• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

כמה השיטה חשובה לכם כשאתם קונים משחק תפקידים חדש?

אתמול הרצתי לחבורה השכונתית את Star Trek Adventures, ההרפתקה של הערכה למתחיל.
היה מעולה, וכמו שגם כתבתי בסקירה של הערכה, יש לה אחלה הרפתקה שלמעשה מהווה מיני-קמפיין - קצת מזכיר את מכרות פנדלבר גם בהיקף וגם באיכות. זו הסקירה דרך-אגב:

אחד הדברים שקפצו לנו בסשן היא שהשיטה (2ק20) היא לא כל-כך קריטית במשחקי תפקידים בניגוד למשל במשחקי לוח שהכל כמעט נסוב סביב המכאניקה של המשחק. זה פשוט נדמה שבין אם משחקים ג'נסיס או 2ק20, הרבה מהשיטות מהעשור האחרות מנסות לחיות על הקו בין סגנון נרטיבי לבין סגנון משחקי, וההבדלים בפועל בין מרבית השיטות מבחינת חווית המשחק, לא משמעותיות.
למשל בהרפתקאות מסע בין כוכבים, עיקר ההבדל לג'נסיס היה לטעמי שהחוקים אמנם פשוטים אבל ההסברים בספר מבלבלים. נכון שהמכאניקה שונה לגמרי בין השיטות, אבל הן מנסות להשיג דבר דומה, כש-2ק20 היא יותר מורכבת מעט ויותר משחקית, אבל בסופו של יום מה שעושה את משחק התפקידים לטוב זה הסיפור והעולם בעיקר, ופחות השיטה.
זה ברוב-רובם של המקרים לטעמי, אלא אם בכוונה הולכים על משחק בסגנון רטרו-מו"ד או סגנון מכאני ממוקד. למשל במשחק התפקידים החדש של שליחות קטלנית הם משתמשים ב-5ק10 של SLA. בכנות? ממש לא עניין אותי כשקראתי על השיטה, חוץ ממחשבה קצרה שהייתי מעדיף שזה יתבסס על מכאניקה שאני כבר מכיר...

אז כמה אצלכם השיטה היא חשובה כשאתם מתחילים משחק חדש?
 
אני לא קונה המון משחקי תפקידים באופן כללי, אז קשה לי להגיד.
אבל בכל מקרה לדעתי זה עדיף אם מכירים את השיטה כי אז בדרך כלל יותר משחקים את המשחק ופחות מנסים להבין את החוקים.
 
תלוי. בסך הכל, אם אין קשר בין השיטה ובין המשחק או החוויה שהוא מנסה להעביר, השיטה לא מעניינת אותי. כנ"ל גם אם העולם ממש טוב והשיטה גרועה (מה שלדעתי קורה בסטארפיינדר לדוגמה). יש גם מקרים הפוכים בהם השיטה ממש טובה והעולם ממש גרוע (ניבירו).

אבל ברוב המקרים, לשיטה יש מטרה. היא מסוגלת להעביר את החוויה של משחק התפקידים הזה בצורה המיטבית. זה ככה עם רוב משחקי מנוע האפוקליפסה (מהלכים שמותאמים אישית לז'אנר), זה ככה עם מבוכים ודרקונים (פנטזיית כוח), עם שיטות OSR (עולם קשוח ומסוכן), עם הרבה שיטות אינדי שונות כמו מית'יק מורטאלז (אקשן מהיר) או dread (אימה קיומית, סיכוי כשלון גבוה לכל פעולה).

לדעתי, משחק תפקידים טוב באמת הוא משחק שכל חלק בו מוסיף, שכל חלק בו הוא מהותי ושאי אפשר לשחק אותו בצורה מושלמת ללא השיטה המקורית שלו- כי להוריד את השיטה יוריד משהו מהמשחק.
 
חזרה
Top