• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

מהי האימפריה הכי חשובה בהיסטוריה?

התרבות היוונית המציאה את הקשת? את הכבישים? את הכיפה? יוון העתיקה מהמסופוטמים, המצרים והכנענים, אבל רומא הפכה את זה ל״תרבות המערב״.
עוני של מדינה ועושר נקבעים לפי העושר הממוצע של התושבים, לא של המדינה. יכול להיות שסין כסין עשירה, אבל התושבים שלה עניים, רעבים וחלקם גם חסרי בית. במדינות ה״עשירות״ האנשים חיים טוב וברמת חיים טובה, לא כמו בסין.
אני מכיר טוב-טוב את ההמצאות האלה ומאיפה הו דלפו, זה לא עוזר לסיני העני והרעב הממוצע.

נ.ב.: להבא נקוט לשון מכבדת יותר בבקשה.
 
החשיבות של רומא היא לא בכיבושים דווקא, אלא בנוכחות הרבה שלה לאורך זמן ובהרבה מאוד מקומות.
בכל מקום בעולם, מסין ועד ברזיל, אנשים מתנהלים לפי לוח השנה הרומי ועל המקלדות שלהם יש אותיות לטיניות. בחלק מהמקומות גם משתמשים במושגים משפטיים, פוליטיים ואף דתיים שמקורם רומאי. היי, אפילו הפלטפורמה שבה נכתבת הודעה זו נקראת "פורום".

סין אמנם עתיקה לא פחות (ואף יותר) ויש לה חשיבות רבה, אך במשך שנים רבות סין התכנסה לתוך עצמה. היו אלה סוחרים רומאיים שהגיעו לפאתי סין ולא להיפך (והביאו משם את המשי ועוד כמה דברים) וגם כיום סיני שפניו אל העולם הגדול ישתמש באותיות ולוח שנה לטיניים בעוד שההיפך פחות בולט.

רומא לכשעצמה אולי לא הייתה המקום הכי מקורי בעולם מבחינת המצאות ותגליות ונטלה הרבה משכניה ויריביה, אבל היא יצרה את הדפוס הראשון של העולם הגלובלי שאנחנו מכירים היום. מה המשמעות של זה? לא בטוח שיש לזה משמעות מעבר ל"שם הכל התחיל והרבה מזה עדיין כאן".
 
מיזגתי את העצים. בבקשה לא לפתוח עצים חדשים על אותם הדיונים.

בכל מקרה, שואלים כאן מהי האימפריה הכי "חשובה" בהיסטוריה, אבל הכל תלוי כיצד מגדירים חשיבות. לפי אילו פרמטרים מודדים את החשיבות של אימפריה, אז קודם תגדירו את הפרמטרים- ואז יהיה אפשר לדבר.
 
אני כבר נתתי את דעתי על השאלה שלך אבל אני רק ישאל אותך שאלה אחת:

איפה האימרפיה הרומית היום, לעומת איפה סין היום?

האמת שאלה נוספת, כי אתה קורא לסין ענייה. היית בסין שאתה אומר את זה? אם לא, ממליץ לך לבקר בשנחנאי,ביג'ין או בכל אחת מהערים הגדולות של סין. ולראות שם את גורדי השחקים, המפעלים הענקיים ואת היוקרה של העיר. ברור שיש שם גם כפריים עניים (גם אותם יצא לי לפגוש) אבל מעבר לעובדה שאני לא חושב שיש מדינה שבה אין עניים באוכלוסיה שלה. גם האנשים העניים בסין זוכים לסבסוד מהמדינה כמעט בכל פן בחיים.

ואם אתה רוצה עוד הוכחה שסין היא ממש, אבל ממש לא ענייה- עין ערך בחוב הלאומי של ארה"ב לסין. שנכון לחודש פבראור השנה, עמד על 1.059 טריליון דולר. מדינה ענייה לא מאפשרת למדינה אחרת להחזיק בכזה חוב אלא אם כן היא לא הייתה צריכה את הכסף.

הממשלה של סין היא אולי מושחת. אבל האמת שבביקור שלי שם לא יצא לי לראות הרבה סינים עניים.
 
ליאור-המקור העיקרי שלי בנושא הוא פאפא (לא, לא האפיפיור) שלמד על הנושא באוניברסיטה, ולפי מה שהוא אמר הסינים עניים. לאו דווקא רע להם, אבל הם עניים.
איפה רומא היום? בכל מקום. באלפבית הלטיני (על הפראפארזות הקיריליות עליו, שנמצאות גם איפה שאף יווני או רומי לא דרך בחיים שלו-טטרסטן, מדברים עלייך), במושגים שאנחנו משתמשים בהם (פורום, סנאט, קיסר, אימפריה).
סין נתקעה במאה ה-15, פיגרה מאחורי כולם, ובסוף העולם המערבי (שהתפתח מרומא) עשה עליה ים כסף בשיווק סמים ובהעבדת סינים. איפשהו פה כתבת שאתה בוחן אימפריה לפי איך שהתנהלה לאחרים, ושהרומאים ניסו לעשות רצח עם-בוחנים שליטים ואימפריות (ביחוד אז, כשהחשמונאים גיירו בכפייה אדומים) לפי איך שעשו טוב למדינה שלהם ולעם שלהם. ולכן, כשבוחנים את דמותו של אדריאנוס, לדוגמה, רואים שליט שדיכא מרד של סוררים ביד חזקה, סלל דרכים, בנה חומה בגבול הצפוני ופיתח את האימפריה, ולאף אחד חוץ מלעם הקטן שלנו לא איכפת מהגירוש שלנו. מה שכן-גם רומא וגם סין הן מדינות שמי שכובש אותן נהיה הן. ובכללי, המקד הסביר יותר טוב ממני.

נקסטורל-הפרמטרים הם: הותירה חותם משמעותי עד לימינו, הועילה לעצמה בזמנה.
 
מבלי להעליב את מקור המידע שלך. אני מציע לך לעשות כמוני ולקרוא עוד מקורות. במקרה הזה יצא לי להיות בסין ולראות בעיניים שלי. אני גם יכול להגיד ממקור ראשון שיש לא מעט מקורות ידע אקדמאיים שמוטים היטב לצד כלשהו. אני למדתי בזמנו בקורס על ימי הבניים מתוך ספר שאמר כמה ההונים אכזריים,ברברים ולא אנושיים, כותב הספר היה רומאי מן הסתם. והיה לו מטרה נוספת פרט ללתעד את ההסיטוריה בספרים שלו.

סין ממש לא פגרה אחרי כולם, רוב ההמצאות של המערב, הומצו בסין הרבה לפני, נייר תועלת,אבק שריפה,מצנחים אלה רק דברים אחדים מתוך המוח הסיני.

אתה ממשיך לטעון (ולהתעלם מהטיעון שלי תוך כדי) שזה שסין הייתה סגורה זה חיסרון. אז אני אחזור שנייה לקורס שעברתי על ייון העתיקה, שעליה התבססה האימפריה הרומית שאתה מעריך כל כך, ולפי אחד העקרונת של עצמאות "יוונית". ההגדרות של עצמאות הן שלטות עצמי, וקיום עצמי- משמע שאתה שולט בממלכה/מדינה/ארץ שלך. ומקיים את עצמך בלי עזרת אחרים.

בעוד שרומא הייתה תלויה בגידולי החיטה שלה בקרטגו (שטח שהיא הייתה צריכה לכבוש, ואחת הסיבות שהאימרפיה הרומית קרסה היא בגלל שהאוסטרו-גותים כבשו את קרטגו ובעצם לקחו את גידולי החיטה כ"בני ערובה") סין מעולם לא הייתה צריכה להשיג אוכל דרך מקור אחר.

על מלחמות האופים שמעת? סין כל כך לא הייתה צריכה מסחר עם המערב, והמערב היה כל כך זקוק למסחר עם סין, שבריטניה יצאה למלחמה מול סין רק כדי להכריח לה לאפשר להם למכור אופים לסינים (בקורס אחר שיצא לי להיות, הוסבר לנו למה הסינים כל כך רצו אופיום, וזה שוב מגיע לפשוטות הסינית, הם לא רצו רכוש גדול או אוצרות, האופים פשוט נתן להם "מנוחה רוחנית")

אתה רוצה לספר לי על מדינה שיצאה למלחמה נגד רומא רק בשביל לגרום לה לסחור איתה?

לסיכום, אני לא טוען שרומא לא הייתה אימפריה, ואני גם לא טוען שהיא לא השאירה חותם, אבל השאלה שלך הייתה איזה אימפריה היא הכי חשובה. ואני אציין, שחשיבות היסטורית, היא גם המשכיות. אז בעוד העם הרומאי נעלם לך בהיסטוריה. (יש טענה שה"רומאים" היחידים שחיים היום ברומא, הם היהודים שהוגלו לשם בזמנו, ועדיין חיים שם) סין הפכה למעצמה החזקה ביותר בכדור בזמן הזה.

אני אפילו אקשר את זה לנושא העיקרי של הפונדק, ואציין שברפרוף קצר על ספרי מד"ב או אפילו סרטים בסגנון. בכל פעם שמדברים על העתיד, ממשיכם להסתכל על סין בתור כוח גדול ועיקירי (ע"ע סדרת הצל של אורסון סקוט קארד, בתור דוגמה)

אם לרומא היו עשרות שנים של תהילה בהיסטוריה, הרי שלסין יש מאות שנים של תהילה, והן עדיין נמשכות.
 
עוני זה דבר יחסי, וכוח כלכלי של מדינות זה גם דבר יחסי - המדד המקובל הוא תמ"ג (תוצר מקומי גולמי) ותמ"ג לנפש. מבחינת תמ"ג, לפי נתוני קרן המטבע הבינ"ל, סין נמצאת במקום השלישי - כשארה"ב במקום הראשון והאיחוד האירופי כולו במקום השני.

אם מחלקים את התמ"ג במספר האנשים - מקבלים תוצאות מוזרות יותר, כאשר מבחינת תמ"ג לנפש במקום הראשון נמצאת הדוכסות הגדולה של לוכסמבורג, ארה"ב יורדת למקום השביעי (אחרי מדינות רבות עוצמה כמו אירלנד ואיסלנד) בעוד שסין צוללת למקום השבעים (אם סופרים את הונג-קונג בנפרד אז זו עולה לאנשהו בין המקום ה-14 וה-15 בין אוסטריה ופינלנד).

חוב חיצוני הוא רק אחד המדדים הכלכליים, כשחשוב ממנו הוא יחס החוב-תוצר (מינוס קבוע של אלפיים שקל בבנק הוא אחר לגמרי בשביל תלמיד תיכון שעובד במקדונלדס ובשביל מנהל בית הספר שלו) ויש גם הבדל בין מדינות שכלכלתן מבוססת על חומרי גלם (בדרך כלל מדינות עולם שלישי כמו ניגריה או רוסיה), בין מדינות שמתבססות על מכירת מוצרים מוגמרים (ארה"ב, יפן ובעשורים האחרונים גם סין) או מדינות שמתבססות בעיקר על סחר בשירותים (הונג קונג - לא באמת מייצרים שם כלום ורק מזיזים כסף ממקום למקום אבל גם זה חשוב).

לכבוש מדינות אחרות ולתקוף אותן זה לא מה שהופך מדינה להגמונית, וגם לא היקף הסחר שלה. צריך להסתכל על השפעה - ואת זה אפשר לבחון לפי המדדים הבאים:
1) עד כמה המדינה יכולה לומר למדינות אחרות מה לעשות בלי שהיא צריכה להפעיל כוח?
2) עד כמה מדינות אחרות תלויות בהגנה, בשווקים או במטבע של המדינה?
3) עד כמה המדינה הזו מייצאת את התרבות שלה מצד אחד ו"גונבת" אנשים מוכשרים שמהגרים אליה מצד שני?

אפשר לומר שהמדדים האלה מוטים כי ככל הנראה הם הומצאו על ידי אמריקאים כדי לפאר את אמריקה, אבל עושה רושם שהם מספיק טובים לשימוש כללי. אם נסתכל על ההיסטוריה במבט רחב, אז עושה רושם שבמשך תקופות ארוכות רומא עמדה יפה בקריטריונים האלה, בעוד שסין העתיקה קצת פחות. כמובן שההיסטוריה לא מתחילה בשומר ולא נגמרת עם סוף המלחמה הקרה (יפני-אמריקאי זחוח אחד כתב ספר בו דווקא טען שכן ומאז מסתובב בעולם ומסביר שהוא לא טעה למרות שהמציאות מראה אחרת) ובהחלט יתכן שבעוד חמש מאות או אלף שנה ישב מישהו עם מקלדת סינית או ערבית ויטען דברים בהתאם.

וכשחושבים על זה, אז מעל לאותיות הלטיניות במקלדת של היום, יש גם ספרות הודיות בפורמט שמבוסס על ההעתק הערבי שלהן, בעוד שהספרות הרומיות ושיטת המנייה הלא-עשרונית שלהן נשארו רק כקוריוז עיצובי.
 
liorgonen3 אמר/ה:
אתה רוצה לספר לי על מדינה שיצאה למלחמה נגד רומא רק בשביל לגרום לה לסחור איתה?
.

למען האמת, הויקינגים והמונגולים יצאו למלחמותיהם ופשיטותיהם בין היתר כדי להכריח אחרים לסחור איתם בתנאים נוחים.

כמו כן, המושג "מדינה" הוא די חדש - לפני 500 שנה לא היו מדינות לאום בכלל, והיום זו צורת ההתארגנות הפוליטית הלגיטימית היחידה.
 
למפקד-שוב, תודה על התמיכה.

לליאור-בעניין ההונים, אני יודע טוב-טוב איך הם היו. ואני יודע שהם ממש לא היו ברברים רשעים, וגם לא הרגו הרבה כמו שמספרים.
סין פיגרה אחרי כולם בעת החדשה, כשסין נעלה את עצמה בימי הביניים שלה ואירופה הפיצה את עצמה לכל העולם.
קרתגו נכבשה בידי הונדלים, לא האוסטרוגותים. תבדוק את העניין הזה. וקרתגו הייתה בשלטון רומי. והיו סיבות הרבה יותר חשובות לנפילת רומא, כמו התקררות האקלים והשחיתות.
בריטניה לא הייתה ״זקוקה״ למסחר הזה, אבל הוא היה רווחי.
העם הרומי נעלם, והתרבות שלו שולטת בכל הכדור. האימפריה הסינית נתקעה, ובסוף הפכה לשק איגרוף של המערב (והיפנים).

לרומא היו מאות שנות תהילה כרומא, ואלפי שנות תהילה למה שהיא הורישה לנו. ולסין עכשיו אין שום תהילה-היא מדינה עם אנשים עניים שמייצרת דברים לעולם בגרושים.
 
טוב, חא'ן. אני מצטער אני רושם לך עובדות ואתה לא באמת מתייחס אליהם. אתה מסתכל על סין וכל מה שאתה רואה זה "made in chaina" אני בכנות ממליץ לך על טיול בסין. מדינה מפותחת, עם גורדי שחקים,מפעלים וחבורת ענק. ממיליץ לך לקרוא גם על התרבות הסינית, כדי להבין שה"סגירה" שאתה כל הזמן חוזר עליה. היא לא אקט של "בו נסתתר מתחת לסמיכה ולא ניתן לעולם להגיע." אלא "ראינו מה יש לכם, לא מעניין אותנו, בבית יש יותר טוב".

רומא הייתה אימפריה, עם דגש על המילה הייתה. סין עדיין אימפריה, עם דגש על עדיין. אני ממליץ לך בחום לעושת קצת מחקר על סין, גם אני במשך תקופה הסתכלתי עליה כמדינת עולם שלישית שמלאה באזרחים עניים חסרי השכלה, חסרי פרוטה שעובדים במפעלים מצאת החמה עד צאת הנשמה. ואז עשיתי קצת שיעורי בית עליה.

אני מבטיח לך שכסף לא חסר לסינים, ומעבר לזה, בנוסף, הסינים שאני פגשתי ואתה היית "חסרי כל/עניים" חיים חיים מאושרים ושמחים. כי בתרבות שלהם יותר לא תמיד אומר טוב. ולפעמים "פחות" ו"מספיק" זה המטרה בחיים.

אני אסגור את זה בשאלה פשוטה, יש לך מקורות שתומכים בכל הטענות שלך נגד סין? אתה יכול להציג אותם?
 
טיול בסין יהיה אחרי טיול בר מצווה באנגליה, לפני צבא במונגוליה (הם עניים ומאושרים) ואחרי בהודו.
גורדי השחקים באו מתרבות המערב.

סין לא אימפריה. ארה״ב היא אימפריה. ברית המועצות הייתה אימפריה. סין-סין היא לא אימפריה. היא מדינה עם יותר מדי אנשים רעבים. מאושרים-מי שלא טעם שוקולד חושב שהחום בבננה הוא מתוק. היא מדינה שעובדת בגרושים בשביל העולם המערבי. והאימפריות של ימינו, הן התפתחו מתרבות המערב. מרומא. לא סתם היא נקראת עיר הנצח.
 
לא ענית לי על השאלה- יש לך מקורות.

ותרשה לי לסתור את הטנה שלך על גורדי השחקים. אתה מדבר איתי על כסף, לא על השפעה. זה שיש שם גורדי שחקים בגלל שמכורם במערב זה לא קשור לשאלה.

אתה יודע, אין טעם שנמשיך בדיון, אתה מעלה טענות חסר בסיס על סין, ללא שום תימוכין עליהן. הייתי שואל אותך איך אתה מגדיר אימפריה אבל זה לא משנה.

תמשיך להגיד שהמדינה עם הצבא היבשתי הכי גדול על הכוכב היא לא אימפריה, אותה מידנה שכל הכסף של אחת האימפריות שהצגת לפני שנייה מגיע ממנה. אותה מדינה שהקדימה את זמנה כמעט בכל פיתוח טכנולגוי.

ללא שום קשר- מעולם לא שמעתי שרומא נקראת עיר הנצח... למעשה חיפוש בגוגל העלה שכל מקום שקורא לעיר הזו "עיר הנצח" הוא חברת ניסעות כזו או אחרת. רומא היא ממש לא עיר הנצח.
 
בכנות אני לא יודע למה שמתם דגש על הכתב, בסה"כ מדובר בעוד משהו שהרומאים לקחו מהיוונים (21 אותיות לקוחות מיוונית מערבית/איטלקית עתיקה שהתפתחה מיוונית). וזה לא כאילו אותיות לטיניות לא התפתחו והשתנו עם השנים.
הח׳אן הטטרי אמר/ה:
[post]670942[/post] התרבות היוונית המציאה את הקשת? את הכבישים? את הכיפה? יוון העתיקה מהמסופוטמים, המצרים והכנענים, אבל רומא הפכה את זה ל״תרבות המערב״.
לא, הדברים האלו היו קיימים עוד לפניה... וכן, גם לפני התרבות הרומית, פשוט שם אהבו את סגנון הארכיטקטורה והשתמשו בו יותר (וגם הגדילו את גודל הקשתות והכיפות), אבל להביא משהו לקדמת הבמה ולהשתמש בו בקנה מידה גדול הוא לא בדיוק המצאה.
ושוב, אני לא יודע כמה אני מסכים עם הקביעה שרומא הפכה את זה לתרבות המערב.

בא אני אשאל אותך שאלה, מה האימפריה הבריטית לקחה מהרומאים שלא היה ליוונים לפני או התבסס על משהו יווני (ויהיה נחמד אם תוסיף מאיפה הרומאים לקחו את זה)?

למשל, הבריטים הביאו את המהפכה התעשייתית, הסינים תרמו כמה המצאות והיוונים תרבות ושיטת ממשל.
 
אני חושב שאם נסתכל על התמונה הרחבה, כנראה נמצא שהאימפריה המצרית השפיעה על כל אלה שבאו אחריה, וגרמה לשינויים דרמטיים בעולם באותו זמן. חוץ מזה, סביר להניח שמצרים הייתה האימפריה הגדולה באמת הראשונה. עד אז זה היה בקנה מידה קטן יחסית.
 
א - את הכינוי של רומא כ"עיר הנצח" דווקא שמעתי בכל מיני נסיבות. אי אפשר להכחיש את הנוכחות של רומא בהרבה היבטים של החיים המערביים המודרניים. מצד שני, זה לא אומר שלרומא עצמה יש השפעה פוליטית או צבאית כיום (האחרון שחשב כך נראה לאחרונה תלוי הפוך בתחנת דלק בזמן שכל מיני איטלקים מצלמים סלפי עם הגופה), רק שזה סיפור מעניין, נושא שיחה מעולה לארוחות ערב עם האנשים הנכונים ומסוג הדברים שגורמים לך להגיד המממ...

ב - עוד דבר חשוב לשים לב אליו בקשר לסין, זה שהיא מספיק גדולה כדי להיות מערכת אזורית בפני עצמה. מאורעות שבסין נקראים "מלחמת האזרחים" נקראו במערב "מלחמת עולם". היא איחוד של כל מיני עמים ותרבויות, עם היסטוריה ארוכה בצורה מדהימה, שפשוט פיספסה את הרכבת הגלובלית בכמה שנים. חשוב לזכור שסין של היום היא גם מדינה אחרי טלטלה די רצינית - רוב התרבות שלה נמחקה ב"מהפכת התרבות" של שנות השישים (אומרים שאם אתה רוצה לראות את הנימוסים והמנהגים הסיניים של פעם, אתה צריך ללכת לרפובליקה הסינית הלא-עממית, הלא היא טיוואן) והיא נאלצה לזנק כלכלית וטכנולוגית מימי הביניים למאה ה-21, מה שאף פעם לא קורה בקלות ובנחת.

ג - סין כיום נמצאת איפה שיפן ודרום-קוריאה נמצאו לפני חמישים-שישים שנה. מדינה מתפתחת, עם כוח עבודה זול שמייצרת מוצרי צריכה לא אמינים במחיר נמוך. לטובתם של הסינים משחקת העובדה שיש להם גם לא מעט חומרי גלם (תחנת הכוח בחדרה מתודלקת בפחם סיני) ושבגדול הם מעדיפים לסחור עם מדינות אחרות ולא להילחם בהן.

ד - הסינים מגלים גם סימנים של השפעה תרבותית הזולגת לעולם הרחב. משחקי רשת וסרטים הוליוודיים כוללים לא פעם רפרנסים לחגים ומנהגים סיניים ואף דמויות סיניות, כדי לקרוץ לשוק הסיני הגדול ובדרך חושפים אליהם את המערב. אוכל "סיני" נמכר בתחנות אוטובוס ושדות תעופה ברחבי העולם, ויש גם פזורה סינית מספיק משמעותית כדי שבארצות רבות יהיה אזור המכונה "צ'יינה טאון".

ה - הכתב הסיני הוא עדיין בעיה לא רק עבור מרבית העולם אלא גם עבור הסינים עצמם. אבל אפשר להיות סיני גם באנגלית.
 
ליאור, ערים יפות מנצנצות עם גורדי שחקים יש בכל מקום. ראית את ריאד פעם?
Riyadh_city.jpg

עיר בירה של מדינה עשירה אבל כושלת, שאפילו שהנהיגה קואלציה צבאית של רוב מדינות ערב תחתיה לא הצליחה לשחרר את תימן מעדר של בבונים עם קלאצ'ניקובים שנוסעים על טויוטה במימון אירני.
הכוח היחיד שיש לסין נובע מזה שיש להם כמות הזויה של אוכלוסיה שעובד בתת תנאים והמטבע שלהם כל כך נמוך ביחס למדינות המוצלחות של המערב שפשוט שוווה להם להחזיק שם כמויות של אנשים שחיים בתנאי עבדות.
כמה מרוויח סיני ממוצע בחודש? דולר? עשר דולר?
התמ"ג לנפש שלה הוא אחד מהנמוכים בעולם, כנ"ל מדד הפיתוח האנושי.
כן מסתפקים במועט, לא מסתפקים במועט, תאכלס הכוח של סין מגיע מזה שהיא מיכרה עבדים אחד גדול.
זה לא משהו שהייתי מתגאה בו במיוחד. בסך הכל שילטון דיקטטורי ואכזרי ששולט על מאות מיליונים של בני אדם.
 
לסעודיה יש בעיה אחרת לגמרי - היא מדינה שכלכלתה מבוססת בעיקר על משאב טבע יחיד (נפט) וחיה מתמלוגים - שדות הנפט מושכרים לחברות זרות, ככה שאפילו הנפט הסעודי הוא לא לגמרי סעודי. אם נצרף לזה את העובדה שמה שהיא קוראת לו מלוכה זה יותר ראשי-שבטים כמו לפני אלפיים שנה, והדת שלה היא אסלאם והביסטי שמרני בצורה איומה, נקבל תוצאה לא מלבבת בכלל.

סין של שנת 2017 היא מקום יותר ידידותי לתושביו מאשר סין של מאו, בדגש על זוועות 1968. הסינים שעובדים תמורת שכר נמוך וחיים במעונות עובדים צפופים כיום, לפני שלושים שנה עבדו ללא שכר כלל בחקלאות פרימיטיבית וחיו עם חיות המשק שלהם. ברור שבהשוואה למערב סין היא מקום איום ונורא, אבל בהשוואה לאפריקה היא גן-עדן, שלא לדבר על השכנה צפון-קוריאה. וכאמור - דרום קוריאה נראתה כמו סין עד לפני כמה עשורים.

רוב הארצות עוברות שלב מגעיל למדי בהיסטוריה שלהן - שוודיה של המאה ה-19 הייתה מדינה קפיטליסטית ונצלנית שתושביה ברחו ממנה בהמוניהם, ישראל בשנות החמישים-שישים נראתה כמו הודו עם ילדים שעובדים וחרם כלכלי, צ'ילה הייתה דיקטטורה רצחנית, באוקראינה היו קניבלים וכן הלאה. לאן סין עשויה להמשיך מכאן? שאלה טובה באמת. כאן אולי כדאי להזכר בדפוס חשיבה שמלומדי ימי הביניים באירופה פיתחו על בסיס תפיסתם של היסטוריונים רומאיים - העולם הוא כמו גלגל. פעם אתה למעלה, פעם אתה למטה, אבל הכי חשוב שתישאר על הגלגל.

ואם נחזור לרומא - רוב ההיסטוריונים של רומא מסכימים על כך שרומא לא ממש המציאה דברים חדשים - היא פשוט שיכללה אותם, מצאה דרכים יעילות ליצור אותם והפיצה אותם בתפוצה רחבה.
 
הרומאים הפכו את הכיפה והקשת למשהו יעיל. ואני משוכנע שהם בחיים לא שמעו על איגלו ומוהנג׳ו דארו.
 
חזרה
Top