בעיקרון, אני לא אוהב את כל חישובי המינימקסינג ודי מצא חן בעיני שבמו"ד5 מאוד צימצמו את כל העסק. גם הויכוח "איזה תכונה הכי שווה" הוא די מיותר ברוב המקרים, וממהדורה 3 ואילך גם ניסו לתת לכל תכונה שימושים והשלכות מעניינים מספיק, בהשוואה למהדורה 2 ומטה בהן עושה רושם שהתכונה שבאמת השפיעה על מהלכים חיוניים במשחק הייתה כוח.
אבל בכל זאת - נראה שבמהדורה 5 הזריזות הפכה לתכונה מאוד מרכזית, שבאה לידי ביטוי בהרבה הזדמנויות ומהלכים, למשל:
1) כמו בראשית ימי מו"ד, הזריזות משפיעה על דירוג השריון. אמנם אם אתה משתמש בשריון כבד לא תושפע כלל מזריזות גבוהה או נמוכה, אבל זריזות גבוהה מאוד ושריון קל די מסדרים אותך באותה רמה כמו השריונות הכבדים.
2) יש לא מעט כלי נשק, שתוסף הזריזות משפיע על גלגולי ההתקפה והנזק שלהם - להבדיל ממהדורות ישנות יותר בהן מבחר זה היה מצומצם (רק נשקי טווח, ולרוב ללא השפעה על הנזק). אמנם כלי הנשק מבוססי הכוח הם בעלי פוטנציאל נזק גבוה יותר בנקודה עד שלוש בממוצע, אבל כעת אפשר לבנות דמות של לוחם שמתבסס על זריזות בלבד ולא כוח ומלבד תוסף להתקפה ולנזק גם נהנה משאר ההטבות של זריזות גבוהה שברשימה הזו.
3) במו"ד5 גלגולי ההצלה מבוססים על כל התכונות - אתה יכול לגלגל מול הד"ק עם תוסף התכונה שלך, ולצרף את תוסף המיומנות אם אתה מיומן בגלגולי הצלה מהסוג הזה בגלל המקצוע וכו'. יחד עם זאת, נדיר למשל להשתמש בגלגול הצלה כריזמה (מפני דיבוק) בעוד שחיי ההרפתקן יזמנו לו הרבה מאוד הזדמנויות לבצע גלגול הצלה זריזות כדי להמנע מכל מיני סוגי נזק פיזי.
4) שיטת המיומנויות של מו"ד לא קושרת אותן בהכרח לתכונה מסוימת, אבל הרבה דברים שהרפתקנים אוהבים לעשות כמו להתגנב, לכייס או לנהוג בכרכרה מושפעים כולם מזריזות - גם אם אתה לא גנב ולא מיומן בהתגנבות, בתור הרפתקן זריז יש לך סיכוי סביר להצליח להתחבא בצללים ולהציב מארב לאויב, לפרוץ את דלת תא הכלא או להוציא את פסלון הזהב מהכספת בדיוק לפני שהמלכודת ננעלת עליך.
כל זה לא אומר שזריזות היא התכונה הכי טובה בהכרח או שכולם חייבים לשחק הרפתקנים זריזים - שיטת נירמול הגילגולים של מו"ד נותנת לכולם בערך הזדמנות להצליח לעשות משהו מעניין בהרפתקאות. אבל, נראה לי שזריזות הפכה במו"ד5 לתכונה הרבה יותר דומיננטית משהייתה בעבר.
אבל בכל זאת - נראה שבמהדורה 5 הזריזות הפכה לתכונה מאוד מרכזית, שבאה לידי ביטוי בהרבה הזדמנויות ומהלכים, למשל:
1) כמו בראשית ימי מו"ד, הזריזות משפיעה על דירוג השריון. אמנם אם אתה משתמש בשריון כבד לא תושפע כלל מזריזות גבוהה או נמוכה, אבל זריזות גבוהה מאוד ושריון קל די מסדרים אותך באותה רמה כמו השריונות הכבדים.
2) יש לא מעט כלי נשק, שתוסף הזריזות משפיע על גלגולי ההתקפה והנזק שלהם - להבדיל ממהדורות ישנות יותר בהן מבחר זה היה מצומצם (רק נשקי טווח, ולרוב ללא השפעה על הנזק). אמנם כלי הנשק מבוססי הכוח הם בעלי פוטנציאל נזק גבוה יותר בנקודה עד שלוש בממוצע, אבל כעת אפשר לבנות דמות של לוחם שמתבסס על זריזות בלבד ולא כוח ומלבד תוסף להתקפה ולנזק גם נהנה משאר ההטבות של זריזות גבוהה שברשימה הזו.
3) במו"ד5 גלגולי ההצלה מבוססים על כל התכונות - אתה יכול לגלגל מול הד"ק עם תוסף התכונה שלך, ולצרף את תוסף המיומנות אם אתה מיומן בגלגולי הצלה מהסוג הזה בגלל המקצוע וכו'. יחד עם זאת, נדיר למשל להשתמש בגלגול הצלה כריזמה (מפני דיבוק) בעוד שחיי ההרפתקן יזמנו לו הרבה מאוד הזדמנויות לבצע גלגול הצלה זריזות כדי להמנע מכל מיני סוגי נזק פיזי.
4) שיטת המיומנויות של מו"ד לא קושרת אותן בהכרח לתכונה מסוימת, אבל הרבה דברים שהרפתקנים אוהבים לעשות כמו להתגנב, לכייס או לנהוג בכרכרה מושפעים כולם מזריזות - גם אם אתה לא גנב ולא מיומן בהתגנבות, בתור הרפתקן זריז יש לך סיכוי סביר להצליח להתחבא בצללים ולהציב מארב לאויב, לפרוץ את דלת תא הכלא או להוציא את פסלון הזהב מהכספת בדיוק לפני שהמלכודת ננעלת עליך.
כל זה לא אומר שזריזות היא התכונה הכי טובה בהכרח או שכולם חייבים לשחק הרפתקנים זריזים - שיטת נירמול הגילגולים של מו"ד נותנת לכולם בערך הזדמנות להצליח לעשות משהו מעניין בהרפתקאות. אבל, נראה לי שזריזות הפכה במו"ד5 לתכונה הרבה יותר דומיננטית משהייתה בעבר.