יצירת דמויות
בשיטת הנוסע לדורותיה יצירת הדמויות היא "מיני-משחק" של ממש כחלק מהשיטה הרחבה יותר. בעיקרון, הדמות עוברת מספר תקופות שירות בנות 4 שנים כל אחת, באופן ארכיטיפי בצבא הקיסרות (צבא הקרקע, נחתים, או צי החלל) אבל אפשר גם במשרות אזרחיות שונות. בכל תקופת שירות מקבלים מיומנויות, יכולים להתקדם בדרגה\בעבודה, עוברים אירועים אקראיים שונים, ו... יכולים לקרות לדמויות דברים לא נעימים גם. יש אלמנט אקראי משמעותי בכך, לצד קבלת החלטות וניהול סיכונים של השחקן.
כן, השיטה מפורסמת בכך שבמהדורה הראשונה שלה (1977), דמויות היו יכולות למות במהלך יצירתן! זה עבד טוב במסגרת המיני-משחק של יצירת הדמויות, שהיה אז פשוט ומדובר היה במשחק של הימור וניהול סיכונים, האם להסתכן בעוד תקופת שירות במארינס (סכנת נפשות) בשביל עוד מיומנויות ורכוש או לחתוך לפני שהדמות תיפול בקרב ויהיה צריך להתחיל בהתחלה, ואולי לצבור פחות מיומנויות ורכוש. במהדורות חדשות יותר, למשל זו שאני סוקר כאן, יצירת הדמות מסוכנת הרבה פחות לדמות וההסתברות שיקרה לדמות משהו רע דרסטי מוגבלת, אם כי בהחלט דמויות מקריירות מסוימות יכולות להגיע לכלא (!) כחלק מההיסטוריה שלהן או להיפצע פצעים קשים שאחר כך יצריכו תיקון קיברנטי\רפואי מורכב וישאירו את הדמות עם חוב למישהו עליו.
זו מכניקה ייחודית לשיטת הנוסע שהיא אחת מנוקודות החוזקה ו\או החולשה שלה. מצד אחד, מקבלים דמות בוגרת (גילאי 22 עד 50, לפעמים יותר) ומנוסה עם מקצוע והיסטוריה ממש שנבנים במשחק בפועל ולא בדמיונו הפורה של השחקן. זה יתרון אדיר למי שרוצה משחק נוסח The Expanse או בבילון 5 כשלכל דמות יש היסטוריה ורקע ארוכים לפני העלילה המרכזית. החיסרון הוא שיש אלמנט רנדומלי משמעותי במכניקה, כך שלא תמיד תקבל מה שאתה רוצה לשחק. לחייל מארינס תהיה תמיד מיומנות בנשק (יש מיומנויות אוטומטיות לכל קריירה וחלק מהדרגות), אבל לפעמים דווקא לנוכל של החבורה תהיה מיומנות טובה יותר, למשל, כי חייל המארינס גם שירת תקופה או יותר בשלישות, בזמן שהנוכל היה "חייל" של המאפיה...
הרקע הצבאי של היוצר המרכזי המקורי (Marc Miller) בולט כאן. הוא שירת בווייטנאם, כמה שאני זוכר בתפקיד קרבי, והשתמש בסטטיסטיקות של הישרדות חיילים אמריקנים בווייטנאם כדי לקבוע את סיכויי ההישרדות של דמויות בגרסה הקלאסית. באופן ארכיטיפי, משחקים חייל משוחרר עם רקע קרבי (או אחר) ששירת תקופות שירות בנות 4 שנים (אם אני זוכר נכון ככה היו תקופות השירות האמריקניות בוויטנאם בסבנטיז) ובחלק מהמקרים יצא לקצונה והתקדם בדרגות (כן, יש מצב לשחק אדמירל או גנרל אם יש מזל ולוקחים סיכונים!). אבל אפשר לשחק אזרח, או סייר (שילוב של דוור בין-כוכבי עם מגלה כוכבים חדשים, משרה מסוכנת מאוד אך מתגמלת), או עבריין. בייחוד במהדורה הנוכחית שהיא צבאית פחות מהקלאסית.
כך שאחד מסוגי הקמפיין הנפוצים הוא בעיקרון "הטיול [הבין-כוכבי] הגדול אחרי הצבא"!
בעיקרון - בוחרים קריירה (יש הרבה, מביורוקרטים ונוכלים, דרך סיירים וכורי אסטרואידים, עד חיילים), בודקים אם מתקבלים אליה, אם לא מגלגלים לראות לאן גויסת בגיוס חובה, וכאמור עוברים סדרת תקופות שירות. בכל תקופת שירות, מקבלים מיומנויות, בודקים הישרדות (יש אירוע שלילי אם נכשלים, לא תמיד פציעה, לפעמים אפילו כלא), מגלגלים אירוע אקראי שתלוי בקריירה, בודקים יציאה לקצונה\להנהלה והתקדמות בדרגות.
יצירת הדמות במהדורה הנוכחית היא קבוצתית ויש מיומנויות בונוס אם קושרים בין אירוע של דמות אחת לאירוע של דמות אחרת - למעשה יוצרים רקע משותף למספר דמויות ביחד!
בנוסף לכך, יש בשיטת הנוסע 6 תכונות - כוח, זריזות, חוסן, תבונה, השכלה, ומעמד חברתי. מגלגלים 2ק6 שש פעמים ומקצים את התוצאות לתכונות כפי שרוצים. התכונות נעות אצל דמות מתחילה מ 2 (כושל\חלש) ועד 12 (מאוד מוכשר\חזק); במהלך יצירת הדמות התכונות יכולות לרדת או אף לעלות עד ל 15 ומעלה (תכונות בקצה גבוה היכולת האנושית).
כאמור, לב השיטה הוא מיומנויות. מיומנות מתחילה ב 0 (היכרות בסיסית - למשל קורס עזרה ראשונה), דרך 1 (הכשרה פורמלית שמספיקה למציאת תעסוקה בתחום - למשל פארמדיק), 2 (איש מקצוע - למשל רופא) ועד 5 ומעלה (מומחה עולמי או גלקטי). הדמות מתחילה עם מספר מיומנויות בדרג 0 לפי הרקע שלה, ומקבלת מספר מיומנויות בדרגה 1 ומעלה במהלך יצירת הדמות. קשה להתקדם במיומנויות לאחר יצירת הדמות, אך גם זה אפשרי.
אפשר לשחק אציל חלל! ממש כמו ב"חולית"! אם יש לך מעמד חברתי 11 ומעלה, אתה אציל. לרוב לא אציל עם סמכות שלטונית, אבל בהחלט אפשר להתחיל את המשחק בתור אביר או ברון! או אפילו דוכס אם מתקדמים ממש בדירוג המעמד החברתי ביצירת הדמות.
יש בפרק זה תרשים נוח ומאוד שימושי שמציג את דף הדמות ומה כל חלק ממנו אומר, ותרשים זרימה שימושי במיוחד לתהליך יצירת הדמות.
עם סיום יצירת הדמות יש הטבות שונות שמקבלים לפי הקריירה, מספר תקופות השירות, והדרגה - אפשר להתחיל עאת המשחק ם חללית, בעלי ברית, או אפילו אויבים! דמויות מבוגרות גם יקבלו פנסיה שנתית מהשירות או החברה בהם עבדו.
דמויות זמדקנות גם. מגיל 34 ומעלה (!) יש סיכוי לירידה בתכונות לפי ההזדקנות. כאן שי לי ביקורת על השיטה כי אין השפעה של רמת הטכנולוגיה על ההזדקנות, מלבד לתרופות מאריכות חיים מיוחדות ויקרות, כך שכולם בגלקסיה מזדקנים כמו בסבנטיז.
לבסוף, אפשר לשחק חוצנים. יש המון ספרי הרחבה לשיטה הזו בתחום, אבל כאן מוצגים שני סוגי חוצנים: אסלאן (חייזרים דמויי-חתול עם הבדל פסיכולוגי ופיזיולוגי מהותי בין זכר לנקבה, כאשר לזכרים יש אובססיה עם טריטוריה, ולכל סוג החוצנים הזה יש אווירה של יפן הפיאודלית) ו-וארגר (חייזרים שאשכרה נוצרו מזאבים מכדור הארץ בידי חוצנים עתיקים לפני כ-300,000 שנה, והם הפכפכים ועם חברה דינאמית מאוד).