מבוכים ודרקונים הוא בדרך כלל משחק של תיאורים ודמיון - לא משחק של המחשה ויזואלית, אלא אם כן המנחה יודע לצייר/אוהב להשתמש בAI או סתם אסף תמונות מספרים ומהאינטרנט.
מכיוון שלתאר לוקח זמן, לא תמיד מתארים הכל - אומרים "חרב ארוכה" או "שער אבן מקומר בחומה" ונותנים לדמיון של השחקנים להמשיך מכאן. אם השער או החרב יקבלו תיאור, זה בדרך כלל כי יהיו להם תכונות מיוחדות, קסומות או אחרות.
אבל לפעמים עיצוב הוא מידע. גם מנחה שמקמץ בתיאורים יבדיל לרוב בין בניין אלפי (אר-נובו), לגמדי (אר-דקו) לאורקי (ברוטליזם). אם בבניין הזה יש אלפים/אורקים/גמדים שמנופפים לעבר החבורה בכלי נשק ובעיניהם צוחק האביב, המידע שהתיאור הזה נותן לגבי היושבים בבניין גם לא יהיה מסתורי במיוחד.
אבל מה אם מדובר במבנה נטוש או נטוש לשעבר? כאן המידע כבר נהיה משמעותי יותר - אולי הדיירים המקוריים הם קובולדים או עכבישים ענקיים, אבל העיצוב הוא בהחלט אלפי - לאן האלפים האלה נעלמו ואיפה הם החביאו את האוצרות וחפצי הקסם שלהם?
עיצובים של כלי נשק הם עוד משהו שנותן מידע שימושי. אמרנו חרב ארוכה?
אז זאת חרב ארוכה:

וגם זאת:

ואפילו זאת:

כל החרבות האלה שונות זו מזו, מגיעות מתקופות שונות ועמים שונים (האחרונה היא בכלל חרב פיקטיבית מהסרט קונאן הברברי שמתוארת בתור "חרב מאטלנטיס"). גם אם נניח שאין להן תכונות קסומות או מיוחדות (גם לא לחרב מאטלנטיס) כל אחת מעידה שמתישהו מישהו עם שיוך וזהות מסוימים, עבר פה בסביבה כשחרב בידו ובעיניו צוחק האביב.
זוכרים את הקטע ב"שר הטבעות" שאראגורן ושות' נתקלים בשתי קבוצות של אורקים מתים מאוד ומנסים להבין מי אלה ולאיזה פלג בסכסוך הם שייכים ולמה יש להם כלי נשק ושריון שונים כל כך ממה שמקבלים באפסנאות של מורדור?
במקרה כזה, תיאורים של כלי נשק יכולים להיות מידע מציל-חיים (או קטלני) - לפעמים משהו שידרוש החלטה של רגע. זה קל מאוד להבין שעומד מולך מישהו שרוצה ברעתך אם יש לו קסדה בצורה גולגולת ומגן שמצויירת עליו יד אדומה ועליה הרונה הפופולארית של "דם-רצח-מוות" אבל במקרה אחר בדיקת הבחנה* בדירוג קושי 15 זה מה שיבדיל בין קרב מיותר עם אבירי החור הקפוא שאמורים להיות בעלי הברית שלך לעומת קרב ראוי נגד אבירי הבור השחור אויביך, פשוט כי שמת לב לעיצוב של קת החרב שהבחור עם שריון הלוחות הגנרי מניף באזהרה.
כמו כל דבר, זה עניין של מינון - כבר במו"ד בקופסאות המליצו פעם אחת לתאר איך נראה מסדרון רגיל במבוך (רוחב של 3 מטר, גובה של 4 וקצת, בנוי מלבנים אדומות של 30X10 ס"מ כל אחת) ומאז לומר רק "מסדרון רגיל" ולתאר שוב במקרה שיש משהו יוצא דופן ששווה התייחסות.
לא חייבים לתאר מילולית כמובן - תמונה אחת שווה אלף מילים וגם אם אין לכם כשרון ציור או סבלנות לתוצאות המוזרות של ציורי AI, אם אתם מסוגלים לדמיין את זה אז כנראה שמישהו כבר צייר, צילם או עשה קוספליי של זה ותוכלו למצוא אותו ברחבי הרשת.
עיצוב הוא מידע כמו כל מידע אחר, שווה להשתמש בו כדי לתת יותר נפח ומשמעות למציאות הדמיונית של המשחק.
* פעם כמעט חטפתי כדור בראש כי שומר חשדן הסתכל עלי עם מכשיר ראיית לילה וחשב שהמחסנית המעוקלת של הגלילון שלי היא מחסנית של קלשניקוב. למזלי הוא ביקש אישור ירי בקשר ולא קיבל ולכן אני נמצא כאן היום.
מכיוון שלתאר לוקח זמן, לא תמיד מתארים הכל - אומרים "חרב ארוכה" או "שער אבן מקומר בחומה" ונותנים לדמיון של השחקנים להמשיך מכאן. אם השער או החרב יקבלו תיאור, זה בדרך כלל כי יהיו להם תכונות מיוחדות, קסומות או אחרות.
אבל לפעמים עיצוב הוא מידע. גם מנחה שמקמץ בתיאורים יבדיל לרוב בין בניין אלפי (אר-נובו), לגמדי (אר-דקו) לאורקי (ברוטליזם). אם בבניין הזה יש אלפים/אורקים/גמדים שמנופפים לעבר החבורה בכלי נשק ובעיניהם צוחק האביב, המידע שהתיאור הזה נותן לגבי היושבים בבניין גם לא יהיה מסתורי במיוחד.
אבל מה אם מדובר במבנה נטוש או נטוש לשעבר? כאן המידע כבר נהיה משמעותי יותר - אולי הדיירים המקוריים הם קובולדים או עכבישים ענקיים, אבל העיצוב הוא בהחלט אלפי - לאן האלפים האלה נעלמו ואיפה הם החביאו את האוצרות וחפצי הקסם שלהם?
עיצובים של כלי נשק הם עוד משהו שנותן מידע שימושי. אמרנו חרב ארוכה?
אז זאת חרב ארוכה:

וגם זאת:

ואפילו זאת:

כל החרבות האלה שונות זו מזו, מגיעות מתקופות שונות ועמים שונים (האחרונה היא בכלל חרב פיקטיבית מהסרט קונאן הברברי שמתוארת בתור "חרב מאטלנטיס"). גם אם נניח שאין להן תכונות קסומות או מיוחדות (גם לא לחרב מאטלנטיס) כל אחת מעידה שמתישהו מישהו עם שיוך וזהות מסוימים, עבר פה בסביבה כשחרב בידו ובעיניו צוחק האביב.
זוכרים את הקטע ב"שר הטבעות" שאראגורן ושות' נתקלים בשתי קבוצות של אורקים מתים מאוד ומנסים להבין מי אלה ולאיזה פלג בסכסוך הם שייכים ולמה יש להם כלי נשק ושריון שונים כל כך ממה שמקבלים באפסנאות של מורדור?
במקרה כזה, תיאורים של כלי נשק יכולים להיות מידע מציל-חיים (או קטלני) - לפעמים משהו שידרוש החלטה של רגע. זה קל מאוד להבין שעומד מולך מישהו שרוצה ברעתך אם יש לו קסדה בצורה גולגולת ומגן שמצויירת עליו יד אדומה ועליה הרונה הפופולארית של "דם-רצח-מוות" אבל במקרה אחר בדיקת הבחנה* בדירוג קושי 15 זה מה שיבדיל בין קרב מיותר עם אבירי החור הקפוא שאמורים להיות בעלי הברית שלך לעומת קרב ראוי נגד אבירי הבור השחור אויביך, פשוט כי שמת לב לעיצוב של קת החרב שהבחור עם שריון הלוחות הגנרי מניף באזהרה.
כמו כל דבר, זה עניין של מינון - כבר במו"ד בקופסאות המליצו פעם אחת לתאר איך נראה מסדרון רגיל במבוך (רוחב של 3 מטר, גובה של 4 וקצת, בנוי מלבנים אדומות של 30X10 ס"מ כל אחת) ומאז לומר רק "מסדרון רגיל" ולתאר שוב במקרה שיש משהו יוצא דופן ששווה התייחסות.
לא חייבים לתאר מילולית כמובן - תמונה אחת שווה אלף מילים וגם אם אין לכם כשרון ציור או סבלנות לתוצאות המוזרות של ציורי AI, אם אתם מסוגלים לדמיין את זה אז כנראה שמישהו כבר צייר, צילם או עשה קוספליי של זה ותוכלו למצוא אותו ברחבי הרשת.
עיצוב הוא מידע כמו כל מידע אחר, שווה להשתמש בו כדי לתת יותר נפח ומשמעות למציאות הדמיונית של המשחק.
* פעם כמעט חטפתי כדור בראש כי שומר חשדן הסתכל עלי עם מכשיר ראיית לילה וחשב שהמחסנית המעוקלת של הגלילון שלי היא מחסנית של קלשניקוב. למזלי הוא ביקש אישור ירי בקשר ולא קיבל ולכן אני נמצא כאן היום.





















