Star Wars: X-wing miniatures game

פורסם ב22 אוקטובר 2013
נכתב על ידי אלירן טלר


שם המשחק: X-wing Miniatures Game

סוג: משחק לוח, מיניאטורות, טקטי, 1על1

מספר שחקנים: 2

זמן משחק: 30-60 דקות

גילאים: 12+

מוציא לאור: Fantasy Flight Games

מחיר מומלץ לצרכן: 40 דולר

דרוג: 4.5 מתוך 5


לפני זמן רב מאד (בערך שבועיים וקצת), בגלקסיה רחוקה מאד (אצלי בבית) התנהל קרב חלל אימתני בין חללית ה"X Wing" של לוק סקיווקר לבין זוג "Tie Fighters" חמקמקים הנאמנים לאימפריה. כמו תמיד, כשהברירה בידי, בחרתי להלחם עבור האימפריה - אחרת איך אפשר להביס את לוק סקייווקר? הקרב היה אגדי ומאתגר, לייזרים נורו לכל עבר, והסוף הגיע במהלך אחרון של ספק יאוש ספק מזל - שתי החלליות הקיסריות ביצעו פניה של 180 מעלות, ולוק סקייווקר נלכד במרכז האש! הלייזרים נורו (וקוביות גולגלו) ופגעו בחללית המורדים, ולוק התפוצץ לו בחלל השקט.
אני דיי בטוח שדארת' ויידר יתגמל אותי בהתאם, המשימה הושלמה!

במשחק הלוח / מיניאטורות Star Wars: X-Wing כל שחקן מגלם צד אחד במלחמה שבין האימפריה והמורדים, ושולט בטייסת קרב המורכבת מחלליות ומטייסים שונים. המשחק מיועד לשני שחקנים, כך שהמטרה הבסיסית בו היא להשמיד את היריב בקרבות חלל. המשחק מתרחש על שולחן שבמרכזו משטח המשחק עם המיניאטורות הצבועות מראש, ושני השחקנים יושבים מצדי השולחן.
לאוהבי העולם, המשחק לא מתקיים בתקופת זמן ספציפית, אך מתבסס רובו ככולו על שלושת הסרטים המקוריים, עם תוספת של טייסים וציוד שהופיעו במקורות אחרים.

סקירה כללית

לפני תחילת המשחק כל שחקן בונה את טייסת החלליות שלו. הוא בוחר, בהינתן כמות נקודות טייסת שהוסכמה מראש, חלליות וטייסים שהוא רוצה להשתמש בהם וקלפי עזר. ככל שיש יותר נקודות, הטייסת תכלול חלליות וקלפים. למשל - שחקן יכול לבחור שלוק סקייווקר יטיס את ה- X-Wing או שטייס טירון יטיס אותו. השחקן יכול לבחור להוסיף לחללית יחידת R2 או מטח טורפדו לעת צרה.
כל אלו מספקים יכולת לאפיון אישי של טייסת הקרב שלך, והופכים כל קרב לחוויה חדשה.

X-wing-battlefield

לכל חללית במשחק יש מספר גרסאות – גרסאות פשוטות של טייסים גנריים, או גרסאות עם טייסים ידועים, כגון לוק סקיווקר ב- X-wing או האן סולו במילניום פלקון. התכונות הבסיסיות של החללית זהות לכל הטייסים, אך לכל טייס ערך יכולת טיס משלו (גבוה יותר, טוב יותר) ולטייסים ידועים יש גם יכולת מיוחדת.
היכולת הקרבית של כל חללית מבוטאת על-ידי ארבע תכונות: התקפה והגנה, מספר שמבטא את כמות הקוביות שמגלגלים בהתאמה. מגנים ומבנה, שמייצגים את כמות הנזק שהחללית יכולה לספוג. החלליות מגיעות עם חוגה שעליה מופיעים התמרונים שהחללית יכולה לבצע - למשל, מהלך חד ימינה או מהלך של היפוך ב-180 מעלות.
כל חללית יכולה גם לבצע פעולות מיוחדות, למשל - גלגול הצידה, נעילת מטרות או מיקוד, בהתאם למופיע בכרטיס שלה.
לדוגמא מיקוד מאפשר להפוך גלגול קוביה לא מוצלח של "מיקוד" לגלגול מוצלח של תקיפה או הגנה (יותר בהמשך); נעילת מטרות מאפשרת לטייס לעשות יותר נזק כשהוא יורה, וכך הלאה.

X-wing-cards

כל תור במשחק מתחלק לשני שלבים עקרונים: תנועה וקרב.
בתחילת שלב התנועה השחקנים בוחרים בחשאי את התמרון של כל חללית. לאחר-מכן כל חללית פועלת לפי סדר יכולת הטיס שלהם, בסדר עולה. כלומר, טייס עם ערך גבוה יותר, פועל מאוחר יותר. לאחר שהחללית מבצעת את התנועה שלה, השחקנים יכולים לבחור פעולה שהם רוצים לבצע – אך לא תמיד אפשר לבצע פעולה. תמרונים מסויימים (המסומנים באדום) קשים מאד, ומונעים מהטייס לבצע אחריה פעולה, עד שמבוצע תמרון קל יותר (המסומן בירוק) המוריד מהטייס "לחץ".

כאשר כל החלליות סיימנו את שלב התנועה ונבחרו פעולות, מתחיל שלב הקרב. היוזמה בקרב היא בסדר יורד של יכולת הטיס, כשטייס עם ערך גבוה יותר פועל מוקדם יותר והאן סולו תמיד יורה ראשון ;).
ראשית צריך לבדוק האם חללית היריב בטווח - המשחק מגיע עם סרגל המחולק לשלוש, אם אפשר להגיע באמצעות הסרגל מקשת היריה של חללית אחת אל השנייה - אפשר לירות.
גלגול התקפה מתבצע כך שהתוקף זורק את מספר קוביות ההתקפה שרשום על החללית שלו, והמגן זורק את מספר קוביות ההגנה שרשום על החללית שלו. ההפרש בין פגיעות להגנות, הוא הנזק שהמטרה סופגת. על אחת מפאות קובית ההתקפה מופיע סימון של נזק קריטי, במקרה כזה נוספת גם השפעה מיוחד אם לחללית המותקפת אין מגנים. בשלב זה שחקן שבחר "מיקוד" בשלב התנועה, יכול להפוך כל גלגול של מיקוד לתוצאת הגנה או התקפה נוספת, כתלות באיזה צד הוא.
אם הקרב מתרחש בשליש הראשון של הסרגל, התוקף זוכה בקוביה נוספת ואם הקרב מתרחש בשליש האחרון של הסרגל, המתגונן זוכה בקוביה נוספת.

חללית מושמדת כאשר היא סופגת את מספר פגיעות השווה לסכום המגנים והמבנה שלה. כל עוד לשחקנים עוד חלליות, הקרב ממשיך לשלב הבא.
זהו תנאי הנצחון הבסיסי, כשבערכת הבסיס יש גם שתי משימות. במשימה כל צד צריך להצליח במטרה מסויימת - כמו הפצצה או משימת חילוץ, בחלקן אפשר להוסיף על שולחן המשחק אסטרואידים שמפריעים לתנועה ואלמנטים נוספים לגיוון. אפשר גם להמציא משימות לפי ראות עיננו, דבר שמאריך את חיי המשחק, לדעתי, בכמה מונים.

מעבר לערכת הבסיס, החברה המייצרת (FFG) מוציאה הרחבות של חלליות נוספות - החל מעוד X-Wing וכלה במילניום פלקון האגדי. רכישה של עוד חלליות, מלבד הערך האספני שלהן, מוסיפה עוד אפשרויות לבנות את הטייסת שלכם ויכולות חדשות למשחק.

רכיבים

אחד הדברים החשובים ביותר במשחקי מיניאטורות הוא ... המיניאטורות. אני יודע שזה טריוואלי אבל זה מאד חשוב - הפקה גרועה של מיניאטורות יכולה לקלקל משחק עם חוקים טובים. כאן גם החוקים טובים וגם המיניאטורות מושקעות ויפות ביותר.
הערכה הבסיסית מגיעה עם X-Wing ושני Tie-Fighter, אני אישית מחזיק גם ב- A-Wing, Tie Interceptor, Slave1 וה-Millennium Falcon. המיניאטורות עצמן מרשימות ביותר, וכל הרחבה מוסיפה למשחק גם קלפי טייסים חדשים וקלפי תוספות שונים.

בערכת הבסיס תמצאו גם שלל קלפים, קוביות, סמנים וכך הלאה – כולל סט של סרגלי קרטון שמציינים את מסלולי הטיסה, באלו משתמשים לאחר שקובעים תמרון, כדי לדעת היכן תמצא את עצמה המיניאטורה, מגוונים ונוחים לשימוש.
הכל נעשה באמת בטוב טעם ואף עם ממתק קטן - כשהאריזה נסגרת, החלליות מוצגות לראווה מעבר למסך פלסטיק שקוף.

X-wing-inbox

דבר נוסף ש-FFG עושים לאחרונה, ואני חושב שהוא יכול להחשב כחלק מה"רכיבים" הוא ייצור סרטוני הדגמה ברשת עבור המשחקים. (בכתובת הזו : http://www.fantasyflightgames.com/ffg_content/media/XWingFlash/xwing_tutorial.html). אני למשל, קודם ראיתי את הסרטון ואז קראתי את החוברת, מייד היה הרבה יותר קל להבין את מהלך המשחק ורק ללמוד את היוצאים מן הכלל, וחוקים שלא הוזכרו בפירוט בסרטון.

חוויה אישית

המשחק מאתגר ומותח, אני מוצא את עצמי יושב על קצות האצבעות בזמן שאני מחליט באיזה תמרון להשתמש בכדי לנסות להתחכם מול היריב שלי.
המשחק אינו מהיר כמו קרב יריות רגיל במלחמת הכוכבים - הוא לוקח בין עשרים לארבעים דקות (במשחק עם ערכת הבסיס) ויותר כשמגדילים את טייסות הקרב.
אלמנטים שאני מאד אהבתי את במשחק:

  • העובדה שפגיעה נעשית באמצעות קוביות, מה שמוסיף מעט אלמנט של מזל.
  • האפשרות לבחור לבצע פעולה מיוחדת בתום תנועה ולתכנן אסטרגית קרב טובה יותר.
  • את החופש לבחור טייס שונה וקלפי עזר, דבר שעושה כל טייסת קצת שונה מקודמתה.

המשחק רץ בקצב מהיר, אבל לא מהיר מידי כדי שתאבד את עצמך (ולא תדע מה לבחור), אך מספיק מהיר כדי שלא ישעמם אותך בתחילת הקרב והכי חשוב - הוא כיפי! (ואפשר לנגן מוזיקת מלחמת הכוכבים).

סיכום

לסיכום, לדעתי המשחק הוא טוב מאד מכמה סיבות: אני יכול לשחק בו גם בגרסה הבסיסית בלי תוספת חלליות עם עוד שחקן ולכן הוא טוב כ"פילר" לשני שחקנים.
הוא משחק שאפשר להסביר בקלות יחסית לשחקנים חדשים (ולמשל לוותר על חלק מהחוקים בפעם הראשונה), והוא יחסית לא יקר מידי עבור המיניאטורות המפורטות שמגיעות איתו.
החסרון היחיד עבורי, שהוא יוצר מצב בו אני ארצה לקנות עוד חלליות כדי להרחיב את העולם.

סקירות נוספות

פיד רסס הצטרף לרשימת הדיוור הפונדק בגוגל+ הפונדק בטוויטר הפונדק בפייסבוק

אירועים קרובים

אין אירועים

כניסה לאתר

הצטרף לצוות הפונדק

יש לך תוכן מגניב של משחקי תפקידים או משחקי לוח?
שיחקת במשחק חדש ומדגדג לך לכתוב לו סקירה?
מעוניין לפתוח בלוג בפונדק?

אתה מוזמן לפרסם בפונדק - כל מה שעליך לעשות זה ליצור משתמש, ואז תוכל לפרסם את הכתבות ישירות באתר. פנה אלינו בשאלות או הצעות.