לאחר מספר משחקים עם הילדים, החלטתי להכין שיטה ביתית שתחקה את הסגנון של מבוכים ודרקונים, כי זה מה שילדים אוהבים, אבל מותאמת לגילאי היסודי. ניסיתי כמה שיטות אחרות, כמו שאפרט בהמשך וכל אחד לא הצליח לעבוד עבורי מסיבותיו הוא.
רקע
אני מודיע מראש שאישית אני יותר מחבב כתיבת הרפתקאות ועולמות, מאשר כתיבת מכאניקה, אבל במקרה הזה בגלל שלא מצאתי משחק מתאים וגם בגלל שכתיבת שיטה לילדים מראש היא פשוטה יותר מאשר שיטה למבוגרים.
גיל היעד של השיטה היא אזורי שש עד תשע, כלומר ילדים גדולים מספיק שיכולים לקרוא לבד, וגם להנחות אותם, אבל לא מפסיק גדולים שקל להם להתמודד עם כרכי הענק של מבוכים ודרקונים / פאת'פיינדר.
מה אני רוצה לקבל בשיטה:
אז למה לכתוב שיטה כשיש כל-כך הרבה?
לכאורה יש היום מספר אפשרויות, אבל אף אחת מהן לא התאימה לי במיוחד:
* קוסמים קטנים - זמין בעברית, שיטה מקסימה, הרצתי שלוש פעמים. בסופו של דבר לא מספיק מתאימה עבורי, שלוש חסרונות עקריים: היא לא בסוגה של מבוכים ודרקונים, היא לא מאפשרת לילדים להנחות לבד ואפילו לא לבנות דמויות מעניינות, והיא עובדת בעיקר עם ילדים בגילאי גן מניסיוני - ילדים בכיתות א' וצפונה, השיטה משעממת אותם ופחות מאתגרת.
* Hero kids - שיטה באנגלית, שמניסיוני היא סוג של משחק לוח* ומרגישה כמו טקטית לחלוטין. Hard Pass
* שיטות משחק כגון מבוכים ודרקונים, פאת'פיינדר וכך הלאה - דורש יחסית הרבה עבודה של המנחה להתאים לילדים קטנים. יכול לעבוד היטב, אבל לא מאפשר משחק עצמאי לפחות עד איזור ג'-ד', וגם אז דורש יחסית הרבה עבודה מהמנחה.
* עולם המבוך (ואנור) - יכולה לעבוד עם ילדים, אבל אם מבוגר מנחה. בנוסף דגש נרטיבי ולא משחקי, כשילדים צריכים שילוב של שניהם לדעתי. לא כל שיטה "פשוטה" מתאימה מיד לילדים רק בגלל שהיא פשוטה.
* עולמות פראיים - יכולה לעבוד היטב מבחינת הפשטות המכאנית, אבל לא מותאמת ממש לילדים (למרות שלא קשה להתאים), ובאנגלית.
* Tales of Equsetria - שיטה שנכתבה במיוחד לילדים, ופוגעת בהרבה מהדברים שאני חושב שצריכים להיות במשחק כזה. החסרון המהותי שלה הוא שהיא מותאמת לעולם של פוני קטן שלי, וזה פחות עבד על הילדים שלי. הספר שלה הוא נהדר, גם במובן שהוא נכתב עבור ילדים (בניגוד למשל לקוסמים קטנים או Hero kids שזה שיטות ילדים, אבל הספר למבוגר).
במלים אחרות, זנבות זה משחק כמעט מושלם, ובגדול הכוונה שלי להתבסס על הרבה מהרעיונות שלו, בשילוב אלו של מבוכים ודרקונים, להתאים לילדים ולהכין שיטה ביתית שמתאימה למה שאני מחפש בשיטה לילדים.
מבנה הפרקים:
- הקדמה
- עולם של הרפתקאות: מערכה (יזוז אולי לסוף).
- לפני ההרפתקה: יצירת דמות
- יוצאים להרפתקה: ניהול המשחק
- אחרי ההרפתקה: עלייה בדרגות, ומה עושים בין הרפתקאות
- מאחורי המסך: להריץ משחק בעולם.
כשיתפרסמו פרקים אני אקשר אליהם. בנוסף לכל פרק אני גם אצמיד מספר גרסה ואנסה לנהל Changelog איפשהו, בהינתן שזו טיוטה.
רקע
אני מודיע מראש שאישית אני יותר מחבב כתיבת הרפתקאות ועולמות, מאשר כתיבת מכאניקה, אבל במקרה הזה בגלל שלא מצאתי משחק מתאים וגם בגלל שכתיבת שיטה לילדים מראש היא פשוטה יותר מאשר שיטה למבוגרים.
גיל היעד של השיטה היא אזורי שש עד תשע, כלומר ילדים גדולים מספיק שיכולים לקרוא לבד, וגם להנחות אותם, אבל לא מפסיק גדולים שקל להם להתמודד עם כרכי הענק של מבוכים ודרקונים / פאת'פיינדר.
מה אני רוצה לקבל בשיטה:
- משחק מותאם לילדים, כלומר עם הרבה אקשן וחוקים פשוטים וזורמים.
- משחק שהם קוראים לבד, בונים לעצמם דמויות וכך הלאה - כמו שלנו זה כיף, גם להם. זה גם אומר שהמשחק צריך להיות קצר ולא עב-כרס. חוברת של 32 עמודים נראה לי אידיאלי.
- משחק שילדים יכולים להנחות בעצמם - החלק של המנחה והרצת הרפתקאות צריכים להיות פשוטים וקלים. לא צריך מבוגר מסביב לשולחן.
- סוגת פנטזיה סטייל מבוכים ודרקונים, גם בתחושה המכאנית (קוביות). מבחינת הפלאף, אני אבסס את זה על איי הסערה.
- שיטה שנוטה לכיוון הגיימסטי - ילדים בגיל הזה, מניסיוני, רוצים להרגיש את המשחק ומתלהבים ממספרים. משחק נרטיבי יותר פונה למבוגרים
- משך קצר להרפתקה - מפגש עם ילדים נמשך סביב השעה, שעה וחצי. השיטה צריכה להיות זריזה כדי לאפשר את זה.
- התקדמות עם הדמות - שהילדים יכולים לבחור דברים מעניינים לשפר את הדמות שלהם, בין אין חפצי קסם מגניבים או יכולות של הדמות.
אז למה לכתוב שיטה כשיש כל-כך הרבה?
לכאורה יש היום מספר אפשרויות, אבל אף אחת מהן לא התאימה לי במיוחד:
* קוסמים קטנים - זמין בעברית, שיטה מקסימה, הרצתי שלוש פעמים. בסופו של דבר לא מספיק מתאימה עבורי, שלוש חסרונות עקריים: היא לא בסוגה של מבוכים ודרקונים, היא לא מאפשרת לילדים להנחות לבד ואפילו לא לבנות דמויות מעניינות, והיא עובדת בעיקר עם ילדים בגילאי גן מניסיוני - ילדים בכיתות א' וצפונה, השיטה משעממת אותם ופחות מאתגרת.
* Hero kids - שיטה באנגלית, שמניסיוני היא סוג של משחק לוח* ומרגישה כמו טקטית לחלוטין. Hard Pass
* שיטות משחק כגון מבוכים ודרקונים, פאת'פיינדר וכך הלאה - דורש יחסית הרבה עבודה של המנחה להתאים לילדים קטנים. יכול לעבוד היטב, אבל לא מאפשר משחק עצמאי לפחות עד איזור ג'-ד', וגם אז דורש יחסית הרבה עבודה מהמנחה.
* עולם המבוך (ואנור) - יכולה לעבוד עם ילדים, אבל אם מבוגר מנחה. בנוסף דגש נרטיבי ולא משחקי, כשילדים צריכים שילוב של שניהם לדעתי. לא כל שיטה "פשוטה" מתאימה מיד לילדים רק בגלל שהיא פשוטה.
* עולמות פראיים - יכולה לעבוד היטב מבחינת הפשטות המכאנית, אבל לא מותאמת ממש לילדים (למרות שלא קשה להתאים), ובאנגלית.
* Tales of Equsetria - שיטה שנכתבה במיוחד לילדים, ופוגעת בהרבה מהדברים שאני חושב שצריכים להיות במשחק כזה. החסרון המהותי שלה הוא שהיא מותאמת לעולם של פוני קטן שלי, וזה פחות עבד על הילדים שלי. הספר שלה הוא נהדר, גם במובן שהוא נכתב עבור ילדים (בניגוד למשל לקוסמים קטנים או Hero kids שזה שיטות ילדים, אבל הספר למבוגר).
במלים אחרות, זנבות זה משחק כמעט מושלם, ובגדול הכוונה שלי להתבסס על הרבה מהרעיונות שלו, בשילוב אלו של מבוכים ודרקונים, להתאים לילדים ולהכין שיטה ביתית שמתאימה למה שאני מחפש בשיטה לילדים.
מבנה הפרקים:
- הקדמה
- עולם של הרפתקאות: מערכה (יזוז אולי לסוף).
- לפני ההרפתקה: יצירת דמות
- יוצאים להרפתקה: ניהול המשחק
- אחרי ההרפתקה: עלייה בדרגות, ומה עושים בין הרפתקאות
- מאחורי המסך: להריץ משחק בעולם.
כשיתפרסמו פרקים אני אקשר אליהם. בנוסף לכל פרק אני גם אצמיד מספר גרסה ואנסה לנהל Changelog איפשהו, בהינתן שזו טיוטה.