ראשית, פירשת את המילים ״שווה לך״ באופן הלא נכון - הכוונה לא הייתה ״מה יותר חזק״, אלא מה מתאים לך יותר למשחק. כל דמות ב- 4 מתפרשת על פני המון עמודים עם המון מלל והמון כוחות. זו חתיכת קריאה כדי לעמוד על כל האפשרויות. כששחקנים חדשים אצלנו היו צריכים לבנות דמות ב- 4 הם פשוט וויתרו על הקריאה וסמכו על אחרים שיגידו להם מה מתאים יותר עבורם.
כן, במו"ד 4 כל מקצוע נפרש על פני הרבה עמודים... אבל זה כי אפקטיבית אין פרק לחשים (הלחשים מופיעים מייד אחרי המקצוע).ואני חושב שאתה לא צריך לקרוא יכולות של דרגה 21 ולהשוות ביניהן כשאתה יוצר דמות מתחילה. יש כוחות של דרגה 1. קרא אותם.
מי שמתכנן בנייה של דמות 21 דרגות קדימה *במו"ד 4* זה עניין
שלו, לא של השיטה. אם כבר, דווקא
מו"ד 3 היא המהדורה שהכי מעודדת תכנון התקדמות מראש קמפיין שלם קדימה, כי לכל הכשרונות השווים יש דרישות קדם ברמה של עצי כשרונות שלמים וכדי להטיל לחשים צריך שתהיה לך רמת תכונה מינימלית כלשהי. במהדורה 4 אתה צריך רק להגיע לדרגה כלשהי ולבחור כוח וזהו. השיקולים העיקריים בבניית הדמות הם "מה מגניב לך לשחק" והשיקול הטקטי היחיד הוא "אילו תפקידים חסרים לנו בקבוצה", שבכנות וכמו שנכתב כבר - לא שונה מ"חסר לנו כוהן".
שנית, והכי חשוב - אתה שוכח את הנקודה הכי חשובה: מהדורה 3 מתבססת על מוד״מ.
למי שנכנס כשחקן חדש ל- 3 וקפץ מייד לשחק מטיל לחשים ברור שהייתה לו עבודה קשה יותר. למי שהתחיל כמקצוע אחר - ממש הרבה יותר קל. גם במוד״מ אם התחלת כקוסם היו לך עשרות לחשים לבחור מהם, כאב ראש מטורף למי שלא מכיר כלום - בדיוק אותו כאב ראש כמו ב- 3.
אבל אם הכרת את המותג ועברת ל- 3 הדברים כבר נראו אחרת לגמרי: כמעט כל הלחשים שם עברו העתק-הדבק ממוד״מ (וגם חפצי הקסם וגם רוב המפלצות ועוד ועוד).
אבל ב 4 הכל חדש דנדש - פלאדין הוא לא באמת פלאדין של מו״ד; הלחשים הם לא באמת הלחשים של מו״ד (הם פועלים ככוחות או כטקסים); חפצי הקסם פועלים אחרת לגמרי וכן הלאה.
כשאני מדבר על כך שמהדורה 4 שונה - לזה אני מתכוון. היא פשוט עובדת אחרת.
אני לא מסכים בכלל. פלאדין או פייטן של מו"ד 3 שונים בתכלית ממה שהיו במוד"מ 2. את כל ההצלות צמצמו לשלוש הצלות חדשות, הוסיפו אלמנטים שהבליחו רק למהדורה הזו ונעלמו אחריה, כמו רמות מיומנות, מתאם דרגה או כמו העובדה שמפלצות ודמויות נבנו באותו אופן ולסוגי מפלצות שונים היו "מאפייני מקצוע".
מהדורה 3 הייתה שונה מקודמותיה בתחומים רבים, מבחינת המכאניקה.
נכון, מו"ד 4 שינתה מאוד את אופן הפעולה של מרבית הלחשים (הם הומרו לטקסים או לכוחות), אבל הדבר לא היה כרוך בהוספת סיבוכיות, בוודאי לא ביחס למהדורות 2-3 שהיו מורכבות להחריד ועם הרבה תתי-מערכות ספציפיות לכל מני מצבים מיוחדים. כלומר, לא צריך ללמוד מחדש כללים מורכבים, אלא פשוט לבחור כוחות שמתאימים לאיך שאתה מדמיין את הדמות. אם כבר, התלונה הנכונה על כוחות מקצוע במהדורה 4 הוא שהם פשוטים מדי ובלי חוקים מיוחדים כמו מה עובי העץ שחוסם גילוי נטייה...
הרבה מאוד רעיונות של מהדורה 4 גם תפסו למו"ד 5 (מנוחות קצרות, קוביות פגיעה שאפשר להשקיע במנוחה קצרה, לחשונים לפי רצון, לחשונים שמתגברים בדרגות קבועות, התקפה נוספת כיכולת מיוחדת ולא דבר שפשוט מקבלים, רשימת מיומנויות מצומצמת והכשרה בינארית במיומנות, סוגי הפעולות בסיבוב וכלכלת פעולות, מפלצות רגילות לעומת אגדיות ועוד).