"הקרב על הוגוורטס" הוא משחק בניית חפיסה שיתופי ל-2 עד 4 שחקנים, בו תקחו על עצמכם לשחק כמה מהדמויות המוכרות בסדרת "הארי פוטר" – הארי פוטר, רון וויזלי, הרמיוני גריינג'ר ונוויל לונגבוטום – בקמפיין בן 7 שנות לימוד ובקרב על גורל עולם הקוסמים של בריטניה, ובמיוחד על גורל בית הספר הוגוורטס.
בתוך קופסת המשחק תמצאו שלל מרכיבים באיכות גבוהה, כולל לוח משחק עליו פורשים את הקלפים לרכישה ואת קלפי הנבלים, סמנים (בעיקר סמני קרטון, אבל גם סמני מתכת מעוצבים בשביל כוחות האופל), לוחות משאבים לשחקנים וכמובן 7 קופסאות קטנות שכל אחת מהן מסתירה את הקלפים הנדרשים עבור שנת לימודים זו או אחרת.
המשחק מבוסס על הסרטים של WB ולא על הספרים, כך שהאומנות לקוחה ברובה מהסרטים והאיקונוגרפיה בהתאם.
שווה לציין שלמשחק יצאו שתי הרחבות, אך הסקירה מתייחסת למשחק הבסיס בלבד.
מטרת המשחק
"הקרב על הוגוורטס" משוחק כמערכה בה החבורה שלכם נדרשת לסיים את 7 שנות הלימוד בזו אחר זו, כאשר כל שנה מוסיפה עוד קלפים וחוקים מתקדמים ביחס לשנים שקדמו לה – אבל אפשר גם לשחק שוב ושוב את השנה החביבה עליכם.
בכל שנת לימוד, הגיבורים צריכים להביס את כל הנבלים של השנה. בשנים מוקדמות צריך להילחם רק בנבל אחד בכל פעם, וכשהוא מובס נחשף הנבל הבא אחריו. בשנים מתקדמות הנבלים מתרבים וצריך להילחם בכמה מהם בו זמנית. הטובים מנצחים כאשר הנבל האחרון הובס.
כל עוד הנבל גלוי, הוא יוצר השפעה גלובלית כלשהי. חלק מהנבלים ימנעו מכם להתרפא, חלק גורמים נזק בהתקיים תנאי מסוים וחלק יגבילו את שליפת הקלפים שלכם.
כוחות הרשע, מצידם, מנסים להשתלט על
מיקומים בזה אחר זה, כאשר לכל שנה 2 עד 4 מיקומים שונים המיוחדים לה. אם הרעים השתלטו לגמרי על המיקום האחרון – הפסדתם.
כל מיקום שנפל לאוכלי המוות הוא אבוד וגם מוסיף יתרונות לכוחות הרשע, כך שתרצו להתמודד על כל מיקום ומיקום. בדרך כלל עדיף שלא לוותר אפילו על המיקום הראשון!
מכאניקה בסיסית
בתחילת המשחק, כל שחקן יקבל קלף דמות, קלף תקציר חוקים, ולוח משאבים קטן בו ניתן לסמן את הבריאות של הדמות, כוח הרכישה שלה (מסומן במטבעות) וכוח ההתקפה (מסומן בברקים). שולפים חמישה קלפים כבר בשלב ההכנה, וגם בסיום תור – חלק מההשפעות של כוחות הרשע עשויים לגרום לכם להשליך קלפים מהשליפה, ובמקרה כזה יש מקום לדיון איזה קלף להשליך.
בתחילת כל תור של שחקן, הוא מושפע קודם כל מהתקפה אחת או יותר של כוחות הרשע (כתלות בשנה בה תשחקו ובנבלים הפתוחים). לאחר מכן הוא משחק את הקלפים שלו. קלפים במשחק נחלקים לשלושה סוגים: לחשים, חפצים ובני ברית, אבל החוקים של כולם זהים למעט סינרגיות של סוג הקלף – רובם יפיק כוח רכישה או כוח התקפה. חריג נחמד הוא בקלפים של בני משפחת וויזלי, תת-קבוצה של קלפי בני ברית שיש להם סינרגיות כאשר הם מפוזרים בין כמה שחקנים שונים.
בסיום התור אפשר לפזר את כוח ההתקפה בין נבלים פעילים, ולנצל את כוח הרכישה בין קלפים זמינים לרכישה. כוח רכישה וכוח התקפה שלא נוצלו נזרקים בסיום התור
שלכם – וזה אומר שאם קיבלתם משאב בזמן התור של מישהו
אחר, המשאב נשמר עד לסיום התור שלכם. ככה הדמויות יכולות לתמוך זו בזו ולבנות מהלכים חזקים יותר.
החפיסה ההתחלתית של הדמויות השונות דומה יחסית, אבל לכל דמות יש הטיה ברורה כלשהי, כאשר רון חזק בהתקפה ובקלפי בני ברית, הרמיוני טובה בקלפי לחשים ובהענקת כוח רכישה לכולם, נוויל מרפא טוב יותר ומסוגל לפצות על אובדן קלפים, והארי טוב בהתקפה ובהגנה עצמית. זה כמובן לא אומר שלא תוכלו לבנות חפיסה שונה לגמרי בהמשך המשחק, אך זה הבסיס ההתחלתי שלכם.
למרבה הצער, אין דמויות נוספות לשחק וגם לא נפתחות דמויות חדשות כאשר מתקדמים בשנות הלימוד, אך בשלב מסוים כן נפתחות גרסאות מבוגרות יותר וקצת חזקות יותר של אותם ארבעה גיבורים.
בריאות של דמויות וכוחות הרשע
מלבד הנבלים עם ההשפעה הגלובלית שלהם, אוכלי המוות פועלים אקטיבית בתחילת כל תור של שחקן – בשליפת קלפים מחפיסת "כוחות האופל", שבדרך כלל יגרמו לכם נזק (בעיקר לשחקן שזה תורו אבל לפעמים גם לאחרים) או יקדמו שלטון רשע על מיקום. חלק מהם גם שולפים קלף אופל נוסף, ליצירת שרשראות של אפקטים מזיקים.
אם הבריאות של דמות יורדת ל-0, הדמות
משותקת – היא מאבדת מייד את המשאבים שצברה עד כה, וגם צריכה להשליך חצי מהקלפים השלופים שלה. זה אומר שעדיין יש לכם תור אבל הוא מוגבל ביותר. דמות משותקת חוזרת לבריאות מלאה בתור הבא.
כאן בעצם באה לידי ביטוי בעיה בולטת במשחק. כוחות האופל מפצים על ריבוי שחקנים בכל שהם פועלים מספר פעמים כמספר השחקנים, אבל הפעולות שלהם מלכתחילה מקבלות התאמה מסוימת למספר השחקנים דרך השפעות גלובליות. השחקנים, לעומת זאת, צריכים להספיק בתור שלהם להתמודד עם כוחות האופל ולקוות שלא להפוך למשותקים לפני התור הבא. כתוצאה מכך, המשחקיות בזוג שחקנים קלה יותר מאשר ב-4 שחקנים.
במשחק של 4 שחקנים, חלק מהשנים נעשות ממש לשאלה של מזל, מי הנבלים הראשונים שנחשפו ומה הקלפים בהיצע השוק.
שנה 5 במיוחד סובלת מהשילוב המתסכל של "ערימת" נבלים חזקים, קלפי אופל ששולפים קלפי אופל נוספים בתגובת שרשרת קטלנית, וחפיסה התחלתית עלובה שמתקשה לרכוש את הקלפים מהשוק. על השנה הזו היינו צריכים לחזור שוב ושוב ולהיכשל פעם אחר פעם, עד שבאמת נמאס ממנה ולקחנו הפסקה של חודשיים – הפסקה שלמשחקי קמפיין היא לעתים גזר דין מוות.
פשטות שהיא יתרון וחיסרון
יחסית למשחק בניית חפיסה, "הקרב על הוגוורטס" הוא משחק מאוד נוח למתחילים – אולי יותר מדי נוח למתחילים. למרבה ההפתעה ולמרות שמדובר במשחק קמפיין, בניית החפיסה היא לכל שנת לימוד כשלעצמה.
זו, בעיני, הבעיה העיקרית במשחק. אתם תתחילו כל שנה רק עם אותם 10 קלפים התחלתיים ובלי מה שרכשתם בשנה שעברה, כך שהמשחקים השונים הם לא באמת קמפיין, אלא רק שאלה של מידת מורכבות במשחק שלכם (ובכל מקרה הוא לא יהיה מורכב באמת מכאנית).
בנוסף, אין מכאניקה לסילוק קלפים מהחפיסה, כך שלחשי האלוהומרה שאיתם כולם מתחילים יהפכו די מהר לנטל כשהם יפריעו לכם לשלוף קלפים מתקדמים יותר.
בנוסף, שנים 1-3 הן לחלוטין שלבי אימון. מילא שהשנה הראשונה היא כזו, אבל 3 שנים?! המכאניקה המעניינת הראשונה במשחק מגיעה רק בשנה 4, וגם שם היא רק מתחילה להתניע. אם אתם שחקנים משופשפים, אין לכם שום סיבה אמיתית שלא לדלג לשנים 6-7.
יש בכך גם יתרון, שעקומת הלמידה של המשחק נמוכה מאוד וככזה הוא מצוין למי שנכנס בפעם הראשונה למשחקי בניית חפיסה, אבל בעיני הפשטות היא חיסרון לטווח הארוך ולשחקנים מנוסים.
שנים כל הדרך למטה
עוד אלמנט מעט משונה במשחק הוא שהקלפים של כל שנה מתווספים לאלו של כל השנים הקודמות. זה תופס גם לגבי קלפי הרכישה וגם לגבי הנבלים (אך כאמור לא לגבי החפיסות ההתחלתיות שלא משתנות בכלל בין השנים) וזו בעיה גם כאן וגם כאן.
בקלפי הרכישה, מאחר שבכל שנה תערבבו את הקלפים של השנה החדשה וגם של כל הקלפים מהשנים הקודמות, ומאחר שבשנים מתקדמות יש יותק קלפים עם עלות גבוהה, בכל שנה הולך וגדל הסיכוי לשלוף היצע רכישה יקר מאוד שיקשה עליכם לרכוש קלף סביר בתורכם. בנוסף, יש לא מעט קלפים שהם גרסה טוב יותר של קלפים משנים קודמות (במיוחד בשנה 4, שהחפצים שלה טובים יותר בכל מובן מהחפצים של שנה 1) וכתוצאה מכך קלפים גרועים עלולים למלא 2-3 מקומות בשוק כאבן שאין לה הופכין.
ב
קלפי הנבלים הבעיה חמורה אפילו יותר, גם תמתית וגם משחקית. מאחר שמערבבים את כללל הנבלים של כל השנים וחושפים נבלים בסדר אקראי, התוצאה היא שבשנה 7 אתם תילחמו
שוב באותם הנבלים משנה 1, כולל אלו שקאנונית אמורים להיות מתים (פרופסור קווירל, הבזיליסק ועוד). גרוע מכך, בגלל שסדר הופעת הנבלים אקראי (מלבד לורד וולדמורט, שבשנים הרלוונטיות הוא תמיד הנבל האחרון), לעתים יקרה שתתחילו את המשחק עם נבל חלוש משנה 1 אך לפעמים יקרה שהנבל הראשון הוא נבל חזק משנים מתקדמות, כזה שקשה לכם לתת לו מענה עם החפיסה ההתחלתית – מה שעלול לגרום לסחרור מסוכן כבר בהתחלה.
סיכום
מצד אחד, "הקרב על הוגוורטס" הוא משחק פשוט להבנה ועם מכאניקה סולידית, שיכול לשמש שער כניסה למשחקי בניית חפיסה. לצד העובדה שמדובר במשחק קואופרטיבי, הוא ידידותי מאוד לשחקנים חדשים שעלולים ללכת לאיבוד. מצד שני, אופן התווספות החוקים בין שנה לשנה במשחק הקמפיין מבוצע בצורה הגרועה ביותר האפשרית, גם תמתית וגם מכאנית, ללא אלמנט משמעותי של שדרוג החפיסה ההתחלתית ועם פיתוח דמויות מוגבל ביותר. כתוצאה מכך, הריפלייאביליות של "הקרב על הוגוורטס" נמוכה מאוד.
שחקנים מנוסים ירצו כנראה לשחק רק את שנים 6-7, בעלות המורכבות המכאנית הכי גבוהה (אבל עדיין די נמוכה) ואת הקלפים הכי מעניינים לרכישה. מצד שני, במשחק "לפי החוקים" שנים 6-7 ידרשו מכם להתמודד עם כעשרים נבלים בסדר אקראי לגמרי, מה שיוצר משחק בעיקר מתסכל.
סיכומו של דבר, בעוד שהבסיס הכללי של המשחק מצוין, הביצוע פשוט לא מחזיק בלי חוקי בית משלכם (וחיפוש זריז באינטרנט מעלה כאלו בשפע).
אני לא אומר שלא תתחברו למשחק, והוא כנראה לא משחק הלוח הגרוע
ביותר שנתקלתי בו, אבל בואו – גם טליסמן נחשב בישראל cult classic למרות ואולי בגלל שאנשים משחקים אותו רק עם חוקי בית שעל גבי טעויות הפקה.
ציון סופי 1.5/5 – אולי לא להתרחק כמו מאש, אבל גם לא להוציא עליו כסף.