ברור לי שהיא לא גרועה אובייקטיבית (את זה ניתן לומר בעיקר על שיטות שלא עומדות במטרות שהציבו לעצמן). אני מנסה להבין מה ההבדל הגדול בינה לבין שיטות מו"ד אחרות.
בגדול אנשים התעצבנו על מהדורה 4 מכמה סיבות שונות.
קהל שמרגיש נבגד
מהדורה 3.5 ניפחה את עצמה לדעת עם ספרי הרחבה רבים ושונים ועם רישיון מאוד נדיב ליוצרים צד ג', והרבה אנשים השקיעו בה הרבה יותר מקום על המדף מכל מהדורה אחרת של מבוכים ודרקונים *לפני כן ולאחר מכן*. יצאו לה בערך 8 עולמות מערכה רשמיים ושניים מהם גם קיבלו ליין ספרי הרחבה שלם משלהם (אברון וממלכות נשכחות שלכל אחד מהם היה מספר דו-ספרתי של ספרי הרחבה).
מצד שני, היו מלאאא חוקים סותרים שהצטברו לאורך הספרים וגרמו לפערי עוצמה בולטים ולשילובי מקצועות או כשרונות שבורים לחלוטין בהתאם לספרים שהיו לך באוסף.
כאשר מכשפי החוף הודיעו שהם עובדים על מהדורה חדשה, הקהל היה מוכן לקבל "מהדורה 3.75", אבל לא היה מוכן לעבור למשחק שדורש ממנו להחליף את כל ספרי התוכן המכאני שלו לגמרי (כזכור, מו"ד 3.5 הייתה מאוד דומה למו"ד 3 וההמרה ביניהן הייתה יחסית פשוטה).
מאחר שהרישיון היה פחות חופשי משל מו"ד 3.5, יוצרים צד ג' העדיפו להמשיך להוציא מוצרים על בסיס הרישיון של מו"ד 3.5 וכך לתמוך במוצרים שהם כבר הוציאו ולעתים עדיין לא סיימו למכור את המלאי שלהם. הדוגמה הקלאסית היא כמובן חברת Paizo, שהכריזה כמעט מייד על פאת'פיינדר.
שינוי אומנותי מובהק
במעבר המהדורה, מכשפי החוף החליפו את רוב הצוות האומנותי ואת סגנון הציור לסגנון צבעוני וחלק יותר, מה שכמובן הוסיף לרתיעה של הקהל שהיה רגיל לסגנון ה"מחוספס" של מוד"מ 2 ושל מו"ד 3-3.5.
צעדים נוספים בכיוון קיים של המשחק - מהר מדי
המהדורות הראשונות של מו"ד היו עשירות בהשפעות מוות מיידי סתם כך ובגלגולי תכונות גרועות ביצירת הדמות. מוד"מ 2 ואחריה מו"ד 3 לקחו צעדים איטיים לכיוון מצד שאף שחקן לא יהיה מאוכזב מאיך שיצאה הדמות המתחילה שלו בדרגה 1, וצמצמו בהדרגה את המצבים של מוות מיידי, במיוחד בדרגות נמוכות כשאין גישה ללחש החייאה.
מהדורה 4 המשיכה באותו קו ונתנה דגש על "מערך תכונות לבחירה" במקום גלגול קוביות, נתנה לכולם יותר נק"פ התחלתי והפחיתה את מצבי הניטרול האוטומטי השונים. זה היה צעד בכיוון שהמשחק ממילא הלך אליו, אבל כנראה היה צעד גדול מדי. אנשים לא רצו שאשף מתחיל ימות בקרב נגד חתול רחוב, אבל גם לא רצו שהוא יוכל להתמודד מול שלושה גובלינים בו-זמנית. במו"ד 4 כולם התחילו גיבורים, אבל הקהל רצה שהדמויות יעבדו קשה בהתחלה.
שים לב שמו"ד 5 הרבה יותר "אכזרית" ממו"ד 4, אבל הרבה הרבה פחות אכזרית מהמהדורות שבאו קודם לכן.
צעדים לכיוון חדש בעיצוב המשחק
מו"ד 3-3.5 הקריסו את עצמן עם בעיות איזון מצטברות ועם קושי נוראי באיזון התקלויות, אז מכשפי החוף לקחו צעדים לאזן בין המקצועות ולאזן התקלויות.
הבעיה המיידית היא שהם עשו זאת על ידי כך שכל המקצועות נראו מבחינת עיצוב יכולות - אותו הדבר. לדוגמה לכל הדמויות בדרגה 1 היו שתי יכולות קרב מיוחדות שאפשר להפעיל תמיד, יכולת קרב אחת שאפשר להפעיל ומתרעננת במנוחה קצרה, ויכולת קרב אחת שאפשר להפעיל ומתרעננת במנוחה ארוכה.
מהר מאוד מכשפי החוף קיבלו את הביקורת והתחילו להוציא מקצועות נוספים שעובדים אחרת אבל עדיין עובדים, כולל גרסאות חלופיות למקצועות קיימים (לוחם בלי יכולות "יומיות", לדוגמה) אבל זה קרה רק אחרי שאנשים קראו את ספר הבסיס הראשון והתעצבנו עליו מכדי לבדוק ספרי הרחבה.
הסרת המסכה על מו"ד כמשחק ממוקד קרבות
מו"ד היה תמיד ועודנו משחק ממוקד קרבות טקטיים. ברור, תמיד כתוב משהו על זה שלא חייבים לשחק עם מיניאטורות, אבל למען האמת תכנון המשחק התבסס תמיד על שימוש במיניאטורות. זה מתבטא בהמון חוקים כמו התקפה מזדמנת, איגוף, ירי לתך קפא"פ, מחסה וכן הלאה, שאפשר להתעלם מהם ואז מגלים שזה מייתר בערך 10% מהיכולות והכשרונות במשחק, ונותן יתרון לא צפוי ללוחמי טווח על פני לוחמי קפא"פ שפתאום קל יותר לפגוע בהם וקשה להם יותר לתקוף ממה שתוכנן. במו"ד גם תמיד היו תפקידים טקטיים. כולם ידעו שאשף
אמור לעמוד מאחור ושפלאדין
אמור ללבוש שריון כבד ולהחזיק מגן ולגרום למפלצת להרביץ לו.
אנשים יכולים לדבר תמיד על משחק מו"ד שלא היה קרב בכל המפגש, אבל אם נסתכל על יכולות הדמות, כמעט כולן קשורות לקרב ולניהול משאבי קרב. במו"ד 5, המקצוע שנחשב לקוי הוא הסייר, שהוא היחיד שיש לו יותר יכולות התמצאות בשטח מאשר יכולות קרב ולכן הוא צולע בלחימה בדרגות גבוהות. מו"ד מבוססת מאוד על "איזון" שהוא "כל השחקנים צריכים להרגיש שהם תורמים באתגר" אבל היא יודעת להתמודד כמעט אך ורק עם אתגרים מסוג "נלחמים במפלצות עד המוות".
אבל למרות כל זאת - אנשים לא רוצים את האמת בפרצוף. הם
רוצים "שישקרו" להם (
יש סרט מאוד מוצלח על זה). הם *יודעים* שמו"ד ממוקדת קרב, אבל הם רוצים *להרגיש* שיש מאחוריה עולם שוקק חיים שיש בו עוד דברים חוץ מלחימה, והדמויות איכשהו במקרה מוצאות את עצמן תמיד בקרב עד המוות מול מפלצות.
מו"ד 4 עשתה את מה ששחקנים רבים ראו לבלתי נסלח, והסירה את המסכה. היא דיברה בגלוי על קרב טקטי ועל מפת משבצות. היא ציינה תנועה ומרחקים במשבצות על מפת הקרב כדי לעזור לך לשחק קרב עם מיניאטורות, ודאגה שלכולם יהיו קצת יכולות לא-קרב והמון יכולות קרב וגם טרחה לציין לגבי כל יכולת האם היא חלק ממשאבי הקרב של הדמות או בונוס נחמד מהצד כמו יכולת למצוא עקבות, כדי ששחקן מתחיל לא יתחיל לחפש עקבות בזמן שיש פה גובלינים וכל השחקנים הוותיקים יגלגלו עיניים שיש גובלינים אז למה אתה לא תוקף עם שתי חרבות כמו סייר. היא הגדירה לכל מקצוע מה הוא "אמור" לעשות בקרב, באמצעות הוספת תיאור "תפקיד".
הכוהן תמיד היה "אמור" לרפא בזמן קרב במבוכים ודרקונים (תראה כמה ממים יש באינטרנט על קבוצה שכועס על כוהן ש"לא עושה את העבודה שלו") אבל רק במו"ד 4 היה כתוב בתיאור המקצוע "התפקיד שלך הוא מנהיג ולכן אתה צריך לרפא את החברים שלך" או "התפקיד שלך הוא מגונן לכן אתה צריך לנסות לעמוד בין המפלצת ובין החברים שלך."
וזה הרגיז הרבה אנשים, כי הם לא רצו שהמסכה תיעלם.
האשליה היא חלק מהחוויה.
תזמון רע מאוד
כל מהדורה חדשה של מו"ד נתקלה בשונאים ותיקים. קהל שמרגיש נבגד, שינויים אומנותיים, שינויי עיצוב - תמיד מכעיסים מישהו. היו אנשים שכעסו במהדורה 3 איך אלף יכול להיות ברברי ולא רק לוחם או קוסם. אבל לכל המהדורות הישנות היה יתרון שלא היה למו"ד 4: יתרון של רשת קטועה. אנשים יכולים היו לכעוס, אבל לא היה להם את מי לשכנע ואיפה לשכנע.
יוטיוב נפתחה לציבור בשנת 2005. פייסבוק נפתחה לציבור בשנת 2006. כאשר מכשפי החוף הכריזו על מהדורה חדשה, כל השחקנים הכועסים יכלו למצוא איש את רעהו מאוד בקלות על פני כל העולם, להכעיס עוד יותר זה את זה ולהדהד את הכעס גם כלפי אנשים שבכלל לא היה להם מושג שיש בעיה. אנשים שהתחילו לשחק מבוכים ודרקונים ב-2010 התחילו בדרך כלל עם מו"ד 3 או עם פאת'פיינדר בגלל שכשהם חיפשו קבוצה למשחק או שאלו על ספר החוקים בחנות, על כל מגיב אחד שענה להם לשאלה עטו כמה עשרות מגיבים שאמרו להם לא להתקרב למהדורה 4 כי היא גרועה, לא מו"ד, לא משחק תפקידים, או שהיא בכלל משחק מחשב.
עם זה מכשפי החוף לא הצליחו להילחם, משום שהם כבר היו בשלבי עבודה מתקדמים על המשחק כשהדבר פורסם והזעם גאה. אבל הם
למדו.
כשהכריזו על מו"ד 5, מכשפי החוף רתמו את הרשתות החברתיות לתועלתם ושחררו סדרה של גרסאות פלייטסט מאוד מאוד שונות זו מזו ולצידן שורה ארוכה של סקרי דעת קהל, לא כדי לבדוק איזון של המשחק אלא בעצם כדי לבדוק מה מתקבל הכי טוב בקהל. הכל עבר בסקרים - רשימת המקצועות, תכונת המפתח להטלת לחשי מכשף, דרך דירוג המיומנויות, בחירת סגנון הציור של מפלצות ועוד.