יצא לי להיתקל בכתבה הבאה ב"הארץ" (לשם שינוי זה לא בתשלום) שמתארת ספר נוסחא לכתיבת תסריטים הוליוודיים:
http://www.haaretz.co.il/gallery/cinema/1.2667178
אז נכון, שעל פניו נוסחאות זה דבר מעצבן, אבל אם הנוסחא הזאת מייצרת סרטי קיץ כייפים, אולי היא יכולה לייצר גם הרפתקאות מגניבות בכמה התאמות? מהרושם שלי - "רומח הדרקון" בנוי ממש ככה, למשל.
לטובת מי שלא נכנס לכתבה עצמה, אז היא מדברת על "נוסחת 15 הביטים" לכתיבת תסריט לשובר-קופות. 15 הביטים האלה הם:
1) תמונה פותחת: נותנת את הרושם הראשון לגבי הסרט/עלילה.
2) הצהרה על הנושא.
3) רקע: הצגת הדמויות, הרקע והבעיות שבפני הגיבור.
4) קטליזטור: האירוע שממוטט את הכל ומשנה את הדברים.
5) התלבטות: הגיבור מתלבט כיצד לפעול.
6) מעבר למערכה השניה: מעבר מהעולם הישן של הסרט לעולם החדש.
7) עלילה משנית: בדרך כלל סיפור אהבה, לפעמים כרוך בכניסת דמויות חדשות.
8) כיף ומשחקים: חלק שמתמקד בהנאת הצופים ופחות בהתקדמות העלילה.
9) נקודת האמצע: נקודת השיא או השפל של הגיבור.
10) הרעים מתקרבים: האיום ממקור הרוע בסרט גובר.
11) הכל אבוד: רגע של תבוסה מדומה.
12) הרגע האפל של הנפש: קטע של יאוש רגע לפני שהגיבור מוצא דרך לחלץ את עצמו מהצרות.
13) לשבור למערכה השלישית: הגיבור מוצא את הפיתרון שיחלץ אותו מהצרות.
14) סיום: הגיבור מיישם את מה שלמד, ומנצח.
15) תמונה אחרונה: שמוכיחה שדברים אכן השתנו.
http://www.haaretz.co.il/gallery/cinema/1.2667178
אז נכון, שעל פניו נוסחאות זה דבר מעצבן, אבל אם הנוסחא הזאת מייצרת סרטי קיץ כייפים, אולי היא יכולה לייצר גם הרפתקאות מגניבות בכמה התאמות? מהרושם שלי - "רומח הדרקון" בנוי ממש ככה, למשל.
לטובת מי שלא נכנס לכתבה עצמה, אז היא מדברת על "נוסחת 15 הביטים" לכתיבת תסריט לשובר-קופות. 15 הביטים האלה הם:
1) תמונה פותחת: נותנת את הרושם הראשון לגבי הסרט/עלילה.
2) הצהרה על הנושא.
3) רקע: הצגת הדמויות, הרקע והבעיות שבפני הגיבור.
4) קטליזטור: האירוע שממוטט את הכל ומשנה את הדברים.
5) התלבטות: הגיבור מתלבט כיצד לפעול.
6) מעבר למערכה השניה: מעבר מהעולם הישן של הסרט לעולם החדש.
7) עלילה משנית: בדרך כלל סיפור אהבה, לפעמים כרוך בכניסת דמויות חדשות.
8) כיף ומשחקים: חלק שמתמקד בהנאת הצופים ופחות בהתקדמות העלילה.
9) נקודת האמצע: נקודת השיא או השפל של הגיבור.
10) הרעים מתקרבים: האיום ממקור הרוע בסרט גובר.
11) הכל אבוד: רגע של תבוסה מדומה.
12) הרגע האפל של הנפש: קטע של יאוש רגע לפני שהגיבור מוצא דרך לחלץ את עצמו מהצרות.
13) לשבור למערכה השלישית: הגיבור מוצא את הפיתרון שיחלץ אותו מהצרות.
14) סיום: הגיבור מיישם את מה שלמד, ומנצח.
15) תמונה אחרונה: שמוכיחה שדברים אכן השתנו.