• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

[סקירה מתגלגלת] הנוסע - Traveller - מהדורת 2022

אחת משיטות משחקי התפקידים השולחניים האהובות עליי היא הנוסע (Traveller). זוהי שיטה ותיקה שראשיתה בשנת 1977 (יצאו מאז מהדורות נוספות מרובות) ויש לה קהילה פעילה מאוד גם כיום. בעוד שאני כותב תוכן בעיקר לשיטה שמבוססת על ה-SRD של הנוסע (Cepheus Engine), יש לי מקום ענק בלב גם לשיטה הזו. כתבתי לה כבר שתי סקירות: למהדורה הקלאסית, ולמהדורת 2008. כאן אכתוב סקירה מתגלגלת על ספר הליבה של המהדורה העדכנית ביותר של שיטת הנוסע, והיא מהדורת Mongoose Publishing Traveller 2022 Update.

יש לציין שלשיטה יש ערכת התחלה מהירה מפורטת מאוד שעולה דולר אחד ב-PDF וכ-20 דולר + משלוח מאנגליה בדפוס.

בפוסטים הבאים אפרט את הסקירה המורחבת והמתגלגלת שלי על השיטה. זה ייקח זמן כי זה ספר של 266 עמודים, אבל לדעתי יעניין את הקהל כאן.
 

קבצים מצורפים

  • The_Core_Rulebook_2022_New_Cover_700x.webp
    The_Core_Rulebook_2022_New_Cover_700x.webp
    132.5 KB · צפיות: 3
גרפיקה ומראה פיזי
הספר צבעוני, בגודל A4, ומודפס ברובו בפונט שחור בגודל סביר על רקע לבן. חלק מהכותרות הן בצבע כתום. הטבלאות - ויש הרבה - הן טבלאות קווים קלות לקריאה ונקיות מאוד. מלבד להסתייגות של הכותרות, הספר קריא מאוד לכן, בניגוד לספרי משחקי תפקידים מסוימים שמודפסים, למשל, בפונט לבן וקטן על רקע שחור או בפונטים צבעוניים על רקע צבעוני, מה שמקשה על הקריאה. לכן, שיטת הנוסע קריאה ונוחה לשימוש בשולחן המשחק.

יש בספר אינדקס! הוא לא מאוד מפורט (רק שני עמודים) אבל עדיין זו תכונה חשובה מאוד לספר פיזי. תוכן העניינים לא מפורט במיוחד - הוא מציין רק את הפרקים העיקריים. יש בגרסת ה-PDF סימניות (כמקובל) אך הן בסיסיות יחסית (שוב, בעיקר הפרקים הראשיים).

האיורים בספר צבעוניים ונעימים לעין. הם לא בהכרח mind blowing, אבל הם איכותיים ויפים. בנוסף לכך, יש תרשים זרימה מאוד נוח לתהליך יצירת הדמויות - שהוא מורכב יחסית ודיי ייחודי לשיטת הנוסע. פריטי ציוד משמעותיים גם כן מאוירים, בסגנון של מד"ב מודרני יותר מזה שהוצג באיורים של המהדורות הקודמות - משהו באמצע בין Mass Effect ל-The Expanse מבחינת מראה ואווירה. האיורים הם תערובת של עבודת יד שעשו לה מעט touch up במחשב לגרפיקת תלת-ממד מעשה ידי אדם (כלומר, אדם שהשתמש במחשב ולא בינה מלאכותית).

לכל החלליות בספר - ויש הרבה כאלו - יש מפות למשחק! עם משבצות והכל. הן יפות וברורות מאוד. הייתי מעדיף שהן יהיו בשחור ולבן לצורך הדפסה נוחה יותר (סוף סוף אני רוצה להריץ חקר קרבות בהן על השולחן ולא נוח להריץ על הספר הפתוח עצמו!) אבל הן יפות מאוד בצבע ועובדות יופי ב-VTT למיטב הבנתי (מקסימום אדפיס אותן בבית דפוס, מניסיון במדפסת צבע ביתית מהסוג הנפוץ זה לא תמיד יוצא טוב).

השורה התחתונה: ספר שניכר עליו שהוא נועד למשחק בפועל ולא רק להידור שולחן הקפה של הרוכש. הספר נוח לשימוש וכאמור, קריא מאוד גם ברמת הפונט והרקע. גרפיקה יפה ונעימה, ולרוב מתאימה מאוד להקשר של הטקסט שלידה ונותנת אווירת מד"ב של המאה ה-21, בהשוואה לאווירת המד"ב הקלאסי יותר של המהדורות הקודמות.​
 
עריכה אחרונה:
מבוא
לספר יש מבוא בן 5 עמודים. המבוא מתחיל בסקירה קצרצרה של הייקום הרשמי של הנוסע, שכולל את הקיסרות האנושית, וכן דיון קצר בתפקידי השחקנים והשופט (Referee - שופט כמו בכדורגל - כינוי למנחה בנוסע ובשיטות דומות). מתואר "חוק אפס" שפירושו שהשופט הוא, ובכן, השופט הסופי בכל דבר שנוגע למשחק ולייקום שלו, ומותר לו להחליט החלטות לגבי הייקום והמשחק גם אם הן סותרות את החומר הרשמי. זה נראה מובן מאליו אבל יש אנשים שלוקחים ברצינות תהומית את הייקום של הנוסע, כך שהתזכורת ממש לא מזיקה... יש באותה תיבת טקסט גם אזכור למכניקות הפרוצדורליות השונות של שיטת הנוסע שמקלות על הרצת ארגז חול. למשל, יצירת עולמות ודב"שים פרוצדורלית מהירה.

מתוארים גם בקצרה הרעיונות הבסיסיים במשחק תפקידים של הרפתקאה וקמפיין, ומוצגים (פסקה כל אחד) ארבעה סוגי קמפיין בסיסיים: מסחר, צבא, חקר, ו"נסיעה" (כלומר, משוטטים ביקום ועושים דברים מגניבים). הפרק כמובן מציין גם כמה מספרי ההרחבה של השיטה וממליץ עליהם (הרחבת חוקי החלליות, אזורי מערכה שונים, ספר רובוטים, ומגה-קמפיין של שודדי חלל, בין השאר).

הפרק ממשיך לסקירה קצרה של חוקי הבסיס של השיטה. מדובר בשיטה שמשתמשת בקוביות בנות שש פאות בלבד, שמסומנות כ D ולא כ d6 (כי תמיד יש שש פאות), אם כי יש גם D3 (שמגולגלת גם בק6). יש גם ק66 שזה גלגול שתי ק6, כשאחד משמש כ"יחידות" ואחד כ"עשרות" לקבלת 36 תוצאות בהסתברות שווה. המכניקה הבסיסית היא לגלגל 2ק6, להוסיף מיומנות ומתאם תכונה, ולהוסיף או להחסיר מתאמים נוספים (למשל לפי קושי הפעולה); אם התוצאה היא 8 ומעלה, הפעולה הצליחה. באופן מעניין, וקצת מבלבל למי שבא ממו"ד, כאן המונח "DM" מציין "Dice Modifier" - מה שלרוב מכונה בעברית פשוט "מתאם" - ולא "מנחה" כמו במו"ד.

הפרק מסתיים בסקירת רמות הטכנולוגיה. הרמה הטכנית בייקום של שיטת הנוסע לא אחידה, ולכל פריט טכנולוגי יש רמה מ 0 (תקופת האבן) עד 15 (עתיד רחוק) או אף יותר (טכנולוגיה ניסיונות של העתיד הרחוק או טכנולוגיה חייזרית מופלאה). כדור הארץ של ימינו מצוי איפשהו בין רמה טכנולוגית 7 לרמה טכנולוגית 8. הממוצע בייקום של הנוסע זו רמה טכנולוגית 12, שכבר כוללת מסע מהיר מהאור, שליטה מסוימת בכבידה, ושליטה במזג האוויר של כוכבי לכת.​
הודעה חדשה מוזגה אוטומטית ב:

אתה יכול להביא לכאן כמה דוגמאות למראה הפיזי ולעיצובים? מסקרן.
הנה כמה צילומים שצילמתי הרגע מהספר הפיזי.unnamed (8).webp
1000035295.webp
1000035293.webp
1000035294.webp
הודעה חדשה מוזגה אוטומטית ב:

תצוגות מקדימות של הספר - הורדו מאתר החנות שלו.
52-53_700x.webp
86-87_700x.webp
122-123_700x.webp
146-147_700x.webp
246-247_700x.webp
234-235_700x.webp
 
עריכה אחרונה:
אישית הייתה לי את הגרסה טרום מהדורת 2022, ולאחר ששיחקתי במשחק הבנתי שלהנחות אותו זה לא כוס התה שלי כנראה. גם לשחק אותו דורש קבוצה שבראש אחר מרוב המשחקים האחרים.

מצד אחד זה לא מבוכים ודרקונים ולא משחק גיבורי - למי שמחפש משחק בסגנון, אז ממליץ על מסע בין כוכבים או מלחמת הכוכבים. מאידך זה גם לא משחק ממש נרטיבי. אלא משחק יותר גריטי וריאלי, אבל בקטע של מסחר בחלל, לתחזק חללית, ולחקור מקומות מוזרים.

אני חושב שהעיצוב זה השיפור העיקרי במהדורה החדשה של הנוסע, לעומת המהדורות הקודמות - מאוד מחבב את העיצוב הזה. זה מה שגורם לי לחשוב לרכוש אותו. על אף זה שאני לא בטוח שאני אשחק אי פעם - יש לי את הפיראטים של דרינקס ב PDF ואני מפנטז יום אחד או להיות שחקן בכזו מערכה או להריץ (בכוונה לא קראתי את הספרים)
 
יצירת דמויות
בשיטת הנוסע לדורותיה יצירת הדמויות היא "מיני-משחק" של ממש כחלק מהשיטה הרחבה יותר. בעיקרון, הדמות עוברת מספר תקופות שירות בנות 4 שנים כל אחת, באופן ארכיטיפי בצבא הקיסרות (צבא הקרקע, נחתים, או צי החלל) אבל אפשר גם במשרות אזרחיות שונות. בכל תקופת שירות מקבלים מיומנויות, יכולים להתקדם בדרגה\בעבודה, עוברים אירועים אקראיים שונים, ו... יכולים לקרות לדמויות דברים לא נעימים גם. יש אלמנט אקראי משמעותי בכך, לצד קבלת החלטות וניהול סיכונים של השחקן.

כן, השיטה מפורסמת בכך שבמהדורה הראשונה שלה (1977), דמויות היו יכולות למות במהלך יצירתן! זה עבד טוב במסגרת המיני-משחק של יצירת הדמויות, שהיה אז פשוט ומדובר היה במשחק של הימור וניהול סיכונים, האם להסתכן בעוד תקופת שירות במארינס (סכנת נפשות) בשביל עוד מיומנויות ורכוש או לחתוך לפני שהדמות תיפול בקרב ויהיה צריך להתחיל בהתחלה, ואולי לצבור פחות מיומנויות ורכוש. במהדורות חדשות יותר, למשל זו שאני סוקר כאן, יצירת הדמות מסוכנת הרבה פחות לדמות וההסתברות שיקרה לדמות משהו רע דרסטי מוגבלת, אם כי בהחלט דמויות מקריירות מסוימות יכולות להגיע לכלא (!) כחלק מההיסטוריה שלהן או להיפצע פצעים קשים שאחר כך יצריכו תיקון קיברנטי\רפואי מורכב וישאירו את הדמות עם חוב למישהו עליו.

זו מכניקה ייחודית לשיטת הנוסע שהיא אחת מנוקודות החוזקה ו\או החולשה שלה. מצד אחד, מקבלים דמות בוגרת (גילאי 22 עד 50, לפעמים יותר) ומנוסה עם מקצוע והיסטוריה ממש שנבנים במשחק בפועל ולא בדמיונו הפורה של השחקן. זה יתרון אדיר למי שרוצה משחק נוסח The Expanse או בבילון 5 כשלכל דמות יש היסטוריה ורקע ארוכים לפני העלילה המרכזית. החיסרון הוא שיש אלמנט רנדומלי משמעותי במכניקה, כך שלא תמיד תקבל מה שאתה רוצה לשחק. לחייל מארינס תהיה תמיד מיומנות בנשק (יש מיומנויות אוטומטיות לכל קריירה וחלק מהדרגות), אבל לפעמים דווקא לנוכל של החבורה תהיה מיומנות טובה יותר, למשל, כי חייל המארינס גם שירת תקופה או יותר בשלישות, בזמן שהנוכל היה "חייל" של המאפיה...

הרקע הצבאי של היוצר המרכזי המקורי (Marc Miller) בולט כאן. הוא שירת בווייטנאם, כמה שאני זוכר בתפקיד קרבי, והשתמש בסטטיסטיקות של הישרדות חיילים אמריקנים בווייטנאם כדי לקבוע את סיכויי ההישרדות של דמויות בגרסה הקלאסית. באופן ארכיטיפי, משחקים חייל משוחרר עם רקע קרבי (או אחר) ששירת תקופות שירות בנות 4 שנים (אם אני זוכר נכון ככה היו תקופות השירות האמריקניות בוויטנאם בסבנטיז) ובחלק מהמקרים יצא לקצונה והתקדם בדרגות (כן, יש מצב לשחק אדמירל או גנרל אם יש מזל ולוקחים סיכונים!). אבל אפשר לשחק אזרח, או סייר (שילוב של דוור בין-כוכבי עם מגלה כוכבים חדשים, משרה מסוכנת מאוד אך מתגמלת), או עבריין. בייחוד במהדורה הנוכחית שהיא צבאית פחות מהקלאסית.

כך שאחד מסוגי הקמפיין הנפוצים הוא בעיקרון "הטיול [הבין-כוכבי] הגדול אחרי הצבא"!

בעיקרון - בוחרים קריירה (יש הרבה, מביורוקרטים ונוכלים, דרך סיירים וכורי אסטרואידים, עד חיילים), בודקים אם מתקבלים אליה, אם לא מגלגלים לראות לאן גויסת בגיוס חובה, וכאמור עוברים סדרת תקופות שירות. בכל תקופת שירות, מקבלים מיומנויות, בודקים הישרדות (יש אירוע שלילי אם נכשלים, לא תמיד פציעה, לפעמים אפילו כלא), מגלגלים אירוע אקראי שתלוי בקריירה, בודקים יציאה לקצונה\להנהלה והתקדמות בדרגות.

יצירת הדמות במהדורה הנוכחית היא קבוצתית ויש מיומנויות בונוס אם קושרים בין אירוע של דמות אחת לאירוע של דמות אחרת - למעשה יוצרים רקע משותף למספר דמויות ביחד!

בנוסף לכך, יש בשיטת הנוסע 6 תכונות - כוח, זריזות, חוסן, תבונה, השכלה, ומעמד חברתי. מגלגלים 2ק6 שש פעמים ומקצים את התוצאות לתכונות כפי שרוצים. התכונות נעות אצל דמות מתחילה מ 2 (כושל\חלש) ועד 12 (מאוד מוכשר\חזק); במהלך יצירת הדמות התכונות יכולות לרדת או אף לעלות עד ל 15 ומעלה (תכונות בקצה גבוה היכולת האנושית).

כאמור, לב השיטה הוא מיומנויות. מיומנות מתחילה ב 0 (היכרות בסיסית - למשל קורס עזרה ראשונה), דרך 1 (הכשרה פורמלית שמספיקה למציאת תעסוקה בתחום - למשל פארמדיק), 2 (איש מקצוע - למשל רופא) ועד 5 ומעלה (מומחה עולמי או גלקטי). הדמות מתחילה עם מספר מיומנויות בדרג 0 לפי הרקע שלה, ומקבלת מספר מיומנויות בדרגה 1 ומעלה במהלך יצירת הדמות. קשה להתקדם במיומנויות לאחר יצירת הדמות, אך גם זה אפשרי.

אפשר לשחק אציל חלל! ממש כמו ב"חולית"! אם יש לך מעמד חברתי 11 ומעלה, אתה אציל. לרוב לא אציל עם סמכות שלטונית, אבל בהחלט אפשר להתחיל את המשחק בתור אביר או ברון! או אפילו דוכס אם מתקדמים ממש בדירוג המעמד החברתי ביצירת הדמות.

יש בפרק זה תרשים נוח ומאוד שימושי שמציג את דף הדמות ומה כל חלק ממנו אומר, ותרשים זרימה שימושי במיוחד לתהליך יצירת הדמות.

עם סיום יצירת הדמות יש הטבות שונות שמקבלים לפי הקריירה, מספר תקופות השירות, והדרגה - אפשר להתחיל עאת המשחק ם חללית, בעלי ברית, או אפילו אויבים! דמויות מבוגרות גם יקבלו פנסיה שנתית מהשירות או החברה בהם עבדו.

דמויות זמדקנות גם. מגיל 34 ומעלה (!) יש סיכוי לירידה בתכונות לפי ההזדקנות. כאן שי לי ביקורת על השיטה כי אין השפעה של רמת הטכנולוגיה על ההזדקנות, מלבד לתרופות מאריכות חיים מיוחדות ויקרות, כך שכולם בגלקסיה מזדקנים כמו בסבנטיז.

לבסוף, אפשר לשחק חוצנים. יש המון ספרי הרחבה לשיטה הזו בתחום, אבל כאן מוצגים שני סוגי חוצנים: אסלאן (חייזרים דמויי-חתול עם הבדל פסיכולוגי ופיזיולוגי מהותי בין זכר לנקבה, כאשר לזכרים יש אובססיה עם טריטוריה, ולכל סוג החוצנים הזה יש אווירה של יפן הפיאודלית) ו-וארגר (חייזרים שאשכרה נוצרו מזאבים מכדור הארץ בידי חוצנים עתיקים לפני כ-300,000 שנה, והם הפכפכים ועם חברה דינאמית מאוד).​
 
עריכה אחרונה:
עוקב בשקט ובהנאה. סקירה איכותית. אני מכיר את השיטה, אפילו הנחיתי בה לזמן קצר (זה היה קמפיין דו-שבועי שהתפרק די מהר כי דו-שבועי לא התאים לקבוצה שלנו), אהבתי מאוד ולא מרגיש שמיציתי אותה.
 
סיבכת אותי golan2072 golan2072 קיוויתי שהסקירה שלך לא תהיה טובה, התבדתי ועכשיו אני רוצה לשחק בTraveller :LOL: 🤦‍♂️

לגבי מפה לכל חללית, זה משהו שנשמע לכאורה קטן, אבל כל כך חשוב! חיפשתי את זה בלי קשר לשיטה הנ"ל - במשך שנים!
 
סיבכת אותי golan2072 golan2072 קיוויתי שהסקירה שלך לא תהיה טובה, התבדתי ועכשיו אני רוצה לשחק בTraveller :LOL: 🤦‍♂️

לגבי מפה לכל חללית, זה משהו שנשמע לכאורה קטן, אבל כל כך חשוב! חיפשתי את זה בלי קשר לשיטה הנ"ל - במשך שנים!
מציע לך לעקוב אחרי Ian Stead (נראה לי שהחברה שלו נקראת Biomass Arts) בפטראון, הוא מייצר סדרה ארוכה מאוד של מפות לחלליות. בקהילה של קפאוס הוא נחשב למומחה בה' הידיעה בתחום.

אגב עוד מוצרים (הפעם שלי :D) עם מפות של חלליות:


הודעה חדשה מוזגה אוטומטית ב:

עוקב בשקט ובהנאה. סקירה איכותית. אני מכיר את השיטה, אפילו הנחיתי בה לזמן קצר (זה היה קמפיין דו-שבועי שהתפרק די מהר כי דו-שבועי לא התאים לקבוצה שלנו), אהבתי מאוד ולא מרגיש שמיציתי אותה.​
תודה רבה. בהמשך אעשה סקירה דומה לעוד מוצרים מהאקוסיסטמה. יש כמה ממש, ממש מגניבים, גם של הנוסע וגם של קפאוס (שבנוי לפי ה-SRD של הנוסע מהדורה קודמת). למשל Zaibatsu של Zozer Games שזו שיטת הסייברפאנק האהובה עליי ו-HOSTILE גם כן של זוזר שהוא בסגנון "הנוסע השמיני" והוא כל כך טוב, שהיוצרים של השיטה הרשמית של "הנוסע השמיני" שכרו את שירותיו של הכותב של HOSTILE כפרילנסר לכתיבת חלק מהספר שלהם! וכמובן מהדורות אחרות של הנוסע וספרי הרחבה שלו (אל דאגה, בלי ספוילרים למגה-קמפיין).​
 

התחילו לשחק עם פאת'פיינדר בעולמות פראיים

תוכן מומלץ

נושאים לוהטים

פוסטי פרופיל אחרונים

theelf1244 האיש הצעיר theelf1244 כתב/ה על הפרופיל של האיש הצעיר.
לחיי המלך בצפון
בואו להשתתף במשחק הפורום שלי, הלקחנים! משחק עם מכאניקה פשוטה שמבוסס על הספר הלקחנים.
הי זוכרים אותי? הרבה זמן לא התחברתי
סשן רווי אימה מזוויעה מבית היוצר של "אימה על האוריינט אקספרס"
שנה חדשה, אבל סטראהד ישן.
עוד חוויות מבארוביה בהנחייתי.
חזרה
Top