יש תגיות של שיטה בדיוק בשביל זה, לא?
אנא תקן אותי אם אני טועה
קצת מוציא אותך מההקשר, אבל אני רוצה לציין שלהיות מנחה טוב זה קשה בדיוק באותה המידה כמו להיות שחקן טוב. זה פשוט שבתפיסה הקלאסית של משחקי תפקידים, למנחה יש יותר אחריות- ולכן ללהיות מנחה פחות טוב יש "מחיר" יותר כבד מללהיות שחקן פחות טוב.
התפיסה הזו כמובן, שגויה, אבל זו תפיסה רווחת. וככל שמנרמלים יותר את המנחה כשחקן נוסף בשולחן, יותר טוב וכך פחות אנשים יירתעו מלהנחות. אבל לשנות תפיסה זה תמיד קשה, למרות שקראתי כמה שיטות שהעבירו את הנקודה הזו טוב.
השאלה המעניינת מבחינתי אינה האם יש שיטות שדורשות יותר ממנחה ונותנות פחות כלים למנחה ממו"ד 5 (בטוח יש), אלא האם יש שיטות שדורשות פחות ונותנות יותר כלים, ולנסות לחשוב על איך משחק כזה יראה. זאת כמובן שאלת תכנון משחקים ולא פתרון בעיות קונקרטיות בקהילת משחקי תפקידים מו"דצנטרית. שם זאת שאלה טאוטולוגית. לא ניתן לשפר את המשחק במו"ד ע"י משחק בלא־מו"ד.למשל שתי השיטות האחרונות שהנחתי/שיחקתי בהן, ג'נסיס ו ST:A דורשות יותר אלתור ויכולות הנחיה לטעמי.
אבל זהו, שתשעים אחוז מהדברים הללו הם אולי התפקיד של השה"מ בתפיסה ה"קלאסית", אבל מדובר בתפיסה שגויה. המנחה יכולה להאציל סמכויות על השחקנים שלה, והיא לא צריכה לעשות את כל הדברים האלה בעצמה.מעניין. אני חושב שלהיות מנחה טוב זה קשה הרבה יותר מלהיות שחקן טוב. שחקן צריך לדעת להיות ליצן, אבל המנחה צריך לדעת להיות כל הקרקס. אם התפקיד של השחקן הוא להיכנס טוב לדמות ולשחק בצורה אימרסיבית ומהנה באותו זמן, התפקיד של השה"מ הוא ליצור את האימרסיה, לטוות את הרצונות של כל השחקנים לתוך אותה ההרפתקה, להגיב לפעולות של השחקנים באלתורים שלא מרגישים כמו אלתורים, להכיר את החוקים מספיק טוב כדי להיות יכול ליצור אתגרים מאוזנים, ולהיות מסוגל להיכנס ולצאת מהראש של עשרות דמויות בהתראה של רגע.
כרגע אני עובר על Escape from Dino Island. המשחק בנוי כך שצריך להדפיס את החומרים לשחקנים ולמנחה, המנחה קוראת את החוברת (כ־30 עמודים) ואפשר לשחק ללא הכנה נוספת (למעשה, אין הכנה נוספת לעשות. הקריאה אומרת כמה בחירות שצריכות להיעשות, רובן יחד עם השחקנים, חלקן תוך כדי משחק).אי אפשר להתחמק מזה שמנחה סביר-טוב ומעלה חייב להשקיע זמן ושעות
המונופול של מו"ד כרגע בעיקר עוצר את הכניסה למשחקי תפקידים של רבים, ובכלל את האופציה של משחקי תפקידים כאירוע קז'אולי יותר בחיי אנשים, שבכלל לא דורש "מנחה" במובן שאנחנו חושבים עליו, ולא דורש שעות אינסופיות (גם על נורמת הסשן של 3–4 שעות יש דברים לומר). המשחקים האלה קיימים. אין להם דרך להתחרות עם המשקל התודעתי של מו"ד, וזה חלק ממה שיוצר את האבסורד בו יש ים של חובבי מו"ד שצורכים מדיה בנושא ואפילו בונים דמויות ומה לא, אבל לא משחקים.כלומר הצלחה של מו"ד בעקיפין תתרום גם לראש פתוח לעוד שיטות בטווח הארוך, אבל זה באמת כיוון אחר לגמרי של הדיון.
בגלל זה כל כך חשוב שיהיו כנסים - כי אז אנשים שאין להם קבוצה יכולים לטעום ולחוות משחק (גם שיטות שונות).
מסכים מאוד. אני חושב שזו בעיה שבאמת אין מספיק חומר, או לפחות אין גישה נוחה למספיק חומר בעברית. ואני נחרד לחשוב מה היה בלי הפונדקאני חושב שמה שעושה את מו"ד 5 לנוחה יחסית למנחים מתחילים בלי קשר לרמת המורכבות שלה, היא באמת הפופולריות הרבה שלה. אם אתה מנחה חדש שמתחיל להנחות במהדורה 5 אז כמות החומר שיש לך לעזרה באינטרנט היא עצומה. כתבות, משחקים מוקלטים, פורומים.אם משחקים בשיטות יותר עלומות אז הרבה פחות אנשים יכולים לתת לך עצות ולעזור לך בהנחיה, בעיקר בשיטות שמאוד שונות בחלוקת התפקידים ובסגנון.
ברור שבעולם מושלם היא לא השיטה הכי טובה להנחות בה על ההתחלה אבל כרגע יש הרבה יותר איך להיתמך בה.
יש דרך כזאת? מישהו הציע אותה? האם העובדה שציינתי שיש בעיה דומה במשהו לכפייה על אנשים לעשות משהו בניגוד לרצונם?אני לא חושב שהדרך היא להלחם בו או לאנוס אנשים לשחק בשיטות אחרות.
שים לב כמה דברים אמורפיים אמורה מנחה לג'גלל במו"ד, וזה עוד נדבך נוסף על מה שהמשחק נותן לה מערכות מכניות עבורן (מפלצות והסטטיסטיקות שלהן, חפצי קסם, דירוגי קושי וכו'). זה לא משחק ידידותי למנחות מתחילות.מנחה סביר-טוב, לא "זורק" לך סתם מפלצות לא קשורות כדי למלא חללים וזמן, הוא מתייחס לרקע של הדמויות, רואה סיטואציות ואופק במערכה, מתחשב במה שאוהבים ועוד ועוד וזה באמת לא מעבר ל"טוב" יש תמיד לאן להשתפר ולשאוף וזה בסדר.
עולם המו"ד הוא תחנה ראשונה לרוב מי שמשחק משחקי תפקידים כי הדומיננטיות שלו היא כזאת שכמעט כל מי שמשחק שיחק בו קודם. אבל הוא כמו טקס מעבר. מי שלא שרד אותו (והוא לא מתאים לרבים, עם הדגש שלו על צבירת עוצמה, קרבות טקטיים, אלימות ועוד) לא יגיע לשום מקום. סיכוי גדול שידחה על הסף את המשך העיסוק בתחום. במילים אחרות, הוא תחנה ראשונה לכל מי ששרד אותו. הוא תחנה אחרונה לרבים יותר, לדעתי.אני מזכיר שמו"ד זה לא דבר רע, זה דבר טוב, רק אחריו צמחו שיטות אחרות ואני רואה המון אנשים שמתחילים לנסות שיטות אחרות אחרי ששבעו ממו"ד ולא בטוח שהם היו משחקים בהן אם לא היו נכנסים מלכתחילה לעולם המו"ד.
אבל זהו, שתשעים אחוז מהדברים הללו הם אולי התפקיד של השה"מ בתפיסה ה"קלאסית", אבל מדובר בתפיסה שגויה. המנחה יכולה להאציל סמכויות על השחקנים שלה, והיא לא צריכה לעשות את כל הדברים האלה בעצמה.
להכיר את החוקים מספיק טוב לדוגמה, זה משהו שמנחה לא באמת צריכה לעשות כדי להיות מנחה טובה. היא יכולה להיעזר באחרים, היא יכולה להיעזר בשחקנים שלה, וכמובן היא יכולה לאלתר.
אני זוכר שכשהרצתי D&D next לגאלאן ולטומאץ' מהפורום (מעניין מה שלומם באמת) לא הכרתי את השיטה טוב בכלל, ועדיין הצלחתי לאלתר משחק מצוין וקרבות טובים. אני זוכר במיוחד קרב אחד נגד רפש שהחלטתי שככל שהוא סופג יותר נזק, כך הוא נהיה קטן יותר, אבל ההתקפות שלו נהיות מסוכנות יותר. וזה כל מה שהייתי צריך. השחקנים אפילו דיברו אחרי זה על כמה הקרב היה מגניב.
להגיב לפעולות של השחקנים באלתורים שלא מרגישים כמו אלתורים- לא מסכים שזה נדרש. אני מכיר מנחה שלא טובה באלתורים, ולכן מריצה משחקים מאוד "סגורים" ו"מוסללים", אבל היא אומרת את זה לשחקנים מראש וכולם נהנים. היא כן זורמת עם דברים מדי פעם, אבל לא אלתורים ברמה של שינוי העלילה או המשחק, שהיא מתכננת מראש.
גם לטוות את רצונות השחקנים זה משהו שהמנחה לא באמת צריכה לעשות, למרות שזה יכול להיות בונוס ולגרום לשחקנים להתחבר יותר למשחק, זה רק בונוס. ומנחה טובה יכולה גם להנחות הרפתקה מוכנה לדמויות אקראיות והכל יהיה טוב.
אם כך, מה מנחה טובה צריכה לדעת ולעשות ששחקן טוב לא צריך?
מה לשחקן טוב ולמנחה טובה יש במשותף? אילו דברים שניהם צריכים לדעת ולעשות שבדרך כלל נופלים תחת האחריות של המנחה בתפיסה הקלאסית?
- להשקיע יותר זמן מהשחקנים, כי היא צריכה להכיר את הכלים בהם היא משתמשת (ההרפתקה שהיא מריצה והמפלצות בהן היא משתמשת לסשן הקרוב לכל הפחות).
- לבנות התקלויות. יצא לי לא מזמן לשחק תחת מנחה חדש, שהחסרון היחיד בהנחייה שלו היה פשוט שהוא לא ידע לבנות התקלויות. מה שגרם למספר TPKs. עכשיו, לבנות התקלויות לדעתי זה לא הדבר המסובך ביותר בעולם, במיוחד כי אפשר לשחק עם נתוני המפלצות באמצע הקרב. אפשר גם לבקש עזרה, אפילו מאחד השחקנים כל עוד הם יודעים להפריד בין ידע דמות-שחקן.
וכמובן, זו נקודה שרלוונטית רק למשחקים ממוקדי קרב כמו מבוכים ודרקונים.- לתת לשחקנים להרגיש שהדמויות שלהם משנות משהו. זה החלק הטריקי ביותר, ומנחה שלא יכולה לעשות את זה היא לאו דווקא מנחה גרועה, אבל זה כן בהחלט נדרש לדעתי ממנחה טובה. יש הרבה דרכים לעשות את זה, והפשוטה ביותר היא לבנות את ההרפתקה כך שהדמויות הן גיבורים שמשנים את העולם סביבם ברמה מסוימת. דרכים יותר מתקדמות הן דב"שים לא סטטיים שמשתנים בהתאם לפעולות של הדמויות, או להכניס את הרקע של הדמויות להרפתקה. זה לא חובה, אבל זה בהחלט מוסיף.
אני יכול לחפש עוד נקודות כאלה, אבל אני חושב שאלה 3 הנקודות המשמעותיות ביותר בנושא.
- להכיר את השיטה ברמה המינימלית. כלומר- השחקן צריך להכיר את היכולות של הדמות שלו, המנחה צריכה להכיר את בסיס השיטה. כל עוד המנחה מוכנה להקשיב לשחקן שמכיר את השיטה יותר טוב ממנה, היא לא חייבת להכיר את השיטה טוב בעצמה.
- ליצור סביבת משחק בטוחה ומהנה. זה בהחלט לא התפקיד של המנחה לוודא שכולם נהנים ושכולם מרגישים בטוחים, כל שחקן בשולחן- כולל המנחה- נושא על עצמו חלק מהאחריות הזו. כמו שמנחה יכולה לתת יותר פוקוס על שחקן שהדמות שלו פחות פעלה בסשן, כך גם שחקן אחר יכול להתחיל שיחה בין הדמויות, או אפילו פשוט לשאול את השחקן מה הדמות שלו מרגישה או הייתה עושה. הבעת התעניינות כזו היא דרך מצוינת שבה שחקן יכול לשים את אור הזרקורים על דמות אחרת, גם מבלי שהמנחה תעשה את זה בעצמה.
- לארגן את הקבוצה. בעוד שבדרך כלל המנחה מוצאת את עצמה אחראית לקבוע מפגשים ולוודא שכולם יכולים, זה די מגעיל- במיוחד עם הזמן שהיא גם ככה צריכה להשקיע במשחק מחוץ לסשן. שחקן טוב יודע לקחת את האחריות הזו מהכתפיים שלה.
האמירות שלך פשוט נחרצות מדי, התחושה היא שאתה ממש מנסה להלחם בשיטה מיינסטרימית שהחלטת באופן שגוי שהיא לא טובה.ש דרך כזאת? מישהו הציע אותה? האם העובדה שציינתי שיש בעיה דומה במשהו לכפייה על אנשים לעשות משהו בניגוד לרצונם?
לכן אני חושב שמנחה (לפחות במו"ד) זה משהו שגדלים אליו אחרי שמתנסים כשחקנים, צריך פשוט לא לחשוש.שים לב כמה דברים אמורפיים אמורה מנחה לג'גלל במו"ד, וזה עוד נדבך נוסף על מה שהמשחק נותן לה מערכות מכניות עבורן (מפלצות והסטטיסטיקות שלהן, חפצי קסם, דירוגי קושי וכו'). זה לא משחק ידידותי למנחות מתחילות.
אוקיי, מסכים שמו"ד הוא דומיננטי ולכן גם תחנה ראשונה אבל אני יכול להניח שבלעדיו רבים מהשחקנים לא היו מגיעים לשום תחנה.ולם המו"ד הוא תחנה ראשונה לרוב מי שמשחק משחקי תפקידים כי הדומיננטיות שלו היא כזאת שכמעט כל מי שמשחק שיחק בו קודם. אבל הוא כמו טקס מעבר. מי שלא שרד אותו (והוא לא מתאים לרבים, עם הדגש שלו על צבירת עוצמה, קרבות טקטיים, אלימות ועוד) לא יגיע לשום מקום. סיכוי גדול שידחה על הסף את המשך העיסוק בתחום. במילים אחרות, הוא תחנה ראשונה לכל מי ששרד אותו. הוא תחנה אחרונה לרבים יותר, לדעתי.
כל מה שאני יכול לעשות מול זה הוא לשחק במשחקים שמעניינים אותי ולדבר עליהם בתקווה לתת לעוד אנשים הזדמנות לחוויה של משחק תפקידים. אבל די נמאס לי להעמיד פנים שזאת לא בעיה.
אני רק אגיד שלרוב זה לא ככה, מה שדומיננטי בעיקר הם חוגים. אין המון קבוצות שהתחילו בגלל שהם קראו את המשחק וזה נראה להם מגניב, יש המון קבוצות שהתחילו כי הם שיחקו פעם בחוג והמשחק נראה להם מגניב.אוקיי, מסכים שמו"ד הוא דומיננטי ולכן גם תחנה ראשונה
זה נכון שברוב החוגים למיטב ידיעתי משתמשים לרוב בסוג של שיטה מופשטת, אבל תשאל את הילדים מה שם החוג? תשאל מה שם המשחק שהם משחקים? אנחנו יודעים מה תהיה התשובה...אני רק אגיד שלרוב זה לא ככה, מה שדומיננטי בעיקר הם חוגים. אין המון קבוצות שהתחילו בגלל שהם קראו את המשחק וזה נראה להם מגניב, יש המון קבוצות שהתחילו כי הם שיחקו פעם בחוג והמשחק נראה להם מגניב.
ולרוב בחוגים לא משחקים במו"ד, אלא בשיטה פשוטה ואבסטרקטית יותר.
אם אשווה זאת לתחביב (השונה מאוד מאוד) של אנימה, לפני שני עשורים היו קבוצת אנימות גדולות שכול 'חובבי האנימה' (האנשים בקהילה דאז, תכל'ס) ראו ודנו בהם, שנחשבו לסדרות 'חובה'. הרבה מהן היו ארוכות, הרבה מהן לא היו בז'אנרים שכול אחד יאהב, אבל הן הגדירו את מה שהייתה הקהילה ולכן היו מבחן המעבר. מאז, התחביב הזה השתנה לחלוטין, כאשר היום ניתן למצוא משהו לכול מישהו, ויש יותר אנימות חדשות שיוצאות בכול עונה מאי פעם- שני חובבי אנימה שרואים כבר עשור סדרות עשויים לפגוש זה בזה ולגלות שהם ראו סדרות שונות לחלוטין כמעט ללא חפיפה ביניהם- ובכול זאת שניהם נכנסים תחת מטריה אחת. ובניגוד לאז, היום הגיוון הזה הוא הדבר הראשון שרואים, בניגוד לאותן 'אנימות חובה'.אוקיי, מסכים שמו"ד הוא דומיננטי ולכן גם תחנה ראשונה אבל אני יכול להניח שבלעדיו רבים מהשחקנים לא היו מגיעים לשום תחנה.
אני חושב שזה משחק מהנה וכייפי ובעידן של 5E שהוא מוגש פשוט יותר ונגיש יותר - זה פשוט תור הזהב של המשחק, לא פחות.
זכותך לחשוב שזו בעיה, אבל מיליונים אחרים לא חושבים כך... (ואגב יש לי הרבה בעיות עם 5E אבל היא נגישה יותר מכל מהדורת מו"ד אי פעם).
לשחק עוד דברים. אין בלשחק מהדורה חמישית בלבד כול פסול, אבל זה ליהנות בדיוק מדבר יחיד בקשת רחבה של דברים, ויש בזה פספוס קל אם אתה לא יודע מה אתה מפספס. אני חושב שלפחות להכיר לאנשים שיטות נוספות, בעיקר שיטות קלילות יותר עם פחות דגש מכאני, זו עצה טובה. לאו דווקא שחייב לשחק בהן, אבל ההיכרות עצמה עם השיטה היא די והותר- ולדעת להציע אותן גם למתעניינים, בעיקר כאלו שלא יתחברו למבוכים ודרקונים מיד- בין אם בגלל ריבוי החוקים או בגלל הז'אנרים.אבל איך היית מציע לעשות את זה אם כרגע זה מה שאנשים אוהבים?
אני חושב שזו השוואה לא נכונה כי כול אלו מביאים אותו דבר ומנסים לרדוף אחרי אותו אידיאל. במקום זאת, זה יהיה מקביל ללשתות מיץ תפוזים, או בירה. לא כולם יתאימו לכול אחד, אבל הם בהחלט שונים ומביאים משהו אחר מקוקה קולה וגם אם אתה אוהב קוקה קולה לפעמים שווה לשתות ממשקה אחר.אבל זה קצת כמו לשכנע את מי שאוהב קוקה קולה, לשתות פפסי וRC
אני חושב שזה קצת לא הוגן, אני לא נגד שיטות אחרות, רק שיקפתי את המצב.לשחק עוד דברים. אין בלשחק מהדורה חמישית בלבד כול פסול, אבל זה ליהנות בדיוק מדבר יחיד בקשת רחבה של דברים, ויש בזה פספוס קל אם אתה לא יודע מה אתה מפספס. אני חושב שלפחות להכיר לאנשים שיטות נוספות, בעיקר שיטות קלילות יותר עם פחות דגש מכאני, זו עצה טובה. לאו דווקא שחייב לשחק בהן, אבל ההיכרות עצמה עם השיטה היא די והותר- ולדעת להציע אותן גם למתעניינים, בעיקר כאלו שלא יתחברו למבוכים ודרקונים מיד- בין אם בגלל ריבוי החוקים או בגלל הז'אנרים.
אני לדוגמה רואה בפלאים כבר תקופה ארוכה את משחק חד"פ ההיכרות שלי. הוא הרבה פחות בדגש על סימולציה וטקטיקה ממבוכים ודרקונים והרבה יותר קליל. הרצתי חד"פ שלו רק ביום שני האחרון למשפחה, עם טווח הגילאים הגדול ביותר שהיה לי אי פעם במשחק (עם שחקנית בת 9 ושחקנית בת 53). הדבר היחיד שחסר לי בו זה שימוש בקוביות שאינן ק6, וזה כי אני חושב שהקוביות הייחודיות הן משהו מאוד אייקוני לתחביב (בעיקר ק20), אבל אני מתגבר על זה. פלאים גם נמצא בז'אנר שנפוץ במדיה כול כך (תודה סרטי מארוול) שבערך כול מי שאני משחק איתו מבין את הלך הרוח של הז'אנר מספיק טוב בשביל להתחבר בקלילות אל המשחק.
אני חושב שזו השוואה לא נכונה כי כול אלו מביאים אותו דבר ומנסים לרדוף אחרי אותו אידיאל. במקום זאת, זה יהיה מקביל ללשתות מיץ תפוזים, או בירה. לא כולם יתאימו לכול אחד, אבל הם בהחלט שונים ומביאים משהו אחר מקוקה קולה וגם אם אתה אוהב קוקה קולה לפעמים שווה לשתות ממשקה אחר.
אני אגב לא חושב שזו סטייה מהדיון. פלאים לדוגמה, זו שיטה נהדרת בעיניי למנחה מתחיל שטוב באלתור, כי היא חורטת אלתור על דגלה, עם העובדה שמסשן 0 בונים יחדיו את העולם והשיטה מבקשת בפרק למנחה "אל תתכנני את העתיד מראש". להכין משחק פלאים זה הרבה יותר קל מלהכין משחק מבוכים ודרקונים נטו כי מבחינת החוקים אין צורך להכין הרבה כמנחה מראש לפני הרצת הסשן. אם יותר היו מכירים זאת, אולי זה לא היה מקרב את כולם (אני בטוח שיש הרבה מנחים שיעדיפו את ההכנה המסודרת יותר ואת החוקים הסגורים שנותנים להם יותר ביטחון ולא שהם רק תלויים ביכולת אילתור)- אבל זה בהחלט היה מקרב להנחייה קבוצת אוכלוסייה חדשה שעד עכשיו ראתה הנחיה רק מהדרך שמבוכים ודרקונים מראה אותה.