• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

האם יש מחסור במנחים?

להכין משחק פלאים זה הרבה יותר קל מלהכין משחק מבוכים ודרקונים נטו כי מבחינת החוקים אין צורך להכין הרבה כמנחה מראש לפני הרצת הסשן. אם יותר היו מכירים זאת, אולי זה לא היה מקרב את כולם (אני בטוח שיש הרבה מנחים שיעדיפו את ההכנה המסודרת יותר ואת החוקים הסגורים שנותנים להם יותר ביטחון ולא שהם רק תלויים ביכולת אילתור)- אבל זה בהחלט היה מקרב להנחייה קבוצת אוכלוסייה חדשה שעד עכשיו ראתה הנחיה רק מהדרך שמבוכים ודרקונים מראה אותה.
זה בדיוק. אגב, כשמניחים שאלתור הוא חלק מרכזי מהמשחק בונים כלים במשחק שעוזרים לכך. ופלאים הוא דוגמה מצוינת, כשכל המשחק, מהחוקים לבניית עולם משותפת, בניית החבורה, מהלכי הדמויות והחוקים למנחה כולם מלאים בפרומפטים (עוד לא מצאתי לזה מילה טובה בעברית... "גירויים"?) שמאוד עוזרים לאלתור ולא משאירים את המנחה והשחקנים באוויר.

אני חושב שהדיון הזה מבהיר לי משהו: חלק מהקושי בדיון נובע אולי מכך שמו"ד יוצר ברירה די קשוחה לטובת מנחות שנוח להן להכין הרבה מאוד מראש ולתכנן המון דברים (היות שהכלים שהוא נותן לסגנונות אחרים מאוד חסרים), ומי שהסגנון הזה לא מתאים לה פשוט לא מצליחה להכיל את כמות העבודה הנדרשת ומוותרת. בסוף, אני, כמנחה מאלתר, שלא סובל הכנות ואוהב משחקים שנותנים לי כלים טובים לאלתור, מוצא את עצמי בדיון עם מנחות שמרגישות שאני מציע משהו ממש קשה, במקום לחשוב שאולי מה שהן מציעות ממש קשה עבורי ועבור רבות ורבים אחרים, ושהמשחק ש"טוב וקל לכולם" בעצם דוחק החוצה את מי שהוא לא טוב וקל להם.

אז הנקודה אינה להעלים את מו"ד, ושום תסריט לא יביא את זה. פשוט לתת עוד מקום גם למנחות שצריכות ורוצות משהו אחר.


אבל זה משהו שצריך להעשות ברוח טובה והסברה ולא בצורה מאולצת, אחרת זה סתם יצור אנטגוניזם.
מאולצת? יש מחנות חינוך מחדש שבהם מכריחים שחקני מו"ד מסכנים לשחק משחקים אחרים? אנחנו פה בדיון. אני לא מוכר שום דבר אלא מנסה להתייחס ברצינות לשאלה ששאלת. אי אפשר לדבר ברצינות על משחקי תפקידים בלי לדון בפיל שבחדר, ובכך שעם פיל בחדר קצת קשה לזוז ולנשום.
 
בל תשאל את הילדים מה שם החוג?
יש לך נקודה כאן. מצד שני, הם לא משחקים ממש במבוכים ודרקונים, וקוראים לזה ככה בעיקר כי השם נשמע יותר... מתאים, אני מניח, ממשחקי תפקידים שולחניים.
מה תעדיף, "חוג מבוכים ודרקונים" או "חוג משחקי תפקידים שולחניים שלוקחים השראה ממבוכים ודרקונים"? זה שם שיווקי, לא יותר.
 
אני מנסה להבין, אז לדעתכם יש מעט מנחים יחסית, כיוון שההנחיה במו"ד מרתיעה/מאתגרת/מסובכת/תובענית יחסית לשיטות אחרות?
ומה לגבי הקשר של pool שחקנים? שיטות פחות משוחקות/מוכרות יתכן (לא באמת בדקתי) ויהיה להם קהל קטן מאד ומכאן מבחר מצומצם יותר של שחקנים, אולי זה גם שיקול.
 
לדעתי לפחות, יש מחסור במנחים כי:
1. המשחק לא מאוד פופולרי, ולכן אין הרבה אנשים שיגידו "אני רוצה להנחות משחק", ויותר אנשים שיגידו "כן, למה לא, בואו נשחק."
2. מי שהיה בחוגים רגיל לסגנון הנחייה כלשהו, שטוב, עולה כסף, ויראה בזה מקצוע לכל דבר. וזה לא משהו שרוב האנשים ירצו להשקיע בו את כל חייהם, אז הם לא יפתחו חוג. חלק מהם גם לא מודעים לזה שזה תחביב שאפשר לשחק סתם ככה, בין חברים, ואלו שכן מודעים, לרוב לא ימצאו הרבה חברים לשחק איתם.
 
אני מנסה להבין, אז לדעתכם יש מעט מנחים יחסית, כיוון שההנחיה במו"ד מרתיעה/מאתגרת/מסובכת/תובענית יחסית לשיטות אחרות?
זאת לא סיבה יחידה, אבל כן, זאת בהחלט סיבה. או אולי יותר מדויק: ההנחיה במו"ד נגישה וקלה לחתך מסוים של מנחות. המנחות האלה הן חלק לא פרופורציונלי במי שמדברים על מה קל להנחות ומה לא ומטות את הדיון הזה. מי שהנחיה במו"ד נראית לה מטלה לא סבירה בד"כ כבר לא תהיה בדיון.
ומה לגבי הקשר של pool שחקנים? שיטות פחות משוחקות/מוכרות יתכן (לא באמת בדקתי) ויהיה להם קהל קטן מאד ומכאן מבחר מצומצם יותר של שחקנים, אולי זה גם שיקול.
פול השחקנים מגיע קודם כל מאנשים שלא משחקים. המורכבות היחסית של מו"ד (שהופכת את העיסוק, למשל ב"בניית דמות" לתחביב בפני עצמו. זה אחלה, כן?) מייצרת מחסום שמעודד לחפש שחקנים "מתחת לפנס", מי שכבר שיקעו זמן ואנרגיה בעסקה הכוללת שנקראת מו"ד ולכן מחויבים למו"ד.

כל הקבוצה הביתית שלי (כולל אני) אנשים שלא שיחקו לפני חמש שנים (אחת שיחקה לראשונה לפני חצי שנה).
יצא לי בעבר לצרף שחקנים חדשים לפאת'פיינדר (כן, זה יותר מורכב ממו"ד, אבל מו"ד יותר קרוב לזה מהדברים הבאים שאני מציין) ויצא לי להכניס שחקנים חדשים לפלאים, ואנור ואפילו Pasiòn de las Pasiones. אין בכלל מה להשוות. בכל המשחקים האלה אחרי שעה גג כבר משחקים, והכנת הדמויות כללה אינטראקציה בין השחקנים והמנחה בשיחה על העולם, החבורה והקשרים בין הדמויות, לא כמשהו חיצוני לבניית הדמויות אלא כחלק אינטגרלי מחוקי המשחק. לי לגמרי ברור באיזה דרך קל יותר להכניס אנשים למשחק.

(אגב, סתם לחשיפה לעניין, הרצתי לעמית בלום סשן קצרצר של ואנור שכלל הכנת דמות – מינוס הקשרים בקבוצה, כי היינו אחד על אחד – אם אתה רוצה לשמוע באיזה מהירות אפשר לסגור את הכנת הדמות. כמובן, לשחקנים חדשים לחלוטין זה לוקח יותר. עמית אמנם לא שיחק ואנור, אבל הוא שחקן ומנחה סופר ותיק ומנוסה. אבל אפשר להתרשם כמה פרטים צריך לסגור לפני שרצים).

לא קריטי 48 ואנור – בריחתו המופלאה של סייד ברייטשילד
 
מי שהיה בחוגים רגיל לסגנון הנחייה כלשהו, שטוב, עולה כסף, ויראה בזה מקצוע לכל דבר.
מניח בצד את שאלת האיכות של ההנחיה בחוגים, לי אין ספק שהמורכבות של מו"ד והתלות בהמון עבודה מצד המנחה מעודדות את המצב הזה שבו רואים בהנחיה משהו סמי־מקצועי שלא "סתם כל אחד" יכול לעשות.
 
בהחלט, ולגבי איכות ההנחייה- יש חוגים ויש חוגים. לא צריך להכליל.
לכן הנחתי בצד. אני בטוח שיש מנחות בחוגים שמנחות מצוין, ובטוח שיש גם שלא, פשוט לא מניח בכלל שהממוצע טוב יותר מכל מקום אחר.
 
אני אגב לא חושב שזו סטייה מהדיון. פלאים לדוגמה, זו שיטה נהדרת בעיניי למנחה מתחיל שטוב באלתור, כי היא חורטת אלתור על דגלה, עם העובדה שמסשן 0 בונים יחדיו את העולם והשיטה מבקשת בפרק למנחה "אל תתכנני את העתיד מראש". להכין משחק פלאים זה הרבה יותר קל מלהכין משחק מבוכים ודרקונים נטו כי מבחינת החוקים אין צורך להכין הרבה כמנחה מראש לפני הרצת הסשן. אם יותר היו מכירים זאת, אולי זה לא היה מקרב את כולם (אני בטוח שיש הרבה מנחים שיעדיפו את ההכנה המסודרת יותר ואת החוקים הסגורים שנותנים להם יותר ביטחון ולא שהם רק תלויים ביכולת אילתור)- אבל זה בהחלט היה מקרב להנחייה קבוצת אוכלוסייה חדשה שעד עכשיו ראתה הנחיה רק מהדרך שמבוכים ודרקונים מראה אותה.
איזה כיף לקרוא את התגובה הזו, במיוחד כשבגרסה העברית של "פלאים: גיבורי המחר" יש שאלות רקע ליצירת עיר במקביל ליצירת הדמויות - קטע ייחודי שלא קיים בגרסה האנגלית של המשחק (Masks: A New Generation).

אני מסכים שמשחק היכרות טוב - כדאי שיכיל גם כמה קוביות "מיוחדות" כי זה קטע נפוץ במשחקי תפקידים. נניח אם היה "עולמות פראיים" בעברית ובעולם מערכה מגוון קצת ביחס לפנטזיה המו"דית שאנחנו רגילים אליה מרוב השיטות בעברית (מו"ד, פאת'פיינדר, ואנור, חרבות וכשפים) - זה יכול היה להיות די מגניב.
 
איזה כיף לקרוא את התגובה הזו, במיוחד כשבגרסה העברית של "פלאים: גיבורי המחר" יש שאלות רקע ליצירת עיר במקביל ליצירת הדמויות - קטע ייחודי שלא קיים בגרסה האנגלית של המשחק (Masks: A New Generation).
אגב, כלי מצוין. אני חושב שאם אי פעם תהיה מהדורה נוספת צריך לחשוב על אינטגרציה נוספת של מהלכי העדכון של העולם שמוצעים בסוף הפרק ההוא, וקצת נעלמים במשחק, כי הם לא בדפי המהלכים הרגילים.
 
מעניין אותי מאוד שהדיון הגיע לנקודה שדנה האם מו"ד היא חסם להנחייה - אני יכול להגיד שזה אולי נכון מנקודת מבט קשיחה של מבוגרים ומנחים מנוסים שמסתכלים על זה ואומרים "ואו, כמה חוקים יש במו"ד".
מצד שני, רובנו וכמו שאני רואה אצל הבת שלי שהנחתה כמה משחקים, וגם אצל בן של חבר, הם פשוט מריצים מה שכיף להם ומתעלמים בחופשיות מהחוקים. זה אולי נכון יותר לילדים ובני-נוער, אבל עדיין אני חושב שההשלכה היא מכמות החוקים שיש במו"ד לכמות הקושי של הנחייה במו"ד, היא לא נכונה.
אני חושב שמה שעושה את מו"ד 5 לנוחה יחסית למנחים מתחילים בלי קשר לרמת המורכבות שלה, היא באמת הפופולריות הרבה שלה. אם אתה מנחה חדש שמתחיל להנחות במהדורה 5 אז כמות החומר שיש לך לעזרה באינטרנט היא עצומה. כתבות, משחקים מוקלטים, פורומים.אם משחקים בשיטות יותר עלומות אז הרבה פחות אנשים יכולים לתת לך עצות ולעזור לך בהנחיה, בעיקר בשיטות שמאוד שונות בחלוקת התפקידים ובסגנון.
אני חושב שזה הרבה יותר מעבר לכך. בשנים האחרונות, בעיקר בחו"ל אבל גם בישראל, תוכניות הרשת הן מנוע הצמיחה העיקרי של התחביב. דיברו כאן על אנימה בהשוואה למשחקי תפקידים ולמה אנחנו לא שם, אבל זה בדיוק המצב שיכול לקדם אותנו. באופן "טבעי" רוב תוכניות הרשת הללו הן על בסיס מבוכים ודרקונים, ואפילו ספציפית 5 - שימו לב שאפילו מהדורות אחרות או פאת'פיינדר בקושי נמצאות שם.
יש תוכניות רשת בשיטות אחרות, אבל הן לרוב הרבה פחות פופולאריות. לכן מבוכים ודרקונים נקראת גם ה 800lb gorilla, כי אולי יש משחקי תפקידים במקום השני השלישי וכך הלאה, אבל במרחק עצום מאחור.
סתם לדוגמא, פתחתי כאן נושא על 2ק20, שהיא שיטה פופולארית עם מספר מערכות סופר מעניינות ונפוצות (קונאן, מסע בין-כוכבים, Mutant chronicles, Acthung Cthulhu ועוד) - לפחות עד כה רק אדם אחד הגיב שמכיר את הספרים אבל לא שיחק. שימו לב לפער שאם אשאל מי כאן שיחק מבוכים ודרקונים (וגם במקומות אחרים באינטרנט) הרוב המכריע יגיד שהוא שיחק.
עולם המו"ד הוא תחנה ראשונה לרוב מי שמשחק משחקי תפקידים כי הדומיננטיות שלו היא כזאת שכמעט כל מי שמשחק שיחק בו קודם. אבל הוא כמו טקס מעבר. מי שלא שרד אותו (והוא לא מתאים לרבים, עם הדגש שלו על צבירת עוצמה, קרבות טקטיים, אלימות ועוד) לא יגיע לשום מקום. סיכוי גדול שידחה על הסף את המשך העיסוק בתחום. במילים אחרות, הוא תחנה ראשונה לכל מי ששרד אותו. הוא תחנה אחרונה לרבים יותר, לדעתי.
הוא תחנה ראשונה ואחרונה לא רק כי אנשים פורשים, אלא כי לרוב יש מאמץ רב גם בצד של השחקן, לא רק של המנחה, ללמוד שיטה חדשה. אני שמעתי מספיק מנחים שמדברים על כך שהם מצליחים למצוא שחקנים רק למבוכים ודרקונים ולא לשיטות אחרות
שלא לדבר שבכל שנה-שנתיים קם פרוייקט של הצגת שיטות חדשות לאנשים, כדי לנסות לחשוף לדברים שאינם מו"ד - פשוט כי גם אנשים מעדיפים לשחק מה שהם מכירים. זה לא ייחודי לישראל, אלא נכון בכל העולם.
המונופול של מו"ד כרגע בעיקר עוצר את הכניסה למשחקי תפקידים של רבים, ובכלל את האופציה של משחקי תפקידים כאירוע קז'אולי יותר בחיי אנשים, שבכלל לא דורש "מנחה" במובן שאנחנו חושבים עליו, ולא דורש שעות אינסופיות (גם על נורמת הסשן של 3–4 שעות יש דברים לומר). המשחקים האלה קיימים. אין להם דרך להתחרות עם המשקל התודעתי של מו"ד, וזה חלק ממה שיוצר את האבסורד בו יש ים של חובבי מו"ד שצורכים מדיה בנושא ואפילו בונים דמויות ומה לא, אבל לא משחקים.
אני לא רואה איך זה עוצר את הכניסה... להפך - זה מנגיש את המשחק כי יש המון תוכן, ידע ואנשים זמינים למשחק. נניח אתה רוצה להריץ קריאתו של קתולהו, משחק נפוץ בעולם. המאמץ שנדרש לך כדי למצוא שחקנים נוספים ובטח שמנחה, הוא גדול לאין שיעור מאשר במבוכים ודרקונים.
המשפט האחרון שלך הוא על מבוכים ודרקונים, או על שחקנים שמכירים שיטות שאינם מו"ד אבל לא משחקים בהן?
משחק שנהוג לדבר בו על שעות הכנה למנחה הוא משחק שמעטות ינחו בהגדרה.
נכון, אבל לא נדרש שעות של הכנה כדי לשחק מו"ד. בטח אם מריצים מבוך או משהו בסגנון, אבל גם הרפתקאות אחרות הן יחסית פשוטות, כי לא נדרש לנהל הרבה כדורים באוויר. אפשר להריץ במבוכים ודרקונים הרפתקה מוסללת, ליניארית ופשוטה, בלי הרבה מאמץ - כשיש המון הרפתקאות מוכנות וכלי-עזר להקל עלייך. אולי אני זה לא דוגמא, אבל בחצי שעה של הכנה אני בכיף מריץ סשן של מבוכים ודרקונים. בשיטות אחרות זה ייקח לי הרבה יותר זמן, בטח שמשקללים לימוד שיטה חדשה.
כרגע אני עובר על Escape from Dino Island. המשחק בנוי כך שצריך להדפיס את החומרים לשחקנים ולמנחה, המנחה קוראת את החוברת (כ־30 עמודים) ואפשר לשחק ללא הכנה נוספת (למעשה, אין הכנה נוספת לעשות. הקריאה אומרת כמה בחירות שצריכות להיעשות, רובן יחד עם השחקנים, חלקן תוך כדי משחק).
נשמע מאוד מעניין, אבל השאלה כמה זה קל להרצה לשחקנים שלא שיחקו מעולם?
בסגנון דומה יש את המשחקים ההיברדיים של משחקי לוח/תפקידים שגם לועסים את כל העבודה...
אני רק אגיד שלרוב זה לא ככה, מה שדומיננטי בעיקר הם חוגים. אין המון קבוצות שהתחילו בגלל שהם קראו את המשחק וזה נראה להם מגניב, יש המון קבוצות שהתחילו כי הם שיחקו פעם בחוג והמשחק נראה להם מגניב.
שאלה מעניינת שלא קשורה לדיון - אבל אני תוהה כמה מהאנשים כאן התחילו לשחק בחוג וכמה לא? לדעתי זה מאוד משתנה בגיל, כלומר בגילאי העשרה, סביר להניח שהרבה התחילו בחוגים. בגילאים העשרים+ אני ממש לא בטוח שזה המצב.
מישהו מרים את הכפפה להרים סקר בנושא?
 
לא חושב שצריך אפילו סקר, פשוט בגלל שלשחקנים המבוגרים יותר כמונו לא ממש הייתה אופציה לחוגים כי הם לא היו קיימים כמעט, כיום בטח שזה שונה וסביר שלא מעט שחקנים צעירים נתקלו במשחק דרך חוג.
אני אישית התחלתי מהקופסה האדומה, אפילו שחקנים לא מצאתי אז "נאלצתי" (במרכאות כי חוץ מזה שלא הייתה ברירה זה דווקא היה מעניין וכיף) ללמוד להנחות בעצמי.
 
מצד שני, רובנו וכמו שאני רואה אצל הבת שלי שהנחתה כמה משחקים, וגם אצל בן של חבר, הם פשוט מריצים מה שכיף להם ומתעלמים בחופשיות מהחוקים. זה אולי נכון יותר לילדים ובני-נוער, אבל עדיין אני חושב שההשלכה היא מכמות החוקים שיש במו"ד לכמות הקושי של הנחייה במו"ד, היא לא נכונה.
אני מסכים. לפני כמה שנים הכרתי בעיקר את מהדורה 4 כי זה מה שהיה בעברית ואני וחברים שלי שיחקנו סוג של חצי שיטה מבוססת עליה.
אני אישית התחלתי מהקופסה האדומה, אפילו שחקנים לא מצאתי אז "נאלצתי" (במרכאות כי חוץ מזה שלא הייתה ברירה זה דווקא היה מעניין וכיף) ללמוד להנחות בעצמי.
עברתי לא מזמן על הקופסא האדומה והיא הרבה יותר טובה בלהסביר את החוקים מכל מהדורה שיש היום. יש שם הרפתקאת יחיד ולמנחה יש גם הרפתקאה עם פסקאות ממוספרות שאומרת לו בדיוק מה לעשות.
 
הייתה כאן הודעה ארוכה ומושקעת שצונזרה והפכה לבליל של מלל חסר משמעות בגלל חשש לרגשותיהם של פתיתי שלג היפותטיים, שכנראה יותר חשובים מהשקעה של כותבים ותיקים, אז פשוט מחקתי אותה.
 
עריכה אחרונה:
עברתי לא מזמן על הקופסא האדומה והיא הרבה יותר טובה בלהסביר את החוקים מכל מהדורה שיש היום. יש שם הרפתקאת יחיד ולמנחה יש גם הרפתקאה עם פסקאות ממוספרות שאומרת לו בדיוק מה לעשות.
קשה לי לענות כי אני משוחד קצת, הקופסה האדומה זו נוסטלגיה קסומה בעיניי :)
אבל אם להתאמץ - קודם כל היא הייתה בעברית שזה משמעותית יותר קל להבנה לכל מי שזו שפת האם שלו, גם אם הוא ממש טוב באנגלית, היא לא הייתה עבה כמו המהדורות החדשות יותר והחוקים מופשטים יותר, זה נכון.
אבל בכל זאת חסרונות - הסידור הפנימי היא פחות מוקפד ועם מחשבה כמו היום, המשחק לא חף מ"חורים" ובעיות ובכלל, אני לא יודע למה אבל אז הייתה פחות מודעות למשחק התפקידים עצמו, מה שהיה חשוב זה ללכת למבוך, להרוג ולחזור עם אוצר - שזה כיף לכשעצמו, אבל כיום יש יותר דגש על עלילה ומשחק תפקידים בדרך כלל, שזה מבורך.
5E שיטה פשוטה, אבל הספר עב כרס ובאנגלית וזה מרתיע מעגלים לא קטנים של אנשים וילדים שמתעניינים.


מה לעשות, זה הקטר שמושך את כל התחום.
זה משפט שחשוב להבין, מו"ד, תאהב אותה או תשנא אותה, זה באמת הקטר שמושך את כל התחום.


הנושא כל כך רחב...
1. לרוב מי שהופך להיות מנחה הוא האדם "הנלהב" ביותר בקבוצה, שמתעניין במה שקורה מעבר למסך, אולי רוכש יותר מוצרים, לוקח את הדברים יותר ברצינות ומרגיש שהוא רוצה להעביר משהו לשחקנים. יש כמובן מקרים שבהם פשוט אף אחד לא הרים את הכפה של ההנחיה, או קבוצות שבהן יש סבב של הנחיה (יש עם זה בעיות לדעתי).

2. זה נכון, מנחה נתפס כנישה עם הרבה עבודה ואחריות, עם הזמן מנחה צריך להבין שהוא צריך להאציל סמכויות ולתת לאחרים לטפל בלוגיסטיקה, רישומים, זמנים ועוד כדי להסיר מעליו חלק מהנטל.

3. תמיד להפגש למשחק לראשונה עם זרים טומן בחובו סכנה, מבוכה וסיטואציה חברתית מוזרה ולכן חשוב מאד לקבל רושם מהאדם שאותו מצרפים בשיחה ואולי לשאול עליו בקהילה/חברים אחרים סביבו.

4. אני מסכים שהתופעה של הנחיה בתשלום בשנים האחרונות מאד משנה את התפיסה של המנחה ולאו דווקא לכיוון טוב, אבל זה משהו שקיים, מוכר ומקובל גם בחו"ל, מנחים מקצועיים שמשקיעים המון במשחק, כולל אביזרים, התאמות לנוחות הקבוצה וכו'
 
אני משתמש בציטוטים, פשוט כי זה דיון מורכב וגם כי הפונקציה של לוח הציטוטים מגניבה :)
אז הנקודה אינה להעלים את מו"ד, ושום תסריט לא יביא את זה. פשוט לתת עוד מקום גם למנחות שצריכות ורוצות משהו אחר.
אבל מה זה לתת מקום ומי צריך לעשות את זה?
הנשגבים בזמנו, מכר משהו כמו 200-250 עותקים בשנה הראשונה לזכרוני, או תוך 18 חודשים. זה היה בערך המכירות של מבוכים ודרקונים בחודש. לכן הספר הגיע מאוד מהר למחירי חיסול מלאי, וההרחבה של ה Storyteller companion שכבר תורגמה לא הודפסה.
חץ הזמן הודפס גם במאות עותקים, ולמרות כל ההייפ והשיווק שהחבר'ה ניסו, לדעתי חלק גדול מהם תקוע באיזה מחסן או שסתם הלך לאיבוד. באותו אופן גם פלאים ו-ואנור הם עם נתוני מכירות עלובים - לאחר שההדפסה השנייה של ואנור אזלה, העמותה החליטה לא להדפיס שוב כי זה לא מוכר. לי יש עדיין במחסן עשרות עותקים מההדפסה הראשונה מלפני עשור שאני מוכר בכנסים בעיקר עם הנחות ומבצעים, וכמות האנשים שמכירה או מתעניינת אפסית.
אז גם כשיש שיטות נוספות בעברית, עד היום הם לא מכרו - למעט פאת'פיינדר שכן הגיעה למכירות של ~2000 ספרי בסיס בתוך 4-5 שנים, שזה סביר ולא יותר מכך. אם פאת'פיינדר/ואנור/חץ הזמן היו עפים מהמדפים, כבר מזמן היו מדפיסים שוב.
לשם השוואה, מבוכים ודרקונים הייתה מוכרת 1500-2000 עותקים בשנה מספר החוקים לשחקן, ומספרים דומים של מגדיר המפלצות והשה"ם.
אני לא מכיר מישהו בארץ שלא נותן מקום לשיטות אחרות - פשוט הקהל מצביע בארנקים. אני הראשון שישמח שזה ישתנה.
לא חושב שצריך אפילו סקר, פשוט בגלל שלשחקנים המבוגרים יותר כמונו לא ממש הייתה אופציה לחוגים כי הם לא היו קיימים כמעט, כיום בטח שזה שונה וסביר שלא מעט שחקנים צעירים נתקלו במשחק דרך חוג.
אני חושב ששחקנים מבוגרים כמונו, שהתחילו לשחק בשנות השמונים, הם המיעוט היום. רוב האנשים שמשחקים היום היו בתקופה שהיו חוגים - שקיימים כבר 15-20 שנה לפחות.
עברתי לא מזמן על הקופסא האדומה והיא הרבה יותר טובה בלהסביר את החוקים מכל מהדורה שיש היום. יש שם הרפתקאת יחיד ולמנחה יש גם הרפתקאה עם פסקאות ממוספרות שאומרת לו בדיוק מה לעשות.
מתוך סקרנות, השווית את זה לערכות התחלה מודרניות של פאת'פיינדר 2 או מבוכים ודרקונים 5?
כי בזו של פאת'פיינדר 2 יש את כל מה שאתה מתאר. גם הרפתקת יחיד וגם זה ממוספר ונוח, עם מפה וכל הסמנים. במובן הזה ערכת ההתחלה של פאת'פיינדר 2 היא ממש מצויינת. רק חבל שהשיטה עצמה ניסתה לדחוף יותר מדי תוכן בספר החוקים הבסיסי.
4. אני מסכים שהתופעה של הנחיה בתשלום בשנים האחרונות מאד משנה את התפיסה של המנחה ולאו דווקא לכיוון טוב, אבל זה משהו שקיים, מוכר ומקובל גם בחו"ל, מנחים מקצועיים שמשקיעים המון במשחק, כולל אביזרים, התאמות לנוחות הקבוצה וכו'
למה זה לא לכיוון טוב?
ככל שיש יותר אופציות לשחק, יותר טוב. בנוסף, זה בהחלט יכול להתבטא בהשקעה מוגדלת במשחק כפי שכתבת ולשפר את החוויה. ולעניין הדיון - זה יכול לגרום לאנשים לרצות להנחות כי זה חוסך כסף או לחילופין פוטנציאל להרוויח.
 
מתוך סקרנות, השווית את זה לערכות התחלה מודרניות של פאת'פיינדר 2 או מבוכים ודרקונים 5?
כי בזו של פאת'פיינדר 2 יש את כל מה שאתה מתאר. גם הרפתקת יחיד וגם זה ממוספר ונוח, עם מפה וכל הסמנים. במובן הזה ערכת ההתחלה של פאת'פיינדר 2 היא ממש מצויינת.
לא יצא לי לראות את הערכה של פת'פינדר 2, אבל ממה שאתה אומר נשמע שהיא גם ממש מוצלחת.
אני גם פשוט מתלהב מספרי משחק באופן כללי אז אני קצת מוטה:)
 
אבל זה לא מונופול שמנסה באופן מודע לפגוע בחברות הקטנות ובשיטות הפחות נפוצות.
הקהל מצביע ברגליים, אין כאן מאמץ של תאגיד כזה או אחר בשיתוף עם מובילי דעה לדאוג לכך שאנשים יפחדו לנסות שיטות אחרות... זו פשוט המציאות.
אני גם לא מסכים עם ההיפותזה שמבוכים ודרקונים מרתיעה שחקנים.
למשל, איפה יש לך מקבילה לערוצים של מט קולוויל / מט מרסר שבהם הם מייעצים למנחים איך להנחות מבוכים ודרקונים חמש?

סתם לדוגמא יש actual play של הרפתקאות מסע בין-כוכבים -
יש לו פחות צפיות מאשר לגלגול גורלי...
 
אבל זה לא מונופול שמנסה באופן מודע לפגוע בחברות הקטנות ובשיטות הפחות נפוצות.
אני חלוק עליך. מונופולים תמיד עובדים מאוד קשה לשמר את מעמדם, וכך גם מכשפי החוף (ואין ספק שמהדורה חמישית הוא הצלחה מהדהדת). אני רואה שהמאמץ העיקרי הוא בשיווק המשחק כלייפסטייל. משחק שצריך שהצטרפות אליו דורשת השקעה לא מבוטלת (לכן, מעבר לשיטה אחרת דורש "לזרוק השקעה"), שיש לו מערך שלם של שייכות גם למי שלא משחקים אלא רק קונים את המשחק, בונים דמויות וצופים באקשואל פליי.

יש לזה עוד מרכיבים, ומן הסתם, חלק מהאסטרטגיה הנוכחית שלהם התפתחה כתגובה למגמות שלא הם התחילו (הצמיחה בפופולריות של אקשואל פליי), אבל כך זה תמיד באסטרטגיות שיווקיות.
 
חזרה
Top