• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

כיצד חושבים האלים? / דיון

הכל טוב, מה שניתן לעשות ניתן ומה שלא לא :)
לא בהכרח שהוא לא יצא - הוא יכול למנוע נזקים.
זה לא כמו שחמט שניצחון הוא בינארי - הניצחון כאן מתפרס על ערכים שונים כשכל אחד יכול לנצח בדרגות שונות של ניצחון - צה"ל יכול להפציץ עמדות צבאיות של חמאס בכמויות, אבל חמאס לא חייב לשבת בשקט והוא יכול לירות מלא טילים על תל אביב תוך כדי שצה"ל מחסל אותם וככה הם מקבלים חלק ממה שהם רצו.
 
במו"ד בקופסאות, האלים חושבים כמו הרפתקנים, כי כמעט כולם היו כאלה פעם. הכיצד?
במו"ד בקופסאות לא היו אלים, בין היתר כדי לא לעצבן הורים נוצרים. במקום זה, היו בני אלמוות - הרפתקנים שהגיעו לדרגה המקסימלית (36 - דמויי אדם נתקעו בדרגות נמוכות יותר אבל עדיין צברו נק"נ ולכן גם יכלו להגיע לסטטוס כזה) ואז עשו סדרה של קווסטים אולטרא-קשים שבסוף נתנו להם חיי נצח וכוחות אל טבעיים.

ומה הם עשו בתור בני אלמוות? המשיכו לצאת להרפתקאות במישורים החיצוניים, להיאבק נגד בני אלמוות אחרים עם שמות כמו "אלפקה השד הצורח" ולעלות ברמות כוח של בני אלמוות עם שיטת נק"נ נפרדת משלהם.

אפילו הייתה לזה ערכת קופסא שאף פעם לא תורגמה לעברית:

TSR1017_Dungeons_%26_Dragons_-_Set_5_Immortal.jpg
 
אני חושב שרוב השאלות שהועלו בדיון, בתקווה שזה בסדר להצטרף אליו, עוסקות במתן פרטים טכניים על האלים אבל לא בחוויה של "להיות אל". ובעיני, הדרך להבין את צורת המחשבה הייחודית של אל/ה ספציפית מתחילה בחוויה שלה, הרבה פחות בתשובה לשאלה ממה היא נהנית. עכשיו, להבין חוויה של "להיות אל" זה משהו שגדול יותר ממה שמחשבה אנושית אמורה להיות מסוגלת לתפוס. אז אנחנו בשיטת ה"בערך". אבל אם אקח כדוגמה את "אלת המים", אני הייתי מתחיל מניסיון לתאר, לאורך עמוד (לדוגמה) את התחושות שעולות בה כשהיא צופה בים לאורך שעות וימים ושנים ועידנים. איך היא עדיין מוצאת קסם בים? היכן היא נמצאת ביחס לים? וכיצד אלה מתגבשים לכדי חוויה שלמה יותר? יש ספר היסטוריה שעושה משהו דומה, שמתאר את ההיסטוריה של אגן הים התיכון מהזווית של הים. זה אחד התיאורים היפהפיים שיצא לי לקרוא. הספר זמין בעברית, ומאוחר יותר אנסה להקליד מהעותק שאצלי על המדף.
מה שלא יהיה, אני חושב שגם ברודל הוא כמה צעדים לכיוון אולם לא עושה את כל הדרך (מבחינת המטרות שלנו כפי שאני רואה אותן). אני כן חושב שאפשר לקחת ממנו כמה שיעורים, שהחשוב שבהם הוא המקום של נקודות המבט המרובות ואיך העולם נראה אחרת מכל נקודת מבט, אחרת לפחות במידה מסוימת. במקביל, ברודל יכול ללמד אותנו איך לראות את המציאות מזווית שהיא פחות אנושית (גם לאנתרופולוגיה כלים רבים שאפשר לקחת מהם השראה). דבר חשוב נוסף שברודל מסוגל ללמד אותנו, בעיני, הוא שאי אפשר להתחמק ממידה מסוימת של אנושיות, אלא אם נלך לכיוון של לאבקראפט שהזכיר "המפקד האלמוני". אני לא חושב שזה כיוון שמתאים לכל משחק, אבל אני גם לא חושב שהמפקד האלמוני ביקש לטעון משהו כזה. רק להציג עוד גישה. ובעיני זו הבנה שאסור לשכוח אותה. אני לא חושב שלכל המטרות מתאים אותו המודל, או אותו סט של שאלות לצורך העניין.
לבסוף, אני בתחושה שכיוון מעניין לעבוד איתו כדי להבין כיצד אלות ואלים חושבות הוא שאלת המטרה: מה המטרה שהאלה אמורה למלא במשחק ובחוויה שהמשחק מנסה ליצור. זה משפיע גם על אילו צדדים נחשוף, אבל גם על אילו דרכים וכלים יעמדו לרשותנו: השחקניות והשחקנים, ברוב המקרים, יכירו את האלות והאלים מתוך אינטראקציה איתן. הן לא ישבו לקרוא את מלוא החומרים שיש לנו. לכן, בעיני, דיון באיך אלות ואלים חושבות כדאי לו לדון במה הם הכלים להציג את המחשבה המיוחדת הזו לשחקניות ולשחקנים. אני מקווה שזה נשמע הגיוני.
 
לאחרונה חשבתי על גישה לאלים בשיטות ברמת כוח נמוכה יותר (למשל, E6 למיניו). מפלצות חזקות משמעותית עם יכולת להטלת לחשים הן "אלילים", שמסוגלים לעשות דברים שבני תמותה לא יכולים לעשות. עדיין יש להם גוף גשמי ואפשר להרוג אותם, אבל בני תמותה יסגדו להם בגלל העוצמה שלהם ובגלל האפשרות ליהנות מכוחותיהם העל-אנושיים. אבולת'ים, דרקונים, וכו'. ייתכנו גם אלים גדולים יותר. הגבול בין מפלצת לאליל לאל במקרה הזה יהיה דק מאוד.

בעולמות אחרים, אני מעדיף אלים מרוחקים מאוד כדי להתמקד במעשיהם של בני התמותה (שחקנים ודב"שים) ולהימנע מ-deus ex machina. מה גם שאלים מרוחקים שאינם מתערבים יותר מידי בענייני מאמיניהם משאירים מקום לפרשנות של בני תמותה לדבר האל(ים), מאפשרים מאבקים כיתתיים, פיצולים, ומעשי כפירה בתוך המסדרים הדתיים שסוגדים לאל(ים) הללו. אם אפשר פשוט לדבר עם האל(ים) ולקבל תשובות ברורות לשאלות תיאולוגיות, יהיה ברור לכולם מה האל(ים) רוצה\רוצים, וזה מבטל המון הזדמנויות לעלילה.
 
השאלה באמת קשורה קודם כל לאופן חוץ משחקי, כמו שאמרו מעלי - מה תפקיד האלים במערכה?

בקמפיינים הראשונים שלי האלים היו סטייל מוד״מ - בלתי מנוצחים, מרוחקים ולא מתערבים, אלא באמצעות כוהנים, שליחים וכד׳.
לאחר מכן עשיתי קמפיין בו בני האלים, הדרקונים, הביסו בעצמם את האלים בעבר ותפסו את מקומם. זה הפך את הדרקונים (״האלים״ כיום) לחזקים, אבל לא כל יכולים, ובו העת גם בהם החלו למרוד.
לאחר מכן היה קמפיין קצר בו האלים נטשו את העולם, אך מכיוון שלאורך השנים הם התערבבו עם בני התמותה נותרו בעולם הרבה ״גיבורי על״ שכאלה סטייל המיתולוגיה היוונית.
כיום אני עובד על מערכה חדשה שסובבת סביב המאה ה- 17 בעולמנו, בעיקר סביב הנצרות (שעברה רביזיה חדשה אצלי) והאמת שהחלק של האמונה תופס אצלי חלק נכבד בפיתוח.

ולגבי הערכה לבני האלמוות של מו״ד קופסאות -
היו שם כמה תופינים נחמדים כמו אורקוס, דמוגורגון ושאר חבריהם לספסל הלימודים (מישהו בכלל ידע שהם הופיעו כבר שם..?).
בתכלס אני לא מכיר אפילו אחד ששיחק בה... מישהו באמת חשב לשחק 36 דרגות כבן אדם ואז עוד 20 דרגות כבן אלמוות...? אגב, יש שם גם אמירה במש״מ שיש גם כוחות מעל בני האלמוות (יופי יי! עוד 20 דרגות מישהו...?)
 
היו שם כמה תופינים נחמדים כמו אורקוס, דמוגורגון ושאר חבריהם לספסל הלימודים (מישהו בכלל ידע שהם הופיעו כבר שם..?)
אורקוס ודמוגורגון הופיעו כבר במו"ד המקורית וממנה עברו למוד"מ1. הערכה לבני האלמוות (וכל מו"ד בקופסאות למעשה) הייתה מאוחרת בכמה שנים למו"ד המקורית ולמוד"מ1 ושונה ממנה. למשל, בערכה לבני האלמוות של הקופסאות לדמוגורגון היו ראשים של זקן וזקנה, בעוד שבקו המוצרים המקורי שהמשיך עד היום יש לו ראשי בבון.
 
זה מסביר כמה דברים... אגב, זליגתו כאלו מוזרות בין מוד״מ לנו״ד קופסאות כבר קרו, כמו למשל שבאוגדן הכללים שיצא די מאוחר ואמור פשוט לאסוף את כל מו״ד קופסאות מדרגות 1-36 הופיע פתאום תלד״ס.

אגב, בערכה לבני האלמוות דמוגורגון דווקא מופיע עם ראשי קוף (ויש אפילו תמונה) - אפילו לא בבון, פשוט “monkey”. ראשי זקן וזקנה זה קצת הזוי.. אולי זה ממוד״מ 1..?
 
מפלצות חזקות משמעותית עם יכולת להטלת לחשים הן "אלילים", שמסוגלים לעשות דברים שבני תמותה לא יכולים לעשות.
אני חושב שההבדל העיקרי בדבר כזה הוא שלמרות שהמפלצות חזקות ויכול להיות שהרבה אנשים סוגדים להן, הן לא יכולות לדעת מה המאמינים שלהן עושים ואם בכלל באמת מתפללים אליהן (חוץ מאם יש להן כוחות סקירה או דבר דומה אבל גם זה מוגבל יחסית לרוב).
אלים לעומת זאת גם אם לא יודעי כל, לרוב יכולים להשגיח על המאמינים ברמה כזאת או אחרת.
 
בערכה לבני האלמוות דמוגורגון דווקא מופיע עם ראשי קוף (ויש אפילו תמונה) - אפילו לא בבון, פשוט “monkey”. ראשי זקן וזקנה זה קצת הזוי.. אולי זה ממוד״מ 1..?
תכלס אתה צודק. כנראה שהזיכרון שלי פשוט מתעתע בי. מאיפה באמת אני זוכר את הראשים של זקן וזקנה? בכל מקרה, הוא הופיע כבר ב1976 ב"אלדריץ' ויזרדרי" ועבר כמות-שהוא למוד"מ1 ב1977. הערכה לבני האלמוות היא מ1986, עשור אחר כך.

ככה הוא נראה בערכה לבני האלמוות, בה הוא מופיע לצד הצ'ילבה שלו אורקוס (שפה אין לו כנפיים, בניגוד למוד"מ1):


דמוגורגון ואורקוס.jpg
 
חזרה
Top