flip flop הוא היחידה הבסיסית של הזכרון, ומורכב מכמה שערים לוגיים (אני מניח שאתה יודע מה אלה) שמחוברים במעיין לולאת היזון חוזר לעצמם, וככה שומרים על ערך יציב בתוכם (לפחות בתיאוריה. למעשה הם מאבדים זרם בגלל התנגדות, וצריך לרענן אותו כל כמה מילישניות).
הסבר יותר מפורט יש בקישורים הבאים:
http://wearcam.org/ece385/lectureflipflops/flipflops/ http://www.play-hookey.com/digital/rs_nand_latch.html
flip flop בעצם מייצג לנו ביט בודד של זכרון (הוא יכול להכיל בתוכו 0 או 1, מן הסתם). אם מחברים כמה כאלה ביחד, אפשר ליצור "תאים" של זכרון.
אם נשים קבוצה גדולה שלהם ביחד, נקבל בעצם מבנה בסיסי של זכרון. כדי שנוכל לבחור אל איזה תא לכתוב, או מאיזה תא לקרוא, משתמשים במבנה חומרה שנקרא multiplexer (מרבב, בעברית, אאז"נ) שנותן לנו להכניס את מספר התא שאנחנו רוצים לעבוד איתו. המספר הזה הוא בעצם ה"כתובת" של התא.
שוב, הסבר יותר מפורט פה:
http://www.doc.ic.ac.uk/~dfg/hardware/HardwareLecture12.pdf
מה שמחבר בין הזכרון למעבד, ויחידות אחרות במחשב, הוא ה bus , שבאופן כללי הוא בעצם פס שמוליך עליו מידע.
אז בעצם כאשר מתבצעת פקודת האסמבלר של כתיבה לזכרון, אנחנו מעבירים על הbus שני ערכים: התא שאנחנו רוצים לכתוב אליו, והערך שצריך להכניס לתוכו. הmultiplxer מקבל את מספר התא ואת הערך, ומפעיל את מערך הפליפ פלופ הנכון. המערך מכניס לכל פליפ פלופ ערך של ביט אחד.
הפקודה של טעינה מהזכרון שולחת רק פרמטר של כתובת, והmultiplexer מוציא את הערכים מתא הזכרון המתאים ומחזיר אותו על הbus.
עכשיו, זיכרון רגיל הוא די איטי. כדי להאיץ את פעולת המחשב משתמשים בכמה מבנים. הפשוטים מבניהם הם רגיסטרים - תאי זיכרון מהירים (ויקרים) שיושבים קרוב מאוד למעבד. ככה שכשאנחנו מבצעים פעולה על משתנה, קוראים אותו קודם אל רגיסטר, מבצעים עליו את הפעולות שרוצים ומחזירים אותו לזיכרון רק כשמסיימים איתו (או כשאין כבר מקום). אי אפשר , למעשה, לבצע פעולות ישירות על ה ram - רק על רגיסטרים.
המבנה השני הוא זכרון מטמון - זכרון קצת פחות מהיר וקצת פחות יקר מהרגיסטרים, שגם יושב די קרוב למעבד. כל פעם שאתה שולף מידע מהזכרון, בודקים אם הוא נמצא קודם במטמון. אם הוא נמצא, הערכים נלקחים מהמטמון. אם לא, הערך מובא מהזכרון הראשי ומוכנס גם למטמון. כאשר כותבים לזכרון, כותבים למעשה למטמון. רק כאשר נגמר המקום במטמון, או בתנאים אחרים (מישהו חוץ מהמעבד מנסה לקרוא את ערך הזכרון ששמור במטמון, למשל) הערכים נכתבים אל הזיכרון.
הפעם , ההסבר בויקי די ברור ומספק:
http://en.wikipedia.org/wiki/CPU_cache
זה, באופן כללי, הבסיס של פעולת הזכרון. או לפחות כמה שאני זוכר אותו... הקורס היה לפני יותר משנתיים