• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

מהי האימפריה הכי חשובה בהיסטוריה?

הח׳אן הטטרי אמר/ה:
[post]669282[/post] רומא לא השמידה עמים, אלא תרבויות-גאלי שעובר רומאניזציה? בכיף!
זה השמדה של עם. לתקוף את התרבות של העם זה דרך להשמיד אותו. ולקחת בני ערובה מהשבטים כדי שיעברו חינוך רומי וישכחו את המורשת שלהם? זה התקפה על התרבות
 
אם למדוד השפעה לאורך זמן, אז לא משנה איפה אתם נמצאים - תסתכלו על המקלדת שלכם.
מן הסתם יש עליה אותיות בעברית, או אם אתם במקומות אחרים אז אותיות קיריליות, ערביות או איזושהי דרך לכתוב בסינית - אבל תמיד תמיד יהיו עליה גם אותיות לטיניות
 
אני חושב שהאותיות הלטיניות מייצגות את רומא בתור משפיעה, אבל לא בהכרח הכי משפיעה. מההערכה והידע המועט שיש לי, נדמה לי הגיוני שהסיבה לזה הייתה שהכנסייה חיזקה את מעמדה דרך האימפריה הרומית הקדושה וכו' וכו', ולכן השפה שלה עד היום היא לטינית. עכשיו, עד המאות המאוחרות ביותר, הכנסייה שלטה במרבית אירופה, ומאחר שהכנסייה שלטה בידע, זו הייתה שפת הידע והלימוד. בשילוב עם הלטינית שהונחלה בתקופה הפגאנית של רומא לעמים שהיא כבשה, היא הפכה להיות שפה אירופית נפוצה. בזכות (או בגלל) האימפריות הקולוניאליות למיניהן, השפות הלטיניות הפכו לשפה של סחר, וככה היא הגיעה למצבה הנוכחי. אז נכון שהלטינית היא השפה הרומית, אבל היא התפשטה בגלל האימפריות הקולוניאליות ובגלל הכנסיה הנוצרית, ואני בטוח שמישהו אם ידע יותר מעמיק בהיסטוריה משלי יכול למצוא עוד דברים מעניינים.
 
המפקד - אמנם מדובר באותיות לטיניות, אבל השפה היא השפה האנגלית. אני חושב שהדוגמה שהבאת היא דווקא דוגמה טובה להשפעתה העצומה של האימפריה הבריטית (וארה"ב) על תרבות העולם של ימיניו.

הח'אן - מובן שאתה רומז לאימפריה הרומית, אבל זו תהיה תשובה מצומצמת מאוד, ומוצרת לצורך תמיכה בטיעון שלך. האמת שלשני הדברים האלו (כמו לכל דבר) יש הרבה סיבות. לדוגמה, ניתן לענות לשאלה שלך שהכנסייה הנוצרית צמחה משלושה עשר יהודים במאה הראשונה לספירה.

yds -מה שאתה אומר על הכנסייה הוא נכון בעיקרון, אבל אני חושב שאתה טועה בנוגע לאימפריה הרומית הקדושה. למיטב ידיעתי, הקיסרים של האימפריה הרומית הקדושה היו לעתים תכופות במאבקי כוחות עם האפיפיור. אולי העובדה הזאת אינה קשורה ישירות, אבל בשטחי האימפריה הרומית הקדושה גם צמח הזרם שהביא לנפילה משמעותית בכוחה של הכנסייה, הנצרות הפרוטסטנטית.

ואם כבר באימפריה הרומית הקדושה עסקנו, יש את הציטוט הזה של וולטייר:
the Holy Roman Empire was neither holy, nor Roman, nor an empire
 
ואם קונסטנטינוס הרומאי לא היה מתנצר הנצרות הייתה גומרת מהר...
האימפריות הקולוניאליות מושתתות על תרבות המערב.
 
אני חייב לציין,שלפי מה שדיברו פה,האימפריות הקולוניאליות היו מאוד חשובות,ואני מסכים.אבל הח'אן הטטרי אמר שהאימפריות הקולוניאליות צמחו מהאימפריה הרומית,וזה לא נכון.
האימפריה הרומית הייתה אימפריה יבשתית,שלא יישבה מקומות רחוקים במושבות וקולוניות.אלו דווקא היו היוונים והפיניקים.קרתגו היא דוגמה לאימפריה קולוניאליסטית.
האם האימפריות הקולוניאליות של העולם המודרני שאבו השראה מקרתגו והיוונים? אולי.אבל הן לא צמחו מהאימפריה הרומית.
 
המגדל הבודד אמר/ה:
אני חייב לציין,שלפי מה שדיברו פה,האימפריות הקולוניאליות היו מאוד חשובות,ואני מסכים.אבל הח'אן הטטרי אמר שהאימפריות הקולוניאליות צמחו מהאימפריה הרומית,וזה לא נכון.
האימפריה הרומית הייתה אימפריה יבשתית,שלא יישבה מקומות רחוקים במושבות וקולוניות.אלו דווקא היו היוונים והפיניקים.קרתגו היא דוגמה לאימפריה קולוניאליסטית.
האם האימפריות הקולוניאליות של העולם המודרני שאבו השראה מקרתגו והיוונים? אולי.אבל הן לא צמחו מהאימפריה הרומית.
:cthulhu:

האימפריות הקולוניאליות צמחו מתרבות המערב והפיצו אותה, והיא התגבשה ברומא.
 
בזה אני מסכים איתך.אני התכוונתי שהרעיון של קולוניאליזם לא התגבש ברומא.התרבות של האימפריות האלו התגבשה ברומא,אבל מדיניות הכיבושים שלהם היא כמו של היוונים והקרתגים.
 
כמעט כל מה שקשור לתרבות המערבית, שדי נוכחת בכל מקום היום, איכשהו נגע ברומא מתישהו. הנצרות הקתולית "התלבשה" על הבירוקרטיה הרומית, המחשבה היוונית בעיבוד רומאי מעצבת את תפיסת הממשל והחוק עד היום, האותיות הלטיניות שנמצאות בכל מקלדת, וכו'.

וזה לא רק במערב - ביזאנטיון ירשה את רומא, ולמעשה השם "ביזאנטיון" הוא מונח אנאכרוניסטי יחסית שנעשה בו שימוש למטרות קיטלוג מחקרי בעוד שהביזאנטים עצמם קראו לעצמם "רומאים". זה התגלגל גם לערבית, כאשר הערבים שבתחילת התפשטות האסלאם נלחמו בביזאנטים, קוראים עד היום ליוונים ולמאמיני כנסיות יווניות בשם الرُّومُ.

ביזאנטיון אמנם נפלה סופית במאה ה-15, אבל עקב קשרי נישואין מלכותיים והשפעות תרבותיות, מי שטענו להיות היורשים שלה היו שליטי רוסיה, שאף נקראו "צאר" (קיסר), ככה שטכנית אפשר לומר שהשרשרת של שליטים שמתחילה ברומא נגדעה סופית רק במאה ה-20 בידיהם של הסובייטים.

ובינתיים במערב, רומא כל פעם צצה מחדש - בין אם זה ההתרפקות על עיצובים רומאיים (או יווניים שעברו תיווך ומי) בתקופה המוכרת כרנסאנס, ובין אם זה בכך שבארצות הברית יש גוף שנקרא "הסנאט" ושבית המשפט העליון שלה נראה ככה:
250px-Supreme_Court_of_the_United_States.jpg


ואם הוזכרו כאן הנאצים, אז דווקא הם ההוכחה שלכבוש מקומות זה לא כזה סיפור הצלחה - את הכיבושים שלהם הם איבדו, יש חלקים היסטוריים שלמים של גרמניה שאיבדו לגמרי את כל מה שהיה גרמני בהם (מישהו ראה את פרוסיה לאחרונה?) ולמעשה עד היום יש אזורים בגרמניה שבפועל נתונים תחת כיבוש אמריקאי - ברמה שאתה יכול להסתובב שם שבוע שלם תוך שאתה בקושי פוגש גרמנים ומשלם בעיקר בדולרים.
 
בגדול - כלכלה קורפורטיביסטית שזה משהו מוזר והזוי בין הכוונה ממשלתית לקפיטליזם של מקורבים, שנראה כמו פתרון טוב למשברים בהתחלה אבל לא באמת עובד בטווח הארוך. חוץ מזה שהיה להם מחסור תמידי במטבע זר וסחר החוץ שלהם התנהל בעיקר על בסיס בארטר (חילופי סחורות וחומרי גלם).
 
רציתי להסביר טוב יותר את דעתי למה רומא היא האימפריה הכי חשובה בהיסטוריה. מי שחושב אחרת, שיסביר את דעתו.
רומא הביאה לעולם את תרבות המערב בהפיצה אותה לכל האימפריה-אלכסנדר לא הפך את איראן ליוונית, רומא הפכה את גאליה והיספאניה לרומיות. כל מדינות המערב שבאו אחר כך ונחשבות כ״הכי חשובות״ הפיצו את מה שרומא בנתה-בריטניה הפיצה את תרבות המערב באמריקה, יחד עם צרפת (שלדעתי אגב היתה חשובה יותר, כי הפילוסופים הצרפתיים הביאו את רעיונות הרפובליקה והמהפכה כפי שאני מכירים כיום, ונפוליאון הפיץ אותם באירופה) וספרד, שהפיצה בעיקר קונקיסטדורים קנאי דת וחמדנים ומחלות.
היה מישהו שטען עם נימוקים מאוד טובים שסין חשובה יותר. ובכן, לדעתי זו טעות. רומא היא ״עיר הנצח״, האימפריה שבאיזשהו מובן קימת עד היום, שהתרבות שלה היא השולטת בכל מדינה שתנאי החיים שלה טובים (ורוסיה), למעט יפן, דרום קוריאה וסינגפור, שאף פעם לא היו אימפריות בקנה המידה הרומי (אולי יפן ב-1942). סין, לעומת זאת, הפכה מאימפריה מפוארת למדינה ענייה עם המון תושבים שהיא לא יכולה להאכיל ושמעבידה את אנשיה בגרושים אצל חברות מערביות גדולות. והיא לא הפיצה הרבה לעולם.
סין לא עומדת בהשוואה הזו.
 
בכנות אני לא ממש מתחבר לדיונים האלו כי אין תשובה נכונה, אבל תודה על זה שגרמת לי לצחוק בקול עם הטיעונים שלך שהם, פחות או יותר, רומא הכי גדולה כי האימפריות שבאו אחריה הפיצו את מה שהיא בנתה... אבל שכחת דבר אחד האימפריה הרומית הפיצה את מה שהתרבות היוונית בנתה (ואני יכול לגלגל את זה עוד אחורה).
בנוסף אני מת על זה שאתה קורא למדינה עם התמ"ג הגבוה בעולם (לפי שווי כוח הקנייה. לפי התמ"ג הנומינלי היא השנייה בהפרש גדול) והמדינה עם הצמיחה הכלכלית המואצת בעולם מדינה ענייה...
אני גם לא חושב שאתה מכיר את כל ההמצאות שדלפו לאירופה מהסינים (למשל אבק השריפה, חרסינה, מברשת שיניים, מצפן, משי, נייר, פעמונים ועוד) בתקופות שונות.
 
חזרה
Top