• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

רשמי קריאה, Marvel Multiverse RPG ספר הבסיס

פרק 9 - המולטיוורס
הפרק הזה מתאר את היקום של מארוול. הוא מתחיל בזה שלא חייבים להשתמש ביקום כמו שהוא, למעשה ההמלצה היא שהדמויות משנות ומשפיעות על העולם, אבל תמיד רצוי להכיר את ההיסטוריה הרשמית ואז לשנות אותה.
זה משהו כמו 15 עמודים, בלי הפתעות גדולות אבל כן עושה סדר. למשל לא ידעתי שכדה"א-1218 זה כדור הארץ שלנו. די מגניב למעשה.

הסוף של הפרק מסביר על איך מתנהל הזמן ביקום ועל איך לסנכרן בין גיבורי על מתקופות שונות. עצות טובות למנחה ולשחקנים.
בסה"כ פרק שהוא נדרש, אבל לחובבי מארוול אין בו באמת מידע חדש.
עם זאת, אציין שאני אוהב את הגישה של הכותבים, שהיא מאוד פרקטית והולכת לכיוון השחקנים והמנחה שיפתחו את הראש ויתעדפו את המשחק ואת הסיפורים של הדמויות על-פני הקאנון.
 
הפרק העשירי והאחרון - למנחה
בפרק הזה תמצאו ערב-רב של נושאים רלוונטיים למנחים - אם כי בבלגן מסוים.
בגלל שבמשחק אין הבדלים בין נתונים של גיבורי-על או נבלי-על, אז אין כאן מכאניקה, הכל נמצא בפרקים הקודמים.

ההתחלה של הפרק היא די סטנדרטית, על תפקיד המנחה. אחרי זה יש המלצות על איך לבנות הרפתקה - עם דגש שלא תמיד כדאי להיכנס לקרבות.

יש עמוד על מבנה טיפוסי של סשן, עוד עמוד על מבנה טיפוסי של הרפתקה (בין אם זה חד"פ, מיני-קמפיין או מערכה)
שלושה עמודים ממש מעניינים שדנים בהשפעה של כוחות אשליה, שליטה מוחית, ומסע בין מימדים / מסע בזמן על המשחק ודגש שזו החלטה של המנחה ושל החבורה כמה לאפשר את הדברים הללו.
עוד משהו מעניין דן בסיום של קריירה של גיבור-על, וגם בכך שמוות במארוול הוא לא תמיד סופי. יכול להיות שהדמות מתגלה כ LMD, אולי איזה כח מחזיר אותה לחיים וכך הלאה.

יש עוד עמודים שדנים בשלל נושאים: כמו עליה בדרגות, הבנייית קרבות, יצירת כוחות חדשים, התאמת דמויות וכך הלאה.
בסוף גם מוזכרים נבלים מדרגה X, משהו כמו גלקטוס.

הפרק הוא מעניין למנחה המנוסה, אבל זה מרגיש שדילגו על כל החלק של הסברים למנחה המתחיל.
בנוסף, חסר כאן ממש הרפתקה לדוגמא, אפילו עלילה, כדי להדגים. נכון שאפשר לקחת כל סרט / קומיקס, אבל זה דורש התאמה למשחק.
עוד דבר שממש חסר לי כאן זה אופציה לניצבים כלשהם, כי קרבות נדמים מורכבים בשיטה וקשה לי לראות איך משחזרים כאן קרב של ממש כנגד ערמה של Mooks. קרבות נגד הבוס הגדול, בכיף. קרב נגד כמה בריונות בסמטה, כנראה מורכב בדיוק כמו קרב כנגד הבוס הגדול.
היה צריך להוסיף מכאניקה של היתקלויות מהירות / ניצבים.

בסיום קריאת הפרק, אני עדיין לא נעול על איך בדיוק להריץ משחק עם השיטה. הספר עושה עבודה טובה בלהביא את הדמויות של מארוול לשולחן המשחק, אבל יש פער באיך להביא את הסיפור של מארוול למשחק.
ברוב ספרי המשחק שאני קורא, ברור לי איך אני מריץ וגם יש לי רעיונות ברורים להרפתקאות. כאן זה מרגיש חסר.

נ.ב. יש גם נספח, שזה רשימת הכוחות רק במבנה טבלאי קצת שונה מאשר בפרק 7.

לסיכום,
הספר הוא טוב, אבל עדיין לא לגמרי אפוי. מצד אחד הקרבות הם מאוד משחקיים מצד שני לפעמים המשחק מרגיש מאוד נרטיבי, רק שאין ממש כלים לזה. בדיוק כמו שבכל המהדורות של מבוכים ודרקונים מדברים שיש עוד דברים חוץ מקרבות אבל לרוב זה מתבטא בכמה מזון הדמות יכולה לסחוב באזורי הפרא וזהו.
גם כאן, מרגיש שהדמויות מושקעות, והקרב כנגד בוסים / נבלים הוא אחלה, אבל כל היתר זה בעיקר נרטיבי ואין לזה את הכלים שיש היום בשוק. משהו בסגנון פרק ארגז הכלים של עולמות פראיים היה ממש עוזר כאן.
קשה לי לקבוע דעה על המשחק רק מקריאה, שזה נדיר - לא יודע אם זה טוב או רע, אבל ברוב הספרים האחרים אני מבין מקריאה אם השיטה מתאימה לי או לא.
 
קראתי את הספר ואני מוכרח לומר שלפחות עבורי זה יותר FAN SERVICE שמכיל את האיורים והנתונים של כל הדמויות שאנחנו מכירים מהפרנצייז', כדי שאנשים יתלהבו ויוכלו להתווכח על האם הייצוג הוא נכון או לא.
אבל כמשחק בשורה התחתונה הוא פשוט לא מוצלח בעיני.
 
לסיכום,
הספר הוא טוב, אבל עדיין לא לגמרי אפוי. מצד אחד הקרבות הם מאוד משחקיים מצד שני לפעמים המשחק מרגיש מאוד נרטיבי, רק שאין ממש כלים לזה. בדיוק כמו שבכל המהדורות של מבוכים ודרקונים מדברים שיש עוד דברים חוץ מקרבות אבל לרוב זה מתבטא בכמה מזון הדמות יכולה לסחוב באזורי הפרא וזהו.
דווקא מהסקירה שלך אני מתרשם שזה משחק לא רק לא אפוי אלא לחלוטין גרוע כמשחק. משחק גיבורי על שליצור נבל זה מורכב כמו ליצור דמות שחקן, אין תמיכה רצינית בקרב נגד mooks, לא ברור אין נבל אחד ברמה 6 יתמודד מול חבורת גיבורים ברמה 4-5, אין תמיכה אמיתית בחבורה שמשלבת כמה רמות עוצמה אלא מצופה שפשוט תעלה את הרמה של איירון פיסט כדי שלא יהיה מיותר... נשמע לי שזה לגמרי תירוץ למכור ספר עם "דירוג יכולות" לדמויות רשמיות, וכאלו היו מאז ומעולם בוויכוחים מי יותר אינטיליגנט, מגנטו או ויקטור פון דום.
 
דווקא מהסקירה שלך אני מתרשם שזה משחק לא רק לא אפוי אלא לחלוטין גרוע כמשחק. משחק גיבורי על שליצור נבל זה מורכב כמו ליצור דמות שחקן, אין תמיכה רצינית בקרב נגד mooks,
באמת תמוה שאין שום support לזה, במלא סרטי מארוול הגיבורים מכפכפים כמויות עצומות של mooks.
לא ברור אין נבל אחד ברמה 6 יתמודד מול חבורת גיבורים ברמה 4-5,
צרות של D&D 5e?
עכשיו ברצינות, לתת לנבלים ולגיבורים את אותו דירוג כוח זה רעיון רע, אם נבל אמור לאתגר כמה וכמה גיבורים.
אין תמיכה אמיתית בחבורה שמשלבת כמה רמות עוצמה אלא מצופה שפשוט תעלה את הרמה של איירון פיסט כדי שלא יהיה מיותר...
זאת בתכלס בעיה בז'אנרת גיבורי העל, איך משלבים את הוקאיי בצוות שיש בו את איירון מן/האלק/ד"ר סטריינג'.
נשמע לי שזה לגמרי תירוץ למכור ספר עם "דירוג יכולות" לדמויות רשמיות, וכאלו היו מאז ומעולם בוויכוחים מי יותר אינטיליגנט, מגנטו או ויקטור פון דום.
לחלוטין דום (ואני חולה על מגנטו).
 
H Hugh יצא לך לשחק בו בפועל?
אישית, אני לגמרי מבין מה שכתבת, ואולי אפשר לקרוא את זה מהרשמים שלי מהשיטה - אבל וואלה, אני לא משוכנע שלא מסתתר כאן משחק נחמד בפנים. יש גם ממה שראיתי קבוצה די פעילה חובבים ברדיט שכן משחקים בו ונהנים.

האם אפשר היה לעשות משחק יותר טוב עם מכאניקה אחרת?
אז התשובה היא כן, כמו שאמרתי אין ספק ששווה למשל לגנוב כמה רעיונות מעולמות פראיים. אבל זה עדיין לא אומר שזו שיטה גרועה.

דרך-אגב, היום ביקרתי בקומיקאזה והיה שם הרפתקה למשחק ממש בעיצוב של קומיקס. משהו של Deadpool, נראה פורמט מגניב.
 
לא שיחקתי בפועל.
אני בטוח שיש מי שיהנו מזה, זה לא שאין פה משחק וכמובן יש את המשיכה לשחק את הדמויות המוכרות מהסרטים והקומיקס,
אבל בשבילי לפחות, זה מרגיש לא אפוי ויותר גימיקי (תכונות בראשי תיבות MARVEL, קוביות 616 וכאמור נתונים של כל הדמויות פרנצ'ייז).

יאמר להגנתם שקשה לעשות משחק סופר גיבורים סימולטיבי - אני חושב שיש פה יותר מדי מכניקה מכבידה ומיותרת מבחינת פעולות, מצבים (Conditions) וכוחות.

RANK הוא סופר משמעותי ומשפיע על כל כך הרבה דברים - מספר נקודות תכונה לבניית דמות, מגבלת גובה תכונה מקסימלי (ומכאן גם נק"פ), נזק וכו'.
דמות מ RANK נמוך לא תוכל להשפיע יותר מדי מול יריבים חזקים אם בכלל והם למעשה מציינים את זה גם ואומרים שזו עבודה יותר קשה למנחה כי הוא צריך לדאוג לאתגרים מתאימים עבורם - למשל שיעכבו MOOKS בזמן ש"הגדולים" נלחמים או כמובן יבצעו משהו בעל משמעות סיפורית שמקדם את העניין (איתור חפץ שדרוש על מנת להתמודד עם היריב, חילוץ חפים מפשע /נפגעים, הפעלת נשק יום הדין וכו'). בכל מקרה זאת עבודת מנחה לא פשוטה לגרום להם להרגיש כאילו הם משחקים עם השאר ולא במשחק מקביל בארגז החול עם הילדים.
 
חזרה
Top