• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

מי הזיז את הטירה שלי?

עד מהדורה 2 כולל, היה ממש מובנה בחוקים שכשאתה מגיע לדרגה מסויימת (9 בממוצע, לפעמים קצת יותר, כמעט אף פעם לא פחות) אתה מקים טירה, גילדת גנבים, מגדל קוסמים וכיו"ב והמשחק מקבל אלמנטים של ניהול ונגיעות ממשחקי המלחמה של מו"ד מפעם, עם הקמת צבאות וכו'.

בפועל, נראה שהשלב הזה במשחק לא היה ממש פופולארי וכולם העדיפו לצאת להרפתקאות. שיחקנו במוד"מ2 עם הקטע של ניהול ברונות אבל זה מיצה את עצמו אחרי כמה חודשים.

מישהו שיחק ברצינות עם הסגנון זה? לאורך זמן? או שמאז שבמהדורה 3 זה ירד מהתפריט הרשמי אפילו לא חושבים על האופציה הזו?
 
זה.... משהו מוזר להגדיר כדיפולט.
אף פעם לא הרצתי משהו כזה, אבל האמת שזה רעיון מעניין. מה שבטוח הוא שזה בהחלט לא משהו שצריך להיעשות במכוון ולהיות חלק מהרעיון של המערכה מההתחלה. זה בטח לא "הצעד ההגיוני הבא" בנתיב של הרפתקן, כי זה מרגיש טיפה מגוחך כקונספט. אם לא יצאת להרפתקאות ספציפית בשביל לצבור מספיק כסף למשהו כזה, למה שתרצה לעשות את זה במקום להמשיך בהרפתקאות?
 
לפני המון שנים כן - יצא לי אפילו להריץ כמה סשנים שסבבו סביב "מכונת המלחמה" שהוצגה בערכה למומחה.
בהתחלה זה כיף, הקמה של טירות, מלחמות בקנה מידה גדול... אבל כצפוי זה מתחיל מהר מאד להיות מייגע ולהפוך למשהו אחר לגמרי מהסיבה סביבה רובנו התכנסנו כדי לשחק...
מה שקצת מטריד אותי בהקשר הזה הוא ששחקנים בקבוצת הבית שלי כיום - מאד רוצים בדרגות הגבוהות להתעסק בזה :) שזה אחלה, אני אזרום למרות שזה לא מרגיש לי סופר מעניין לאורך זמן.
 
בחלק מהמהדורות, הקישור המטא-משחקי בין דרגה לטירה/מגדל/גילדה היה ממש מובנה במשחק. היית חייב להגיע לדרגה מתאימה כדי לבנות טירה ואחרי שהיית עושה את זה ממש היו כללים ואפילו טבלאות לכך שמגיעים כל מיני אנשים להצטרף אליך כי אתה רב עוצמה ומפורסם.

לוחם יכל לקבל ככה ממש צבא קטן (בפיקוד לוחם אחר בדרגות 5-7), קוסם או גנב היו מקבלים שוליות וכו'.
 
אני חושב שזה יכול לעבוד ב5 למשל, כפעילות downtime. כמו גלודור גוזם מקורות פריידן פחות או יותר, שולטים בטירה או הגלדה וכל כמה זמן עוזבים אותה להרפתקאות.
אני מסכים שעדיף לעשות את זה קצת פחות מטא משחקי כי להפוך לאציל זה לא משהו שפשוט קורה יום אחד.
 
בחלק מהמהדורות, הקישור המטא-משחקי בין דרגה לטירה/מגדל/גילדה היה ממש מובנה במשחק. היית חייב להגיע לדרגה מתאימה כדי לבנות טירה ואחרי שהיית עושה את זה ממש היו כללים ואפילו טבלאות לכך שמגיעים כל מיני אנשים להצטרף אליך כי אתה רב עוצמה ומפורסם.

לוחם יכל לקבל ככה ממש צבא קטן (בפיקוד לוחם אחר בדרגות 5-7), קוסם או גנב היו מקבלים שוליות וכו'.
זה נכון, אני זוכר את זה - ואתה יודע מה, באותה תקופה זה אפילו נראה מגניב, היום (לפחות ב5E) המשחק הרבה יותר מכוון RP ועלילה.
יש גם את הספר החביב של מאט קולוויל בהקשר הזה, שמאד "מחזיר" את הדברים שאנחנו מדברים עליהם:
 
אני חושב שבמידה מסויימת זה היה חלק מחבלי הלידה של מו"ד וההתפרדות ממשחקי מלחמה.
במשחק המלחמה צ'יינמייל ממנו מו"ד צמח, לוחם שחזק כמו 8 חיילים רגילים היה "גיבור על" שמפקד על צבא, אז נראה הגיוני שבדרגה 9 תוכל לקבל טירה וצבא. גם קוסם נחשב כמו דמות מיוחדת שבדרגה 11 יכול לבנות מגדל ולאמן קוסמים אחרים.

מצד שני, הקטע של לבנות טירה אמור לקחת שנים בזמן משחק. אפילו שבמו"ד בקופסאות היה מחירון של מגדלים, חומות לפי מטר רץ, חרכי ירי ושערים, אני לא חושב שהקטע שאתה משרטט טירה על משבצות, מודד את השרטוט ולפי זה מחשב את המחיר (שיכל בקלות להגיע לרבע מליון מטבעות זהב) היה כל כך פופולארי. לא חושב שדיברתי אי-פעם עם מישהו שעשה את זה.
 
משחק הפאת'פיינדר שאני מריץ כבר מספר שנים משתמש בחוקי המלווים של המהדורה הזו לעומק, כאשר גם המלווים בעצמם צוברים דרגות ויוצאים להרפתקאות. בעוד שבמקרה הזה, במשחק אין טירה או משהו כזה, אני בהחלט חושב שזה קונספט מעניין. זה מזכיר לי את ניהול בית האצולה ממשחק התפקידים של שיר של אש וקרח (קישור לקמפיין שהיה לנו) שהיה מאוד מהנה לדעתי, וראיתי גם מספר נתיבי הרפתקאות של פאת'פיינדר שלקחו את הקונספט הזה מכיוונים שונים- קינגמייקר היה ממש על בניית ממלכה, כאשר מורדי השאול עסק בניהול מרד ואני חושב שיש גם מערכת ניהול בפלישת ניב הברזל של צבאות.
 
מעולם לא משך אותי לנהל טירה וחברים צבא. מה גם שהמכניקה של קרב המונים היה מאוד מסורבל.

מה שכן היה לי כהן שהייתה לו מעין קהילה שהיה משרת אותה ומגן עליה בקבוצת הרפתקנים .

אבל זה באמת היה חלק קצת מיותר. תמיד תהיתי מה אמורים לעשות עם כל ה followers
 
במהדורות עבר של מו"ד החלק של מלווים היה מאוד מטא-משחקי. למשל, עוד לפני שהגעת בכלל לדרגה שיש לך חסידים ומעריצים שבאים בתור צבא שלם, יכלת לשכור דב"שים שילוו את החבורה. עד כאן טוב ויפה וסביר, אבל מסתבר שמספר הדב"שים שאתה יכול לשכור כך, היה מוגבל ע"י הכריזמה שלך - עד כדי כך שבדפי דמות של מוד"מ2 היה ממש סעיף יעודי ל"מספר מלווים מקסימלי" בעמודת הכריזמה:

1616944155093.png
 
במשחק אחד על אחד ששיחקתי עם אחי, זה תפס חלק מאוד משמעותי - כולל זה שהיו דב"שים בולטים ובהחלט הייתה טירה, דיפלומטיה ועוד.
מצד שני, חלק מזה נבע שהיה מדובר במשחק אחד על אחד, ולמשחק כזה זו פעילות יותר זורמת.
במשחק עם מספר שחקנים, זה משהו שצריך להיות מנוהל לא תוך כדי סשן, כי אז זה מפריע בזרימה של המשחק ושם את הזרקור על שחקן אחד.
 
לדעתי, להריץ משחק ניהול זה לא מאוד מסובך (כל עוד אתה תככן מספיק טוב, וגם השחקן שלך כזה) זה פשוט רעיון מאוד שונה מהמשחק הרגיל. אני פעם הרצתי אחד כזה, והחלטתי שאין טעם לבחור מקצוע ולבנות דמות ("הבית הוא החשוב, לא האדם" - ציטוט מסדרת הפנטזיה קלע הכשף). מה שכן, נתתי לו לקבוע את התכונות השכליות - כריזמה זה תככנות, חוכמה זה להבחין באחרים שזוממים מזימות, ותבונה זה ידע על מזימות עבר (תתפלאו לדעת כמה זה משמעותי). איך משלבים את זה במשחק רגיל? אין לי מושג... אפשר פשוט להחליט שהשחקן הופך למנהל של צבא / ארגון או משהו דומה, ואז באמת הדמות לא משמעותית. זה לא ממש מתחבר למה שהיה עד אז... לגבי המכניקה של קרבות המונים - אני פשוט קבעתי שלכל 100 לוחמים מגלגלים התקפה יחד, ובפגיעה אתה מוריד 10 לוחמי יריב. זה היה ממש פשוט לנהל את הקרב, אולי פשוט מדי. לצרף מטילי לחשים יהיה יותר מסובך (שם זה היה ללא פנטזיה כלל).
 
זהו, זה לא ממש משחק ניהול.
מדובר יותר במשאבים נוספים שעומדים לרשות הדמות במשחק, הכוונה היא לא להתעסק בגילדת הגנבים של הנוכל ולנהל אותה ביום-יום אלא לפתח אותה בתור כלי שמאדיר את ההשפעה ואת היכולות של הדמות Ingame
תחשוב על זה כך, שמישהו מטיל משימה על הדמויות, בנוסף ליכולות שלהם עצמם, הלוחם יכול להקים צבא משלו, הנוכל שולח את גילדת הגנבים שלו לחקירות והקוסם משתמש בשוליות שלו כדי לחקור את התופעות הקסומות.
 
חזרה
Top