Star Trek Adventures Starter set, מסע בין כוכבים משחק התפקידים

Star Trek Adventures Starter set, מסע בין כוכבים משחק התפקידים

Information
פורסם ב31 דצמבר 2019
נכתב על ידי האיש הזקן


שם המוצר: Star Trek Adventures Starter set

שיטה: Star Trek Adventures

כותבים: Modiphius Entertainment

שפת המוצר: אנגלית

מספר עמודים: 52+24 עמודים

מוציא לאור: Modiphius Entertainment

מחיר מומלץ לצרכן: 25 דולר

דרוג המוצר: 4 מתוך 5


לחקור עולמות חדשים, לפגוש חייזרים, ולהגיע למקומות שאף אחד לא ראה מעולם – מסע בין כוכבים נשמע כמו בסיס מצוין למשחק תפקידים. בפועל, תמיד העדפתי את משחקי התפקידים של מלחמת הכוכבים. אבל השיטה החדשה של מסע בין כוכבים, Star Trek Adventures זכתה לשבחים רבים, והחלטתי לחקור אותה – עם ערכת ההתחלה של השיטה. סקירה זו מתמקדת בערכת ההתחלה, אך גם מציגה את המכאניקה של השיטה.

אני חסיד של ערכות התחלה - בתנאי שהן טובות. יש המון שיטות בשוק ואין לי זמן לחקור את כולן, בטח שלא לקרוא ספרי בסיס של מאות עמודים, להתעמק בחוקים ואחרי זה ליצור הרפתקה. ערכות התחלה אמורות לספק חוויה ראשונה במשחק, עם כמה שפחות השקעה בלימוד המשחק.

מה אני מחפש בערכת התחלה

בעיניי יש שני קריטריונים שהופכים ערכת התחלה לטובה:

1) מוצר שמציע משחק מקצה לקצה. במקרה הזה ערכת ההתחלה מדמה את החוויה של משחק לוח. כלומר המנחה יכולה להריץ הרפתקה שלמה, עדיף כזו שאורכה יותר מסשן בודד ובעלת עניין אמיתי, כך שלמעשה מדבר במוצר שהוא משחק מוכן לכל הקבוצה. דוגמא לערכת התחלה שעושה את זה מצוין: מבוכים ודרקונים 5. ערכות התחלה שעושות את זה גרוע: מרוצללים (פשוט היתקלות של קרב במכולת בשם Food Fight) או הערכה של פאת'פיינדר מה' 1 (מבוך ורק מבוך).

2) מוצר שמאפשר בנייה מוגבלת של הרפתקאות ו/או דמויות. בדומה לערכה האדומה המיתולוגית של מבוכים ודרקונים, שבאמצעותה היה אפשר לבנות דמויות עד דרגה 3 וגם אתגרים מתאימים עבורם. למעשה מדובר פחות ב"משחק מוכן", אלא יותר בסט חוקים מפושט לשלבים הראשונים של המשחק. דוגמא מודרנית למוצר כזה הוא ה-Essentials החדש של מה' 5, שלמעשה מציע חוקים עד דרגה 6 למגוון מצומצם של גזעים ומקצועות, וגם נותן למנחה הרפתקאות מוכנות להריץ.

רגע לפני שאמשיך בסקירה של Star Trek Adventures, כנראה ששמתם לב שערכות ההתחלה של מבוכים ודרקונים 5 מקבלות ממני הרבה שבחים. לדעתי מכשפי החוף קלעו מצוין אל מה שצריך להיות בערכת התחלה, גם כי כנראה יש להם הכי הרבה נסיון בשוק. לצערי, יש עוד הרבה מוציאים לאור, שלא באמת מצליחים בזה... למשל פאיזו או מרוצללים. אז עכשיו נצלול ונבין האם מודיפיוס הצליחו במשימה.

אז מה יש בקופסה

כמו כל ערכות ההתחלה, גם זו של Star Trek Adventures מגיעה בקופסה, ובה יש את הדברים הבאים:

STA starter contents

- חוברת של 24 עמודים שמסבירה את החוקים של המשחק, ללא יצירת דמות ו/או קידום דמויות. היא כן כוללת הסבר על פעולות, קרבות רגילים וקרבות בחלל ועוד.

- חוברת של 52 עמודים, שמכילה את ההרפתקה.למעשה, מדובר בשלוש הרפתקאות שמתחברות יחדיו למיני-קמפיין. זה כבר סימן טוב לבאות, שיש במשחק המוכן הרבה "בשר".

- 5 דפי דמות מוכנים דמויות השחקן, ודף דמות נוסף לחללית שלהן.

- מספר מפות, קטנות יחסית ולא באיכות גבוהה. מצד שני, לא מדובר כאן במשחק טקטי במיוחד.

- סמנים מקרטון לדמויות ולאויבים, כמו-גם סמני איום ומומנטום ("מטבעות" של המשחק).

- 6 קוביות הכוללות 2 קוביות ק20 ו-4 קוביות ייעודיות עם פאות ריקות, פאות של פגיעות ופאה עם סמל של Star Fleet.

בסך הכל התכולה ברמה סבירה, אם כי לא גבוהה. החוברות כרוכות בשידוך סיכה רגילה, וההדפסה בצבע מלא. הדפים לא עמידים במיוחד, וכנראה יישחקו אחרי משחק-שניים. בנוסף, יש מספר טעויות בהפניות בחוברות, וגם המידע לא תמיד ברור.

העיצוב של החוברות הוא בהשראת מסע בין כוכבים, בשם החובבים LCARS. חובבי הסדרה ירגישו בבית - זה מתבטא הן בבחירת הצבעים והן בבחירה של מאפיינים כמו Captain's log שמהווה למעשה את קטע ההקראה של תחילת ההרפתקה. אציין שהמוצר מניח שאתם מכירים את מסע בין כוכבים ולא תמצאו בו כלל הסברים על העולם, על הגזעים או על הצי.

על החוקים ועל הנפלאות

ההרפתקה במסע בין כוכבים מתחילה ב-In Media Res, כמו בסדרה. כלומר, מתחילים בקטע הדרמטי. כאן לא תמצאו שיטוט בפונדקים, מחשבות על איך החבורה נפגשה ומה עושים ב Downtime. כמו בסדרה, אנחנו מתחילים ישר באקשן.

ולשם החוקים מכוונים - המכאניקה הבסיסית של Star Trek Adventures היא 2ק20 המשמשת במשחקים רבים של מודיפיוס. מגלגלים 2ק20 (לעתים יותר קוביות, תלוי במצב ואם אתם משקיעים מומנטום) כשכל קוביה שמגלגלת מתחת למספר המטרה היא הצלחה. ב-1 יש הצלחה קריטית=2 הצלחות. אם לדמות יש מיקוד רלוונטי לבדיקה, אז כל הצלחה שווה ל-2 הצלחות.

איך קובעים את מספר המטרה? לפי תכונות הדמות (או החללית). לכל דמות יש שש תכונות: שליטה, העזה, כושר, תובנה, נוכחות והגיון. בנוסף, יש לכל דמות שישה תחומי יכולת: פיקוד, אבטחה, מדע, הנדסה, רפואה ו-Conn (ניווט/ניהוג). בהתאם לבדיקה הנדרשת, סוכמים שני תחומי יכולת כדי לקבל את מספר המטרה.

הקושי של הבדיקה נקבע על-ידי המנחה, בהתאמה למצב, ומייצג את מספר ההצלחות הנדרשות - אם צריך לבצע טיסה בתוך שדה אסטרואידים צפוף, הקושי יכול להיות 3, כלומר נדרשות שלוש הצלחות. לעתים דמויות אחרות יכולות לעזור, על-ידי ביצוע פעולות רלוונטיות, וכל הצלחה שלהם נספרת להצלחות הנדרשות - בתנאי שהדמות הראשית בבדיקה קיבלה הצלחה אחת לפחות.

STA starter character

משאבים נוספים: מאפיינים, מומנטום, איום

עד כה, השיטה אולי חביבה, אך לא מיוחדת - מה שמוסיף פלפל למשחק והופך אותו למשחק נרטיבי הוא השימוש במומנטום, איום ומאפיינים.

למיקומים או סצנות יכולים להיות מאפיינים (Traits) שהן מילת מפתח או משפט שיכולות להקשות או לעזור. למשל תקשורת משובשת שלא מאפשר להשתמש באמצעי תקשורת ומעלה את הקושי של הבדיקות תקשורות ב-1. באותו אופן, להיות בחדר המחשב המרכזי של תחנת חלל יכול להוריד את הקושי בדיקות מחשבים ב-1.

מאפיין שהוא תמיד חיובי באופיו נקרא יתרון ומאפיין שהוא תמיד שלילי נקרא סיבוך.

שני משאבים נוספים שמצויים ברשות הדמויות הם מומנטום והתמדה: מומנטום מייצג את ההצלחות של הדמויות, כל הצלחה עודפת בבדיקה הופכת למומנטום וזה מה שמאפשר לדמויות לעשות דברים מגניבים. בין אם זה יצירת יתרונות בסצנה, הוספת ק20 לביצוע בדיקה או הפחתת ק20 מפעולות של היריב ולבסוף אפשרות לקבל מידע נוסף על הסצנה. מומנטום הוא משאב חבורתי והוא מוגבל ל-6 בכל זמן נתון. רוח המשחק היא שהדמויות מקבלות ומשתמשות במומנטום כל הזמן. למעשה, בסוף כל סצנה מאגר המומנטום יורד ב-1 אוטומטית.

התמדה זה משאב ייחודי בהרבה, וניתן להשתמש בו רק אם פעולה מתאימה לערכים של הדמות. התמדה מאפשרת הצלחה קריטית אוטומטית, לגלגל מחדש את כל הקוביות וכך הלאה. מתחילים כל סשן עם נקודת התמדה, וניתן לקבל עוד רק אם הדמות פעלה לפי הערכים שלה (ולפעמים זה מתבטא בקבלת סיבוך).

לרשות המנחה עומד משאב מקביל למומנטום שנקרא איום, ונותן למנחה לסבך את המצב על-ידי הבאת תגבורות, הוספת סיבוכים וכך הלאה. הדינמיקה בין מומנטום לאיום היא עמוד התווך של המשחק, ומטרתה גם להדגיש את האלמנטים הסיפוריים של השיטה.

עוד דברים שרצוי להכיר בשיטה

- החוברת גם מרחיבה על חוקי חלליות וקרבות בחלל, כשלדעתי מדובר ביישום מצוין של חוקים - פשוט כי הבסיס של השיטה מאפשר ליישם אותה בקלות גם להפעלת חללית. לכל חללית יש סט של מערכות ומחלקות, שמקבילות ליכולות והתכונות של הדמות. הפעולות מתבצעות באמצעות מטלות, כשלכל תפקיד יש מטלות אחרות (הגה, פיקוד, אבטחה, חיישנים והנדסה). כמובן שגם כאן משתמשים במכאניקה של מומנטום, איום, סיבוכים וכך הלאה.

בהתאם למצב יש פעולות זמינות שונות. למשל במעבורת חלל ישנן רק מטלות של הטסה ושל ניווט. בחללית אמיתית יש מגוון רחב בהרבה: חיישנים, ניהוג, טקטי וכך הלאה, כאשר כל דמות שחקן מבצעת תפקיד אחר כדי לדמות כיצד כל הצוות שולט יחדיו בחללית אחת. זה קצת מסורבל, אבל לדעתי ניתן לאלתר בקלות אם רוצים.

- בקרבות כל דמות יכולה לבצע פעולה משנית אחת כמו תנועה, הפעלה, לשכב ו/או לעמוד וכך הלאה וכן מטלה אחת בודדת - לתקוף, לסייע, ליצור יתרון וכך הלאה. היוזמה בקרבות מתחלפת, כלומר פעם אחת דמות מבצעת את התור, ואז דב"ש, חוזר חלילה עד שכולם ביצעו את התור. לכל דמות יש מועקה שזה מדמה נק"פ. כשדמות מגיעה ל-0 מועקה, היא יכולה לקבל סיבוך או להפוך לפצועה. דמות פצועה מנוטרלת למעשה מהקרב.

- גם כשדמות נכשלת בבדיקה, זה לא אומר בהכרח שהיא לא הצליחה - אלא שזה יוצר סיבוך. המטרה היא שהמשחק יתקדם ולכן כשלון לא עוצר אותם, פשוט הופך את הדברים למעניינים.

ההרפתקה, לב הערכה

כמו שציינתי בתחילת הסקירה, הערכה כוללת מיני-מערכה של שלוש הרפתקאות קשורות. למי שחובב את הסדרה, ניתן לחשוב על כל הרפתקה כפרק בסדרה עם התחלה וסוף מוגדרים, אבל בעלי קשר ישיר אחד לשני.

לכל ההרפתקאות יש (סוג-של) נבל משותף. ולמה "סוג-של"? כי כפי שמגלים בסוף ההרפתקה, זה לא שחור או לבן, אלא קיימת דילמה מוסרית שצריך להתמודד איתה - למרות שבדרך לשם יש קרבות פייזרים. למעשה יחסית למסע בין-כוכבים, יש בהרפתקאות לא מעט קרבות. מי שאוהב חלליות, ימצא גם אותן פה.

ההרפתקאות כוללות גם מפגש עם הצי ועם החייזרים הקלאסיים של מסע בין-כוכבים - קלינגונים ורומולואנים - כשבלב ההרפתקה ניצב מסתורין שאותו פיקארד וחבריו כבר פגשו באחד הפרקים של מסע בין כוכבים: הדור הבא. עם זאת, מדובר בעלילה "טרייה" שלא מרגישה כמו לעיסה מחדש של פרק.

מי שאוהב את מסע בין-כוכבים, יאהב את המיני-מערכה, למרות שחלקים ממנה מרגישים כסוג של לימוד מודרך במכאניקות של השיטה. הדבר בולט במיוחד בהרפתקה הראשונה, כאשר בהרפתקאות הבאות כבר יש לדמויות חופש פעולה רחב יותר , אם כי עדיין בתוך המגבלות של מסע בין-כוכבים ושל קצינים בצי.

צריך לקחת את זה בחשבון, אם אתם רוצים להריץ את ההרפתקה לשחקנים שרגילים לעשות מה שהם רוצים, זה יהיה בעייתי. מי שמשחק במסע בין כוכבים, צריך להבין שהוא פועל לפי ה-Prime Directive ורוח הצי – אפילו שבהרפתקה הדמויות יכולות לחרוג ממנו.

סיכום המסע שלנו

אחרי שקראתי והתרשמתי מערכת ההתחלה של Star Trek Adventures, אני הולך להריץ אותה לחבורה שלי, שזו ההמלצה הטובה ביותר. מצד שני, היא לא גרמה לי לרצות לרכוש את ספר הבסיס, אבל בעיקר כי אני לא מספיק מתחבר ליקום של מסע בין-כוכבים.

החוקים של Star Trek Adventures הם בעלי בסיס פשוט ולא מסובכים במיוחד, אבל השילוב שלהם עם מכאניקת המומנטום והמאפיינים הופכים את המשחק למעניין ולסיפורי.

הערכה לא מושלמת, הן בצד של ערכי ההפקה שלה והן בצד של ההרפתקה שלפעמים מרגישה מוסללת מדי, במובן שהדמויות לא קובעות את המשימה שלהן, ועם דגש גדול מדי לעתים על קרבות.

אם אחזור לשאלה שלי בתחילת הסקירה, ערכת ההתחלה של Star Trek Adventures עושה עבודה טובה בתור חוויה "סגורה" בשיטה כמעט כמו הערכה של מבוכים ודרקונים 5. בניגוד לערכת ההתחלה של 5, שמכילה הרפתקה מצוינת ולטעמי מומלצת לכל מנחה, במקרה הזה אם אתם כבר מעוניינים בשיטה, ערכת ההתחלה תעזור לכם בלימוד החוקים והיא מספקת מיני-מערכה טובה, אבל לדעתי היא לא חיונית.

סקירות נוספות

פיד רסס הצטרף לרשימת הדיוור הפונדק בטוויטר הפונדק בפייסבוק

כניסה לאתר

הצטרף לצוות הפונדק

יש לך תוכן מגניב של משחקי תפקידים או משחקי לוח?
שיחקת במשחק חדש ומדגדג לך לכתוב לו סקירה?
מעוניין לפתוח בלוג בפונדק?

אתה מוזמן לפרסם בפונדק - כל מה שעליך לעשות זה ליצור משתמש, ואז תוכל לפרסם את הכתבות ישירות באתר. פנה אלינו בשאלות או הצעות.