בקצרה - הסייר פועל על מנוע משחק ששאר המקצועות לא פועלים עליו, כך שהאופציות הן או ליצור אתגרים שרק הוא יכול לפתור, או שהוא פשוט לוחם אבל מוזר ופחות טוב.
בארוכה, אני ממליץ לך לחפש את הנושא הקודם בפורום שעסק בזה (לא זוכר כרגע את השם שלו לצערי. אולי מישהו אחר כן זוכר ויכול לקשר אליו), שהיה ויכוח ארוך שנמשך לאורך דפים ארוכים.
הנושא הקודם:
המקצוע סייר (Ranger) במהדורה 5 הוא סוג של שילוב בין לוחם, דרואיד ונוכל (Figher, Druid, Rogue).
העולם של שחקני התפקידים מתחלקים לשניים: אלה שמתים על סייר, ואלה ששונאים סייר.
ובגדול, אני מסכים עם הדברים.
"מבוכים ודרקונים" הוא משחק ממוקד אתגרים קרביים. אתגרים מסוגים אחרים כמעט שאינם מכוסים בידי השיטה. סצנת קרב היא כמעט תמיד סצנה שכל הדמויות בחבורה יקחו בה חלק, ולכל סוגי הדמויות יש כמה אפשרויות בדף הדמות לבחור בהן בכל תור של לחימה, בנוסף לכל פעולה שהולמת את תנאי השטח.
כאשר השיטה פוגשת באתגרים אחרים, היא נוטה "לרפרף עליהם" עם גלגול מיומנות אחד או עם גלגול הצלה קבוצתי.
אתגרים אחרים מיועדים לדמות אחת בלבד בחבורה אבל הם לא must have בתכנון הרפתקאות (אם יש הרפתקה שאי אפשר להתקדם בה בכלל בלי שמישהו יצליח בגלגול אלכימיה או בפריצת מנעול קסום, אתם תמצאו ביקורות כועסות מאוד בנושא – בניגוד להרפתקאות שבהן הצלחה בגלגול אחד כזה פשוט נותנת איזה בונוס בדבר החשוב באמת שהוא כמובן קרב).
הבעיה של הסייר היא שהוא ממוקד מאוד על אתגרי הישרדות, שהשיטה לא ממש תומכת בהם, או שמסתיים בגלגול אחד בלי עניין מכאני, או הכי גרוע – יש לחש שמבטל אותם. זה אומר שיכולת שלמה על חיפוש מזון בשממה באה על חשבון עוד יכולות לחימה או עוד מיומנויות בלי לתת לדמות תמורה מספקת.
החלופה היא שהשיטה כן תתן משקל רב לאתגרי הישרדות, והמשמעות של מצב כזה היא שהסייר יתמודד איתם לבד ושאר השחקנים ילכו לשחק משהו אחר, או שנצטרך להמציא גם להם יכולות ייעודיות.
לדוגמה, אם נרצה להתעסק באתגרים חברתיים, פייטן או נוכל מצוידים לכך לא רע, ולאשף ולכוהן יש לחשים מתאימים, ואפילו לוחם יכול לבחור יכולות שקצת עוזרות במקרה שהוא צריך לדבר מול קהל או לשכנע מישהו. אבל אלו לעולם לא באים על חשבון "הדבר החשוב באמת" – התקפת פתע, לחשי נזק או ריפוי, וכו'.
אם אתה רוצה דוגמה שלוקחת את זה לקיצון, תעיף מבט במרוצללים – משחק ידוע לשמצה בכך שברגע שיש אתגרים במימד האסטרלי או במימד המקוון, דמות אחת הולכת לשחק ב-mini-game משלה ואפילו בסדר תורות משלה בזמן שיתר השחקנים הולכים לישון בחדר הסמוך כי לדמויות שלהם אין שום דרך להיות מועילים בסצנה.