מרכבה 1
הראשון בסדרת טנקי המרכבה מתוצרת ישראל, נכנס לשירות בצה"ל ב-1979 - בדיוק בזמן להשתתף במבצע שלום הגליל. הטנק פותח על בסיס לקחים ממלחמת יום הכיפורים ונסיון רב שנצבר בשדרוג ושיפוץ טנקי השוט והמגח. בהרבה מובנים, טנק המרכבה כלל כמה חידושים שהבולט שבהם היה הצבת המנוע בחזית הכלי, כתוספת מיגון. הרעיון הזה נחשב לדי מהפכני והיו ספקות רבים אם הוא יעבוד הן מבחינת הנעה והן מבחינת זווית הראייה של מפקד הטנק - אבל ניסויי עבירות שבוצעו בטנק "שוט" שנחתך, רותך והורכב מחדש כשחלקו האחורי הפך לקדמי, הוכיחו את ההיתכנות לכך.
לטנקי המרכבה 1 שהופעלו במלחמת לבנון הראשונה לא הייתה כוונת ראיית לילה לתותחן (היה מגביר אור כוכבים למפקד) אבל הם הוכחו כאפקטיביים למדי מול טנקי הטי-62 הסורים בהם נתקלו. לעומת זאת, ככל הידוע המרכבה לא נפגשה בשדה הקרב עם הטנק החדיש ביותר של הסורים באותם ימים - הטי-72, שהפך לאיום הייחוס המשמעותי של חיל השריון בשנות השמונים.
התותח של המרכבה היה אותו תותח "שריר/M68" מוכר עוד מטנקי המגח ובניגוד לטנקי המגח והשוט בני זמנו, לא הורכבו עליו בלטנים - לפי פרסומים זרים, המיגון שלו התבסס על יציקת פלדה פשוטה יחסית. לאחר המלחמה, בוצעו בטנק שורה של שדרוגים כגון הוספת משגרי עשן מיידי וכוונת לילה לתותחן וכבר ב-1983 נכנס לשירות דגם חדש יותר - המרכבה 2.
טנקי המרכבה לדורותיהם מצטיינים בעבירות גבוהה בשטח הררי. מבחינת נתוני משחק, היכן שיכול להיות מחסר על בדיקות מיומנות בנהיגה בגלל תנאי שטח הררי ניתן להתעלם ממנו והפחתת המהירות בשטח הררי הנה רק לחצי ולא לשליש.

סוג: טנק אמינות: 5 מהירות קרבית: 3/4 (ז) מהירות מנהלתית: 8/9 שריון קדמי: 10 שריון צידי: 7 שריון אחורי: 5 סוג דלק: ס מיכל דלק: 900 צריכת דלק: 25 צוות: 4 מטען: 300 אמל"ח ראשי: תותח 105 מ"מ M68, ייצוב לתותח, בקרת אש אמל"ח משני: מקלעי מאג כמקלע מקביל, מקלע מפקד ומקלע טען, מרגמה 60 מ"מ בחלק מהכלים, רדיו, משגרי עשן אחרי מלחמת שלום הגליל מחיר: 550,000
---
מרכבה 2ב
כאמור, לקחי המלחמה בלבנון שהוטמעו בטנק המרכבה היו משמעותיים מספיק כדי ליצור טנק חדש, המרכבה 2 שכמעט תוך שנה מרגע כניסתו לשירות קיבל עוד שדרוגים בתחום המיגון ואת הציון "2ב". על המיגון הבסיסי הורכבו מודולי מיגון הניתנים להחלפה בעת שדרוג או תיקון, התותחן קיבל כוונות לירי לילה והמרגמה שבמרכבה 1 הוצבה מחוץ לצריח בדומה לאופן בו הורכבה במגח ובשוט, הפכה למרגמה פנימית המתופעלת על ידי הטען ונטענת מהבסיס (ולא מהקנה כמו רוב המרגמות).
התותח נשאר אותו תותח 105 מ"מ ותיק וגם כאן נציין שטנקי המרכבה לדורותיהם מצטיינים בעבירות גבוהה בשטח הררי. מבחינת נתוני משחק, היכן שיכול להיות מחסר על בדיקות מיומנות בנהיגה בגלל תנאי שטח הררי ניתן להתעלם ממנו והפחתת המהירות בשטח הררי הנה רק לחצי ולא לשליש.

סוג: טנק אמינות: 5 מהירות קרבית: 3/4 (ז) מהירות מנהלתית: 8/9 שריון קדמי: 11 שריון צידי: 8 שריון אחורי: 6 סוג דלק: ס מיכל דלק: 900 צריכת דלק: 25 צוות: 4 מטען: 300 אמל"ח ראשי: תותח 105 מ"מ M68, ייצוב לתותח, בקרת אש, ראיית לילה (מא"כ ובהמשך גם תרמי) אמל"ח משני: מקלעי מאג כמקלע מקביל, מקלע מפקד ומקלע טען, מרגמה 60 מ"מ בחלק מהכלים, רדיו, משגרי עשן מחיר: 600,000
הראשון בסדרת טנקי המרכבה מתוצרת ישראל, נכנס לשירות בצה"ל ב-1979 - בדיוק בזמן להשתתף במבצע שלום הגליל. הטנק פותח על בסיס לקחים ממלחמת יום הכיפורים ונסיון רב שנצבר בשדרוג ושיפוץ טנקי השוט והמגח. בהרבה מובנים, טנק המרכבה כלל כמה חידושים שהבולט שבהם היה הצבת המנוע בחזית הכלי, כתוספת מיגון. הרעיון הזה נחשב לדי מהפכני והיו ספקות רבים אם הוא יעבוד הן מבחינת הנעה והן מבחינת זווית הראייה של מפקד הטנק - אבל ניסויי עבירות שבוצעו בטנק "שוט" שנחתך, רותך והורכב מחדש כשחלקו האחורי הפך לקדמי, הוכיחו את ההיתכנות לכך.
לטנקי המרכבה 1 שהופעלו במלחמת לבנון הראשונה לא הייתה כוונת ראיית לילה לתותחן (היה מגביר אור כוכבים למפקד) אבל הם הוכחו כאפקטיביים למדי מול טנקי הטי-62 הסורים בהם נתקלו. לעומת זאת, ככל הידוע המרכבה לא נפגשה בשדה הקרב עם הטנק החדיש ביותר של הסורים באותם ימים - הטי-72, שהפך לאיום הייחוס המשמעותי של חיל השריון בשנות השמונים.
התותח של המרכבה היה אותו תותח "שריר/M68" מוכר עוד מטנקי המגח ובניגוד לטנקי המגח והשוט בני זמנו, לא הורכבו עליו בלטנים - לפי פרסומים זרים, המיגון שלו התבסס על יציקת פלדה פשוטה יחסית. לאחר המלחמה, בוצעו בטנק שורה של שדרוגים כגון הוספת משגרי עשן מיידי וכוונת לילה לתותחן וכבר ב-1983 נכנס לשירות דגם חדש יותר - המרכבה 2.
טנקי המרכבה לדורותיהם מצטיינים בעבירות גבוהה בשטח הררי. מבחינת נתוני משחק, היכן שיכול להיות מחסר על בדיקות מיומנות בנהיגה בגלל תנאי שטח הררי ניתן להתעלם ממנו והפחתת המהירות בשטח הררי הנה רק לחצי ולא לשליש.

סוג: טנק אמינות: 5 מהירות קרבית: 3/4 (ז) מהירות מנהלתית: 8/9 שריון קדמי: 10 שריון צידי: 7 שריון אחורי: 5 סוג דלק: ס מיכל דלק: 900 צריכת דלק: 25 צוות: 4 מטען: 300 אמל"ח ראשי: תותח 105 מ"מ M68, ייצוב לתותח, בקרת אש אמל"ח משני: מקלעי מאג כמקלע מקביל, מקלע מפקד ומקלע טען, מרגמה 60 מ"מ בחלק מהכלים, רדיו, משגרי עשן אחרי מלחמת שלום הגליל מחיר: 550,000
---
מרכבה 2ב
כאמור, לקחי המלחמה בלבנון שהוטמעו בטנק המרכבה היו משמעותיים מספיק כדי ליצור טנק חדש, המרכבה 2 שכמעט תוך שנה מרגע כניסתו לשירות קיבל עוד שדרוגים בתחום המיגון ואת הציון "2ב". על המיגון הבסיסי הורכבו מודולי מיגון הניתנים להחלפה בעת שדרוג או תיקון, התותחן קיבל כוונות לירי לילה והמרגמה שבמרכבה 1 הוצבה מחוץ לצריח בדומה לאופן בו הורכבה במגח ובשוט, הפכה למרגמה פנימית המתופעלת על ידי הטען ונטענת מהבסיס (ולא מהקנה כמו רוב המרגמות).
התותח נשאר אותו תותח 105 מ"מ ותיק וגם כאן נציין שטנקי המרכבה לדורותיהם מצטיינים בעבירות גבוהה בשטח הררי. מבחינת נתוני משחק, היכן שיכול להיות מחסר על בדיקות מיומנות בנהיגה בגלל תנאי שטח הררי ניתן להתעלם ממנו והפחתת המהירות בשטח הררי הנה רק לחצי ולא לשליש.

סוג: טנק אמינות: 5 מהירות קרבית: 3/4 (ז) מהירות מנהלתית: 8/9 שריון קדמי: 11 שריון צידי: 8 שריון אחורי: 6 סוג דלק: ס מיכל דלק: 900 צריכת דלק: 25 צוות: 4 מטען: 300 אמל"ח ראשי: תותח 105 מ"מ M68, ייצוב לתותח, בקרת אש, ראיית לילה (מא"כ ובהמשך גם תרמי) אמל"ח משני: מקלעי מאג כמקלע מקביל, מקלע מפקד ומקלע טען, מרגמה 60 מ"מ בחלק מהכלים, רדיו, משגרי עשן מחיר: 600,000