יוצרים מבוכים ודרקונים - כתיבת מקצוע יוקרה

יוצרים מבוכים ודרקונים - כתיבת מקצוע יוקרה

Information
פורסם ב29 ספטמבר 2014
נכתב על ידי ת'ור

Maester מקצוע יוקרה מבוכים ודרקוניםמקצועות יוקרה בשיטות מבוכים ודרקונים 3.5, וגם בפאת'פיינדר, הן התמחות של מקצוע בסיס שהדמות מגיעה אליו לרוב בדרגה 5 או 7. מדובר למעשה בתת-סוג של מקצוע הבסיס, למרות שניתן גם ליצור מקצועות יוקרה מופרעים, שלא מזכירים כלל את מקצוע הבסיס.
המקבילה למקצועות יוקרה במבוכים ודרקונים 4 היא נתיבי מופת, ובשיטה מבוכים ודרקונים 5 מדובר ב Archtypes.

אני משער שכבר קראתם את המדריך הכללי ליצירת תוכן וגם את המדריך ליצירת מקצוע בסיס, מקצוע יוקרה הוא יותר פשוט לכתיבה מאשר מקצוע בסיס במובנים מסוימים. עם זאת, מקצועות יוקרה דומים מאוד ביצירה שלהם למקצועות בסיס, ואתם תראו הרבה השוואות ביניהם בהמשך – ההבדל העיקרי בכל התהליך הוא שמקצוע יוקרה מגיע בשלב מתקדם יותר מאשר מקצוע בסיס, מה שמשפיע בכל מיני דרכים.

אחרי שיצרתם מקצוע חדש של מבוכים ודרקונים, כדאי לבקש משוב עליו - פורום מבוכים ודרקונים הוא מקום מומלץ לקבלת מידע וייעוץ משחקנים מומחים בשיטה.

הרעיון מאחורי מקצוע היוקרה

בניגוד למקצוע בסיס שצריך להיות מופשט יחסית, מקצוע יוקרה יכול להיות הרבה יותר ממוקד. הוא יכול להיות מיועד למקצוע מסוים, לגזע מסוים, לחברי דת או מסדר מסוימים, לבעלי סגנון לחימה מסוים, או כל דרישה אחרת. למקצוע יוקרה יכול להיות אופי הרבה יותר ייחודי ממקצוע בסיס.
חוץ מההבדל הזה, הפיתוח של הרעיון של מקצוע יוקרה דומה מאוד לזה של מקצוע בסיס. דמיינו את המקצוע בפעולה, מה היתרונות והחסרונות שלו, מה התפקיד שלו בקבוצה. אחרי שסיימתם, יש עוד כמה דברים לחשוב עליהם שייחודיים למקצועות יוקרה.
מקצועות יוקרה נבדלים זה מזה בשלושה מאפיינים שמומלץ להחליט עליהם מוקדם ככל האפשר: חוזק, אורך, וקהל יעד.

 - החוזק של מקצוע יוקרה תלוי בדרגה הנמוכה ביותר שבה אפשר להיכנס אליו. בגלל שיכולות הולכות ונעשות חזקות יותר עם הדרגות, “דרגת הסף" קובעת כמה חזקות יכולות להיות היכולות של מקצוע היוקרה. בינתיים לא צריך לקבוע דרגה מסוימת, אבל כן צריך להחליט על טווח דרגות כלשהו (3-7, 8-12, 13-16 וכו').

 - האורך של המקצוע הוא מספר הדרגות שלו. האורכים הנפוצים ביותר הם 5 ו-10, אחריהם 3 ו-7. אפשר לבחור באורך אחר (ואפילו מעל 10), אבל לא כדאי. האורכים האלה מספקים תבנית טובה עם פיזור יכולות מוצלח, ואורכים אחרים יכולים להיות קצת מבלבלים. האורך של המקצוע קובע כמה הוא רציני ולמה הוא קרוב יותר – מקצוע שני או הסחת דעת. מקצועות קצרים יותר מתמקדים במאפיין מסוים של הדמות ופשוט מעצימים אותו, ומקצועות ארוכים יותר תופסים חלק משמעותי יותר בדמות ומעצבים אותה בצורה חזקה יותר.

 - קהל היעד של מקצוע הוא, באופן מתבקש, סוג הדמויות להן הוא מיועד. זה יכול להיות מצומצם כמו "סיירים שמתמקדים בחיה מלווה מעופפת" ורחב כמו "טנקים". קהל היעד תלוי בדרישות הקבלה למקצוע, ביכולות שלו ובעיקר בתפקיד שלו, והם תלויים בו. במקום להחליט על אחד ואז להחליט על השני, צריך לחשוב על כל אלה ביחד ולהגיע להחלטה משותפת.

כל אלה יהיו חשובים מאוד בהמשך כשנגיע לקראנץ' ובמיוחד לדרישות.

פלאף, תמיד חשוב פלאף

מקצועות יוקרה צריכים הרבה פחות פלאף ממקצועות בסיס. מקצועות בסיס צריכים לעזור לשחקן לגבש את הרקע והאופי של הדמות בתהליך היצירה שלה, אבל מקצועות יוקרה מגיעים רק אחרי שהדמות התפתחה והתקבעה על עצמה. לכן מקצועות יוקרה לא צריכים הרבה פלאף, וכמה פסקאות מספיקות בהחלט.
הפלאף של מקצוע יוקרה יכול לכלול הכל ולא חייב לכלול שום דבר מסוים. אם כדי להיכנס למקצוע צריך רק למקד את האימונים שלך בכיוון מסוים, זה לא באמת מעניין. אם כדי להיכנס למקצוע צריך למצוא מסדר נעלם ולשכנע אותו לקבל אותך, זה משהו ששווה לשמוע עליו. פשוט תכתבו על כל מה שמיוחד ומעניין וישכנע שחקן ששווה לו לקחת דרגות במקצוע הזה. הנה כמה רעיונות: איך המקצוע נוסד? האם הוא קשור לארגון מסוים? האם יש מאפיין טיפוסי לחבר במקצוע? אצל מי הוא נפוץ? האם הם מחפשים משהו?
ולכל תשובה שאפשר לשאול עליה, תענו גם על: למה?

קראנץ' - לב המקצוע

נתחיל מהתוספת העיקרית לקראנץ' של מקצוע יוקרה: הדרישות.
כאן נכנסים לשימוש ההחלטות על החוזק וקהל היעד של המקצוע. תבחרו את המקצועות שיהיו המועמדים המתבקשים למקצוע היוקרה ותחליטו על הדרגה הנמוכה ביותר בה הם יוכלו לעמוד בדרישות. אתם יכולים לבחור עוד כמה מקצועות שאתם רוצים שיוכלו להיכנס למקצוע אבל בדרגה מאוחרת יותר. הדרישות יתחשבו גם בהם, אבל פחות (ידרשו דברים שהמקצועות האלה יוכלו להשיג בדרגות גבוהות יותר, אבל לא דברים שהם לעולם לא ייקחו כמו שליטה בשריונות כבדים לברברי).

עכשיו מגיעים לסעיפים. בכל סעיף שאתם כותבים תבחרו את הדרישה כך שאפשר יהיה לעמוד בה רק בדרגת הסף שקבעתם. אם זו דרגה 7, אפשר לדרוש תה"ב 7+, לחשים מדרג 4 או מיומנות ברמה 10, תלוי בקהל היעד. אל תשלבו דרישות סותרות: אם אתם דורשים 6 כישרונות, אין טעם לדרוש תה"ב 3+ - אין שילוב גזע+מקצוע (או לפחות לא שילוב שאתם צריכים להתחשב בו) שיכול להשיג 6 כישרונות לפני תה"ב 4+. מצד שני, אתם צריכים לוודא שכל המקצועות שבחרתם באמת יוכלו לעמוד בדרישות בדרגת הסף, אולי דרגה או שתיים מאוחר יותר – שימו לב במיוחד למיומנויות (למקצועות יש נטייה מעצבנת לא לכלול ברשימת מיומנויות המקצוע שלהם מיומנויות שהייתם בטוחים שיש להם) וכישרונות (זה מביך לגלות שהדרישות לכישרון גבוהות יותר מהדרישות למקצוע).

הדרישות יכולות להגיע בתחומים הבאים:
 - תה"ב. דרישה שימושית לקביעת דרגת סף מדויקת למקצועות קרביים עם תה"ב מלא. דרישת תה"ב מינימלי כלשהו ממקצוע עם תה"ב נמוך יותר יחד עם דרישות אחרות (כמו לחשים) עלולה לאפשר למקצועות מסוימים (כמו טרובדור) לעמוד בדרישות מוקדם מהצפוי. זה לא סוף העולם, אבל זה משהו לשים לב אליו.

 - מיומנויות. דרישה מאוד שימושית – כמעט כל מקצוע יוקרה יכול לדרוש רמות במיומנות כלשהי, ואז צריך רק לוודא שיש את המיומנויות הנדרשות כמיומנויות מקצוע למקצועות היעד. אם יש מיומנויות שלא קיימות כמיומנויות מקצוע אצל חלק מהמקצועות, אפשר לדרוש רק חצי ממספר הרמות – ככה כולם יוכלו לעמוד בדרישה אם הם ירצו.

 - כישרונות. אם אתם דורשים כישרונות, אל תכריחו את הדמות להשקיע את כל הכישרונות שלה בכישרונות הנדרשים – תנו לה מרווח לבחור כמה בלי תלות במקצוע היוקרה. בגלל שמקצועות שמקבלים כישרונות נוספים יהנו מהחופש הזה לפני מקצועות אחרים, עדיף לתת גם לאחרונים קצת ממנו כדי שלא ירגישו חנוקים. שימו לב שאם כישרון שאתם דורשים דורש כישרון אחר, ציינו גם אותו.

 - לחשים. למקצועות מבוססי קסם או הטלת לחשים, כמובן. הדרישה היא בדרך כלל ליכולת להטיל לחשים מדרג כלשהו, אבל אפשר לדרוש גם את היכולת להטיל לחשים מסוימים, ממסורות מסוימות או עם מתארים מסוימים.

 - תוספי הצלה בסיסיים. דרישה נדירה אבל אפשרית. שימו לב שלקהל היעד יש את ההצלה כהצלה טובה.

 - גזע. דרישה פלאפית יותר מקראנצ'ית – אלא אם מדובר בגזע עם מתאם דרגה (ולדרוש גזע כזה כנראה יהיה רעיון רע. למה לצמצם כל כך את קהל היעד?), הדרישה הזאת לא משפיעה על דרגת הסף.

 - נטייה. שוב, דרישה פלאפית יותר מקראנצ'ית. שימושית לשלילת מקצועות מסוימים – דרישת סדר-כלשהו תוציא טרובדורים מהמשחק, לדוגמא.

 - מיוחד. כל דרישה שלא נכנסת לאחד הסעיפים האחרים – יכולות מסוימות, מעשה שצריך לעשות, סגידה לאלוהות כלשהי וכו' – נכנסת לסעיף הזה. אם יש כמה דרישות מיוחדות, פרטו אותן בסעיפי 'מיוחד' נפרדים.
אל תדרשו מקצועות מסוימים או ערכי תכונה מסוימים – אם חשוב לכם להגביל את המקצוע למקצוע בסיס מסוים, יש דרכים עקיפות לוודא את זה: דרישת יכולת שיש רק למקצוע, או שילוב של מיומנויות שרק הוא יוכל להגיע אליו בדרגה סבירה.
שימו לב שהשילוב בין דרגת הסף והאורך של המקצוע לא ידרוש דרגות אגדיות כדי להשלים אותו – דרגות אגדיות הן מחוז אחר לגמרי, ודברים ששייכים ל-20 הדרגות הראשונות צריכים להישאר שם.

חוץ מהדרישות, בניית מקצוע יוקרה דומה מאוד לבניית מקצוע בסיס. למקצוע יוקרה יש תפקיד משלו, והוא צריך יכולות ומאפיינים שיעזרו לו לבצע אותו. ההחלטה על ק"פ, תה"ב, הצלות, נק' מיומנות לדרגה ומיומנויות מקצוע נובעת מאותם שיקולים. העצות לבניית יכולות ושיבוצן לאורך הדרגות נשארות זהות, למרות שבמקצוע יוקרה כדאי לתת משהו, גם אם קטן, גם אם רק שיפור זעיר לתוסף, בכל דרגה.
האיזון של מקצוע יוקרה קשה יותר בגלל שיותר מסובך למצוא מקור דומה להסתמך עליו. נסו לחפש מקצוע יוקרה עם חוזק, אורך וקהל יעד דומים, ואם אתם לא מוצאים אתם יכולים להתפשר על השוואה מול מקצוע יוקרה באותן דרגות. אפשר להשוות גם מול הדרגות המקבילות במקצוע בסיס. תזכרו: הדרגה המקבילה לדרגה [X] במקצוע יוקרה היא [X + דרגת הסף].

כתבות נוספות

פיד רסס הצטרף לרשימת הדיוור הפונדק בטוויטר הפונדק בפייסבוק

כניסה לאתר

הצטרף לצוות הפונדק

יש לך תוכן מגניב של משחקי תפקידים או משחקי לוח?
שיחקת במשחק חדש ומדגדג לך לכתוב לו סקירה?
מעוניין לפתוח בלוג בפונדק?

אתה מוזמן לפרסם בפונדק - כל מה שעליך לעשות זה ליצור משתמש, ואז תוכל לפרסם את הכתבות ישירות באתר. פנה אלינו בשאלות או הצעות.