Hell's Rebels, מורדי הגיהנום - נתיב הרפתקאות של פאת'פיינדר

Hell's Rebels, מורדי הגיהנום - נתיב הרפתקאות של פאת'פיינדר

Information
פורסם ב06 אפריל 2020
נכתב על ידי האיש הזקן

פאתפיינדר מורדי הגיהנום  hell rebels

שם המוצר: Hell's Rebels Adventure Path

שיטה: פאת'פיינדר

כותבים: Paizo

שפת המוצר: אנגלית

מספר עמודים: שש חוברות של 96 עמודים

מוציא לאור: Paizo Publishing

מחיר מומלץ לצרכן: 25 דולר

דרוג המוצר: 4 מתוך 5


מורדי הגיהנום (Hell Rebels) הוא נתיב הרפתקאות של פאת'פיינדר (מהדורה ראשונה), שמתמקד בעיר קינטרגו ומספר על המורדים שנאבקים על גורל העיר ועל הצלתה מידי ברזילאי ת'רון, שזומם תוכניות שטניות עבורו. מה שמיוחד בנתיב זה הדגש העירוני שלו והדגש על הדיפלומטיה - לצד קרבות כמובן. בסוף הנתיב, הדמויות לא רק ינצחו את הרשע, אלא גם ישחררו את העיר ואולי אף יקימו מדינה חדשה.

בכל נתיבי ההרפתקאות של פאת'פיינדר, מורדי הגיהנום אינו שונה בכך, יש שש הרפתקאות מחוברות לכדי מערכה, שבסיומן הדמויות נושקות לדרגה 20. אחד הדברים הייחודים במורדי הגיהנום, הוא שיש נקודת יציאה נוחה לאחר ההרפתקאה הרביעית. הסקירה נכתבה שאנו לקראת סיום ההרפתקאה הרביעית לאחר מעל שנתיים של משחק. קראו את רשומות מורדי הגיהנום שלנו.

נתיבי הרפתקאות נוספים של פאת'פיינדר שסקרנו כאן בפונדק הם Rise of the Runelords, Wrath of the Righteous.

אם אינכם שליטי משחק, הפסיקו לקרוא כאן :)

סקירה כללית של מורדי הגיהנום

הרקע של מורדי הגיהנום מתמקד בעיר קינטרגו שנמצאת בממלכה של צ'ליאקס בגולאריון, ובכך ששליט חדש הגיע לעיר - ברזילאי ת'רון, האחיין של המלכה אבורגייל ה-2. אך לברזילאי יש תוכניות משלו - הוא רוצה לנצל את האנרגיה הקסומה שנמצאת מתחת לעיר קינטרגו כדי להפוך ליצור רב-עוצמה ובן אל-מוות. 

לפני שאמשיך, אגיד שמכיוון שההרפתקאות ממוקדת בעיר אחת, ניתן ללא קושי רב להמיר אותה לעולמות מערכה אחרים. אני לא עשיתי זאת, והתחרטתי על כך במהלך הקמפיין שלא העברתי את המערכה לאיי הסערה.

נתיב ההרפתקאות כולל שש הרפתקאות, שניתן לחלק אותן מבחינה עלילתית ל-2 חלקים. ארבע ההרפתקאות הראשונות עוסקות בכך שהדמויות מייסדות מחדש עם שותפים נוספים את ארגון הגרילה עורבי הכסף, ואת המאבק שלהם לשחרור קינטרגו מברזילאי. ההרפתקה הרביעית היא למעשה קרב משכונה לשכונה על העיר. שתי ההרפתקאות הנוספות, חוקרות למעשה את מקור האנרגיה בעיר, ומבטיחות את העצמאות של קינטרגו מצ'ליאקס - גם באמצעות ברית עם השטן.

hell gate

מורדי הגיהנום מציעה מכאניקה ייחודית לניהול קינטרגו במהלך ההרפתקאות. למעשה משחק ניהול בתוך משחק התפקידים בו הדמויות למעשה עוקבות אחרי כמה מתושבי העיר הם גייסו, האם יש להם חוליות מיוחדות ואיזה פעולות עורבי הכסף שעומדים לרשותם עושים כנגד השלטון. אנחנו ויתרנו על כל המכאניקה הזו, פשוט כי מוסיפה שכבה נוספת של ניהול שלטעמי לא מקדמת את הסיפור.

כשבחרתי להריץ את Hell's Rebels אחד הדברים שמשכו אותי היה הדגש הדיפלומטי - ואכן יש הרבה דב"שים מעניינים בנתיב. אבל, גם יש דב"שים שלעתים רבי-עוצמה יתר על המידה (Shensen) ותופסים הרבה נפח בסיפור... גם כי מדובר בדמות-שחקן של ג'יימס ג'ייקובס שכנראה התאהב בה. אישית אצלי היא נשארה מאובנת. אבל יותר מאכזב מכך, שבכל הרפתקאה יש גם סוג-של מבוך שהדמויות חוקרות בחלק השני שלה, והרבה פעמים לא מרגישים את ההשפעה של כל בעלי הברית שהם גייסו. זה בולט במיוחד בהרפתקה הרביעית שם אין אפשרות דיפלומטית להשתלט על רבעים בעיר, אלא כדי לשחרר כל רובע יש קרב כנגד גורם אחר. אני שיניתי את זה במערכה שלי וממליץ גם לכם לשנות בהתאם.

שש ההרפתקאות של Hell's Rebels

כל ספר הרפתקאה מגיע בפורמט די אחיד: ראשית ההרפתקאה עצמה, לרוב בשלושה חלקים, שכוללים כמחצית מהספר (כ-50 עמודים מתוך 96). לאחר מכן יש סקירה של משהו שקשור להרפתקאות, כמה דב"שים חשובים, מפלצות חדשות, סיפור שמתפרסם בשש חלקים, אחד בכל חוברת, ועוד פריטי מידע שונים.

אישית, אני התמקדתי רק בהרפתקאות, לכן ארחיב על זה - אני לא משחק בגולאריון לרוב ואין לי צורך בעוד מפלצות, לכן החלקים האחרים פחות עניינו אותי. אציין שאין כמעט תוכן לשחקנים בהרפתקאות, למעט חפצי-קסם ייחודיים שהדמויות יכולות למצוא.

עוד הערה כללית לגבי ההרפתקאות - לצערי הסטאטבלוקים של המפלצות מגיעים לרוב כשתי שורות שמפנות פשוט לאוגדן המפלצות הרלוונטי. זה יחסית קל אם יש לכם מחשב על השולחן, כי הכל זמין ב PFSRD בחיפוש פשוט, אבל זה עדיין מתסכל בייחוד אם זה מפלצת עם תבנית. פאיזו לא טורחים לעשות את העבודה בשבילכם ולהכין את הנתונים של המפלצת, אלא מצפים שאתם תקחו את המפלצת ותוסיפו את התבנית לבד.

ההרפתקאה הראשונה - In Hell's Bright Shadow

בהרפתקה הראשונה, הדמויות הופכות לחבורה לאחר שברזילאי מכריז שבע הכרזות על העיר, חלקן רציניות וחלקן מוזרות בנאום בבית האופרה שהופך להפגנה אלימה - שם כל הדמויות נמצאות. במהלך המהומה, הדמויות פוגשת את רקסוס, בעל הברית הראשון שלהם, ויוצאות להרפתקה כדי לעזור לו. במהלך ההרפתקאה הדמויות יפגשו את בעלי ברית נוספים, ויצאו לחקור את בית הפלאות של הוקום, שמתחתיו מתגלה מבוך שלם וגם אמיתות על ברזילאי וגם על קינטרגו.

ההרפתקאה עצמה עשויה היטב, גם במבוך וגם בחלק שלפני ומהווה התחלה מצוין לטעמי לקמפיין. הדברים הטובים הנוספים זה שהדמויות ישר פוגשות את ברזילאי, שהוא הנבל הראשי, כך שהוא לא ברקע אלא אויב מוכר מתחילת הנתיב. ההרפתקאה גם מקשרת את הדמויות למרד ולעורבי הכסף. החסרון העיקרי שלה זה הדב"שים - היא לא מציגה חלק מהדב"שים שיגיעו בהרפתקאות הבאות, וחלק מהדב"שים בהרפתקה הראשונה נשכחים בהמשך. לכן רצוי לקרוא מראש גם את ההרפתקה השנייה ולדאוג לקשר רציף של דב"שים. בנוסף, היא מאכילה בכפית את השחקנים באיך לנהל מרד, לדעתי באופן לא נכון. אני התעלמתי ונתתי לשחקנים שלי להחליט איך לנהל את המרד ועד כמה להיות מעורבים.

Hell Nox

ההרפתקאה השנייה - Turn of the Torrent

אחרי שהם התוודעו לעורבי הכסף, הדמויות יוצאות לגלות מידע נוסף על המורדים של ימים עברו, וגם לגייס בעלי ברית נוספים. המטרה העיקרית של הדמויות בהרפתקאה זו היא למצוא בסיס למרד שלהם - בלי בסיס, ברזילאי והכוחות שעומדים לרשותו ימצאו וישמידו את עורבי הכסף במהרה.

החלק הראשון של ההרפתקאה מדבר על גיוס אותם בעלי-ברית וההתמודדות עם ברזילאי. בהרפתקאה הזו אנו מקבלים הפתעה נעימה (אך לא נעימה לדמויות) כשאחת הדב"שים מתגלה כעובדת-כת, דב"ש מרכזי מצטרף לעורבי הכסף ועוד - כשאחד הדברים המגניבים זה פריצה לכלא המקומי. זה קורה בחלק הראשון. כמו שציינתי, רצוי לבצע את עבודת ההכנה לחלק מהדברים הללו כבר בהרפתקה הראשונה.

החלק השני של ההרפתקאה, הוא חקירת מבוך של עצמות המזל, בית הימורים חרב שבעבר שימש בסיס לארגון פשע בשם העכבישים האפורים. המבוך הוא מעניין ומגוון, מכיל גם אתגרים מימיים וגם הרבה היסטוריה של העיר ושל גורמים שונים בה. לדעתי המבוך הכי טוב בכל הנתיב, גם מבחינת הסיפור וגם מבחינת תכנון ההיתקלויות והמגוון שבו.

ההרפתקאה השלישית - Dance of Damned

לאחר שהם גייסו בעלי-ברית בתוך קינטרגו, הדמויות יוצאות לגייס בעלי-ברית נוסף בדוכסות ראבונל. החצי הראשון ההרפתקאה מתחלק לשלוש, והוא די מוכתב ובעיניי יחסית מאכזב. ראשית הדמויות יוצאות לעזור לשבט אלפי-ים, אבל זה מנותק מהעלילה ולמעשה לא מופיע יותר לאחר-מכן. לאחר מכן מופיע מסע לעיר Vyre, עיר תענוגות. הדמויות שלי החליטו שלא לצאת לשם, ועליליתית בצדק - הטיעון הוא קלוש, ניירות בעלות שהם מצאו בעצמות המזל, ולמרות שהאירועים שם חביבים, הם גם לא תורמים יותר מדי למשחק. לבסוף, ההחלק השלישי שבאמת עשוי היטב ורלוונטי הוא פשיטה צבאית על מבצר שעומד במעבר ההרים שמחבר בין קינטרגו ליתר צ'ליאקס. את החלק הזה אהבתי, גם בהנחיה עצמה - זה אופי שונה מכל ההרפתקאה: לתקוף מבצר צבאי ולהרוס אותו, וזה מתקשר ישירות למרד.

בחצי השני של ההרפתקה הדמויות משתתף בנשף שברזילאי זימן בתואנה של קירוב לבבות ושיקום יחסי האמון בעיר בין האזרחים לבינו. הנשף אמנם מסריח למרחקים מכך שברזילאי זומם משהו, אבל אם הדמויות לא ישתתפו אף אחד לא יעצור אותו. החצי הזה מצוין, גם כי זה משחק על החוזקה של הנתיב - וזה הבולטות של הנבל בהרפתקה, וגם כי הוא משלב דיפלומטיה והזדמנות להמון אינטראקציה בחלק הראשון שלו, לבין קרב עקוב מדם בחלק השני שלו. עם זאת, לדעתי קצת הגזימו עם המבוך של בית האופרה, שהוא גדול באופן לא יחסי לנשף עצמו. מתחת לבית האופרה, הדמויות מגלות עוד מידע על קינטרגו, עורבי הכסף של פעם ועל שיר הכסף

לחובבי גולאריון, ההרפתקאה השלישית מתארת את העיר Vyre, שלמרות שלא הגענו לשם נראית כמו אחלה עיר.

ההרפתקאה הרביעית - Song of Silver

שיר הכסף הוא אמצעי עלילתי שעליו הדמויות שמעו מההרפתקה הראשונה, יצירה מוזיקלית שמאפשרת למגני העיר להתחזק כנגד חוצנים ואיומים אחרים. בחלק הרביעי של ההרפתקאה הקרב על קינטרגו הופך לגלוי והרחובות מתמלאים בדם. כך ההרפתקאה נכתבת, וזו אולי האכזבה העיקרית שלי מכל נתיב ההרפתקאות. אחרי כל העבודה של השחקנים בגיוס בעלי-ברית, בסוף ברגע המכריע של מאבק השליטה על העיר, למעשה ההרפתקאה מתארת קרב או סדרה של קרבות שמכריעות את השליטה בכל רובע בעיר וזה מאכזב. אני המרתי את גם לסצנות שבו ניתן בשימוש בדיפלומטיה ובבעלי-ברית להשתלט על חלקים בעיר.

אחרי שהדמויות מצליחות לנצח את בעלי ברית של ברזילאי, אנחנו מגיעים לחצי השני של ההרפתקה - הקרב כנגד ברזילאי ובעלי-בריתו במקדש אשמדאי (לשעבר מקדש ארודן) ומוקד האנרגיה הקסומה. למרות שהמקדש עצמו בנוי היטב, יש בו חיסרון בכך שברזילאי לא באמת מהווה את היריב העיקרי והקשה במקדש, ואין את קרב הבוס המספק - אלא יש אויבים קשים ממנו במקדש. בהרפתקה זו ראוי לציין שהדמויות גם נלחמות כנגד דרקונית כחולה שמשרתת את ברזילאי, קרב אפי ומגניב. בכלל, הקרבות בהרפתקאה הזו אפיים עם פוטנציאל ל TPK אם הדמויות לא חכמות.

hell ThruneDragon

ההרפתקאה החמישית - The kintargo Contract

לאחר שהם שיחררו את קינטרגו, כעת הדמויות צריכות להתמודד עם הזעם של המלכה, והם עושים זאת באמצעות החוזה של קינטרגו, מסמך משפטי שמכיל בקרבו את הפוטנציאל להציל את העיר. אבל לפני הם צריכים להתמודד עם איום קיומי על העיר. 

לא הרצתי את ההרפתקאה הזו, זה התיאור שלה - אישית, נשמע לי פחות אטרקיטיבי.

ההרפתקאה השישית - Breaking the Bones of Hell

אחרי שההרפתקה החמישית נשמעת משעממת - השישית נשמעת מגניבה. אחרי שקינטרגו חופשיה, ואפילו צ'ליאקס מכירה בזכות שלה לחופש, מתגלה כי ברזילאי ממשיך לזמום, גם לאחר מותו. 

הוא ניצל את האנרגיה של המקדש כדי להפוך לחצי-שטן שנמצא בגיהנום ומשם הוא מתכנן את הנקמה שלו בדמויות. אז לא קראתי או שיחקתי, אבל הקונספט של ההרפתקה הוא מספיק טוב שאולי בהמשך אעשה סדרה קצרה של סשנים של Return to :)

לסיכום מורדי הגיהנום

נתיב ההרפתקאות Hell's Rebels מסמל בעיניי את הדברים הטובים והגרועים בהרצת הרפתקאות מוכנות. מדובר בנתיב הרפתקאות מגניב בקונספט שלו ובסיום שלו - הדמויות אשכרה מייסדות מדינה חדשה, ועולות מגיבורי-רחוב לגיבורים של אומה. נתיב ההרפתקאות מספק עושר של דב"שים ושל קרבות מגוונים, עם רקע עשיר, מבלי ששליט המבוך צריך להשקיע זמן רב - שזה עבורי המניע העיקרי להרפתקאות מוכנות: אין לי כמעט זמן פנוי.

עוד דבר טוב מאוד בנתיב, הוא בניית הנבל - בהחלט עשוי מעולה ומעודד את השחקנים להרגיש שזה אישי. הנבל נוכח לכל אורך ההרפתקאות, והוא פועל כנגד הדמויות.

מאידך, נתיב ההרפתקאות מדגים גם את החסרונות של הרפתקאות מוכנות - צריך להתאים אותן לסגנון המשחק שלכם, ולשחקנים שלכם. לפעמים למשל אתם רוצים יותר דיפלומטיה ופחות קרבות, או שמעניין אתכם יותר לפתח את הדב"שים מאשר לעשות סיור בעולם. זה לא חסרון ענק, אבל זה שם.

באופן כללי, ארבעת ההרפתקאות שאני הרצתי נעו בין טובות למצוינות, שזה גם חשוב בנתיבי הרפתקאות - שלעתים סובלות מכך שיש הרפתקאה גרועה אחת או שתיים שהורסות את החוויה.

את מורדי הגיהנום ניתן בקלות להמיר לשימוש בעולמות מערכה אחרים - רוב המערכה סגורה על עצמה בעיר אחת. מצד שני, ההמרה שלה למהדורות אחרות תהיה קשה יותר, יש הרבה מפלצות בהרפתקאות שהן ייחודיות ולא ניתן בקלות למצוא להן תחליף, וגם הרבה יריבים אנושיים.

בשורה התחתונה, מורדי הגיהנום היא מערכה מגניבה מומלצת למי שמחפש מערכה עירונית שמשלבת דיפלומטיה עם קרבות ומוכן לבצע את ההתאמות למשחק שלו.

סקירות נוספות

פיד רסס הצטרף לרשימת הדיוור הפונדק בטוויטר הפונדק בפייסבוק

כניסה לאתר

הצטרף לצוות הפונדק

יש לך תוכן מגניב של משחקי תפקידים או משחקי לוח?
שיחקת במשחק חדש ומדגדג לך לכתוב לו סקירה?
מעוניין לפתוח בלוג בפונדק?

אתה מוזמן לפרסם בפונדק - כל מה שעליך לעשות זה ליצור משתמש, ואז תוכל לפרסם את הכתבות ישירות באתר. פנה אלינו בשאלות או הצעות.