• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

מבוכים ודרקונים { 4 } פרקטיקה

האמת אני מכיר את המורים של חלקם, ויכול להיות ממש מגניב, אני אנסה, אבל רק ברמיזות בהתחלה.
דרך אגב - החלטתי לשחק בואנור, אם יש לכם עוד עצות אני אשמח
 
אני כבר מכיר אותה, כל אתמול חרשתי עליה, ויש לי עוד חודש בערך.
מה שכן, אני אשמח אם למישהו יש רעיון מה לעשות בשעתיים במפגש הראשון. חשבתי להכין מראש ארבע דמויות מוכנות, ולתת לכל אחד לילדים לבחור מבניהם, אחרי זה לכתוב את המהלכים הבסיסים על לוח מחיק, ולבסוף לשחק כמה זמן שנשאר.
 
אור חיים אמר/ה:
אני כבר מכיר אותה, כל אתמול חרשתי עליה, ויש לי עוד חודש בערך.
מה שכן, אני אשמח אם למישהו יש רעיון מה לעשות בשעתיים במפגש הראשון. חשבתי להכין מראש ארבע דמויות מוכנות, ולתת לכל אחד לילדים לבחור מבניהם, אחרי זה לכתוב את המהלכים הבסיסים על לוח מחיק, ולבסוף לשחק כמה זמן שנשאר.
תעשה להם עלילה פשוטה, שהם לא יכולים להתקע ולחשוב מה הם צריכים לעשות.
אפשר לחלק לכל מיני סצנות, כשכל סצנה מתמקדת על דבר אחד - שיחה עם המלך, קרב עם האורקים, למצוא איפה התליון האבוד מוסתר במקדש.
תמעיט במכאניקה. הדבר הכי גרוע זה שהשחקנים נתקעים מול דף הדמות ולא יודעים מה לעשות. דמויות מוכנות מראש זה בהחלט מומלץ, בייחוד במסגרת הזמן שציינת. לכן לא הייתי רושם על לוח מחיק את המכאניקה, אלא מצייר מפה של הכפר, האזור או המצודה - מה שיתן להם רעיונות לאן ללכת ומה לעשות. אם זה כפר למשל, אתה יכול לציין איפה הבית של הנפח, הכיכר שבה מופיע הליצן, והאחוזה של ראש הכפר. שיהיה להם מקומות מול הפנים.
תשים דברים מוכרים להם - אני מסכים שלרדת על מורה זה לא לעניין, אבל אם יש ספרי פנטזיה שהם אוהבים, אתה יכול להשתמש בעולם שדומה לזה.
ובסוף, תתן להם להצליח. אם הם נתקעים, או כולם מתים בסוף, זה הרבה פעמים יאכזב אותם. נכון שגם כדאי להתמודד עם כישלון, אבל לא במשחק ראשון.

לטעמי גם אפשר לעשות את כל זה במו"ד 4, אבל אם כבר חרשת על ואנור, אז סבבה. מה שחשוב הוא שלך יהיה נוח עם השיטה.
 
המפקד האלמוני אמר/ה:
אגב, אלה קבוצות מעורבות מבחינת גילאים? כי בשלב החיים של בית ספר יסודי כל שנה היא הבדל מטורף. אני לא רואה איך אפשר להושיב בן 11 ובן 7 סביב אותו שולחן משחק.
נראה לי שיהיה רק ילד אחד בו', ואת הילד הזה אני מכיר - הוא די בסדר.

ודניאל, רואים שיש לך הרבה ניסיון.
הבעיה היא שלי אין, ואין לי מושג איך אפשר להמעיט במכניקה. הפעם הזאת תהיה כהפעם הראשונה לא עם האחים שלי וכמה חברים שלהם, ואני רוצה ליצבור קילומטרג'.
לעשות עלילה פשוטה נראה לי די פשוט ויעיל, אני אכתוב כזאת.
דרך אגב, יתקימו ארבעה מפגשים כל אחד שעתיים, ובגלל נטו חוסר ניסיון אני לא יודע מה האורך ההרפתקה המתאים.
 
אני לא בטוח שגיל 7 מתאים. הגיל המומלץ להתחיל במשחקי תפקידים הוא עשר, כשהאוריינות, החשיבה הכמותית והיכולת לחשוב במושגים מופשטים טובות יותר.

בגיל 7, הדבקתי את המצח עם דבק פלסטי לשולחן באמצע השיעור והייתי בטוח שהמורה מכירה את האנשים משיעורי תנ"ך כי היא נורא גדולה בגיל. בגיל 10 ידעתי שהיו שתי מלחמות עולם ממש מזמן אבל הרבה אחרי תקופת התנ"ך ואיך לתפעל רובה גליל. שלוש שנים עושות הבדל רציני בגילאים האלה.
 
אור חיים אמר/ה:
[post]644218[/post] הבעיה היא שלי אין, ואין לי מושג איך אפשר להמעיט במכניקה. הפעם הזאת תהיה כהפעם הראשונה לא עם האחים שלי וכמה חברים שלהם, ואני רוצה ליצבור קילומטרג'.
למען האמת ההרפתקה המוכנה של מבוכים ודרקונים 5 עושה זאת לא רע.
אבל הכוונה שלי היא, שקודם כל אתה נותן להם דף דמות מפושט. למשל בלי מיומנויות בהתחלה, פשוט לגלגל לפי התכונה הרלוונטית. לגבי כלי-נשק ונזק, לא צריך להכנס בהתחלה לקרבות מסובכים עם מיקום בשדה הקרב אלא פשוט גלגול התקפה ונזק, ולדאוג לכך שבכל מקרה הקרב מסתיים אחרי 20-30 דקות. אם המפלצות על חצי נק"פ במשך רבע שעה כי כולם מפספסים, תקבע שהם בורחות משדה הקרב.
ואנור אכן לא מכילה את העושר המכאני של מו"ד והיא למעשה גרסה פשוטה - ואם אתה עובד איתה, אין לך הרבה או בכלל מה לפשט.
אחת הנקודות המורכבות באופן יחסי זה שימוש בקסם או בתכונות מיוחדות, במקום לתת תיאור מלא, תן תיאור מקוצר ואתה יכול לפרש יותר טוב את ההשפעה - משל בלי לפרט מה גלגולי ההצלה הנדרשים, מה הד"ק להצלחה וכך הלאה - אתה תסביר לשחקן מה קורה ברגע שהוא בוחר להטיל, או פשוט תוותר ותקבע מראש שהלחש נמשך שני סיבובים במקום להטיל כל סיבוב הצלה.

אני אדגיש שוב את הנושא של לחלק לסצנות בודדות ללמד מכאניקה: כלומר, אם אתה רוצה ללמד מכאניקה של קרב, אתה יכול לקבוע שיש תגרה במסעדה, שזה לא עד המוות אלא אחרי 2-3 מכות מוצלחות האחרים נכנעים או בורחים. אחרי זה למשל אתה יכול לקבוע שדב"ש מדבר איתם, ומתמקד בנושא של שיחה עם דב"שים (בלי גלגולים כמעט, רק שיחה).

בנוגע לשחקן בן 7, אם הוא לא יפריע למהלך המשחק, זה יכול לעבוד. רק צריך להסביר לו את זה מראש ולהכין משהו להעסיק אותו אם הוא משתעמם / מפריע.
 
יש עדיין הרפתקאות "הדרכה בשיטה" כמו שהיו פעם? אני זוכר שלרונקווסט היה משהו כזה - היית מתחיל בפונדק בתחרות הורדת ידיים עם בוב הבריון (מדגים את השימוש בתכונת הכוח), יוצא החוצה ועוזר לאיזה איכר להעמיס את העגלה שלו (עוד שימוש בתכונת הכוח ואז מציג גם את תכונת הגודל), ועובר ככה עוד כמה תחנות (כמו בריכת משאלות שבדיקת תבונה תלמד אותך שלא כדאי לזרוק לשם כסף) ואז בסוף מגיע לאקשן עצמו - למצוא ולצוד איזה דוב שתוקף את משק החי של אחד מאיכרי הכפר.
 
בגדול ככה מתחילה ההרפתקה שבערכה למתחיל של מבוכים ודרקונים 5, והיא מצויינת כי די מהר אחר-כך היא הופכת להרפתקה מעניינת עם עלילה ואקשן מאוזנים.
במהדורה ארבע, הרפתקאת ההתחלה Keep on the Shadowfell(שלפחות פעם הייתה זמינה להורדה בחינם) הייתה פחות טובה. אולי בהרפתקאות שהגיעו באנסשילז הם השתפרו...

לא קשור למבוכים ודרקונים, אבל הרפתקאות ההתחלה של משחקי מלחמת הכוכבים של FFG, עושות את זה מצוין (למשל Age of Rebellion)
 
אהלן.

כמה נקודות:

1. אל תלעג למורים של הילדים, לא משנה אם אתה מכיר או לא מכיר אותם, הדבר האחרון שאתה צריך זה שהילד יגיד להורים שלו שאמרת ככה וככה על המורה או גרוע מכך שהילד יגיד למורה!!
2. תשים ידים על ערכת ההתחלה של מו״ד 5 ההרפתקה מעולה והשיטה קלה (ובעמוד הראשי יש שלל עצות איך להריץ לשחקנים חדשים) ונחש מה! יש את הדמויות המוכנות בעברית!
 
1) אחרי שעברתי פעם באיזה קניון בו התקיים חוג מו"ד, ושמעתי את המדריך אומר לאחד הילדים שמינוטאור מתעלל בו בדרכים די דוחות, אני חושב שללעוג למורים בסתר זו הקטנה שבצרותינו.

2) מו"ד 5 אכן נוחה, אבל היא באנגלית ואני לא בטוח שזה נוח לילדים ביסודי.
 
חזרה
Top