• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

האימפריה האחרונה מאת ברנדון סנדרסון

war paints

פונדקאי פעיל
הספר הינו חלק ראשון בטרילוגיה בשם "הערפילאים" (Mistborn) אם כי הוא עומד בפני עצמו, כמו הסרט הראשון של מלחמת הכוכבים.

הסיפור מתרחש בעולם הנשלט על ידי האימפריה האחרונה בראשות השליט העליון, מי שהחל כגיבור והציל את האנושות מרוע אדיר לפני כ 1000 שנים, ובעקבות זאת הפך למעין אל, אך מאז הוא שולט ביד ברזל בעולם.
העולם עצמו הינו עולם בטכנולוגיה של ימי הביניים המאוחרים אם כי ללא אבק שריפה. האוכלוסיה האנושית חולקה על ידי השליט העליון לשתי קטגוריות אצילים וסקאא, הראשונה מורכבת מצאצאי אלו שתמכו בשליט בעת שזכה באלוהות והשניה צאצאי המתנגדים לו.
הסקאא משמשים למעשה ככוח עבודה זול באימפריה, ללא זכויות ממשיות, ובמהלך הסיפור לא ממש ברור אם ההבדלים בינם לבין האצילים הם גם גנטיים או רק חברתיים (האם הם טפשים יותר כי לא מלמדים אותם או כי מראש היכולת המנטלית שלהם נחותה).
בקרב האצילים, אחוז קטן מהאוכלוסיה הינו בעל כוחות מיוחדים המאפשרים להם לעשות מעשים על טבעיים למשך זמן קצוב (בין היתר לשפר את היכולות הפיזיות של הגוף, לשלהב או להרגיע רגשות של אנשים אחרים, לדחוף או לקרב מתכות ואף לראות קדימה מספר שניות בזמן) באמצעות צריכה של כמויות קטנות של מתכות מסוגים מסויימים (אילומינטיקה). רוב בעלי הכוחות מסוגלים לעשות שימוש במתכת אחת בלבד (ולכן בכוח אחד בלבד) והם מכונים ערפילנים, אך ישנם גם כאלו המסוגלים לעשות שימוש בכל המתכות (ולכן בכל הכוחות) והם מכונים ערפילאים.
על מנת למנוע מהסקאא לזכות בכוחות האלו, אצילים המקיימים יחסי מין עם נשות סקאא נדרשים להרוג אותן בתוך זמן קצר אחרת הם צפויים להוצאה להורג על ידי האניקויזיציה של השליט העליון.
כמובן שלעיתים נדירות נולדים בני כלאיים שכאלו ולעיתים הם גם בעלי יכולת להשתמש באילומנטיקה, אם כי הם צפויים למוות אם יתגלו על ידי האינקויזיציה.
העולם עצמו מאוד קודר, ועל אף שניתן ללמוד שבהיסטוריה הרחוקה הוא היה בעל אקלים דומה מאוד לזה של אירופה הרי שבעת התרחשות העלילה הוא אפור שחור, גשמים של אפר יורדים מהשמיים לעיתים קרובות וכתוצאה מכך כל הצמחיה השתנתה. בלילות ערפילים סמיכים פרושים בכל מקום ובתוכם מסתובים יצורים מאוד לא סימפטיים.לשם הדוגמא, האינקויזיטורים של השליט הגדול הם מעיין אנשים בגובה של מעל לשני מטר עם יתדות מתכת נעוצות בעיניים שלהם, אשר אף אחד יודע כייצד הם נוצרים אם בכלל.
הסיפור סובב סביב צוות של בעלי כוחות אילומינטים המונהגים על ידי "השורד", אדם שזהותו לא ברורה אשר נתפס בניסיון לפרוץ לקודש הקודשים של השליט הגדול, נשלח למכרות המוות אך הוא היחידי אשר הצליח להמלט מהם. הצוות אשר בעבר התמחה בכל מיני מעשי שוד והונאה מחליט הפעם לסייע למחתרת הסקאא לנסות להפיל את השליט העליון. ב 1000 השנים האחרונות היו מספר נסיונות מרידה אך הם נמחצו בסופו של דבר שכן, מעבר לצבא של השליט והצבאות של האצילים, עומדים לרשות השליט האינקויזיטורים הבלתי מנוצחים שלו (יש להם יכולות אילומנטיקניות מסויימות בעוצמה אדירה) ומעבר לכך לא ידועה כל דרך להרוג את השליט העליון ומכך גם האמונה בכוחו האלוהי (גם כאשר כרתו לו את הראש זה לא עזר).
דמות מרכזית נוספת היא של וין, ילדת רחוב בעלת מורשת מעורבת, המצטרפת במקרה לצוות ומגלה לאורך הסיפור יותר ויותר פרטים על המורשת שלה, על הכוחות שלה ועל העולם בו היא חיה.
הסיפור מתקדם בשני מסלולים, המרכזי הוא הסיפור של הדמויות בזמן הווה, אך בתחילת כל פרק אנו מקבלים קטע מהיומן האישי של מי שהפך לשליט העליון, בתקופה שקדמה להפיכתו לאל (לפני כ 1000 שנים).
מאוד נהנתי מהספר, העולם בנוי בצורה אמינה ושובה אם כי אכזרית למדי, הרעיון והכוחות של האילומינטיקה מובנים ותורמים הרבה לעולם, הדמויות מורכבות והעלילה מצליחה להפתיע בעיקר בחלקו האחרון של הספר.
מאוד אהבתי את העובדה שעל אף שזה ספר ראשון בטרילוגיה הסיפור המרכזי שלו מסתיים לגמרי ואפשר להנות מהספר גם ללא הבאים אחריו.
השתדלתי יותר מהכל לא לכתוב ספויילרים אז יתכן והסקירה קצת דלה, אם יש לכם שאלות או הצעות לשיפור (זו הסקירה הראשונה שלי) אשמח לשמוע.
 
שאלת תם, זה לתרגום לעברית או למקור בלעז - אם זה לתרגום, מה רמת התרגום (הערה כללית שטובה לסקירות :) )
חוץמזה הסקירה ממצה ברמת הרקע של העולם, אך קצת דלה ברמת טיב הכתיבה / הדמויות בספר, האם הוא עומד בפני עצמו וכך הלאה.
סקירה גם צריכה להיות סובייקטיבית ;)

חוץמזה, הספר אצלי ברשימת המועמדים לקנייה באייקון, כתלות במבצעים ובשאר הירקות בכנס (אני עוד צריך לרכוש את השלישי בסדרת המלך הכוהן...)
 
נשמע נחמד, למרות שאני לא חושב שאני אנסה לקרוא את זה בזמן הקרוב.

מעניינת אותי איכות הביצוע של מערכת האילומינטיקה - זה נשמע כמו ניסיון חדש למערכת-יכולות-על-טבעיות-מקורית מעניין, אבל מהסקירה שלך התרשמתי שזה די סתמי. האם האילומינטיקה היא אכן הוצאה מחדש של דברים לא מקוריים, או שיש לה רעיונות ודברים חדשים שמעניקים לה את הייחודיות והאופי שלה?
 
1. הסקירה מתייחסת לתרגום. התרגום מוצלח למיד, תוך כדי הקריאה היו מושגים יחודיים שהתרגום לא נשמע לי מוצלח, אבל לאחר שראיתי את המושגים המקוריים באנגלית בויקיפדיה אנ יחושב שהתרגום הצליח לשמור על המשמעות והסגנון של המונחים האלו.
2. האילומנטיקה מוצלחת מאוד בעיקר ככלי עלילתי (אני לא בטוח שזה ניתן לתרגום למשחק תפקידים לדוגמה) בין היתר כי השימוש במתכות מכלה אותן, וככל שהשימוש אינטנסיבי יותר הן מתכלות מהר יותר. הרעיון של השיטה פשוט אך הישומים מורכבים. כך לדוגמה אם יש לך כוח שמאפשר לדחוף מתכות, הרי אם החפץ שדחפת תקל במשהו שלא זז - רצפה, קיר - אז אתה נדחף לצד השני, אפשר לנצל את זה למעין תעופה. בנוסף העובדה כי המתכת מתכלה עם השימוש שלה (וזו מתכת בכמות קטנה שכן יש לבלוע אותה בכדי להשתמש בה) מוסיפה מימד טקטי ואסטרטגי לקרבות ובעיקר לקרבות בהם בשני הצדדים יש ערפילנים או ערפילאים. מצד שני העולם מגיב לכוחות האלו כך שלוחמים רגילים המאומנים להילחם בערפילנים לובשים שיריון ללא מתכת וכלי נשק ללא מתכת.
3. הדמויות מוצלחות מאוד ומשכנעות למדי. היומן של השליט העליון שופך עליו אור מזוית מאוד מעניינת שכן הדמות המצטיירת בו דומה מאוד לאחת הדמויות בעלילה ושונה לחלוטין מהדמות המוכרת מדפי ההיסטוריה ומההווה. בנוסף בשלב מתקדם הדמיות עצמן נחשפות ליומן ומאוד יפה לראות איך הן מגיבות ליומן. שתי דמויות מרכזיות מובילות את העלילה "השורד" שהוא בעצם היחיד שברח אי פעם ממכרות המוות ובעצם האדם היחיד ששרד למעשה מפגש עם השליט. הוא היה פושע מתוכם בורברבן עברו ובמשך כל העלילה עד הסיום נראה שהוא מתנדנד בין הרצון שלו לנקמה, לבין הרצון שלו לעזור למחתרת ובמקביל הצורך שלו לקבל תשומת לב. הדמות השניה היא הנערה וין, אשר לאחר ילדות מאוד קשה בה בעצם כל מי שהיא בטחה בו בגד בה, היא מגלה עולם שלכאורה שונה אבל מאוד מורכב. לאורך העלילה היא צריכה להחליט האם היא מצטרפת לצוות לתועלתה האישית בכדי לפתח את היכולות שלה וללמוד עליהן או נשארת מחוייבת גם בסוף. במקביל היא משמת מרגלת של הצוות בתוך מעגלי האצולה ומצד אחד היא נשבית בקסמי העולם הזה ומצד שני היא מנסה להמשיך ולזכור מה המחיר שמשלמים אלו שלא נכללים בו על מנת שהעולם הזה יתקיים.
יש עוד מספר דמויות משנה, שגם הן משתנות לאורך העלילה אם כי פחות, המספקות נקודות מבט נוספות לעולם ולעלילה.
4. אני מאוד נהנתי מהסיפור, העלילה הייתה קולחת עם מספר שיאים תוך כדי עלילה וקליימקס מוצלח ביותר ומפתיע בסוף. הסיפור זורם והשאיר לי הרגשה של עוד. אחד הספרים היותר טובים שקראתי, מעניין לראות איך הטרילוגיה תמשך.
 
אני קראתי את הספר באנגלית, ונהנתי מכל רגע. הכותב ידע איך לשלב יפה עולם תחתון אכזרי, חיי עבדות מפרכים, אצולה אלגנטית, וכנופיית גנבים שבה לכל דמות יש מספיק אופי לספר בפני עצמו. האלומינטיקה חד משמעית כוללת רעיונות ודברים חדשים שמעניקים לה את הייחודיות והאופי שלה, והספר מתעסק בה המון, דרך נקודת המבט של יותר מדמות אחת. אני ממליץ על הספר בחום.
 
חזרה
Top