קודם כל, איזה מהדורה אתה כן מכיר? האמת שאני רק מכיר 3.5\פאת'פיינדר, אז אני לא יודע להשוות.
תשמע, מהיכרות די טובה עם האופציות שקיימות במשחק, קפאפניקים שמשוחקים בצורה חובבנית באמת נשמעים פחות כיפיים ופחות חזקים. יש מקצועות שהם באמת די מוגבלים לנישה שלהם (כמו ברברי ופלאדין) ויש מקצועות שחבוי בהם פוטנציאל מטורף שאנשים פשוט אוהבים לזלזל בו (לוחם, עם ספרי הרחבה). להגיד לך תכלס, אני תמיד הכי נהנתי לשחק לוחמים (fighter). הם המקצוע הכי ורסטילי שקיים במשחק - יכולת המקצוע היחידה שלהם זה לקחת מלא כשרונות (feats), והכשרונות האלו יכולים לבוא מעשרות ספרי הרחבה שונים ולתת סינרגיות וסגנונות לחימה שונים ומעניינים. רוב השחקנים ישאלו את עצמם "למה אני צריך לבנות בילד מיוחד כדי בסופו של דבר רק לדעת להילחם יותר טוב, אם אני יכול לקחת אשף או דרואיד ולדעת לעשות הכללללל?". ואז הם ילכו ויקחו דרגות במקצועות האלו ויכינו כל יום פחות או יותר את אותם לחשים בדיוק, וכל קרב הם יעשו את אותה טקטיקה שהם מכירים הכי טוב. המקצועות האלו נותנים מראית של מגוון, אבל בדיוק כמו בכל כל דבר, צריך לדעת לנצל אותו.
מקצועות אחרים, כמו ברברי או סייר, באמת יותר מוגבלים לנישה שלהם, כי יכולות המקצוע שלהם פחות או יותר חקוקות באבן ואי אפשר להתגמש איתם יותר מדי. ובגלל שהם לא ממש נהנים מתוספי חוקים של ספרי הרחבה, גם אין הרבה פוטנציאל להרחיב את היכולות שלהם כמו לוחם או כמו מטיל לחשים (שבכל ספר הרחבה מקבל עוד לחשים). אבל עם בילד טוב שמנצל את נקודות החוזקה שלהם הם יכולים להיות יעילים בתחומם, ויותר חשוב - הם בדרך כלל הכי מעניינים למשחק, כי יש להם מגבלות מכניות שנובעות מתוך הרקע הסיפורי שלהם. אשפים וכוהנים, מטילי הלחשים הכי מגוונים, הם לרוב מודל קרטון של קלישאה מהלכת (זה או הייתי ילד עני עם כוחות קסומים ותבונה על טבעית או נולדתי למנזר ונבחרתי על ידי האל להציל את העולם). וזה נובע מכך שאין להם סיפור רקע מוגדר אלא מאוד כללי, ולכן כשמשחקים אותם נופלים לקלישאות. מצד שני, ברברי וסייר הם בעלי סיפור רקע כל כך ממוקד, שאתה חייב להיות יצירתי כשאתה יוצר את הדמות שלהם, כי הקלישאות שם הן ברורות מדי (הבן של הצ'יף בשבט שהותקף על ידי אורקים ונשבעתי לנקום, בדרך כלל בשני המקרים).
שני יוצאי דופן למה שאמרתי למעלה זה פלאדין (מקצוע קרבי), שאני לא חושב שאפשר לשחק אותו בלי ליפול לקלישאות, כי המקצוע הוא קלישאה מהלכת שגם מחייב אותך להיות קלישאה. ובנוסף, הוא גם לא מעניין מכנית, אז בכלל. ודרואיד (מטיל לחשים), שהוא גם חזק מכנית ומגוון, אבל הוא מקצוע טוב לא בגלל זה, אלא בגלל שיש לו המון מגבלות סיפוריות די מעצבנות (אסור לו לעשות מלא דברים שהם נגד הטבע), שהופכות אותו למקצוע מעניין למשחק.
נוסיף שנזירים (monk) הם מאוד מעניינים מכנית, כי יש להם יכולות מיוחדות, וגם מעניינים סיפורית כי יש להם מלא מגבלות. אבל עוד לא ראיתי מישהו משחק נזיר מעניין, כי הוא נוטה ליפול לקלישאות כמו פלאדין. אני עדיין חושב שזה מקצוע מעניין. הבעיה שנזיר נופל על נישה שבין לוחם לנוכל, ובדרך כלל סייר ממלא את הנישה הזאת יותר טוב ממנו. כך שאם בונים קבוצה תוך התחשבות בתפקידים, יש מעט אינטרס לקחת נזיר.
לגבי הנ"ב - 3. 2. 1...