• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

מיפוי בD&D 5e

שאלה,
במשחקים שלכם ספציפית D&d 5e'
אתם משתמשים בגריד ריבועים בלבד או גם בגריד הקסים למרחבים ?
האם גריד ההקסים מיותר לדעתכם ?
שיטות אחרות נוחות למיפוי ?
האם אחד השחקנים ממפה או שהמנחה ממפה הכל עבור השחקנים ?
האם יש טעם בלוח מחיק של הקסים ?

בתקופתי השתמשנו גם וגם וזה היה אחלה, אני מנסה לבדוק אם השתנה משהו מאז בתפיסה.
 
דווקא מו"ד 5?
לא משתמש במפה בכלל כרגע, אבל כשכן השתמשתי זה היה ריבועים, ואני הייתי ממפה כשה"ם. גם לא היינו עושים מסעו בטבע.
לא יודע לגבי מפה של משושים או לוח מחיק שמצוירים עליו משושים.

והשאלה היא לא מה התפיסה של העולם, אלא מה הקבוצה שלכם רוצה.
 
לא יצא לי לשחק עם הקסים יותר מדי. לא כל כך מבין את הקטע שם ולמה לא פשוט ריבועים וזהו.
לטעמי מפות מדויקות עם ריבועים נדרש רק כשיש קרבות. בכל מצב אחר לא חייב גריד (כדאי אבל לצרף קנה מידה למפות גדולות).
 
ואו, אתה מעלה נשכחות. פעם אחרונה ששיחקתי עם הקסים היה לפני 20 שנה או משהו כזה.
הסיבה לשימוש בהקסים היא מתמטית - ב Hexes אין אלכסונים, בניגוד לריבועים שתמיד עולה השאלה האם לנוע באלכסון זה אותה תנועה כמו לנוע דרך פאה של הריבוע. הבעיה הזאת נפתרת ברגע שמשתמשים בהקסים כי אז תמיד עוברים דרך פאה כשזזים. לכן זה עדיף למיפוי כי זה מייצג מרחק יותר טוב - בעיקר רלוונטי באמת למפות של עולם ולא של מבוך.
אישית, במפות של עולם אני בכלל לא עובד עם גריד, אלא פשוט עם העין ועם קנה-מידה, זה חלק מהעובדה שגם כבר לא ממש עוקבים אחרי כמה ימים מגיעים ממקום למקום.
נ.ב. נזכרתי שבטבעת האחת גם יש הקסים אם אני זוכר נכון.
 
עכשיו נזכרתי שיש איזה ספר הרחבה של מו"ד 3.5 שהציג את כל הפרצים ההילות הקווים והחרוטים בהקסים. נראה לי דרקונומיקון או אנהרטד ארכאנה.
(ועל הדרך, אני אגלה לכם סוד - התרגום של hex לעברית זה משושה או שש, אבל אני הייתי משתמש במפות, סליחה, גרידים, של סקוורס. למה אתם אומרים הקס במקום משושה? סתם סקרן לגבי זה)
 
The oldman אמר/ה:
הסיבה לשימוש בהקסים היא מתמטית - ב Hexes אין אלכסונים, בניגוד לריבועים שתמיד עולה השאלה האם לנוע באלכסון זה אותה תנועה כמו לנוע דרך פאה של הריבוע.
מצד שני אי אפשר לנוע בקו ישר ואז לפנות 90 מעלות ולהמשיך לנוע בקו ישר...
 
זה אפשרי, ויותר קל מאשר לחשב אלכסונים בריבועים. פאת'פיינדר 2 נתנה שיטת חישוב מאוד מסורבלת ולא באמת מדויקת כדי לקבוע תנועה דרך פינות של ריבועים, תוואי שטח קשה, ושניהם משולבים.
 
[mention]אביעד[/mention] הקס - קיצור של הקסגון שכמובן זה משושה בעברית אבל כך היה נהוג לקרוא להם.
[mention]The oldman[/mention] אני מבין שאם שימוש בהקסים מעלה נשכחות אז כבר הרבה זמן הם לא בשימוש :)
בקרבות ומבוכים מובן שעדיף גריד ריבועי רגיל ואכן כפי שהוסבר למעלה ההקסים חסכו את שבירת הראש לגבי אלכסונים וחוץ מלסייע במדידת מרחק היה אפשר לסמן ציור קטן שסימל את טיב האיזור/שטח - לדוגמא עץ מסמן יער, עץ אקזוטי מסמן ג'ונגל וכו' מה שבגריד יהיה מכוער קצת :)
כנראה שזה באמת אישי לכל קבוצה.
 
אני יודע שהתרגום של הקס לעברית זה משושה, אמרתי את זה בתגובה הקודמת. ולא שאלתי אם נהוג לקרוא למשושים הקסים, כי כבר הבנתי שכן, אלא למה נהוג לקרוא למשושים הקסים.

מה מכוער בציור של עץ במשבצת של ריבוע? חוץ מזה שאפשר בהחלט קודם לצייר את המפה ואז מעל לצייר משבצות או משושים, וככה לא צריך סימן ליער, לגו'נגל ולמדבר. הכל מסודר בצורה הרבה יותר יפה.
 
רוב הזמן אני מעדיף להסתפק במפות כלליות מאוד - זה גם מרגיש לי יותר אמיתי ככה. לפעמים אני אצייר אותן על דף משבצות כדי שהמשבצות ישמשו לי כקנה מידה כללי או כי נוח לצייר קווים לפי הקווים שלהן.

אם מתישהו יהיה לי ממש חשוב איך מקום כלשהו נראה - אני כנראה פשוט אדפיס מפה טופוגרפית או תצלום לווין.
 
אין בעיה לצייר מפה ועליה משבצות אבל תנסה לחשוב שאתה ממפה מטעם החבורה ואתה לא המנחה, הרבה יותר מורכב לצייר ולגלות איזורים לאט עם מפה "נקיה", בהקסים אתה יכול בקלות לצייר את הסביבה, כי כל הקס מוגדר.
אבל זה מאד תלוי במשחק, אם רק היעד חשוב ולא הגילוי והדרך אליו, בבקשה, קח מפה רגילה.
 
יאפ, מיפוי הקסים רלוונטי בעיקר שחקר הסביבה הוא לא רק דרך אלא משימה בפני עצמה - overland adventure.
אז השחקנים גם ממלאים את המפה בעצמם ולא מקבלים מפה מוכנה מראש, זה בהחלט סוג מגניב של הרפתקאות למי שצעיר מדי לזכור / לשחק בהרפתקאות הקלאסיות של פעם.
אז באמת אפשר לעשות חקר של הפרא ולא רק לעבור דרכו.

דרך-אגב בטבעת האחת יש שתי מפות - מפה לשחקנים ללא הקסים ומפה למנחה עם הקסים כולל סימונים - אבל שם הדגש הוא על רמת הסכנה באזור ולא תוואי השטח.
F24CA91A-A6AD-4FD8-AC30-9243CA83BAA2.jpeg
 
מגניב!
זכורה לי במיוחד הרפתקאת אי האימה הקלאסית (מו"ד 1 קופסה כחולה) שבה הייתה מפת הקסים מלאה למנחה ועוד מפת מסגרת של האי לשחקנים שלאט לאט ותוך כדי חקירה מסוכנת, נחשפת לשחקנים, זה משהו שיותר מורכב לעשות במפה מסוג אחר.
 
בהקשר שלך badbug אני חייב להזכיר מילה אחת, שלא קשורה לפורום הזה אבל בהחלט לנושא של הקונספט של אי האימה. קטאן. ואם אתה רוצה שהם יחשפו בהדרגה יש גם הרחבה עם משחק אופציונאלי כזה.

בכל אופן לענייננו - כל השבחים שאתם מעניקים למשושים רלוונטיים באותה מידה לכל סוג של משבצות. היתרון היחיד של משושים על פני ריבועים הוא זה שאין אלכסונים ולכן חישוב התנועה קל יותר.

ובמו"ד 4 אין הבדל בין אלכסונים לדפנות, מה שהופך את זה למציק. הם גם מעולם לא פרסמו חומר שמראה איך להמיר ריבועים למשושים (קל מאוד לעשות את זה למען האמת)
 
חזרה
Top