Root - משחק שליטה בשטח של חיות חמודות

Root - משחק שליטה בשטח של חיות חמודות

Information
פורסם ב24 מרס 2020
נכתב על ידי חגי


שם המשחק: Root: A Game of Woodland Might and Right

סוג: משחק לוח, אסטרטגיה, אסימטרי

מספר שחקנים: 2-4

זמן משחק: 75-90 דקות

גילאים: 10+

מוציא לאור: Leder Games

מחיר מומלץ לצרכן: 60 דולר

דרוג: 4.5 מתוך 5


Root מציג יער רחב-ידיים, בו מתגוררות חיות מואנשות שונות. השחקנים משחקים בסיעות שונות אשר מנסות לגייס תומכים ולבסס אחיזה ביישובים השונים ביער הגדול, כאשר הן נאבקות זו בזו באמצעות מירוץ לאיסוף משאבים, מאבקים צבאיים ומסחר. רק סיעה אחת תכה שורש ביער לשנים שיבואו.

משחק האסטרגיה "Root" הוא משחק א-סימטרי מבית היוצר של חברת Leder Games. החברה מתמקדת בעיקר במשחקי אסטרטגיה א-סימטריים, ברמות שונות של מורכבות. הכותרים האחרים שלה הם Vast (שיצא בשתי גרסאות שונות העומדות כל אחת בפני עצמה אך יכולות להשתלב במשחק אחד) ו-Oath (שמומן לאחרונה במימון המונים מוצלח).

סקירה זו נכתבה על סמך כמה עשרות משחקים, בהדפסה הראשונה של המשחק, עם שחקנים שונים בגילאים 23–35.

עיצוב, אומנות וטיב החומר

הדבר הבולט ביותר ב-Root הוא האומנות המרהיבה של המשחק. המאייר Kyle Ferrin נתן למשחק אופי מובחן מאוד והצליח לגרום לחיות המואנשות להיראות חמודות מאוד, אבל עדיין להקרין רושם של קשיחות והתמדה. עיצוב הנוף, העצים, כלי הנשק ולהבות המלחמה גורמים למאבק ביער להיראות רציני.

root cards

חומרי המשחק איכותיים מאוד. הקלפים עבים ועמידים יחסית, מפת היער ולוחות המשחק של הסיעות עשויים קרטון קשיח, וכלי המשחק הם "מיפלים" צבעוניים העשויים מעץ.

גם העיצוב הפונקציונלי של המשחק ראוי לציון. מאחר והמשחק א-סימטרי ולכל שחקן מותר לבצע פעולות אחרות ולצבור ניקוד בדרך שונה, לכל סיעה יש לוח משחק קטן שנותן לשחקן את כל המידע המיוחד לסיעה, כולל מהלך התורות שלה. המידע מוצג בצורה ברורה מאוד, לפי סדר הפעולות שהשחקן נוקט בכל תור. קלפי המשחק ברורים מאוד, כאשר תיאור ההשפעה של כל קלף מנוסח באופן בהיר בתיבה כהה בחלקו התחתון של הקלף.

למרות זאת, בעיצוב הקלפים יש שתי החלטות שנראו לי תמוהות: ראשית, העלות להפעלת כל קלף רשומה על גבי הקלפים פעמיים, גם בפינה הימנית העליונה וגם בפינה השמאלית התחתונה. מדוע לא פעם אחת? שנית, במשחק קיים קלף אחד בלבד שהעלות שלו מיוחדת (הקלף "Royal Claim"). סימון העלות במקרה שלו אינו ממש ברור, וההסבר לשימוש בקלף זה נמצא בחוברת ההוראות ולא על גבי הקלף עצמו.

חלקי המשחק כגון מיפלים ומיקומים על המפה שונים אלו מאלו בצבעים מובנים ובצורות בולטות – ובכלל, המשחק ידידותי ביותר גם לשחקנים שהינם עיוורי צבעים.

root meeples

משחקיות

מדובר במשחק א-סימטרי, כלומר – כל שחקן פועל קצת אחרת מהאחרים – אבל חוקי המשחק הבסיסיים משותפים לכולם.

תנאי ניצחון

מטרת המשחק היא לצבור אהדה מקרב תושבי היער – המיוצגת באמצעות נקודות הניצחון. ישנן שתי דרכים לנצח: השחקן הראשון לצבור 30 נקודות ניצחון מנצח במשחק מייד. לחלופין, שחקן יכול לבחור לשחק קלף "שלטון", כדי לזנוח את המטרה הגדולה (אהדה ביער כולו) לטובת יעד צנוע יותר של שליטה כמעט מלאה ביישובים המשתייכים לסוג אחד בלבד של חיות (לדוגמה: השתלטות על 3 יישובים של ארנבים). אם השחקן מצליח להשיג את היעד ולשמור עליו עד תחילת תורו הבא, הוא מנצח מייד – ללא קשר למספר הנקודות שלו. אבל שחקן ששיחק קלף שלטון אינו יכול עוד לצבור נקודות, ולכן הקלף יתאים יותר לשחקן שמרגיש כי הוא מפגר בקצב צבירת הנקודות.

קלפי תומכים

כל השחקנים צוברים קלפים, המייצגים תומכים מקרב יצורי היער ואת השירותים שהם מוכנים לתת לשחקן. כל קלף תומך משתייך לסדרה אחת של יצורים – קלפי השועל האדומים, קלפי העכבר הכתומים, קלפי הארנב הצהובים וקלפי הציפור שצבעם תכלת. השימוש שעושים השחקנים בקלפים אלו, הוא שמשתנה בין סיעה לסיעה.

מפת היער והיישובים

המשחק מתנהל על גבי מפת היער, שבו תריסר יישובים נפרדים. בכל יישוב חי סוג אחד של חיה, מבין החיות של סדרות הקלפים (שועלים, ארנבים וכן הלאה). שחקנים יכולים להזיז את המיפלים שלהם בין יישובים שונים באמצעות השבילים הסלולים, אך לא דרך הנהר או דרך העצים העבותים.

root board

לחימה

קרב בין מיפלים מבוצע בגלגול שתי קוביות הממוספרות 0-3, כאשר קוביה אחת קובעת את מידת ההצלחה של הכוח התוקף והקוביה האחרת את מידת ההצלחה של הכוח המגן, אולם התוצאה המקסימלית מוגבלת על ידי גודל הכוח הצבאי שמשתתף בקרב בפועל (כלומר תוצאה של 3 בקוביה עבור שני מיפלים בלבד – תיחשב כתוצאה של 2) ולכן אלמנט המזל נמוך יחסית.

חוקי המשחק יחסית אינטואיטיביים, אבל יש כל מני  פרטים שקל לשכוח (לדוגמה: האם מקבלים נקודות ניצחון כאשר מסירים מבנה של שחקן אחר באמצעות קלף מיוחד, או רק כאשר הורסים את המבנה בקרב?). שיחקתי את המשחק עם מספר קבוצות שונות של שחקנים, וברוב המקרים שחקן נדרש למשחק אחד לפני שתפס את החוקים לחלוטין. למרות שהגיל המוצע על גבי קופסת המשחק הוא 10 ומעלה, להערכתי לא כל ילד בגיל זה יוכל להתמודד עם המשחק בקלות כבר לאחר משחק אחד, והוא מתאים יותר לגילאי 12 ומעלה.

הסיעות

החוקים המיוחדים לכל סיעה "מתלבשים" על גבי החוקים הכללים של המשחק וקובעים כמה ואילו פעולות רשאי השחקן לנקוט בכל תור, כמה מהר הוא מגייס כוח צבאי ואילו קלפים דרושים לו כדי לצבור נקודות ניצחון. בניגוד לחוקים הכלליים, הנכונים לכולם, דווקא החוקים הייחודיים לכל סיעה הם די פשוטים – והם גם רשומים בצורה ברורה מאוד על לוח המשחק שכל שחקן מקבל, כך שהוא יכול לקרוא אותם תמיד.

החלק הקשה – זה לזכור מה החוקים של השחקנים האחרים, ולדעת איך לעכב את הניצחון שלהם. כדי לסייע לשחקנים חדשים, המשחק כולל גם "קלפי מידע" בכמה עותקים שאפשר לחלק לכל השחקנים, כאשר כל קלף מסביר בקצרה על סגנון המשק של סיעה ועל הדרכים בהם היא צוברת נקודות.

עיצוב הסיעות הוא נקודת חוזק של המשחק, משום שחוקי המשחק של הסיעות השונות מתיישבים היטב עם האופי שלהם בסיפור של היער הגדול.

המרקיזה דה קאט – המרקיזה היא חתולה עירונית, והמטרה שלה: לגייס את יצורי היער על מנת לתעש אותו!

המרקיזה מנסה לבנות פס ייצור שהולך ומעצים את עצמו: היא בונה מנסרות כדי לחטוב עצים ולעבד אותם, והיא משנעת את העצים דרך הרצף הטריטוריאלי שלה למקומות בהם היא רוצה להקים מחנות אימונים לחיילים או לספק חומרי גלם לבעלי המלאכה שלה כדי לשחק קלפים.

שושלת האצולה של הציפורים – שושלת האצולה הם השליטים המודחים של היער, והם מנסים להשיב את התמיכה של יתר תושבי היער, אך הם עדיין נוקשים, מנותקים וסובלים ממאבקי ירושה פנימיים.

האצולה שולחת צווים מלכותיים שמאפשרים לה לבצע כמות הולכת וגדלה של פעולות בכל תור ולהתפשט במהירות על פני מפת היער. אבל כמו המלך אחשוורוש במגילת אסתר – המלך אינו יכול לבטל את הצווים שלו, ובהדרגה יצוצו צווים סותרים, או כאלה שהציבור אינו יכול לעמוד בהם. כאשר השחקן אינו מצליח לקיים את הצווים ששיחק, שושלת האצולה מדרדרת לסכסוכים פנימיים. ההתקדמות של הסיעה נבלמת, והשחקן נדרש להחליף מנהיג (ישנה רוטציה של מנהיגים מקרב ארבע משפחות, כל אחת עם יתרונות משלה).

ברית היער – חיות היער השונות אינן אוהבות זו את זו, אבל חלק מתושבי היער חושבים שעל תושבי היישובים להתאחד ולסלק גם את משפחות האצולה המנותקות וגם את החתולים הפולשים. האם יצליחו לגייס מספיק שותפים מכל היישובים?

ברית היער פועלת כמחתרת. בתחילת המשחק, הנוכחות שלה על מפת היער מצומצת, והשחקן בעיקר אוסף קלפי תומכים, מפיץ סמני סימפטיה שמתסיסים את התושבים נגד נוכחות צבאית, ומאמן קצינים בסתר. בערך באמצע המשחק, התמיכה של תושבי היער במחתרת תהיה חזקה מספיק, וברית היער תוכל לבצע הפיכה אלימה כדי להשתלט על מספר יישובים מבודדים ולהתבצר בהם – פעולה מתריסה שתגביר את כוח הגיוס של ברית היער, בתנאי שאף יריב לא יצליח לכבוש את הביצורים.

הנווד – הנווד הוא הרפתקן בודד, גולה ופושע, שאינו קשור לאף אחד מהיישובים ביער. התהפוכות ביער הן הזדמנות עבורו, והוא מיומן מספיק (ומספיק מטורף) כדי לעשות דברים שרוב החיות לא מסוגלות או מעזות לעשות.

ההרפתקן מתחזק כאשר הוא חוקר חורבות עתיקות, מוצא אוצרות ומשלים משימות עבור השחקנים האחרים, והוא צובר נקודות כאשר הוא משפר את המעמד שלו בעיני תושבי היער, באמצעות חפיסת קלפים נפרדת משלו – קלפי המשימה, המייצגים ביצוע של "משימות-צד" שונות: אבטחת סוחרים, השגחה על שדות, סילוק דובים, מסירת דואר דחוף וסיוע בעבודות שיפוצים. שחקן הנווד בוחר גם את המקצוע של הנווד שלו, שקובע את הציוד ההתחלתי של דמות הנווד וגם נותן לו יכולת מיוחדת אחת.

בגלל האופי שלו כלשון המאזניים ביער, הנווד מומלץ במשחקים של 3–4 שחקנים ולא במשחק בין שני שחקנים. 

משחקים בפועל

המשחק זורח במיוחד במשחקים של 3–4 שחקנים. הוא פועל מצוין, והשילוב של משחק שחקנים שצריך להתמודד מולם יוצר דילמות אמיתיות בתכנון פעולות בכל תור מחדש. לאורך רוב זמן המשחק, הניקוד של השחקנים צמוד יחסית, עם פער של 3-4 נקודות לכן או לכאן, והמשחק הסתיים כמעט תמיד כאשר אחד השחקנים הצליח ברגע האחרון לגרוף 6-8 נקודות במהלך אחד, ולנצח כאשר יתר השחקנים היו בעצמם במרחק של תור אחד מלנצח.

יוער כי למרות שבעשרות משחקים לא ראיתי הטייה ברורה לטובת אחת הסיעות, קובץ התיקונים הרשמי של המשחק מחליש מעט את סיעת ברית היער – כך שיש הטיה שאולי ניתן לראות על פני מאות משחקים. התיקון שולב כבר לתוך ההדפסות השלישית ואילך של המשחק.

במשחק בזוג, Root עובד טוב פחות, ובדרך כלל אחד מהשחקנים יצליח לתפוס פער גדול של נקודות על פני השחקן השני. המשחק עובד טוב בשני שחקנים אם שתי הסיעות במשחק הן המרקיזה דה קאט ושושלות האצולה, שמתבססות שתיהן על כיבוש צבאי, כאשר לאצולה יש כוח התקפי מתחדש ולחתולה כוח הגנתי יותר.

משך המשחק בפועל תואם לרשום על הקופסה. המשחקים ששיחקתי הסתיימו כולם בתוך שעה ורבע בערך.

מבחינת רמת הקושי לקלוט את החוקים של הסיעות השונות, מצאתי כי סיעת האצולה היא הפשוטה ביותר ללימוד עבור שחקנים חדשים, ואחריה, בסדר הבא: המרקיזה, ברית היער והנווד.

סיכום

Root מציע חווית משחק מותחת ועם ריפלייאביליות גבוהה לשלושה עד ארבעה שחקנים. החוקים שלו מהודקים עבור מספר זה של שחקנים, והוא מסתמך על טקטיקה יותר מאשר על מזל. חוקי הסיעות מצוינים, וגורמים לכל סיעה לשחק בצורה שתואמת את סיפור הרקע שלה.

ציון סופי: 4.5. Root הוא משחק מצוין לכל חובב אסטרטגיה שרוצה משחק מותח וקצר יחסית. החולשה שלו מתבטאת במשחק לזוג, שם יש פתח קטן יותר לגיוון בסיעות הפועלות ביער ובטקטיקה שהן נוקטות.

סקירות נוספות

פיד רסס הצטרף לרשימת הדיוור הפונדק בטוויטר הפונדק בפייסבוק

כניסה לאתר

הצטרף לצוות הפונדק

יש לך תוכן מגניב של משחקי תפקידים או משחקי לוח?
שיחקת במשחק חדש ומדגדג לך לכתוב לו סקירה?
מעוניין לפתוח בלוג בפונדק?

אתה מוזמן לפרסם בפונדק - כל מה שעליך לעשות זה ליצור משתמש, ואז תוכל לפרסם את הכתבות ישירות באתר. פנה אלינו בשאלות או הצעות.