כך כותבים מקצוע למו"ד 4 - מה זה תפקיד?

כך כותבים מקצוע למו"ד 4 - מה זה תפקיד?

Information
פורסם ב02 אפריל 2011
נכתב על ידי חגי

holy_Knightזמן רב עבר מאז שכתבתי את המדריך ליצירת גזע ואת המדריך לכתיבת מפלצת במהדורה הרביעית של מבוכים ודרקונים. אז כעת, אחרי שלמדנו על כתיבת הגזעים המאכלסים את העולם והיריבים המאיימים עליהם, הגיע הזמן לתת נתונים לדבר שמבדיל את הדמות של האלף הסייר שלי מהאלף הקשת שמופיע במגדיר המפלצות: המקצועות ההרואיים.

אבל לפני שנתחיל לבנות מקצוע שלם, בואו נבין קודם כל מה זה מקצוע, ומה המשמעות של התפקיד שלו בקרב - נסקור מה ההבדל בין מגונן לבין סער, ובין מנהיג לבין רכז ואיך כל אחד מהם משפיע על המקצוע שאנו מעוניינים לבנות. במאמר גם אבחן כיצד ניתן לשלב יותר מתפקיד אחד באותו מקצוע, על-ידי שימוש במאפייני המקצוע השונים (בילדים).
כדוגמא לבניית מקצועות, המאמר המאמר יציג כיצד אפשר להפוך את אביר הקודש מתפקיד של מגונן בלבד למגוון יותר באמצעות הוספת מאפיין מקצוע (בילד) חדש.

על מקצועות מפוזרים ומקצועות ממוקדים
חשוב להבין את התפיסה של מהדורה 4 לגבי מקצועות ותפקידים של דמויות שחקן.
במהדורה 3, מקצוע הדמות ייצג את הרקע ממנו היא באה, המסביר מדוע היא התמחתה בכוחות וביכולות שיש לה. כך לדוגמה הלוחם הוא אדם המאומן היטב בתורת הנשק ובלחימה בשריון. הוא יכול להיות בריון, אביר, חייל מנוסה. הוא יכול להתפתח להיות אמן-חרב כמו שהוא יכול להתפתח להיות צלף בחץ וקשת.
ככל שנוספו ספרי הרחבה, כך חיפשו הכותבים מקצועות נוספים בשעה שהרעיונות שלהם הולכים ומצטמצמים. כך קיבלנו מקצועות ממוקדים כמו הסמוראי (לוחם משוריין שנלחם עם חרב ממזרית ביד אחת וחרב קצרה ביד האחרת), עז-הלהב (לוחם בלי שריון שמסתמך על נשק קל, ניידות וכשרון הלחימה המסוגננת) ועוד כהנה וכהנה מקצועות שלמעשה היו לוחם עם כישרונות ומקצוע יוקרה או שניים שמובנים מראש לתוך טבלת ההתקדמות שלו.

במהדורה 4, מקצוע הדמות מייצג את הכיוון אליו דמות מתפתחת כגיבור אגדי. הלוחם של מהדורה 4 הוא איש-קרבות משוריין היטב עם סיבולת אדירה ושליטה מיומנת בנשק קפא"פ. הוא שונה מהותית מהלוחם של מהדורה 3. במהדורה 4, אם שחקן רוצה לשחק לוחם המתמחה בחץ וקשת, עליו לשחק סייר. אך למרות שהמקצוע שלו הוא סייר הוא יכול להציג את הדמות לכולם כלוחם, כמובן.
כך שמראש קיים מיקוד רב של המקצוע, עם זאת כותבי השיטה הבינו מהר מאוד שאי אפשר לכתוב מקצוע שלם לכל קונספט דמות בסיסי. מעבר לעודף העמודים, צריך לחשוב על מגבלה נוספת – כל מקצוע חדש שכזה דורש סט שלם של כישרונות ונתיבי מופת הייחודיים שלו.
מסיבה זו, כאשר אנחנו רוצים להמציא סוג דמות חדש שלא היה קודם, ניתן ליצור וריאנט – מאפיין מקצוע חלופי שמשתלב במקצוע קיים. זוהי הגישה השולטת בספרי ההרחבה של המהדורה הרביעית בערך החל מיציאת עולם המערכה השמש השחורה.
לדוגמה שחקן שבונה דמות של לוחם יכול לבחרו להיות לוחם אמן-נשק (עם סיכויי פגיעה גבוהים), לוחם זועם (אשר מתבסס על הרבה נק"פ זמני), לוחם מתאבק (שמתמחה בהאבקות), לוחם אביר (שמסמן את יריביו באופן שונה לגמרי ומבוסס על עמידות שונות שהוא מחליף ביניהן) ואפילו הלוחם המחסל (שהוא לוחם, אבל סער).
היתרון בכך הוא שכל הלוחמים הם בני אותו המקצוע, בוחרים כוחות מאותו מאגר של כוחות לוחם ויש להם נגישות לאותם הכישרונות.
אך לפני שנתחיל להמציא וריאנטים חדשים, נבין את ההיגיון המכאני מאחורי כל וריאנט – התפקיד של המקצוע.

תפקיד הדמות בקרב
בקבוצת גיבורים הרפתקנית, הרפתקנים בעלי כישורים שונים משתפים פעולה ומשלימים איש את רעהו.
כאשר אתם בונים דמות או כשאתם כותבים מקצוע חדש או וריאנט למקצוע, מצאו מהו התפקיד שלכם. חשוב לזכור שהתפקיד הוא לא זה שקובע מהי הדמות, אלא הדמות היא הקובעת את התפקיד.

לדוגמה: כאשר אני בונה מקצוע חדש של טלפת, אני לא צריך להחליט האם הטלפת הזה הוא רכז שיוצר השפעות פסיוניות סביבתיות, סער שחודר עמוק יותר ויותר למוחו של יריב אחד או מנהיג שמכוון את בני-בריתו ברשת טלפתית.
במקום, עלי להחליט האם טלפתים מסוגלים ליצור השפעות פסיוניות סביבתיות או שמא הם מכוונים את בני בריתם באמצעות רשת תקשורת טלפתית. לאחר שהחלטתי על המהות של המקצוע, אוכל לדעת איזה תפקיד מתאים לו.

מגונן:
כוחות המגונן משפיעים לרוב בקפא"פ או בטווח של עד 5 משבצות. לכל מגונן יש מאפייני מקצוע המאפשרים לו להגביל יריבים ולכפות עליהם לתקוף אותו בלבד בשעה שהוא מגביל את היכולת שלהם לתקוף את שאר בני-החבורה – הוא מונע מהם להתרחק, מקרב אותם אליו או מתקרב אליהם בעצמו מכאניקה נפוצה אצל המגונן היא היכולת לסמן יריב.
אם המקצוע שכתבתם מבוסס על תקיפת יריבים קרובים ובעל נק"פ גבוה והגנות גבוהות, או אם ביכולתו להגביל את היכולת ההתקפית של היריבים, הרי שהוא מגונן.
לפעמים גם מנהיגים כמו המצביא יכולים לסמן יריב וגם לסער כמו הברברי יש נק"פ גבוה, אבל המגונן משלב את כל המאפיינים האלו ואף מסוגל להעניש יריבים שמתעלמים מהסימון שלו.
כך לדוגמה הלוחם מסמן יריבים בכל פעם שהוא תוקף ואף מסוגל לבצע התקפות מזדמנות נגד יריב מסומן במצבים שבדרך כלל לא מאפשרים התקפה מזדמנת. כשף החרב משתגר אל בני ברית סמוכים כאשר הם מותקפים בניסיון לחסום את ההתקפה ולהכות ביריב התוקף. הנוטר מסמן יריבים כאשר הוא נמצא בקרבתם ומסוגל להאט אותם ולגרור אותם אליו כאשר הם מנסים להתרחק ממנו או לתקוף מישהו אחר.
רעיון למגונן שובר-שגרה: קוסם אשר מזמן לשירותו מפלצת אחת חזקה המבצעת את תפקיד המגונן עבורו.

מנהיג:
המנהיג מסוגל להשפיע לעתים בקרב קפא"פ ולעתים בטווח ואף יש מנהיגים אשר מסוגלים להלחם בשני המצבים במידה שווה של מיומנות. כוחות המנהיג נותנים בדרך כלל עוצמה נוספת לבני-בריתו או מטילים על היריבים מצבים שמחזקים את התקפות החבורה כנגדם (כגון רגישות לנזק או יתרון קרבי), זאת בשונה ממצבים אשר מנטרלים את היריב ומפחיתים את האיום שלו לחבורה (כגון האטה, נטיעה או הסרה זמנית מהמשחק).
לכל מנהיג יש גם מאפיין מקצוע אשר פועל כמו כוח עם מספר שימושים בכל התקלות. מאפיין מקצוע זה מאפשר לבן-ברית לנצל פרץ ריפוי עבור השפעה מרעננת. לדוגמה הכהן והמצביא מרפאים את בני בריתם בשעה שהארטיפיסר מכשף את לבושו של בן ברית ומעניק לו תוסף לדרג"ש ונק"פ זמני.
אם המקצוע שלכם מסוגל לסייע לבני-בריתו מספר פעמים במהלך קרב (באמצעות ריפוי, נק"פ זמני או היכולת לחדש משב מרענן), כשהוא משמש כמכפיל כוח להתקפות שלו, במקום לתקוף בעצמו הרי שזהו מנהיג.

סער:
הסער הוא התפקיד הנפוץ ביותר בקרב המקצועות הקיימים פשוט בגלל הגיוון שזמין עבורו: יש כל כך הרבה דרכים שונות ומשונות לגרום הרבה נזק! כל מקצוע סער נוקט בשיטות שונות להרוג את יריביו מהר וכמעט מכל טווח. חלק מהסערים צולפים ביריביהם מרחוק בשעה שבני בריתם חוסמים את הדרך אליהם. אחרים מזנקים ברחבי שדה הקרב בלוליינות או באמצעות שיגור קסום ומטילים כשפים או חיצים ביריביהם. ישנם גם אלו אשר מסתערים הישר לקפא"פ ומחסלים את המטרה לפני שתחסל אותם.
בגלל שהוא גורם כל כך הרבה נזק מחד, אך הוא שברירי מאידך, הסער הוא לרוב מטרה עיקרית של הנבל וחבריו המרושעים ולכן עליו להסתמך על שאר חברי קבוצתו שיתמכו בו בשעה שהוא מתעסק באומנות ההריגה.
לכל סער ישנו מאפיין מקצוע אשר מאפשר לו להגביר את הנזק שלו, לרוב על ידי בחירת מטרה שנגדה הוא נעשה חזק במיוחד – אך לא תמיד. מאפיין מקצוע זה מעצים קצת את הנזק שהדמות גורמת בכל התקפה (מעט נזק בהרבה מתקפות שמצטבר) או מעצים מאוד את הנזק שהיא גורמת בחלק ההתקפות (הכל או כלום). הברברי מסתער קדימה עם נשק דו-ידני אדיר, הנוכל מחפש להכות ביריב בעמדת חסרון, והמכשף מטיל קללה של פגיעות ביריביו ואז תוקף אותם בכשפים מאגיים.
אם המקצוע שלכם מתמחה בגרימה של הרבה מאוד נזק, הרי שהוא סער.

רכז:
הרכז תוקף לרוב יותר ממטרה אחת, בין אם מטווח קצר או רחוק – הטווח משתנה בין רכז לרכז, אבל אם מדובר ברכז שנלחם בקפא"פ לרוב הוא משגר מתקפות אזוריות כנגד כל היריבים שסובבים אותו.
לרכז בדרך כלל אין מאפיין מקצוע מגדיר כמו יכולת הסימון של מגונן, הרענון של מנהיג או הנזק הנוסף של סער. כל רכז פועל באופן שונה, אבל כולם ממלאים את אותו התפקיד – לשבור, לרסק ולמנוע מהיריב לנקוט בטקטיקה שתעניק לו יתרון. הרכז יכול להטיל מצבים מזיקים על יריביו או למקם אותם כאוות-נפשו באמצעות תנועה כפויה.
לרוב הוא עושה זאת לכמה יריבים במקביל. רכז יכול ליצור קירות או תוואי שטח, לזמן לעזרתו השפעות יצירה או יצורים מזומנים, לחסום קו ראיה או להגביל סוגים מסוימים של התקפות.
המומחיות של הרכז היא נגדית לזו של המנהיג. בשעה שהמנהיג מעצים את בני בריתו וכופה על יריביו מחסרים שמעודדים את הקבוצה להתמקד בהם, הרכז מונע מיריביו להתעצם וכופה עליהם מחסרים ומגבלות שמעודדים את הקבוצה להתעלם מהם לזמן-מה בשעה שהם מתמקדים במטרה שבחר המנהיג.

ריבוי תפקידים:
לפעמים כאשר אנחנו מתכננים וכותבים מקצוע (ובמיוחד כאשר אנחנו מנסים להמיר מקצוע ממהדורה 3 למהדורה 4), נגלה שהוא בעצם תואם לכמה תפקידים במקביל. במצב זה עומדות בפניכם שתי אפשרויות:
* ניתן לפצל את המקצוע למספר מקצועות, שכל-אחד ממוקד בתפקיד אחר – מקצוע מפוצל.
* להחליט על התפקיד העיקרי של המקצוע, ואז כתלות בבחירה של מאפיין המקצוע בדרגה הראשונה, הוא מקבל תפקיד משני בנוסף – מקצוע כפול-תפקיד.

 מקצוע מפוצל: בחירה זו מתאימה כאשר מקצוע אחד מסוגל להתאים לכמה סוגי דמויות שהן שונות מהותית זו מזו. כך לדוגמה הדרואיד במהדורה 3 יכול היה להתמקד בהיותו מטיל לחשים הרסני, מומחה בזימון, מרפא, או להתמקד ביכולת צורת הפרא כלוחם קפא"פ מסוכן – ואסור לשכוח את החיה המלווה של הדרואיד!
במהדורה 4, מוטב לכתוב את הדרואיד כשניים או שלושה מקצועות. "דובר הרוחות" יהיה מנהיג אשר מתמחה בריפוי וזימון ומלווה ברוח בדמות חיה מלווה. "נביא הפרא" הוא רכז אשר מזמן סופות ושולט ביסודות ובצמחים. "אח התמורות" (אותו נבנה במהלך המאמר הבא בנושא מקצועות) מתמקד בצורת הפרא שלו ובכוחה הפיזי בכדי להוות אויב משמעותי לכוחות האופל המאיימים על התרבות ועל ארצות הפרא כאחד.
לכל אחד משלושת המקצועות יהיו כוחות משלו ומאפייני מקצוע משלו, אולם דב"שים במערכה יתייחסו אל כולם כאל היבטים שונים של הדרואיד.

מקצוע כפול-תפקיד: לפעמים למקצוע ישנם כמה היבטים קרובים מכדי שנפצל את המקצוע, אבל נדמה שהמקצוע פשוט ממלא יותר מדי תפקידים בקרב. במקרה זה נכתוב מקצוע אחד, כאשר יש לו כמה מאפייני מקצוע שכל אחד מהם מתאים לתפקיד אחר בקרב ועליו לבחור רק אחד מהם.
אביר הקודש הוא דוגמה טובה. זהו הלוחם המבורך אשר מגן על הנדכאים, מרפא את החולים ומביס את הרשע בכוחו הצודק.
בספר החוקים לשחקן, אביר הקודש הוא מגונן בזכות יכולתו לסמן יריבים ולהעניש אותם כאשר הם מתעלמים ממנו (באמצעות מאפיין המקצוע "קריאת תיגר מקודשת") ולמרות זאת הוא מסוגל לרפא באמצעות יכולת הנחת הידיים שהיא מוגבלת מכדי שתקבע אותו כמנהיג (היא מוגבלת בשימושים ליום, מרפאת מעט נק"פ, הטווח שלה הוא במגע והיא עולה לאביר הקודש בפרצי הריפוי שלו – במילים אחרות, רוב הזמן היא תומכת בנק"פ של אביר הקודש עצמו!).

דמיינו כמה קל ליצור פלדין כמנהיג או כסער! זה בדיוק מה שנעשה בעוד רגע - מאפייני מקצוע חדשים לאביר-קודש 

 חשיבותו של מאפיין מקצוע
בסיכומו של דבר, מאפייני המקצוע חשובים יותר מהכוחות הפתוחים למקצוע. על ידי שינוי של מאפייני המקצוע נוכל לשנות לגמרי את המקצוע ואת תפקידו בקרב.
בהמשך נציג מאפייני מקצוע חלופיים לאביר הקודש. תוכלו לנסות אותם בפעם הבאה שתבחרו לשחק חבורה של ציידי-אופל נודדים. ההנאה מאביר-קודש סער היא מובטחת!


כתבות נוספות

פיד רסס הצטרף לרשימת הדיוור הפונדק בטוויטר הפונדק בפייסבוק

כניסה לאתר

הצטרף לצוות הפונדק

יש לך תוכן מגניב של משחקי תפקידים או משחקי לוח?
שיחקת במשחק חדש ומדגדג לך לכתוב לו סקירה?
מעוניין לפתוח בלוג בפונדק?

אתה מוזמן לפרסם בפונדק - כל מה שעליך לעשות זה ליצור משתמש, ואז תוכל לפרסם את הכתבות ישירות באתר. פנה אלינו בשאלות או הצעות.