• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

ספוילר שאלות על הספרים של "גורלו של אפולו" )ריק ריירדן)

אולי כרגיל אני מנסה לחשוב על דברים יותר ממה שהיוצרים עצמם חשבו, אבל הגעתי לספר הרביעי ולא נראה שזה עולה אפילו בתור שאלות בספרים.

א. הקונצפט של הקיסרים-אלים.
היו נראה לי לפחות כמה עשרות- איפה כל השאר?
ולמה במשך כל האלפי שנים הם לא ניסו קודם לשלוט ברומא החדשה?

ב. גרמנים וגאלים(?!)
איפה הם עומדים בעולם?
הם זנים של מפלצות מיתיות כמו קנטאורים למינהם שאין כל קשר בינם לבין מי שהיום נקראים גרמנים?
או שכל הגרמנים מודעים לעולם הקסום של האלים הרומאיים ולפעמים בוחרים להתגייס כשכירי חרב שמשתמשים בחרבות?
הם חצויים של המיתולגיה הגרמנית?
לא הבנתי.
 
א. הוסבר בספר הראשון שחלק מהעניין הוא עד כמה אנשים זוכרים את הקיסרים האלה. ניתן להבין למה אפולו וחבורתו העדיפו להגיב על הטרימיווירט הספציפי הזה במקום לנסות לחפש קיסרים אחרים שמי יודע כמה הם יכולים לעזור להם.

ב. הגרמנים והגאלים הם "מפלצות" של המיתולוגיה הרומית באותו האופן שאמזונות הן "מפלצות" של המיתולוגיה היוונית. כל קשר בינם לבין הגרמנים של ימינו מקרי לגמרי.
 
מן הסתם למרות שאני הייתי מהמר יותר על אוגוסטוס. טיטוס ואדריאנוס הם קיסרים די נשכחים כיום. גם אף אחד לא זוכר את הליוגבלוס שהיה מפלצתי לא פחות מהקיסרים שמוזכרים בסדרה.
 
כמה דברים לגבי העולם של ריידן ( הפסקתי לקרוא אחרי גורלו של אפולו, הסצינה שבה אפולו אל "השמש זורחת לי מהתחת" יורד על הברכיים ומתפלל למרי סו של ריידן להציל אותו הייתה הרבה יותר מדי פאנפיקית לטעמי):

התפיסה של התרבות המערבית באמריקה - לרוב האמריקאים, לפחות אלו שיזדהו עם פרסי יש איזשהיא שאיפה להדגיש מצד אחד את העובדה שהם כן במקור מ"אירופה" ( בניגוד לילידים, אפריקאים ואסייתים), מצד אחד, ומצד שני אין ממש רצון להזדהות עם רוב המדינות האירופאיות שהם היגרו מהן ( רוסיה, פולין, הולנד, אירלנד וכו' על מי אני עובדת ? אלו ספרים שלחלוטין מיועדים לאלו שיכולים לשלוח ילד בן אחת עשרה שהחליף ארבעה בתי ספר לפנימיה פרטית,הם אלו שיחפשו את האבות שלהם על המיילפלור).
רומא, טרוייה, יוון העתיקה הם המקומות האידאליים לקשר אל התרבות הזו - מצד אחד זה לגמרי אירופה הקלאסית, מצד שני זה ממש ממש לא מקום שאיזשהיא קהילה תטען לקשר אליה.

מה הקשר הזה לשאלה שלך ?
שריידן וקוראיו רוצים לקרוא על יוון הקטנה, על רומא וטרויה כעיר מדינה.
רומא בתור "האמפריה הרומית", שאליה שייכים המושגים של קייסרים אלים, גאלים וגרמנים זה משהו .... זה להכניס לתוך העולם שלו תזכורת שגם רומא עשתה פעם את מה שהאימפריה הבריטית, ההולנדית והספרדית עשו, פחות מתאים כשאתה מנסה לצייר אותם כ"חבר'ה הטובים".
 
ממה שהבנתי, ריירדן הוא חסיד גאה של תפיסת "כור ההיתוך" האמריקני כלומר שתלך לעזאזל המולדת הישנה, אתם בארצות הברית. לא סתם האולימפוס עבר לגור בראש בניין האמפייר סטייט. בסדרת 'מגנוס צ'ייס ואלי האסגרד' סאמירה, ולקירי מוסלמית, מספרת שאחת מחברותיה היא נצר גאה לאחד המוסלמים ששירתו בצד של האבות המייסדים של אמריקה (באמת היו שניים שמופיעים ברשומות.) במסגרת הביקורת שלו על גל האיסלמופוביה שעובר על החברה האמריקנית מאז ה-11 בספטמבר כשהנקודה שלו היא שלמרות שהם מוסלמים בדתם, הם עדיין חלק מהקולקטיב האמריקאי. הנבלים בסדרת גורלו של אפולו אינם אמריקאים כי אם רומאים מהמולדת הישנה ולכן כל הדברים הטובים שניתן לכתוב על הרומים-האמריקאים לא חלים עליהם. הוא אפילו משווה אחד מהם לטראמפ תוך כדי אזכור העובדה שטראמפ לא אמריקאי כי אם גרמני מבחינתו (אם הבנתי נכון את הקטע של 'פון טראמפ').

כהערת אגב, ריירדן בעצמו הוא אמריקאי-אירי גאה והוא הכריז מזמן על תוכניתו לכתוב סדרה שמבוססת על המיתולוגיה האירית. הוא אפילו למד אירית עתיקה.
 
עריכה אחרונה:
(אם הבנתי נכון את הקטע של 'פון טראמפ').
הקטע הזה דווקא מבוסס על צלילי המוזיקה.
א. הקונצפט של הקיסרים-אלים.
היו נראה לי לפחות כמה עשרות- איפה כל השאר?
ולמה במשך כל האלפי שנים הם לא ניסו קודם לשלוט ברומא החדשה?
כמו ש ה הלדין אמר, הם קיימים בעיקר בגלל שהם הפכו לאלים בזכות זה שהם בנו סגידה המונית לעצמם (מעלה שאלות מטרידות לגבי הפוליטיקה הישראלית), אבל הקטע של שאר הקיסרים - אחלה רעיון לסדרת המשך!
 
ממה שהבנתי, ריירדן הוא חסיד גאה של תפיסת "כור ההיתוך" האמריקני כלומר שתלך לעזאזל המולדת הישנה, אתם בארצות הברית. ....

כהערת אגב, ריירדן בעצמו הוא אמריקאי-אירי גאה והוא הכריז מזמן על תוכניתו לכתוב סדרה שמבוססת על המיתולוגיה האירית. הוא אפילו למד אירית עתיקה.
אני רק תוהה האם אתה מודע לאבסורד של שתי האמירות האלו באותה הודעה, אם "שתלך לעזאזל המולדת הישנה, אני אמריקאי" זה די אבסורד להגדיר את עצמך כאמריקאי אירי.

אגב, אם כבר מדברים על סאמירה, יש איזשהו איזכור למה קרה לאמא שלה ? אתה יודע, היא גדלה אצל הסבא והסבתא אחרי שהאמא הלא נשואה נכנסה להריון... אתה חושב שהיא הצטרפה ל"רופאים ללא גבולות" ומתקשרת לדבר עם סאמירה מפעם לפעם ?

ואני מסכימה עם פרגרין, פון טראמפ וגרמניה לגמרי מרפרר לצלילי המוזיקה ולא לטראמפ.
 
אני רק תוהה האם אתה מודע לאבסורד של שתי האמירות האלו באותה הודעה, אם "שתלך לעזאזל המולדת הישנה, אני אמריקאי" זה די אבסורד להגדיר את עצמך כאמריקאי אירי.
הוא קודם כל אמריקאי ורק אחר כך אירי. אין פה סתירה של ממש. הזהות הראשונית היא אמריקאית.
ואני מסכימה עם פרגרין, פון טראמפ וגרמניה לגמרי מרפרר לצלילי המוזיקה ולא לטראמפ.
מדובר פה בכינוי שאפולו מדביק לילדיו החורגים של הקיסר נירון... לפי הוויקיפדיה, קראו למשפחה פון טראפ, לא פון טראמפ.... למרות שהייתי רוצה להבין למה להשוות בין המשפחות הללו.
אגב, אם כבר מדברים על סאמירה, יש איזשהו איזכור למה קרה לאמא שלה ? אתה יודע, היא גדלה אצל הסבא והסבתא אחרי שהאמא הלא נשואה נכנסה להריון... אתה חושב שהיא הצטרפה ל"רופאים ללא גבולות" ומתקשרת לדבר עם סאמירה מפעם לפעם ?
לפי הערך בוויקיה, האמא מתה.
 
עריכה אחרונה:
הוא קודם כל אמריקאי ורק אחר כך אירי. אין פה סתירה של ממש. הזהות הראשונית היא אמריקאית.
לא, אם זרקת את המולדת הישנה לעזאזל אתה לא יכול להגיד שחלק מהותי מהתרבות שלך בא ממנה, בטח לא זהות שניה.

מדובר פה בכינוי שאפולו מדביק לילדיו החורגים של הקיסר נירון... לפי הוויקיפדיה, קראו למשפחה פון טראפ, לא פון טראמפ.... למרות שהייתי רוצה להבין למה להשוות בין המשפחות הללו.
ממליצה לראות את הסרט, ילדים חורגים, אל המוזיקה... זה די מצלצל ביחד.

לפי הערך בוויקיה, האמא מתה.
מרתק, יש הסבר איך היא מתה ? בלידה ? נרצחה על ידי לוקי ?

או שקרה לה מה שסביר להניח יקרה לאישה מוסלמית רווקה שתביא ילד לעולם מחוץ לנישאים ?
 
או שקרה לה מה שסביר להניח יקרה לאישה מוסלמית רווקה שתביא ילד לעולם מחוץ לנישאים ?
מותר לציין שחלפו כמה שנים טובות מאז שקראתי את הספר אבל על סמך עמדותיו של הסופר אני יכול לפסול את האופציה שהעלית הרגע במקום. לפי הערך בוויקיה, סבה וסבתה של סאמירה אימצו את הילדה אחרי מות האם (שכנראה גידלה אותה לבד עד אז). אני יכול רק להניח שהאמא המשיכה אל עולם המתים המוסלמי ולכן כל סיכוי של סאמירה להתאחד עם אמה אחרי המוות שואף לאפס כרגע.
לא, אם זרקת את המולדת הישנה לעזאזל אתה לא יכול להגיד שחלק מהותי מהתרבות שלך בא ממנה, בטח לא זהות שניה.
את מבלבלת פה בין לאום לתרבות. ריירדן יכול להיות בכיף אמריקאי מבחינה לאומית ואירי מבחינה תרבותית והוא לא יבין שיש פה סתירה לוגית.
 
עריכה אחרונה:
טוב הקרוסאובר בין דתות זאת "פחית תולעים" בפני עצמה
תור מזכיר שישו הבריז לו מדו קרב
אבל את זה אני מוותר מראש להבין
---
זהות של אנשים יכולה להיות מורכבת ורב מימדית ולעתים קרובות גם סותרת- מבחינות לאומיות ואחרות.
 
זהות של אנשים יכולה להיות מורכבת ורב מימדית ולעתים קרובות גם סותרת- מבחינות לאומיות ואחרות.
+1, כמו שאני מכיר אנשים שהם יהודיים ואתאיסטים, רוסים-גרמנים או ערבים-ישראלים. זהות יכולה להיות מורכבת מכמה לאומים או תרבויות, לא תמיד זה גם פוסל אחד את השני.

בספק רב שריורדן חשב שאנשים יכנסו כזה עמוק לזה- הוא רצה לייצג את אמריקה ככור היתוך של תרבויות (אירים, מוסלמים, פורטוגזים (ריינה פורטוגזית נכון?), יהודים (די בטוח שיש דמות שקאנונית יהודייה), ומערכות היחסים שלהם עם התרבות ה"מאג'ורית", כמו בתקופת ההלניזים ובתוך האימפריה הרומית.
 
מותר לציין שחלפו כמה שנים טובות מאז שקראתי את הספר אבל על סמך עמדותיו של הסופר אני יכול לפסול את האופציה שהעלית הרגע במקום. לפי הערך בוויקיה, סבה וסבתה של סאמירה אימצו את הילדה אחרי מות האם (שכנראה גידלה אותה לבד עד אז). אני יכול רק להניח שהאמא המשיכה אל עולם המתים המוסלמי ולכן כל סיכוי של סאמירה להתאחד עם אמה אחרי המוות שואף לאפס כרגע.
לא, למרבה הצער, בתוך דיעותיו הלכאורה מתקדמות של ריידן, הוא מאמץ את השובינזם שבתרבויות האלו די בקלות, וכמובן שהוא יכל להעביר את כל הדיון הזה בהתייחסות די פשוטה לכל הנושא.

את מבלבלת פה בין לאום לתרבות. ריירדן יכול להיות בכיף אמריקאי מבחינה לאומית ואירי מבחינה תרבותית והוא לא יבין שיש פה סתירה לוגית.
והתוצאה היא שזה לא לעזאזל המולדת הישנה כמו בתחילת השרשור, אלא אימוץ של חלק מהותי בתרבות, סליחה, החלקים הרלוונטיים בתרבות, יש לי הרגשה שאת הפוליטיקה הנפיצה של "אירלנד בתור חלק מהממלכה המאוחדת" הוא די לא אימץ.

שוב, אנחנו לא מתווכחים על זה שתרבות היא רב מימדית, אלא על התפיסה של "לעזאזל המולדת הישנה", שלא ממש עובדת בספרים.
 
לא, למרבה הצער, בתוך דיעותיו הלכאורה מתקדמות של ריידן, הוא מאמץ את השובינזם שבתרבויות האלו די בקלות, וכמובן שהוא יכל להעביר את כל הדיון הזה בהתייחסות די פשוטה לכל הנושא.
התחלתי לקרוא מחדש את הספר, ומלבד העובדה שהגעתי למסקנה שהפאסיב-אגרסיב של מאגנס קצת מעצבן אותי, סאמירה בכלל לא משכנעת כמישהי שעברה חינוך מוסלמי מסורתי כלומר הייתי מצפה ממישהי כזאת להיות יותר אסרטיבית מאיך שהיא מרשה לעצמה להתנהג עם מאגנס. בכל מקרה, נאמר די מההתחלה שסאמירה איבדה את אמה בגיל צעיר למרות שטרם הגעתי למקום שניתנים הפרטים.
נ.ב.
זה די ברור שהיא תופסת את מאגנס כשווה לה בכל מובן שהוא. היא יודעת איך לחלוק כבוד כשזה נחוץ כמו עם הלורד מימיר וכמובן זה ניסיון לשכפל את הדינמיקה של פרסי ואנבת' רק בלי הסאב-טקסט הרומנטי.
 
עריכה אחרונה:
לפי הכתוב בספר, סאמרה גדלה אצל אמה עד שמתה ואז היא הגיעה לסבה וסבתה. אני מניח שהחלק שלא נאמר הוא ששירותי הרווחה מסרו אותה לסבה וסבתה. מכל מקום, היחס אליה בקהילתה הוא כאל ממזרה - מה שמעמיד בסימן שאלה אלו ילדים היא מלמדת בשיעורים פרטיים - מה שמסביר למה היא כזו מעוצבנת. אני חייב לציין שלאור העובדה שעד לאחרונה בערב הסעודית לא הרשו לנשים לנהוג, טייסת הוא לא בחירת קריירה מובנית מאליו למוסלמית. מצד שני, אני עדיין לא מבין איך מהנדסת נעשתה לבחירה מקובלת מבחינתם.
 
לפי הכתוב בספר, סאמרה גדלה אצל אמה עד שמתה ואז היא הגיעה לסבה וסבתה. אני מניח שהחלק שלא נאמר הוא ששירותי הרווחה מסרו אותה לסבה וסבתה. מכל מקום, היחס אליה בקהילתה הוא כאל ממזרה - מה שמעמיד בסימן שאלה אלו ילדים היא מלמדת בשיעורים פרטיים - מה שמסביר למה היא כזו מעוצבנת. אני חייב לציין שלאור העובדה שעד לאחרונה בערב הסעודית לא הרשו לנשים לנהוג, טייסת הוא לא בחירת קריירה מובנית מאליו למוסלמית. מצד שני, אני עדיין לא מבין איך מהנדסת נעשתה לבחירה מקובלת מבחינתם.
מניח שזה תלוי בין קהילה לקהילה. אני לומד כרגע הנדסת מחשבים, ויש איתי כמה וכמה נשים ערביות.

בנוסף לאנקדוטה האישית- סאמרה מחוברת לאמא שלה, הסבים שלה נולדו בבגדד, אבל אמא שלה, שהייתה רופאה, נולדה וחייתה באמריקה- מניח שהיא רואה בעצמה כאמריקאית ולא מחזיקה בהנחות של הסבים שלה למה היא צריכה/יכולה להיות. מניח שזאתי גם כוונת הסופר, לאתגר את ההנחות של הקוראים שלו בנוגע לmigrants או ש*כל* האנשים מדתות שהם פחות מכירים חושבים אותו דבר.

לא קראתי מעבר לחרב השמש בספרים של מאגנוס צ'ייס אבל זה שאין בין סאמרה למאגנוס מעבר לחברות/כבוד הדדי דווקא נקודה טובה מבחינתי, אני שמח לראות מערכות יחסים אחרות בין פרוטגוניסט לפרוטגוניסטית שהן לא *רק* אהבה.
 
מסכים, תמצאו לי בספרות הפנטזיה עוד מערכת יחסים בין גיבור וגיבורה שלא מגיעים מתישהו לשלב הרומנטי.
מנקודות מבט מסוימות ניתן לטעון שסרסיי לאניסטר ופטיר באיליש היא מערכת יחסים כזו, או הליידי טיירל וטיווין לאניסטר... אבל אפשר בהחלט לטעון ששיר של אש ושיר של קרח אינו ספר פנטזיה סטנדרטי.
אני זוכר באופן עמום שהיה כמה וכמה כאלה ברומח הדרקון, אבל זה כל כך שעמם אותי שאני לא זוכר כמעט כלום משם למרות שעברה פחות משנה.
בהארי פוטר והשיטה הרציונלית, הארי והרמיוני (אני יודע שטכנית כבר אמרו את זה למעלה אבל הארי פוטר והשיטה הרציונלית הוא ספר שונה לגמרי למרות השם הדומה, ושם גם זה לא שהרמיוני פשוט היתה במערכת יחסים רומנטית עם פרוטגוניסט אחר (רון) כמו בספרים המקוריים).
 
חזרה
Top