• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

סיפור [סיפור] הצצה חטופה אל העבר

Aviad Sar-shalom

פונדקאי פעיל
הצצה חטופה אל העבר

למנחם וייסברג לא היה זמן לשטויות. הוא היה ,כפי שאהב להזכיר לאנשים, איש עסוק מאוד, עם עסקים בארבע מדינות ויותר מחברה אחת לנהל. לא היה לו זמן לבזבז על זוטות כגון נימוסים או בירוקרטיה, דברים שהיו מנת חלקם של אנשים נחותים ממנו במעמדם החברתי והכלכלי. מנחם וייסברג רצה לעשות דברים ישר ולעניין, או יותר טוב, לתת למישהו אחר לעשות אותם בשבילו.

אולי זאת היתה הסיבה שעד כה, הוא התרשם מאוד מהשירות שקיבל בגלריה אלמר. אוצרת הגלריה תיאמה בשבילו תצוגה פרטית ביום ובשעה שביקש, בלי לשאול שאלות. היא שלחה מכונית שתאסוף אותו ותחזיר אותו למלון, עם נהג חמור סבר במשקפי שמש שפתח בשבילו את הדלת ולא אמר אפילו מילה אחת כל הנסיעה. וכשהגיעה המכונית לגלריה, האוצרת כבר חיכתה לו על מדרגות הבניין, חנוטה בחליפה שחורה ומלווה בנערת שירות צעירה.

"ברוך הבא, מר וייסברג. אני מקווה שהטיסה עברה בנחת?" היא היתה גבוהה, גבוהה בהרבה ממנחם וייסברג, ובכנות, גבוהה יותר משמנחם וייסברג חשב שלאישה כלשהי יש זכות להיות. עורה היה בהיר כל כך עד שהיה כמעט שקוף, ושערה היה בגוון חמצן טהור.

"הטיסה עברה כרגיל," אמר מנחם וייסברג. הוא לא היה איש של דיבורים.

"מאוד שמחתי כששמעתי שאתה מגיע לבקר בגלריה הצנועה שלנו. לא בכל יום אנחנו מקבלים אלינו אספנים גדולים כמוך, ועוד כל הדרך מציריך. וכמובן, תמיד נחמד לארח מבין אמיתי באומנות. מישהו שיידע להעריך את מה שאנחנו מציעים."

האוצרת הובילה אותו במעלה המדרגות ואל תוך האולם המרכזי, חדר רחב ידיים שהיה מואר באור יקרות ופנוי באופן מפתיע. המוצגים הקיפו אותם מכל עבר, אבל אלה היו צמודים לקירות. בתוך חלל החדר, במרחב שבין הקירות, לא היה דבר – לא שולחן או כיסאות, לא מתקן למים, אפילו לא שלט ליציאת חירום. היה משהו נקי בעיצוב הזה, כאילו יכולת להסתכל לכל כיוון עד האופק בלי שום מכשול. המוצגים על הקירות היו מכל הסוגים: תמונות מצהיבות משנים עמדו לצד מריחות צבע מודרניות שפשוט היו צהובות, פסלים מכניים בלתי אפשריים בסגנון אשר חברו לאיורי בארוק מגוהצים ומעונבים. האומנות הקיפה את החלל, חולשת עליו במצג של יופי ופאר. אפילו מנחם וייסברג, שלא היה לו זמן להתפעל מהבלים כאלה, לא יכל שלא לעצור ולסקור את החדר בהשתאות.

"אז, מר וייסברג. מה אני יכולה להראות לך היום?"

"ממש לא משנה לי. אני אסמוך על הטעם שלך. תביאי לי משהו טוב, עם שם מוכר. משהו יקר." מנחם וייסברג לא הגיע לאן שהגיע על ידי זה שעמד ובהה בציורים. האוסף שלו נועד לגרום לאורחים העשירים שלו לקנא, ולהזכיר להם שעד כמה שהם עשירים, הם עדיין לא עשירים כמו מנחם וייסברג, ושאם במקרה אם כן עשירים כמו מנחם וייסברג, כדאי מאוד שזה לא יעלה להם לראש, כי אין להם אפילו רבע מהקשרים ומהסגנון ומהטעם הטוב שלו. הציורים היו בשביל זה. אם לומר את האמת, מנחם וייסברג עצמו אף פעם לא מצא בהם הרבה עניין.

"אם אתה מחפש משהו שמשדר יוקרה, אתה פשוט מוכרח לראות את התערוכה של אנטוני דה ריברה. הצצה חטופה אל העבר. קניתי את החלק האחרון מהעיזבון שלו רק בחודש האחרון. אני אומרת לך, לקח נצח עד שהבן אדם הואיל בטובו למות, אבל היה שווה לחכות. הציורים הכפילו את הערך שלהם כמעט מיד, ואני בטוחה שהם רק יעלו. דה ריברה באמת היה אומן של פעם בדור."

"כן-כן. זה נשמע בסדר גמור."

"מצויין. אור, קחי בבקשה את המעיל של מר וייסברג, ותביאי לנו שני בקבוקי מים. או שאולי אתה מעדיף משהו אחר? יין לבן? שמפניה?"

"מים זה בסדר."

"מים, אור. אנחנו נהיה במסדרון התערוכה."

נערת השירות הצעירה לקחה את המעיל של מנחם וייסברג ותלתה אותו על זרועה בעדינות. היא היתה יפה מאוד, מנחם וייסברג הבחין. לא יפה כמו אישה – היא לא היתה עדיין אישה – אלא יפה כמו ציור, כמו מוצג ראווה במוזיאון. ובתור מוצג, היא היתה יפה בהרבה מכל ציור שהיה תלוי בחדר. היא לא אמרה דבר, אבל נתנה במנחם וייסברג מבט ארוך בעיניים כחולות ותמימות לפני שיצאה מהחדר.

"המתלמדת שלך?"

"עובדת שלי," ענתה האוצרת.

"היא נראית בגיל שילדים עוד אמורים להיות בבית."

"העבודה טובה בשבילה. זה בונה אופי. בוא, מר וייסברג. אני מציגה את התערוכה של דה ריברה במסדרון."

בקצה החדר נפתחה יציאה למסדרון רחב. בכניסה עמד שלט, השלט היחיד שמנחם וייסברג ראה בגלריה עד כה: הצצה חטופה אל העבר. המילים נכתבו בכתב יד, בשחור בוהק על קנבס מבריק. האוצרת נכנסה אל המסדרון וסימנה למנחם וייסברג שיתקדם אחריה.

"דה ריברה שולח אותנו בתערוכה הזאת במבט קסום אל מחוזות שהכרנו פעם, והספקנו לשכוח. אני חושבת שאין אדם שלא ימצא את עצמו באוסף הזה. בחרתי להציג אותו בסדר לינארי, לאורך קיר אחד, כמו שהאומן התכוון. מעבר לזה אני חושבת שאין הרבה מה להרחיב. העבודות מדברות בעד עצמן."

מנחם וייסברג צעד אל תוך המסדרון והתבונן בתמונה הראשונה שנתלתה מימינו. זה היה ציור שמן בסגנון מיושן שהציג גבירה אצילה מהתקופה הויקטוריאנית. האישה בציור היתה לבושה שמלת מלמלה ורודה ומנופחת, וחבשה כובע תואם. קהל קטן של גברים ונשים השקיף עליה מעבר לעמודי שיש בחלק האחורי של הציור. אחד הגברים נראה כאוזר אומץ לגשת אליה. הציור תפס את הגבר באמצע הצעד הראשון לפנים. הוא לבש חולצה כחולה, מעוטרת בסיכות ושרוכים שבוודאי סימלו פעם משהו, לאנשים שמתו מזמן. למותניו חגר האיש חרב ארוכה.

במבט ראשון הציור לא אמר למנחם וייסברג דבר. הוא רק עמד והתבונן בו, וחש שהציור מתבונן בו בחזרה, מאשים אותו על שאינו יודע להעריך כראוי אומנות גדולה. אבל כעבור רגע נדמה היה לו שהבחין במשהו – ניצוץ מסויים בעיניה של הגבירה, משהו בחיוך או ביציבה, בדרך שהשפילה את מבטה בענווה מזוייפת. כן, היה שם משהו, בלי ספק. ככל שהתבונן בציור נחשפו לעיניו פרטים נוספים. פניו של הגבר החגור חרב אמנם נראו רק במטושטש, אבל מנחם וייסברג דימה לראות בהן משהו מוכר, שכוח ועתיק. זה היה כמעט כאילו הוא מכיר את האיש. הקהל שעמד מאחור נראה מוכר גם הוא, ומנחם וייסברג יכל לדמיין את ההבעות, נבוכות או לועגות או נוגות, על כל פרצוף.

"זה מוזר..."

"מה קרה?"

"האישה הזאת. זה לא איך שהיא נראית – טוב, במראה היא לא דומה לה בכלל, אין מה לדבר. אבל זה כאילו האופי שלה, טוב, בטח אני סתם מדמיין, אבל יש בה משהו שמזכיר לי את אשתי הראשונה. זאת אומרת, היא היתה מחייכת בדיוק ככה. ביום שפגשתי אותה התאהבתי בה ישר. כזה חיוך היה לה." מנחם וייסברג הצביע על החיוך המבויש, מבויש באופן כמעט יומרני, של האישה בציור.

"אומרים שלהסתכל על דה ריברה זה כמו להביט במראה אל תוך הנפש."

"אבל זה יותר מזה. האיש מאחוריה. אני יודע שלא ממש רואים אותו, אבל אני יכול להישבע שהוא נראה בדיוק כמוני. זאת אומרת, כשהייתי צעיר."

"הוא בהחלט גבר צעיר ומושך. נסיך, או דוכס, הייתי אומרת."

"זאת לא הנקודה. אני מתכוון, תסתכלי עליו. הוא לא מזכיר לך אותי? זה מדהים! ככה בדיוק היינו, היא ואני. אף אחד לא האמין שייצא מאיתנו משהו. ההורים שלה כמעט בכו כשהיא סיפרה להם שהיא מתחתנת איתי. אבל בסוף, כשהבנקים סגרו עליהם, הם ידעו טוב מאוד ממי לבקש את הכסף. ממש ככה זה היה."

חיוך מרוצה התגנב אל פניו של מנחם וייסברג, מזכרת ישנה מימים של כיבוש ושל אהבת נעורים. האישה הגבוהה חייכה אליו בחזרה, אם כי ניכר בבירור שהיא קצת מבולבלת.


"שנמשיך?" אמרה.
היא הובילה אותו במורד המסדרון. הוא שם לב שהמסדרון לא היה ישר לחלוטין, אלא בעל מבנה עדין של חרוט, או משפך. הכניסה היתה רחבה במיוחד, אבל באופן בלתי מורגש כמעט, המסדרון הלך והיצר. הוא נקש בידו על הקיר השמאלי, הלא מאויר. קול חלול ורך חזר אליו בלי להדהד.

"זה קיר גבס," אמרה האוצרת. "תוספת קטנה משלי. נותן תחושה שמסדרון מתכנס לנקודה אחת. דה ריברה התייחס לעבר כאל נקודת המקור. הוא חשב שהכל יוצא מהעבר, וגם חוזר אליו. אני חושבת שהוא היה מרוצה מהתוצאה."

"את האוצרת היחידה של הגלריה, גברת, אמ...?"

"גרנות. גבריאלה גרנות. אני האוצרת, והבעלים."

"המוצגים שייכים לך באופן פרטי?"

"בוודאי. אני אספנית, ממש כמוך. טוב, כמובן שאין מה להשוות. שמעתי שיש לך אוסף של פיקאסו שגורם למבקרים להזיל ריר ממש. וגם יותר מפסל אחד של בורל, כולל האישה העיוורת. זה כבר משהו שאפשר לקנא בו."

"ממש אין צורך לקנא," צחק מנחם וייסברג. אבל עמוק בפנים, במקום שקיים אצל כל אדם ואצל מנחם וייסברג היה אולי טיפ-טיפה יותר גדול מהרגיל, הוא שמח מאוד על קנאתה של גבריאלה גרנות.

הציור הבא הציג שדה קרב עקוב מדם, ופרש גאה מניף בו דגל אדום. חיילים כנועים מהצד המפסיד השתחוו ארצה, מתפלשים בעפר, והמנצחים חסו על חייהם ברוב רחמים. אלה שניסו לברוח נטבחו, נדקרים בחניתות ארוכות כשעל פניהם מבטי אימה. הפעם מנחם וייסברג היה בטוח שלא דמיין זאת: פני הפרש הגאה היו דומות בדיוק לפניו שלו, כשהיה צעיר יותר. מנחם וייסברג השתתף בכמה מלחמות בחייו, אבל הציור לא הזכיר לו אף אחת מהן. שדה הקרב המאויר נראה לו כמו משחק, או תחרות, הפגנה של נעורים וכוח וחיות. זה היה כמו בימים הראשונים של העסק שלו, כשרק התחיל לתווך נדל"ן וכל עסקה נראתה כמו בית מטבחיים. כשלא היה לו רכוש ולא השפעה, והוא נזקק לכל הכישרון והכוח והעורמה שלו כדי להתקדם ולצבור יתרון על המתחרים. וכמה כישרון היה לו, כמה עורמה! תוך שנה הוא היה המלך הבלתי מעורער של הנדל"ן בתל אביב. והמתחרים שלא היו חכמים מספיק כדי להצטרף אליו פשוט חוסלו, במהירות וביעילות שקיימות רק בתחום הפיננסיים. מנחם וייסברג לא הרגיש זאת, אבל גבו הזדקף מעט כשהתבוננן בציור, כאילו ניער מעליו את עול השנים. משהו יציב וכבד נוסף לצעדיו, כאילו בכל צעד רמס וכבש מחדש את המרצפות המבהיקות של גלריה אלמר.

בציור השלישי נראו נערים ונערות יורדים לרחוץ במעיין בחיק הטבע. כמה מהבנים והבנות צוירו בלבוש מלא, עומדים מהצד או יושבים על שפת המים ומסתכלים בחבריהם. כמה מהם היו בשלבים שונים של התפשטות – זה מוריד חולצה לקראת הקפיצה למים, זו פושטת את מכנסיה וחושפת ירכיים חיוורות. רבים מהם לא לבשו דבר. מנחם וייסברג יכל לזהות כל זוג שוקיים לבנות, כל קווצת שיער מתולתלת, כל זוג שדיים צעיר וחשוף. הבנות בציור היו, בלי ספק, חברותיו לכיתה, אלו שלמדו איתו בתיכון. הוא היה בטוח בכך. נערות ששכח מזמן, אהבות נכזבות ותשוקות של גיל הנעורים שהיה בטוח שאבדו זה מכבר, צפו ועלו מולו שוב. נערות שראה רק בשמלות ארוכות ובמעילי חורף, שיכל רק לייחל להתקרב אליהן, הציגו לו עכשיו את גופן העירום לראווה. והוא הרגיש משהו שלא הרגיש כבר זמן רב: תשוקה אמיתית, נערית, שמתחילה מהבטן וגועשת אל החלציים ומבעירה אש בפנים ובקצות האצבעות. הוא הרגיש את הסומק עולה בפניו, אך לא ניסה להסתיר אותו.

"מדהים. הרי זה בלתי אפשרי... הן נראות בדיוק כמו פעם. לא הזקנו ביום. ואלה ממש הן. אלה הבנות מהתיכון שלי. אני לא מדמיין את זה, נכון?"

"אתה מתבונן במראה. ואתה רואה עמוק אל תוך הנפש."

"אבל דה ריברה הזה, הוא מת כבר. הוא לא מישראל בכלל. איך זה יכול להיות שהוא מצייר אותן?"

"הוא מצייר בשבילך את מה שהיה. הוא מציג בפניך יופי, כפי שהוא בשבילך."

"ואנשים אחרים? את? את רואה אותו דבר?"

גבריאלה גרנות נתנה מבט ממושך בציור שעל הקיר. עיניה האפורות, הבהירות, לא הסגירו דבר. נדמה היה שהיא יכולה באותה מידה לבהות בקנבס ריק.

"אנחנו לא כאן כדי לדבר על מה שאני רואה. בוא נתקדם. אתה לא רוצה להתרשם משאר התערוכה?"


הוא רצה.
היו שם ציורים גדולים כעצים וציורים קטנים ככף יד, ציורי שמן וציורי מים ורישומי פחם, מצוירים על קנבס ועל נייר ועל עץ, ואפילו על הקיר עצמו. הם הראו שני חברים מטפסים על גשר צר, או קבוצת ילדים עובדת במפעל לנעליים, או ילד עירום מרחף בין העננים, עורב ונשר חגים סביבו, כל דבר. ובכל איור, מנחם וייסברג מצא את עצמו מביט שוב בדמותו, משתקפת אליו ממקומות זרים ומשנים שחלפו. מגיל תיכון לבית הספר היסודי, ומשם לגן ולעריסה, התמונות נסעו לאחור, משקיפות על ילדותו. תחושות התעוררו בו כשהסתכל בתמונות, רגשות עזים וצעירים שנדמה היה לו ששכח מזמן. עם כל תמונה הוא יכל כמעט להרגיש את השנים שמתקלפות ממנו, כאילו כל חייו הבוגרים לא היו אלא חלום, והנה הוא חוזר ומתעורר אל הימים הארוכים והפשוטים, אל השעות נטולות הדאגה של הילד שהיה. וככל שמנחם וייסברג נעשה צעיר יותר (כלומר, בתמונות. כי כמובן, היו אלה רק תמונות) הלך המסדרון ונעשה צר יותר.

הציור האחרון, ממש לפני שהמסדרון נקטם ברצועת קיר צרה מכוסה וילון קטיפה, היה רק יריעת קנבס מרוחה בגוונים של אדום. האדום התערבל לאיטו על הגיליון, במעגלים פתוחים ורחבים, דועך לכתום חם ולצהוב כהה וחוזר לגעוש בבורדו ובסגול-שחור.

"זה כל כך חם," מנחם וייסברג בהה בציור בעיניים גדולות, דמעות על פניו. הוא זכר הכל עכשיו – את היופי של הנעורים, כשהכל היה חד וחזק, ואת הילדות, כשהכל היה חדש ונועז ובהיר, ואת הינקות, כשהכל היה חם ורצוי ואוהב. "זה כל כך נעים. הגוונים האלה... זה מרגיש כמו לצוף. כמו לנוח בשקט מוחלט. מה זה?"

"זאת ההתחלה. נקודת המקור, או קרוב מאוד אליה," אמרה האוצרת.

"זה מרגיש כאילו לא צריך יותר לאכול ולשתות. כאילו לא צריך יותר לנשום. הכל מסודר מראש בשבילי, הכל נעשה בשבילי, ואני רק צף באוקיינוס אינסופי של שלווה."

"כל חיים מתחילים ככה. בהתחלה האמיתית של החיים, לפני שאפילו נולדים. כולנו היינו שם, צפים בנוזל הראשוני ויונקים את החיים דרך חבל הטבור. בלי לנשום, בלי לחשוב."

גבריאלה גרנות התנשאה מעליו בחליפת המעצבים השחורה שלה, עיניה קרות ובהירות. החלל הצר שעמדו בו נראה פתאום חשוך, כאילו האור היחיד היה זה שחזר מהציור שלידם, צובע את המסדרון בגוונים חמים של אדום. האוצרת החוותה כלפי וילון הקטיפה שעמד בקצה המסדרון.

"יש עוד ציור אחד, אחרון," אמרה. "היית רוצה לראות אותו?"

"מאוד." עיניו של מנחם וייסברג בערו מסקרנות ותשוקה.

"אבל זה ציור מיוחד. דה ריברה חשב שצריך לרכוש אותו לפני שרואים אותו. שצריך להרוויח אותו. אני מסכימה איתו. כדי להבין את דה ריברה באמת, הוא צריך להיות שלך."

"אני אשלם מה שצריך. כמה את רוצה?"

האישה הגבוהה חייכה, חושפת שיניים לבנות עד סינוור.

"אני לא אמכור לך אותו בכסף. אני רוצה להחליף אותו איתך. יש לך פסל מסויים, שלמען האמת גרם לי לקנא בך כבר די הרבה זמן. האישה העיוורת."

"האישה העיוורת? זה הכל? הוא לא שווה כל כך הרבה."

"זה המחיר. אתה מעוניין?"

"בוודאי. כבר אמרתי, אני אשלם כמה ש –"

אבל הוא לא הספיק לסיים את המשפט. טפיחה קלה על זרועו הפתיעה אותו, קוטעת את שטף הדיבור.

"סליחה, אדוני. סליחה, גברתי. הנה המים שלכם."

נערת השירות – בעצם רק ילדה – חזרה עם שני בקבוקי זכוכית. היא הגישה בקבוק לכל אחד מהם, אבל מנחם וייסברג לא הושיט יד לקחת את שלו. הילדה הסתכלה אליו באותן עיניים תמימות, כחולות יותר מכל כחול שהכיר.

"תודה רבה, אור. את יכולה לעזוב." האוצרת לקחה מהילדה בקבוק אחד, ואז, מכיוון שמנחם וייסברג עדיין לא זז, לקחה ממנה את השני. "אמרתי שאת יכולה לעזוב. עכשיו."

הילדה העזה לעמוד שם עוד רגע אחד. נדמה היה למנחם וייסברג שהיא מסמנת לו משהו, מעין ניד ראש קטן, כמעט בלתי נראה. אבל באותה מידה ייתכן שהוא רק דמיין תזוזה באור האדום העמום, וכשהרגע חלף הילדה עזבה בהכנעה, ומנחם וייסברג נשאר לבדו עם האישה בחליפה השחורה.

"אז, האישה העיוורת. הכנתי את המסמכים. אני צריכה את החתימה שלך," היא הגישה לו מסמך מודפס שהוציאה מכיס פנימי בחליפה, יחד עם עט נובע שחור. הוא לקח ממנה את הדפים ואת העט וחתם עליהם במבט מעורפל. הוא לא טרח לקרוא אותם.

"מה נמצא בציור האחרון?"

"המקור האמיתי. ההתחלה שלפני שההתחלה. הנקודה הראשונה."

"תראי לי אותה?"

"היא שלך עכשיו. ממש כאן, מאחורי הוילון. שלך להביט בה, או להסתובב לאחור."

מנחם וייסברג צעד אל הוילון בחשש. ברכיו רעדו, לא מפחד או מזקנה, אלה מינקות, כאילו לא יכלו עוד לשאת את כל השנים שעל כתפיו. הוא הניח יד אחת על הקטיפה, דוחף בעדינות. הוא לא הרגיש קיר מהצד השני של הוילון. הוא לא הרגיש דבר. האישה הגבוהה הסתובבה, מניחה לו לצפות בפרטיות ביצירה שרכש. החדר היה שקט מאוד, וחשוך מאוד. האויר עמד.

מנחם וייסברג הסיט את וילון הקטיפה, וראה את הראשית.

***

גבריאלה גרנות חיכתה באולם המרכזי כשהאמבולנס הגיע. הנהג שלה עזר לחובשים להוביל את האיש הזקן, המבולבל, אל הניידת.

"הוא פשוט התמוטט," הנהג הסביר. "לא היה שום סימן לפני זה. וכשהוא קם הוא לא אמר כלום, והוא בקושי זז. ניסינו לדבר איתו, אבל לא נראה לי שהוא מבין אותנו."

"ראיתי יותר גרועים. זה קורה בגיל שלו," סיכם הפרמדיק.

הם לקחו משם את מנחם וייסברג ביללת סירנות. המבט בעיניו היה חלול, ובפעם האחרונה שגבריאלה גרנות הביטה בהן, היא לא ראתה דבר.

כשהניידת עזבה הנהג שלה הצטרף אליה באולם המרכזי. הוא לא הסיר את משקפי השמש שלו. הם עמדו זה לצד זו, מוקפים ביצירות אומנות שנאספו במשך עשרות שנים מכל פינה של העולם. זה היה, אולי, אחד החדרים היפים בעולם, ובוודאי אחד היקרים שבהם.

"זה באמת משהו, לא?" אמר הנהג.

גבריאלה גרנות העבירה מבט ארוך על פני החדר. זה היה משהו, היא הניחה, או לפחות ככה סיפרו לה. אחרי הכל, כל דבר הוא משהו. ואולי זה היה אפילו משהו מיוחד, לפחות בשביל אנשים אחרים. אבל הלב של גבריאלה גרנות לא החסיר אפילו פעימה כשהסתכלה על הציורים. הדופק לא האיץ במפרקי ידיה הלבנים, והאישונים בעיניה האפורות לא התרחבו. באותה מידה יכלה להסתכל על קירות ריקים.
 
תודה לשניכם.

dvav, בינתיים אני מעדיף לא לפרט יותר מדי על גבריאלה גרנות, כנראה אכתוב בקרוב סיפור נוסף שעוסק בעבר שלה כילדה בתל אביב.

הלדין, אני עדיין מחכה לסיפור חדש שלך כדי שאוכל להתחיל מהתחלה. "לאור הפנס" קצת ארוך ולא הספקתי עדיין, וניסיתי להתחיל את "כסיבוב הכישור" וגם את "כחלב הנשפך" אבל כל הזמן אני מקבל את התחושה שאני מפספס משהו שהיה קודם לשניהם ולא הצלחתי למצוא...
 
אמממ, אני מניח שכן. אין זה גם לא הביטוי הכי ברור בעולם...
הכוונה הכללית היתה שהוא רואה את מה שלפני תחילת החיים, וכן, אם הייתי צריך לנחש הייתי אומר שמה שלפני החיים זה סוג של אין.
בכל אופן אני חושב שיש איזה מסתורין כללי סביב השאלה "מה קורה אחרי שמתים או לפני שנולדים?", ונראה לי מתאים להשאיר את הציור האחרון נסתר מהקורא, ככה שכל קורא יכול לדמיין בעצמו מה מנחם וייסברג היה עשוי לראות בו.
 
תקשיב, אין ספק שאתה כותב ממש מוכשר. נהניתי מאוד.
בניית הדמויות שלך הייתה יוצאת מן הכלל. מנחם, עם האופי המדוקדק והמתנשא בעקיפין, המיזוגניסט במידה הנכונה; גבריאלה, האוצרת הקרה שמכירה את הלקוחות שלה, יודעת מה יש לה ויודעת איך למכור את זה; הכל היה בול במקום.

גם איך שבנית את המסתורין, בהדרגתיות, לאט לאט עוד פרטים נחשפים על המאורע, למה כולם שם ומה הם רוצים, הנפילה ההדרגתית של מנחם בקסמים של דה ריברה, זה היה באמת מותח והכל בדיוק במידה.

קצת התאכזבתי מהסוף אבל, משני סיבות: קודם כל, התפנית שגבריאלה למעשה השיגה את עושרה ממכירה של ציור שאי אפשר לצפות בו הייתה קצת underwhelming. כלומר, 10 נקודות על היצירתיות שלה, אבל יש לה סדרת ציורים קסומים שיכולים לדבר לכל צופה ולהפעים גם את ציני האומנות הגדול ביותר, וזה מה שהיא עושה איתו? זאת הסיבה שהוא קיים?
לא היה ברור מאיפה היא השיגה את הציורים האלה - מזימה דומה? איך? מאיפה הגיעו הכוחות המיוחדים של דה ריברה, איך הם עובדים, על מי?
כמובן שלא היה צריך לענות על כל השאלות האלה, אבל מרגיש לי שענית על מעט מדי, והפתרון של התעלומה לא הלם את גודל הציפייה.

הסיבה השנייה היא שדמותה של אור הרגישה לי מיותרת לחלוטין. למרות שהיא נראתה מסקרנת, ואפילו השקעת פסקה מעולה בלתאר את איך שהיא נראית (באמת תיאור מצוין), אבל בסוף מה היה תפקידה בסיפור? היא הביאה מים שאף אחד לא שתה, ניסתה להזהיר את מנחם בלי הצלחה, ונעלמה?
הרגיש לי שהיה צריך לתת לה תפקיד משמעותי יותר או להוריד אותה מהסיפור (עם עדיפות לראשון, כי היא הייתה דווקא תוספת מסקרנת לסיפור).

בכל מקרה - אחלה של סיפור. מקווה לראות עוד שלך כאן :)
 
תודה על ההערות שלך גילתנס, באמת דייקת מאוד בכל מה שנגעת ואני נוטה להסכים איתך.

זה אמנם לא תירוץ, אבל הסיבה לבעיות שציינת היא שרוב הסיפורים שאני כותב בזמן האחרון הם חלק מפרוייקט של בניית עולם (כמה נדוש), והדמויות שמופיעות בהם הן דמויות שכבר כתבתי עליהן בעבר ואני מנסה לבנות אותן ברמה יותר מפורטת.

אז לדוגמה, אור היא דמות מאוד מרכזית שאני אוהב, ובפרט אני אוהב את האינטראקציה שלה עם גבריאלה גרנות. במוח שלי שתיהן מסתובבות יחד כל הזמן ואפילו יש לזה סיבה. אבל אתה צודק - אחרי שכתבתי את הסיפור גם אני הרגשתי שהיא לא שייכת ובכל פעם שאני קורא אותו ומגיע לקטע בסוף שבו היא חוזרת להביא את המים, אני מרגיש שזה קצת מיותר. אולי בכל זאת יש לזה איזה שימוש, כי זה מגביר את הרתיעה מגבריאלה גרנות ומדגיש את המפלצתיות שלה, אבל כנראה שאם הייתי כותב את הסיפור מחדש לא הייתי מכליל אותה. אז טוב לדעת שלא הכל בראש שלי ועוד אנשים רואים את זה.

לגבי האוסף של גבריאלה, היא לא השיגה את כולו בעזרת "תרגיל דה-ריברה". ותערוכת "הצצה חטופה אל העבר" היא לא התערוכה היחידה שמוצגת אצלה שיש לה כוחות לא טבעיים.

כתבת בעצמך שלא היה צורך לענות על "כל השאלות" בנוגע לגבריאלה גרנות, וזו גם דעתי. עם זאת יכול להיות שלא מצאתי את המינון המדויק של תשובות. יכול להיות שהיה כדאי לזרוק כמה משפטים שמסבירים מה גבריאלה עושה ביום-יום, איך מתנהלת הגלריה כשהיא לא עושה תצוגות פרטיות ומערימה על מיליונרים תמימים, והתעלומה החביבה עלי - מהי "האישה העיוורת" ומדוע גבריאלה רוצה אותה?

אשקול את בעיית המינון בין מתח לחשיפה בכתיבת הסיפור הבא שלי (שאגב, יעסוק כנראה בילדותה של גבריאלה גרנות, ככה שאולי כולנו נדע עליה קצת יותר).
 
אביעד, אילו היה לך סיפור חדש הייתי שואל בעץ שלו, אבל אין..
אז בעניין בטרילוגיית המזון המהיר, האם ג.ר.ר. ברגר הוא חלק מהעולם שלך או שמא הספר שהוא 'חיבר'(או אולי גם וגם)?
 
זוכרים שהבטחתי סיפור על הילדות של גבריאלה גרנות? אז חדשות טובות וחדשות רעות.

החדשות הטובות הן שסיימתי לכתוב את הסיפור. החדשות הרעות הן שאני לא מרוצה ממנו כל כך. אני מאוד אוהב את הרעיון בבסיס הסיפור אבל הביצוע יצא קצת רופף לטעמי. הייתי עורך אותו ומפרסם כמו שצריך אבל אחרי הרבה מחשבה הגעתי למסקנה שעריכה נורמלית תצטרך לשנות את כל המבנה הבסיסי של הסיפור ואין לי כוח לחזור לזה.

אז במקום זה אני פשוט מפרסם אותו פה כמו שהוא. אני לא פותח שרשור חדש כי אני לא חושב שהסיפור מצדיק את זה, אבל עדיין נראה לי שאפשר להנות ממנו קצת לכל הפחות. במקרה הכי גרוע הוא יכול לשמש כסיפור טוב לניתוח, כדי להבין מה לא עובד בו. יש לי כמה רעיונות משלי ואשמח לשמוע גם את דעתכם: מה תוקע את הסיפור הזה?

סנוורים​
בלילות היתה גבריאלה נשארת בגלריה ומתבוננת בציורים בעיניים דומעות ממאמץ. היא היתה יושבת לבדה באפלולית החלל הריק ומניחה לרסיסי אבק לנדוד אל תוך עיניה מבלי למצמץ.

הציורים היו מביטים בה בחזרה מבין הצללים. הדייג הזקן שנסחף בסערה אל תוך נמל יפו, העלמה המביטה לאחור בחורשת הדובדבן, המלאך ההופך את סדום, כולם הסתכלו עליה בעיניים קרות ומתות. היא שנאה אותם. היא היתה מרותקת וכבולה אליהם, אבל יותר מכל שנאה אותם בשנאה עזה שמעבר למילים.

בימים היו הוריה מקבלים אורחים אל הגלריה, חברים ומכרים, וגם לקוחות שבאו מערים רחוקות. הם היו גברים עשירים ושמנים בחליפות מגוהצות שבאו לקנות ציורים באלפי דולרים, וגבריאלה היתה צריכה לפתוח להם את הדלת או לקחת מהם את המעיל. רובם לא התייחסו אליה כלל, אבל לחלקם היה מנהג מגונה לטפוח על ראשה כשראו אותה ולפרוע את שיערה הבלונדיני הסבוך ממילא. הם ניסו כנראה להפגין חיבה, אבל גבראילה בכל זאת השתדלה להתרחק מהם. היא התעלמה מהם ככל שיכלה, ועם הזמן רובם למדו להתעלם ממנה בחזרה.

הוריה היו מכניסים אותם פנימה בחיוכים ומציגים להם את התערוכה. זו היתה כנראה תערוכה טובה מאוד, כי הלקוחות פשוט לא הצליחו להישאר אדישים במהלך הסיור. גבריאלה ראתה גברים מבוגרים בוכים כמו ילדים קטנים כשהתבוננו ב"זקן ממתין בתחנה" שעמד ללא מסגרת בפינת החדר. זקנות מטופחות וחמורות סבר התגלגלו מצחוק כשהסתכלו על "מרד המלצריות". וכשהגיעו לקיר המרכזי וראו את "גבריאל מעניש את החוטאים" מואר בשני זרקורים בהירים, לא היה לקוח שלא שלף פנקס צ'קים והציע לקנות את הציור בו-במקום.

"עדיין לא," אביה היה צוחק. "בהזדמנות אחרת. כשנפשוט רגל, אולי..."

ואמה היתה אוחזת בזרועו של הלקוח ומובילה אותו בעדינות לאחד המוצגים האחרים, אבל הלקוח תמיד היה מציץ לאחור ומנסה להגניב מבט אחרון אל פניו הבוהקות של המלאך, כאילו ראה בציור משהו נשגב ונהדר וסמוי מן העין, משהו שלא ראה מעולם ושלא ישוב עוד לראות.

גבריאלה לא הבחינה בשום דבר נפלא מסתתר בין מריחות הצבע. היא ראתה את המלאך גבריאל מעניש את החוטאים שלו בכל יום וברוב הלילות, ומעולם לא הצליחה למצוא בו את מה שראו הוריה והלקוחות שלהם. היא ראתה אותו היטב, כמובן. המלאך עמד בחזית הציור, לבוש גלימות אפורות והילה זוהרת לראשו. הוא עמד בפתחה של דלת עץ רעועה והסתיר מאחורי גבו את לוט ואת משפחתו הקטנה, אישה ושתי בנות. הוא הניף את ידו כנגד אנשי סדום שנקהלו על הדלת מבחוץ, ואור בוהק בקע ממנה והכה את החוטאים בסנוורים. אנשי סדום כמו נסוגו וכמשו מפני האור המסנוור, והאפקט רק התגבר בגלל תעלול האור שהטילו שני הזרקורים על הקיר. חלקים מסויימים בציור הבהיקו כל כך עד שגם הצופה לא יכל לראות מה מסתתר בהם.

זה היה ציור עם טכניקה טובה. גבריאלה יכלה להבין את זה אחרי שנים של שוטטות בגלריה אלמר. הוא היה יפה, לפחות במובן הטכני של המילה. אבל ככל שניסתה, היא לא הצליחה למצוא בו שום דבר שישבה את ליבה ויצית את עיניה באותו אור שראתה אצל הוריה לעיתים קרובות כל כך.

מן הסתם היה אפשר להבחין במבט העמום שעלה בעיניה כשהסתכלה בציור, משום שחלק מהלקוחות שלחו אליה מבטים מוטרדים כשחלפו על פניה. אחד מהם, גבר מאפיר בחליפה לבנה, נעמד בכוונה בינה לבין הציור ונופף אליה בידו. סיכה כסופה בצורת מאזני-צדק הוצמדה לדש החליפה שלו והחזירה את אור הזרקורים הבהיר.

"גם את לא אוהבת אותו? טוב, זאת באמת חתיכת חרא מודרני. לא מאשים אותך."

הוא חייך וחשף פה מלא שיניים צהובות. גבריאלה לא אמרה דבר, ובסופו של דבר הוא רטן ומשך בכתפיו, והסתובב משם לכיוון היציאה. זאת היתה הפעם הראשונה שגבריאלה שמעה מישהו אומר מילה רעה על "גבריאל מעניש את החוטאים". היא עקבה אחריו במבטה עד שדלת הזכוכית נטרקה מאחורי גבו. הוא לא הסתכל לאחור אפילו פעם אחת.

הוריה היו מודאגים. הם ניסו להושיב אותה מול הציור וללמד אותה לראות את היופי הייחודי שלו. הם עשו את זה גם עם ציורים אחרים. גבריאלה היתה מקשיבה להרצאות שלהם על טכניקה ועל קומפוזיציה ובסופו של דבר היתה מזייפת חיוך גדול ומעמידה פנים שכן, היא מבינה סוף סוף את הקסם המסתורי של תמונת נוף כפרית או של אגרטל סיני מקושט. אבל היא לא יכלה לשקר להם. הם היו מבקשים ממנה פרטים, והיא ניסתה נואשות לתאר דברים שלא ראתה מעולם ותחושות שמעולם לא חשה. הם זיהו את השקר בכל פעם.

אביה צחק ואמר שהכל יעבור עם הגיל, אבל אמה נראתה רצינית ומודאגת, ויום אחד אחרי בית הספר היא אספה אותה במכונית (הילדים האחרים הסתכלו בקנאה) ולקחה אותה להיבדק אצל בחור גבוה עם עיניים ירוקות שגבריאלה כבר ראתה בגלריה בעבר. אמה היתה מבוגרת מהבחור לפחות בעשרים שנה, אבל היא בכל זאת קדה לו ונשקה לידו כשנכנסה לחדר, בדיוק כפי שעשתה כשהבחור הגיע לבקר בגלריה.

הבחור הגבוה ביקש מאמה לחכות בחוץ ואז ביקש מגבריאלה להסביר לו על הציורים בגלריה ולספר לו איזה מהם הוא המועדף עליה. היא שנאה את כולם אבל בכל זאת שיקרה ואמרה שהיא הכי אוהבת את האישה בחורשת הדובדבן. הבחור הניד בראשו. הוא ידע שהיא משקרת, והיא ידעה שהוא יודע. אחר כך הוא ביקש ממנה להסתכל במפות כוכבים שחורות ולתאר לו את מה שהיא רואה בקבוצות הכוכבים השונות. היא תיארה כמיטב יכולתה את העקרב ואת הקשת ואת המאזניים, אבל האמת היתה שלא ראתה דבר מלבד נקודות מנצנצות על רקע שחור. כשסיימה הוא קרא לאמה לחזור אל החדר והתלחש איתה בקולות מהוסים. לאחר מכן אחזה אמה בידה ולקחה אותה בחזרה לגלריה. הן לא אמרו דבר במשך כל הנסיעה.

לאחר אותו יום הפסיקו הוריה את השיעורים היומיים באומנות. היא עדיין היתה צריכה לעזור בגלריה כשהגיעו לקוחות, אבל רוב הזמן היתה חופשיה לעשות כרצונה. אביה התחיל לעבוד איתה בקפידה יתרה על שיעורי הבית בחשבון ובמדעים, אבל עד מהרה התברר שגם בזה לא היה צורך – היא הצליחה בשני המקצועות בקלות ומעבר למצופה.

מדי פעם ראתה את הבחור עם העיניים הירוקות מגיע לבקר בגלריה. הוא תמיד היה מציע לה חיוך חביב, והיא בתמורה התעלמה ממנו כפי שהתעלמה משאר האורחים. גם הגבר בחליפה הלבנה היה מגיע מדי פעם, תמיד עונד את סיכת מאזני-הצדק הכסופה שלו, וגבריאלה היתה ממציאה תירוצים כדי לעזוב את הגלריה ולהתחמק מחיוכו המצהיב.

בלילות היתה ממשיכה להישאר בגלריה אחרי הסגירה. היא היתה עוברת בין הציורים וחוקרת אותם אחד-אחד, מנסה להוציא מהם בכוח את הסודות ששמרו. לבסוף היתה מתיישבת מול המלאך גבריאל המעניש את החוטאים ומתבוננת בו בגעגוע ובקנאה ושונאת אותו כפי שאיש לא שנא דבר מעולם.

*****

היתום מהמעברה הגיע לגלריה על חתיכת קנבס פשוטה בגודל חצי מטר רבוע. הוא נתלה בלי שום גינונים מיוחדים במקום העלמה מחורשת הדובדבן, שנמכרה יום קודם לכן למשקיע צעיר וחיוור שהתאהב בה ממבט ראשון. הילד היתום עמד לבדו על רקע ביתני פח ואוהלים מאולתרים, מחזיק בידיו כובע ברט מעוך. הוא צויר ברישומי פחם מטושטשים שהראו רק גוונים של שחור ואפור, מה שגרם לו להיראות בודד ומדוכדך במיוחד. הוא הסתכל קדימה דרך הקנבס בעיניים גדולות. ייתכן שהיו דמעות באותן עיניים, אבל רישומי פחם לא מצטיינים בתיעוד דברים כאלה.

במשך כל הבוקר, וגם אחר הצהריים, לא עצר לידו אפילו לקוח אחד. גבריאלה העיפה בו מבט מדי פעם כשהלקוחות חלפו על פניו והמשיכו לציורים הפופולריים יותר. אפילו בעיניה הוא היה אחד הציורים הכי מכוערים שהגיעו לגלריה, ולמען האמת הרגיז אותה שיצירה מדכאת כל כך בכלל יכולה להגיע לגלריה. היא שנאה אותו מיד.

באותו לילה היא ניגשה אליו ראשון, לפני כל שאר הציורים. הגוונים האפורים של רישומי הפחם בקושי נראו לעין בחשכת הגלריה הנעולה. עיניו של הילד, שחורות משחור, הביטו בה בעצב כמו שני בורות אפלים. גבריאלה קיבלה את התחושה הלא נעימה שהן צופות בה, ערות ומדוכאות.

"מה אתה מסתכל?" אמרה. קולה נבלע אל תוך קירות האבן. "נראה לך שאתה נראה יותר טוב? אתה הדבר הכי מכוער שתלו פה כבר איזה שנה."

הילד היתום לא ענה. עיני הפחם המשיכו להביט בה, כמעט דומעות. ידי הפחם מעכו את כובע הברט השחור.

"איך בכלל הגעת לכאן? אתה שם לב שאף אחד לא מסתכל עליך. זה עלוב. בסוף אף אחד לא יקנה אותך ואמא ואבא שלי יחזירו אותך למחסן. או שיזרקו אותך לזבל. על מה אתה מסתכל?"

היא כמעט צעקה את המשפט האחרון, מפני שהילד היתום המשיך להסתכל בה בעיני פחם עגומות. בכעס שהצטבר בתוכה ונערם על השנאה שכבר געשה שם, היא חבטה בצד הציור. זאת היתה חבטה טובה, והציור התנדנד על צירו בפראות ונחבט כנגד הקיר.

העיניים השחורות הביטו בה בעצב לרגע ארוך, עדיין מתנדנדות ימינה ושמאלה בעדינות.

ואז הרגישה גבריאלה דחיפה עזה בכתפה, כאילו שתי ידיים זעירות משליכות עליה את כל כוח זעמו של ילד קטן ויתום. היא כמעט נפלה הצידה מעוצמת המכה.

היא הסתכלה ימינה בבהלה, ואז שמאלה, ואז לאחור. לא היה בגלריה איש מלבדה. כששפשפה את כתפה בכאב הרגישה משהו דביק ומאובק נמרח על אצבעותיה. היא קירבה אותן אל עיניה ואז רחרחה אותן. האצבעות היו מוכתמות בשחור, והן הדיפו את הריח המריר של אבק-פחם. הילד היתום התנדנד בסיפוק בתוך מסגרת הקנבס הקטנה.

"אתה עשית את זה?"

הילד שתק. הוא היה רק ציור, אחרי הכל. אבל משהו קטן וקר לחץ על ידה של גבריאלה, משהו שהרגיש דומה באופן חשוד לכף יד קטנה. עוד מריחות פחם הופיעו סביב אצבותיה ועל גב ידה, ובחלק מהן יכלה גבריאלה להבחין בטביעות אצבעות. היא הרימה את מבטה אל הציור. דבר לא השתנה בפניו של הילד, אבל משום מה היה נדמה לה שהוא מחייך בזוית פיו.

"זה היה ממש מגעיל," אמרה. "יכלתי ליפול!"

עיני הפחם של הילד הביטו בה בספקנות.

"טוב, ברור שגם אתה יכלת ליפול, אבל זה לא היה כואב לך. אתם סתם ציור... על מה אתה מסתכל ככה?"

החורים השחורים בפניו של הילד המשיכו לנעוץ מבט קדימה, ולראשונה עלה בדעתה של גבריאלה שאולי הילד לא מסתכל דווקא עליה. היא עקבה אחרי הקו הישר שסרקו עיניו של הילד לאורך החדר. בקצה השני של הגלריה, מואר בשני זרקורים בהירים, עמד המלאך גבריאל והכה את החוטאים בסנוורים. עיניו השחורות של הילד היתום נעצו מבט עגמומי וחודר בפניו של המלאך.

"גם אתה שונא אותו? כן, בטח שאתה שונא אותו," אמרה גבריאלה. "איך שכולם מסתכלים עליו כאילו הוא איזה מי יודע מה. נשבעת לך שהאף שלו עולה עוד סנטימטר כל פעם שאיזה לקוח שמן מוציא את הארנק לשלם עליו."

היא הרגישה לחיצה רכה וארוכה בכף ידה, וידעה שהילד היתום מסכים עם כל מילה.

"הי, רוצה לראות משהו מגניב? תן לי קצת פחם." לחיצה קלה בידה, וכל כף היד השחירה מכתמי פחם שחורים. "עוד." לחיצה נוספת, ושכבה עבה של אבק פחם וזיעה דביקה כיסתה את כף ידה. "מצוין".

היא חצתה את החדר לעבר המלאך גבריאל. טפיפות רגליים קטנות נשמעו על הרצפה לידה וכתמי פחם הכתימו את האריחים בתבנית שכמעט דמתה לעקבות. היא עמדה על קצות אצבעותיה לאור הזרקורים שהאירו את המלאך ומתחה את ידה גבוה ככל שיכלה. במעט מאמץ היא הצליחה להגיע אל פניו של המלאך. היא הצמידה את ידה אל הבד, מורחת את אבק הפחם השחור על פרצופו של המלאך ועל ההילה הזוהרת שסביבו.

"מה אתה חושב?" אמרה.

המלאך עדיין נשא את ידו בגאון, אבל פניו היו כעת כתם שחור ומגוחך. הילד היתום לחץ פעם נוספת על כף יד, והפעם המשיך לאחוז בה. גבריאלה לחצה בחזרה את כף היד הקטנה. היא הרגישה כמו ענן קר ומפוחם במיוחד.

הילדה החיוורת והילד המפוחם חצו את החדר יד ביד והתיישבו בגבם אל הקיר, מתחת לציור הקנבס של היתום מהמעברה. כמו הרבה דברים אחרים, גם לשנוא נעים הרבה יותר ביחד מאשר לבד. הם ישבו יחד בדממה והשקיפו על שאר הציורים היומרניים שמילאו את החדר ושנאו אותם, יד ביד, עד אור הבוקר.

*****

בבוקר התחוללה מהומה קטנה כשהוריה של גבריאלה נכנסו לגרליה ומצאו את הציור ההרוס. אמה צרחה בקול גבוה ורצה להתקשר למוקד החירום ואילו אביה, בצעד מעט יותר מעשי, הוריד את הציור מהקיר, עטף אותו בסדין ולקח אותו בעצמו למשחזר אומנות מקצועי שעבד בקצה השני של העיר.

המשטרה לא גילתה שום סימן לפריצה, ואיש לא חשד בבתם הבלונדינית והמגושמת של אוצרי הגלריה. המסקנה הסופית היתה שכל העניין היה כנראה סוג של תעלול או מתיחה, ושלמרבה הצער אין שום אפשרות למצוא את האחראים למעשה. לא עבר חודש לפני שהציור חזר למקומו, מצוחצח ומבהיק מתמיד, ועם הזמן והלקוחות החולפים הפרשיה כולה דהתה לשלהי הזיכרון של כל המעורבים.

גבריאלה המשיכה להתגנב לגלריה ולהיפגש עם הילד היתום. הם שנאו יחד את הציורים האחרים בכל לילה, ולמרות שגבריאלה לא יכלה לראות או לשמוע את הילד היתום, שניהם הרגישו ששיתוף הפעולה בניהם מלבה את השנאה לגבהים שלא הכירו לפני כן.

וכך נמשכו הדברים עד לביקור הבא של האיש בחליפה הלבנה. הוא הפתיע את גבריאלה כשישבה עם הילד היתום והתבוננה במלאך גבריאל. זו היתה הפעם הראשונה שהגיע לגלריה בלילה.

"כבר אמרתי לך שזאת חתיכת חרא מודרני? נראה לי שאמרתי." הוא נשען על ציור שמן עתיק בצד החדר, סיכת מאזני-הכסף שלו מנצנצת בין הצללים. גבריאלה לא הבחינה בו לפני שדיבר.

"איך נכנסת לפה?" היא שלחה מבט מהיר לעבר דלת הכניסה. היא היתה נעולה ומוברחת.

"את יודעת, תמיד שנאתי את הפרצוף שלו. איך שהוא מסתכל על האנשים של סדום במין מבט מתנשא כזה. ואיך שהוא פשוט משטח אותם בקרן אור מטופשת. תראי את הבחור ההוא שם, הרגל שלו עוד שניה נהפכת לאבק, והמלאך מסתכל עליו במין שלווה טהורה שאמורה לצבוט לנו את הלב. אל תגידי לי שזה לא מרגיז אותך."

"מה אתה עושה פה?"

האיש חשף לעברה שיניים צהובות במה שהיה עשוי להיות חיוך.

"מה את בעצמך עושה פה? יושבת כל לילה ושונאת את הציורים עמוק בלב? אני אגלה לך סוד: את לא היחידה ששונאת אותם. אבל חלק מאיתנו לפחות עושים עם זה משהו."

הוא אמר את המשפט האחרון תוך ששלף מכיס החליפה סכין יפנית כתומה. הסכין השמיעה שתי נקישות פלסטיק חדות כשהלהב נדחף אל מחוץ לנדן. האיש הסתובב ודחף את הלהב עמוק אל תוך ציור השמן שנשען עליו, קורע את הבד בחתך מוארך מפינה לפינה. נופי הפריחה הכפריים נחתכו לשניים וחשפו את הקיר הלבן שמאחוריהם.

גבריאלה צפתה במתרחש בסקרנות שגבלה בהלם. פיה נפער בהיסח הדעת, וידה הקטנה לחצה בחוזקה את ידו של הילד היתום.

"מה את מתפלאת?" אמר האיש בחליפה הלבנה. "זה הגיע לו, לא ככה? חתיכת נוף כפרי מזדיין באלף שלוש-מאות דולר. אפשר לטוס לשם בפחות."

"הציורים האלה של ההורים שלי."

"זה לא אישי, ילדה. הייתי עושה אותו דבר גם אם היינו בלובר. האומנות שייכת לכולם, כמו שאומרים. כל כלב בא יומו. הנה, תנסי אחד בעצמך."

הוא השליך אליה את הסכין והיא שלחה ידיים להגן על פניה, ובדרך נס הצליחה לתפוס אותה בלי להיחתך.

"קדימה, תנסי. זה יהיה כיף. אם הייתי את הייתי הולך על הבולשיט הזה עם המלצריות. אבל את יודעת, מה שעושה לך את זה."

הסכין רעדה בכף ידה. "מרד המלצריות" התנשא מעליה, שני מטרים רבועים של צבעי מים בהירים בסגנון ריאלסטי מתקתק. היא באמת שנאה אותו, בכל ליבה.

"את יכולה רק לחתוך חתיכה קטנה. אולי את הראש של הבלונדינית ההיא שם. בחיי, את יודעת שהוא יראה יותר טוב עם קצת שיפוץ."

הוא צדק. היא נעצה את הסכין פנימה וחתכה איקס גדול על פניה של המלצרית הבלונדינית. פרץ חם של אשמה האדים את פניה, אבל יחד איתו עבר בה גם גל התרגשות ואדרנלין. הילד היתום תופף בהתרגשות על זרועה, ולפתע נרעד הקנבס וכתם פחם שחור הופיע על פניה של אחת המלצריות. זה היה הדבר הנכון לעשות.

"ככה מתנהגים!" אמר האיש בחליפה הלבנה. הוא תלש את הציור מהקיר ובעט דרך הקנבס, מרחיב את החור בבד ושובר את מסגרת העץ. "זה מה שמגיע להם. זאת מצווה, מה שאנחנו עושים. שירות לציבור. עכשיו תני איזה אחת גם בדייג ההוא."

היא הנחיתה את הסכין בזעם על הדייג הנכנס לנמל יפו, חותכת דרך מגדלור וגלים וסירה. הבד הקרוע נפל לרצפה באוושה איטית.

"מעולה. ועכשיו את השחור שם מהפחם, זה עם העיניים הבוכות. בחיי, איזה מן אפס החליט לצייר את האפס את הזה?"

הסכין התרוממה באוויר עוד לפני שגבריאלה ראתה את הציור שעליו הצביע האיש בחליפה. היא עצרה שם, בסכין מונפת גבוה ביד אחת, מתנשפת מול היתום מהמעברה.

"לא... לא הוא. הוא חבר."

"הדבר המכוער הזה? את לא רצינית. זה הילד הכי עצוב ומעוות שראיתי בחיים."

"לא, הוא ממש בסדר. תראה, הוא אפילו עזר לי לקלקל את המלצרית הזאת-"

"אל תיקשרי, ילדה. זה רק ציור. ראיתי איך מסתכלת על הציורים פה, העיניים שלך יבשות כמו נייר זכוכית. זאת אומרת, יש לך פוטנציאל. תני לילד איזה עיצוב מחדש, את יודעת שזה יעשה לו טוב."

הילד היתום אחז בכף ידה. האצבעות הקטנות מרחו עליה שאריות פחם והעבירו בה רעד.

"לא!"

האיש בחליפה הלבנה נעץ בה מבט המום. בלי לומר מילה הוא ניגש אליה ועקר את הסכין היפנית מכף ידה. הלהב חתך אותו, מטפטף דם כהה על רצפת הגלריה, אבל לא נראה שהוא מרגיש בכך. הוא דחף אותה הצידה ונעמד מול הקנבס המושחר.

"לא!"

הדמעות זלגו מעיניה. היא צרחה. היא הרביצה לאיש באגרופים קטנים. היא דחפה אותו בכל כוחה. זה היה כמו לנסות לדחוף קיר. האיש אפילו לא הבחין בה כשהניף את הסכין וחתך את הציור לשני חלקים שווים בתנועה אחת מהירה.

הילד היתום הידק את אחיזתו בזרועה עד שכמעט גרם לה לצעוק מכאב.

ואז לא הרגישה עוד דבר. האצבעות הקטנות והמפוחמות לא החזיקו עוד בידה. קרעי הקנבס נחו על הרצפה בערבוביה של שחור ולבן. היא כרעה על הרצפה בניסיון לאסוף את הקרעים. הדמעות שזלגו מעיניה הכתימו את הקנבס, מורחות את הפחם בפסים ארוכים.

האיש בחליפה הלבנה בעט את הקרעים הצידה. ואז, כאילו במחשבה שניה, בעט הצידה גם את הילדה הקטנה. הוא חצה את החדר בקו ישר עד שנעמד מול "המלאך גבריאל מעניש את החוטאים". הזרקורים הבהירים החשיכו את הצללית שלו עד שגבו נראה כמו כתם אפור.

"רוצה לסיים אותו, ילדה? אני יודע שהוא השנוא עליך. אל תדאגי, הוא גם השנוא עלי. בעצם לא נראה לי שהייתי טורח לבוא בכלל אם לא הייתי צריך לגמור את הבחור הזה."

גבריאלה החזיקה בכפות ידיה שנשרטו מהנפילה. היא לא הצליחה להוציא מפיה קול מלבד יבבות חנוקות.

"לא? בסדר." האיש בחליפה הלבנה כיוון את הסכין בדייקנות וחתך שני חורים קטנים בפניו של המלאך, בדיוק במקום שבו היו העיניים. "עכשיו תראה מה זה להכות אנשים בעיוורון, חתיכת חרא קטן." פניו של המלאך נראו חלולות וריקות ללא העיניים המאירות. ההילה סביב ראשו כמו דהתה, וידו המונפת בגאון נראתה כעת כמגששת קדימה בעיוורון.

האיש החזיר את הסכין לכיס החליפה והוציא במקומו מצת זיפו כסוף. הוא נתן ללהבה ללכך את פינת הציור, במקום שבו התחבאו לוט ומשפחתו מאחורי כנפיו המגוננות של המלאך. האש אחזה בצבעי השמן תוך שניות, מאכלת את בנותיו של לוט ומתגנבת מאחורי גבו של המלאך.

גבריאלה עדיין בכתה בפינת החדר, מנסה לאחות את הקרעים שהיו פעם ציורו של היתום מהמעברה.

"מצטער ילדה, כבר אמרתי לך שזה לא אישי. הציורים האלה חייבים ללכת. תראי מה הם עושים לאנשים – מוציאים אותם מדעתם! אנשים מתחרפנים לגמרי בגלל כמה מריחות של צבע. זה לא בריא, את יודעת? זאת אומרת, תראי לאן זה הביא אותך-"

הוא נעצר בפתאומיות והסתובב בחזרה לעבר הציור העולה בלהבות. האש כבר אחזה בכנפיו של המלאך, עוטפת אותן בהילה מסנוורת של להבות כתומות.

"שמעת את זה?"

הוא השתתק, וגבריאלה שמעה. מעל להתפצחות הלהבות נשמע רחש נוסף, מעין משב אויר מרשרש. כשהרחש נשמע שוב לא היה עוד מקום לטעות בו. זה היה משק כנפיים, כנפיים עצומות יותר משל כל ציפור שגבריאלה יכלה לדמיין.

האיש בחליפה הלבנה שלף שוב את הסכין והניף אותו לעבר המלאך גבריאל, אבל לפני שהספיק להשלים את התנועה נעצרה ידו באויר, כמו מוחזקת בכוח בלתי נראה.

הלהבות רקדו על בגדיו הלבנים של המלאך, מלבישות אותו גלימה מרצדת ונוראה למראה. ידו המונפת לפנים בערה באש, כמו מתרה בפני החוטאים להעז ולהתקרב אליו. ובתוך החורים החלולים שהיו עיניו בערה הלהבה הזועמת שעטפה את הציור משני צדדיו.

האיש בחליפה הלבנה נאבק בפראות. ידו האוחזת בסכין רעדה בזעם, וידו הפנויה הכתה בכל חלק של הציור שהצליחה למצוא. רגליו בעטו, דוחפות כנגד הקיר, סודקות את מסגרת הציור ומנפצות את הזרקורים שהאירו אותו. אבל לא נראה שניפוץ הזרקורים מאפיל על החדר. להיפך. הלהבות רק גברו ונעשו בהירות יותר באפלה שהקיפה אותן, ונראה היה שהן מאירות את החדר באור בהיר פי מאה מאור הזרקורים.

האור חדר דרך החליפה הלבנה כמו היתה אויר. גבריאלה יכלה לראות את גופו של האיש מבעד לחליפה. ואז עלו הלהבות סביב ראשו של המלאך והאור גבר, וגבריאלה היתה משוכנעת שהיא רואה ממש דרך גופו של האיש בחליפה הלבנה, כל הדרך אל הקיר החרוך שמאחוריו ואל חתיכות הקנבס השרופות שלרגליו, כאילו האיש כולו הפך קלוש כמו אוויר דק.

ואז בערו עיניו של המלאך כליל, והחוטאים בשולי הציור נענשו והוכו בסנוורים כפי שלא חוו מעולם, וגבריאלה נאלצה להסב את מבטה לאחור, ואפילו כך היתה צריכה לכסות את עיניה כדי להימלט מהכאב הבהיר.

וכשהסתכלה שוב החדר היה חשוך וציורו של המלאך גבריאל היה לא יותר משרידי סיבים מפוחמים, ומהאיש וחליפתו הלבנה לא נותר דבר.

*****

הוריה מצאו אותה בבוקר בין ההריסות והאפר. הם צעקו הרבה ודרשו הסברים, אבל גבריאלה לא אמרה להם אף מילה ובסופו של דבר הם נאלצו להניח לעניין.

תביעת הביטוח נדחתה, כמובן, מאחר שהיה ברור שמדובר במקרה של השחתה בזדון. כולם חשדו בילדה הקטנה אבל איש לא העז להאשים אותה בקול. הוריה עשו כמיטב יכולתם להשקיט את הפרשה.

הם לא השאירו אותה בגלריה לבד אחרי אותו יום, ובלילות הם החביאו היטב את המפתחות, אבל לא היה בכך כל צורך. היא לא הרגישה יותר את הדחף לחקור את הציורים, וגם השנאה שלה דהתה עם הזמן לגוונים שונים של אדישות. בלילות היא ישבה בחדרה מול קרעי הציור של הילד היתום. היא תפרה את החצאים זה לזה בחוט לבן והחביאה את התוצאה מתחת למיטה, והוציאה אותה רק כשהיתה בטוחה שהוריה ישנים. היא ניסתה לעבוד עליו מדי פעם, לעבור על הקרע בעיפרון פחם גס ולתקן את הכתמים במקום שדמעותיה מרחו את הרישום. והיא ישבה איתו בכל לילה, בוהה בעיני הפחם הבוכות ומחכה לטפיחת האצבעות על ידה.
 
האמת, סיפור לא רע בכלל. אהבתי איך שתיארת את ההתדרדרות של גבריאלה (ששנאה את גבריאל) משנאה פשוטה ומוזרה ליצירות אומנות, דרך טירוף (נורמליים לא מדברים עם ציורים) ועד שהיא צופה בונדליסט שנענש בידי מלאך האלוהים. מה שכן, הוא לא הראה איך גבריאלה הפכה למה שהיא מוצגת בסיפור הקודם... אבל אהבתי בכל מקרה.
 
חזרה
Top