא על מלכודות ומפלצות והיחס הנכון אליהם, ומאפשרים לך להיכנס לאווירה הנכונה וליצור מעין תיאום ציפיות לפני המשחק. כמו כן מוצגות זו דמויות לדוגמא (רק רקע)- דאנטון המרפא וכפיר כנף נץ.

פרק 12: ציוד
הפרק הזה מפרט נשקים, שריונות וציוד הרפתקנות בסיסי, כמו גם חפצים יותר אקזוטיים וואנוריים (כמו מקלע גובליני), וכן רשימות של שירותים, אוצרות ותעריפי שוחד. לאחר מכן מוצגים חפצי הקסם, שכל אחד מיוחד ומגניב (כמו גולגולת שמספרת לך על העתיד העצוב שלך או ספר בעל מספר דפים אינסופי, או גלגל ברזל ששורף אותך אבל מזמן אליך אל).

פרקים 13-17: מידע למנחה ומפלצות
פרק 13 כולל את החוקים לשחקן המנחה- המטרות והעקרונות שלו, וכן מהלכי המנחה שהם דרך מסודרת ל'מה קורה עכשיו במשחק' ומסייעים מאוד לזרימה שלו. אפשר להשתמש בכל מה שכתוב כאן לגבי כל משחק תפקידים, וזה עשוי מאוד לשפר את ההנחיה שלכם.
פרק 14 סוקר את תפקידך כמנחה במשחק הראשון - יצירת העולם סביב הדמויות והתחלת ההרפתקה. מה אסור להביא למפגש הראשון? עלילה מוכנה.
עולם המבוך משתמש בקונספט שנקרא חזיתות כבסיס להרפתקאות - כלי יעיל שעוזר לסדר את כל 'הדברים הנוראיים שעלולים לקרות אם הדמויות לא יעצרו אותן'. מדובר ברקע להרפתקאה ובקונספט הכללי, עם אפשרויות שונות להתפתחות העלילה בהתאם לפעולות השחקנים. כללי יצירת החזיתות נהירים וברורים וממש כיף לתכנן ככה תכניות מרושעות. בספר מוצגות שלוש חזיתות. 
לאחר מכן ישנו פרק קצר ויעיל על יצירת עולם, עם כללים מסודרים ליצירת מקומות ישוב מעניינים והתפתחותם במהלך המשחק.
פרק המפלצות הוא אחד הפרקים הכיפיים בספר, שמכיל את חוקי יצירת המפלצות (שאף הם פשוטים ומהירים), ואז את המפלצות עצמן שמחולקות לפי אזורי מחיה: שוכני ביצות, יערות אפלים וכו'. יש כאן מפלצות מוכרות, כמו קובולדים, לצד המצאות מקוריות כמו גלמי המלחמה הנארים או הגשושים הגיאומנסיים. כל מפלצת מוצגת בכמה שורות הכוללות נתונים ותיאור מעניין שגורם רצון לשלב את המפלצת הזו במשחק. בסה"כ מוצגות כ-130 מפלצות.

פרקים 18-23: רשומון ארצות המזרח
תיאור העולם מתחיל עם סקירה גיאוגרפית של ואנור, שאינו סתם עולם פנטזיה נוסחאתי: הוא מכיל איים של מזמני שדים עריצים בעלי צבא עבדים, עמקים מסתוריים בהם הקסם לא פועל, אומות גאות, אימפריות נפולות והכל מוצג בצורה מדהימה, כל המקומות מעניינים מאוד וכיף לקרוא את הפרק הזה.
לאחר מכן ישנה סקירה על גזעי ואנור: האורקים שנודדים על פי הרוחות או שטים על הים הגדול; האלפים שנולדים בגלמי עלים והופכים ללוחמים גאים הסולדים מאלים; בני האנוש ששולטים ברוב יישובי העולם; הגובלינים שיוצרים חומרי אלכימיה מגניבים; הגמדים, אומני הטכנומאגיה העתיקה; הטרולים המקושרים לעולם המיסטי של הלואה; הננסים הנוודים שלא לוקחים שום דבר ברצינות. לכל גזע אופי משלו וכולם מעניינים למשחק. אפילו בן האנוש, ואני חייב להגיד כאן וואו. אחר כך באה סקירה קצרה על נדידת העמים, המלחמות הגדולות וקום קיסרות נארה; מילה או שתיים על טכנומאגיה, ואז על כיצד העולם הדרדר למה שהוא היום. כמה מילים על ספירת הזמן, שפות, כסף ומסחר.
הפרק הבא מציג שבעה ארגונים: גילדת ההרפתקנים, הרעולים (ארגון גנבים בוורלסאד), מסדר הזאב (הנלחמים בצרות על טבעיות), טבעת האנך (מכשפים מזמני שדים), מעגל סערת הארגמן (שכירי חרב אכזריים), צל הירק (צמחונים קיצוניים), ועין האינסוף (מכשפים המגנים על העולם מצרות קסומות). כל הארגונים מעניינים מאוד והם שונים מאוד זה מזה.
הפרק הבא עוסק בדת ואמונה, ואין מדובר בסתם פנתיאון אלים בנאלי, כי אם ברשת אמונות שסותרות זו את זו ונלחמות זו בזו; פולחנים לאלי החיים המתנגשים באלים היוצרים, אוספי אמונות תפלות לצד אמונות בשרי הרוחות העל טבעיים. אני מצאתי את הדתות מעניינות מאוד ובאמת מוסיפות למשחק, שלא כמו בעולמות אחרים.
לבסוף מגיעה סקירה על שלושת סוגי ה'כוחות' בעולם: כיצד פועל קסם, מהי אלכימיה, ומנין באה אומנות הגיאומנסיה. וכמו כן, מה נמצא מעבר לעולם.

עיצוב ושאר ירקות
הספר הינו בשחור לבן אך מעוצב שבצורה יפה עם איורים מעולים. הפריעה לי רק שהשורות אינן מיושרות ושתחילת פרק אינה מודגשת יתר על המידה, אבל זה זניח.

חוות דעת ולבסוף סיכום
ואנור הוא מוצר נהדר, עם שיטה נפלאה ועולם מעולה.
שמעתי עליו הרבה לפני שיצא והתלהתי מאוד, ואני שמח לומר שההתלהבות לא פחתה כאשר קיבלתי אותו. ואנור מבוסס על שיטת עולם המבוך שהינה סיפורית מאוד אך עם מאפיינים מכאניים ברורים מאוד. אחד הדברים שאני אהבתי היו המקצועות- בכל דרגה אתה זוכה ל'מהלך' חדש- וזה משהו שהיה חסר לי במהדורות השונות של מבוכים ודרקונים (שואנור מידמה להן באווירה), בהן לא בכל דרגה הייתה מגיעה יכולת חדשה.
מהלכי המקצוע מעניינים מאוד ולעיתים אין להם השפעה מכאנית כלל- אלא היכולת לגרום למישהו לרצות חפץ שיש לך או לגרום לו לענות על שאלותיך בכנות. גם הנק"ן, שמשמש מדד לעוצמת הדמות אינו מוענק סתם כך מהריגת מפלצות אלא מגיע באמצעות הסיפור, אם על ידי שאלות שנקבעו מראש ונשאלות בסוף כל מפגש (ניצחנו אויב חשוב? מצאנו אוצר ראוי לשמו? גילינו משהו על העולם?), ובין עם על משחק תפקידים של שחקן עם דמותו או עם דמויות אחרים.

המשחק משרה אווירה שהסיפור הוא החשוב, ושדמותך אינה סתם גוש נתונים שיורד למבוך ומרביץ למפלצות, אפילו אם תתאמץ ליצור דמות כזו. עוד דבר שמצאתי טוב בשיטה הוא שהאיזון- והמקסום- אינם מהבעיות שבה. מקצוע מעניין לא בגלל שהוא יותר חזק אלא כי הוא עושה דברים אחרים בצורה מעניינת. אין מקצוע שהינו 'טוב יותר' בזה,כולם מעניינים וחשובים לקבוצה.

עולם המערכה מוצג היטב ומציג עולם פנטזיה שהינו לא רגיל בעליל- החל מאלפים קרחים וכהי עור וכלה במערכת האמונות המקורית. כל ישוב מוצג בכמה פסקאות ועם זאת מעביר מידע הספוג בהיסטוריה של ואנור ומעניק רצון לשחק.

לסיכום ואנור שווה את המחיר- בספר בודד שעולה 100 ש"ח אתה מקבל חוקים לשחקן ולמנחה, מפלצות ועולם מערכה שלם (וכן ניצנים ללפחות שלוש הרפתקאות), מה שבמבוכים ודרקונים, למשל, עשוי לעלות מעל ל500 ש"ח. מוצר ישראלי מבריק, שזוכה בתמיכה באתר שלו עם המון הרחבות ודפי עזר. קנו ונסו!


סקירות נוספות

פיד רסס הצטרף לרשימת הדיוור הפונדק בטוויטר הפונדק בפייסבוק

כניסה לאתר

הצטרף לצוות הפונדק

יש לך תוכן מגניב של משחקי תפקידים או משחקי לוח?
שיחקת במשחק חדש ומדגדג לך לכתוב לו סקירה?
מעוניין לפתוח בלוג בפונדק?

אתה מוזמן לפרסם בפונדק - כל מה שעליך לעשות זה ליצור משתמש, ואז תוכל לפרסם את הכתבות ישירות באתר. פנה אלינו בשאלות או הצעות.