אפילו האגדות לא זוכרות מהיכן באנו. הן מספרות על אסון גדול, הסתתרות במעבה האדמה, רוחות שסערו והחריבו כל דבר תחת השמש - וכשאבותינו יצאו, הגיחו לעולם חדש, ריק מאדם.
העולם הוא ארץ בתולית, פראית, לא נודעת. יערות עצומים וערבות, הרים טרשיים ומדבריות, חיות פרא גדולות שמהלכות באין מפריע. בני האדם חיים בשבטים ובכפרים, מפוחדים מהעולם הגדול והמסוכן אך גם מלאי סקרנות. מה הוא צופן בחובו, ובאיזה כוח יחזיקו מי שישכילו ללמוד את סודותיו?
ריח עשן עומד באוויר, שדות נחרשים ופטיש מכה על סדן. הציוויליזציה נולדה, ומי יודע לאן יובילו אותה מנהיגיה?...
שלום חברים! אחרי הפקת לקחים ארוכה, החלטתי לבסוף לפתוח את המשחק הזה אחרי חודש וחצי של עבודה ותכנון. ''העידן החדש'' הוא משחק ניהול שבו תשחקו שבטים דרך ''עיניהם'' של מנהיגי השבט, שבטים שיתפתחו עם הזמן לעמים וממלכות. המשחק יהיה בסגנון סנדבוקס - מלבד הכוונות קטנות ממני, אתם תהיו חופשיים לעשות כל דבר בערך.
תיאום ציפיות
חשוב לי להדגיש שהפקתי לקחים אחרי המשחקים האחרונים שהנחתי, שהיו בעייתיים מכמה וכמה בחינות. פתחתי את המשחק הזה אחרי מחשבה וחשבון נפש. אני מתחייב:
- לשמר את העניין שלי במשחק ככל שזה תלוי בי - אני לא אשקע בפרויקטים אחרים, אחשוב על המשחק ואפתח את העולם.
- לשמור על הגבה סדירה - פעמיים בשבוע, בימי ראשון ורביעי, אלא אם אילוצים סבירים (עומס לימודי, נסיעה או חוסר תגובה מצד השחקנים) יאלצו אותי לנהוג אחרת - בנוסף לתגובות ''אקסטרה'' שאני עשוי לתת. התגובות הקבועות יהיו ברמה גבוהה (לא משפט וחצי).
- לא לתת אתגרים מוגזמים ולא הגיוניים כי ''אתם חזקים מדי'' או כי ''החיים קשים מותק''. יהיו אתגרים, לא הכל ילך בקלות, אבל הדבר היחיד שיכול לגרום להשמדתכם הוא פעולה ''אובדנית'' מצדכם.
- לא למנוע מהשחקנים להתחזק בתירוצים שונים. אם מצאתם אי עשיר בזהב, לא יהיה מצב שפתאום יש סביבו מונסונים כל הזמן והילידים שלו הורגים עשרה אנשים במכה.
- לא לערב ידע דמות ושחקן. זה שאני יודע שלהסתער חזיתית בצרחות זו טקטיקה גרועה, לא אומר שהאויב שלכם יודע את זה.
מעבר לכך, גם לי יש ציפיות מכם, כמובן:
- קצב הגבה - אני אגיב בימי ראשון ורביעי, אני מצפה גם מכם לשתי תגובות רציניות בשבוע (אלא אם תודיעו לי שאילוצים סבירים מאלצים אתכם לנהוג אחרת). הפסקות ארוכות מקלקלות את ההנאה, הריגוש והעניין במשחק, מניסיון.
- פלטפורמה - המשחק יתנהל בפורום. אם יהיו קטעים שאמורים לרוץ מהר, נניח קרבות מותחים, אדבר עם השחקן וייתכן ונריץ אותם בדיסקורד. אחרי שהקרב ייגמר אתאר אותו בתגובה כאן, והמשחק יימשך כסדרו.
- רמת התגובה - התגובות אמורות להיות מושקעות, ומסופרות מבעד לעיניהם של מנהיגי השבט או הדמויות הרלוונטיות (נניח מנהיג משלחת גילוי הארצות). אני מצפה לעברית טובה - לא ש''י עגנון, אבל לא שפת דיבור. אשמח למינימום מונחים לועזיים (לא שאני פנאט גדול, אבל לדעתי מילים לועזיות מוציאות חלק מהאווירה העתיקה מהמשחק). בבקשה להימנע משגיאות כתיב ודקדוק, זה מעצבן.
- מקוריות - אני מצפה לתרבויות מקוריות - אין בעיה לקבל השראה מהעולם האמיתי, אבל לא להביא לי תרבות היסטורית מועתקת אחד לאחד (אלא אם זה משהו ממש נידח שלא סביר ששמעתי עליו. אני חנון תרבויות רציני, ראו הוזהרתם). צרו תרבויות מעניינות, תשקיעו גם באספקטים שלהן שלאו דווקא יבואו לידי ביטוי במשחק (מיתולוגיה, ניואנסים תרבותיים).
- משחק דמות - זה שהתרבות שלכם רואה בכבוד ויושר ערכים אידאליים לא אומר שכולם כאלו, כמובן, אבל בכל זאת יש שוני בין צורות החשיבה של תרבויות שונות. ישראלים, לדוגמה, הם יצירתיים, בעלי כושר המצאה וקצת חוצפנים ו''חפיפניקים''; אמריקאים לעומתם הם מסודרים ומאורגנים, אבל גם ''מרובעים'' ותבניתיים. כולנו רואים בנשים וגברים שווים מבחינת זכויות ושכל, ובשחורים ולבנים שווים, אבל זה לא אומר שהתרבויות שלכם כאלו. אל תהססו לשחק את התרבות שלכם, ולא את שלנו. אחרת מה הכיף?
רמת גסויות - בסופו של דבר, המשחק יתרחש בעולם שלא שונה מהעולם שלנו בכל הנוגע לטבע האנושי. הוא יכלול התייחסויות (ברורות יותר ופחות) למין, וגם לפשעים כמו רצח, אונס וגניבה. אנחנו בגבולות הפורום, כך שהכל יהיה PG13 לכל היותר. תיאורים גרפיים לא יהיו פה. אני לא מוכן להתייחסויות לסטיות שונות, זה ממש מגעיל ותת רמה.
מכאניקה
המשחק יהיה ניהול בדמויות - אתם תשחקו כמה דמויות של אנשי מפתח בשבט שלכם, שיובילו וינהיגו אותו. תצרפו לדף ההרשמה שלכם 2-5 דמויות (דף דמות מיוחד עבורן יופיע בסוף - תמציתי למדי, אין צורך ברקע מפורט וכו'). המשחק יתנהל בקוביות 1ק20, עם תוספים ומחסרים. תוכלו להטיל בפורום או בבית, סומך עליכם.
משאבים - מכאניקת המשאבים לא תהיה מורכבת מדי. היא תכלול בכלליות שני משאבים:
- אוכל, שמתייחס לכלל האוכל שברשות האוכלוסיה. יחידת מזון אחת מאכילה 100 איש, מעגלים למעלה.
- מטבע - מתייחס לשווי הרכוש שברשות השליט / מדינה, משיגים ממסים, סחר וכו'. לא מתייחס בהכרח למטבע פיזי אלא גם לרכוש בשווי מסוים. עם זאת, עמים שפיתחו מטבע של ממש יוכלו לסחור בצורה יעילה יותר.
- כברירת מחדל, אתם יכולים לאגור עד 100 מכל משאב.
- כברירת מחדל, אתם יכולים לקיים הסכמי סחר עד רווח כולל של 30 בלבד.
טכנולוגיות - אתם מתחילים עם שתי טכנולוגיות לבחירתכם (ראו בהמשך). במהלך המשחק תהיה יחסית מעט התקדמות טכנולוגית (גם בעולם האמיתי, הטכנולוגיה התקדמה בקצב איטי להחריד), ואני שומר לעצמי את הזכות להחליט מתי קורים פיתוחים משמעותיים. סביר מאוד שתאמצו פיתוחים מעמים אחרים.
אוכלוסיה - האוכלוסיה תגדל בהתאם לרמת הניקיון והילודה. בעת רעב או מגיפה האוכלוסייה תקטן, ואילו אחרי מלחמות או בשנים עשירות יהיה ''בייבי בום'' וגידול. הגידול ההתחלתי שלכם הוא 0.5%+.
מעבר זמן - באופן כללי, הזמן יעבור במסגרת עונות (פרקי זמן בני 3 חודשים), כשבכל עונה יש כמות מוגבלת של פעולות שאתם יכולים לעשות. חלק מהפעולות לא יתאפשרו בעונות מסוימות - נניח, אם הצבא שלכם מבוסס על איכרים, תוכלו להילחם רק בקיץ (אחרי סיום הקציר); ומסעות ימיים לא יתאפשרו בעונות סוערות. כל עונה תסתיים כשהשחקנים יסיימו את הפעולות שלהם עבורה. אנחנו עשויים להריץ עונות לפעמים, אבל קחו בחשבון שהאויב עלול להתחזק כשאתם נחים.
לפעמים, אנחנו עשויים ''לקפוץ בזמן'' כדי לאפשר התפתחות טבעית יותר של העם שלכם (אימפריות, אחרי הכל, נבנות לאורך מאות שנים - לא עשרות בודדות), או אם בתקופה מסויימת אין לכם מה לעשות (כי אתם במאזן אימה מול אויב מסוים שמונע פעולות אמיתיות או כי אתם מתאוששים ממשבר כלכלי ואין לכם משאבים לשום פעולה מעניינת).
מכאניקת דמויות
תכונות
לכל דמות יש שלוש תכונות - סמכות, עורמה וכוח - שמודדות את יכולותיה כמצביאה ומדינאית. יש לכם 10 נקודות לחלק, כשהממוצע (כלומר, ללא השפעות מיוחדות) הוא 3. השפעות מיוחדות - בטבלה הבאה:
https://docs.google.com/document/d/16FVK858qjtKj7dNmFFyOjRMA2jwl61l-WFXauoeFD3E/edit?usp=sharing
חלק ממהשפעות עשויות לא להיות ברורות כרגע, הסברים בהמשך.
חלק ממהשפעות עשויות לא להיות ברורות כרגע, הסברים בהמשך.
יכולות
בנוסף לתכונות, לדמויות יש יכולות - השם מתייחס גם לדברים שהיינו מגדירים כתכונות (טוב לב, כיעור חיצוני, עקרות וכו'), כדי למנוע בלבול עם התכונות שלמעלה. היכולות עשויות לכלול גם עוזרים שונים, חפצים מיוחדים, מיומנויות וכו'.
הדמויות שלכם יכולות להתחיל ללא יכולות כלל; יכולת חיובית אחת; או 2 יכולות חיוביות ויכולת שלילית; או 3 יכולות חיוביות ו-2 שליליות. היכולות יעניקו תוספים ומחסרים שונים, אותם אני אקבע בהתאם לשיקול דעתי. אשתדל מאוד להיות מאוזן.
נקודות השפעה
הדמויות אותן תשחקו יוכלו לבצע פעולות שונות, שידרשו ניצול של ''נקודות ההשפעה'' שלהן - נקודות שמודדות את רמת הכוח הפוליטי וההשפעה של הדמות. כל פעולה פוליטית תגרור ניצול של כמות כלשהי של נקודות השפעה. עבור כל דמות תטילו 3ק20, והתוצאה היא כמות נקודות ההשפעה שלה. למנהיג העם שלכם יש בונוס של 10 נקודות השפעה התחלתיות. נקודות ההשפעה מתחדשות בקצב מסוים:
- על כל נקודת תכונה מעל 3, אתם מקבלים נקודת השפעה נוספת מדי עונה. זה עובד גם בכיוון ההפוך (על כל נקודת תכונה מתחת ל-3, אתם תאבדו נקודת השפעה מדי עונה, עד שתגיעו ל-0).
- על כל ניצחון בקרב שדמות פיקדה עליו, אתם מקבלים 3-20 נקודות נוספות (לשיקול דעתי, בהתאם לפרופורציות של הקרב).
- יכולות מסוימות (נניח יופי חיצוני יוצא דופן) עשויות להעניק, בנוסף לבונוס מסוים לתכונות, גם תוספת (לא גדולה מדי) של נקודות השפעה.
מוות
הדמויות שלכן עלולות למות בכמה דרכים:
- טבעי - בגיל מסוים להחלטתי, הדמות תמות. אלא אם תתנו בדף הדמות סיבות טובות להרוג אותה מוקדם (בריאות חלשה, אלכוהוליזם וכו'), המוות אמור להיות באזור גיל 70-80. כשדמות מגיעה לגיל הזה, נתחיל להטיל לדמות ''זריקות חיים'' כל עונה, כשהד''ק ילך וירד עם השנים (בהתחלה יהיה 19, בעונה או שתיים הבאות 18, וכך הלאה).
- מחלה - הדמות עשויה לחלות במפתיע ולמות. אני אשתדל מאוד לא להשתמש בזה כי זה די מניאקי, אבל אם אראה לנכון, לצורך קידום העלילה (מלך מת ללא יורש, נניח), זה עשוי לקרות.
- לידה - נשים עשויות למות בשעת לידה. הסיכוי לזה, בלי רפואה מודרנית, הוא בערך 2-5% (אלא אם לאישה יש תכונה בריאותית חלשה שתעלה את הסיכוי לכך). כשדמות נשית יולדת, נגלגל קוביה בד''ק 20, כשהד''ק יתחיל לרדת רק אם בריאות האישה תתדרדר, או החל מאיזשהו גיל (אזור 40 בערך).
- מוות אלים - דמות עשויה להיהרג בקרב או למות בניסיון התנקשות מוצלח. הסיכוי ההתחלתי לכך, ללא יכולות, תכונות ומיומנויות (של הדמות ושל האויב) הוא 30%.
ניצחון במשחק
יש שתי דרכים לנצח במשחק - הראשונה היא פשוט להשמיד את כל שאר השחקנים, אפשרות שייתכן ותיפסל במהלך המשחק אם שחקנים ירגישו שזה ממש פוגע בחוויית המשחק שלהם; והשנייה היא לעקוף את שאר השחקנים בכל ארבעת מדדי היוקרה - מדד שמתאר את מידת הפרסום והמוניטין שיצא למדינה בתחום מסוים. יש ארבע יוקרות:
- צבאית - מודדת את כוחה הצבאי של המדינה, בהתבסס על גודלו של צבאה, איכותו ונסיונה הצבאי. רפורמות צבאיות וניצחונות גדולים יעלו את היוקרה הצבאית, בעוד שהתיישנות הצבא והפסדים גדולים יורידו ממנה.
- כלכלית - מודדת את עושרה של המדינה, רמת החיים של תושביה, היקף המסחר שלה ואיכות הסחורות המיוצרות בה. תקופות שגשוג ומסחר יעלו את היוקרה הכלכלית, ותקופות מיתון ורעב יורידו ממנה.
- תרבותית - מודדת את ההשפעה של התרבות, השפה והדת של המדינה. אם מדינות נוספות יקבלו את דתכם או שהשפה שלכם תהפוך לשפה בינלאומית, היוקרה תגדל. אם תישארו מסוגרים בתוך עצמכם, היוקרה תרד.
- טכנולוגית - מודדת את רמתה הטכנולוגית של המדינה. המצאות, גילוי ארצות והתקדמות טכנולוגית יעלו את היוקרה, בעוד שהתדרדרות ופיגור טכנולוגי יורידו ממנה.
קסם
לבני האדם יש יכולת מולדת להשפיע על המציאות - יכולת שמכונה גם קסם. הקסם מתחלק לחמישה סוגים, כשארבעה מתוכם הם יכולות מולדות של בני האדם, והאחרון כרוך בברית עם ישות עליונה.
- קסם דמיון - שם כללי ליכולתו של אדם להשפיע על חושיהם של אחרים ושל עצמו. קוסמי דמיון מסוגלים לגרום לאחרים לראות מראות שלא קיימים, לשמוע קולות ואפילו לחוש מגע וריחות. כמו כן, הם מסוגלים להעביר מראות ממוחם למוחות אחרים. דרוש ידע ומאמץ כדי להשפיע בצורה אפקטיבית על אדם אחד, ושום אדם לא מסוגל להשפיע על יותר מעשרה איש.
- קסם יסודני - יכולת לשלוט ו''לכופף'' מים, אדמה, אש ואוויר. קוסמי היסודות מסוגלים לעורר רוחות וסופות, ליצור אש יש מאין, לשלוט במים או להרים סלעים.
- קוסמי טבע מסוגלים ''להיכנס לעורם'' של בעלי חיים או עצים, ודרכם להרחיב את הידע והראייה שלהם. כמו כן, יש להם ידע מקיף מאוד בתחומי הטבע. עם זאת, הם לא מסוגלים לצוות על בעלי חיים לשרת אותם, אם כי יכולים ''לשכנע'' אותם לכך, עד כמה שאפשר לשכנע בעלי חיים.
- קסם החלום - פועל רק כשהמבצע ישן. הקוסם מסוגל לשלוט בחלומותיו, ''להתאמן'' בהם, ואפילו לבקר אחרים בחלומותיהם שלהם ולשוחח עמם או - אם הוא מוכשר מאוד - לרגל אחריהם. כמו כן, קוסמי החלום מסוגלים ''לשחזר'' סצנות מהעבר בחלומותיהם.
- קסם דתי - הקוסם מקבל את כוחותיו מאל או רוח, או לפחות ישויות עוצמתיות שהוא חושב שהן כאלו. הוא מחויב לכרות ברית איתן - המחויבות שלו עשויה לנוע בין קורבנות וזבחים, לדרך חיים שלמה, או להתנזרות מהעולם החומרי. הקסם הדתי כולל ''אותות ומופתים'' (כמו הפיכת מקלות לנחשים), קסמי קרב, קסמי רפואה וכו', אך עוד לא נודע על הקוסם שהחזיר אנשים לחיים.
רמת הקסם של התרבות שלכם נמדדת ב''נקודות קסם'' - אתם מתחילים עם אחת, אותה תצטרכו להשקיע באחד מהסוגים (בתוספת פלאף כמובן). בכל סוג קסם יכולות להיות עד 5 נקודות, כשככל שעולים ברמה, עולים כוחות הקסם - אם ברמה 1 קוסם יסודני יוכל להדליק מדורות או להזיז סלע בינוני, אז ברמה 3 הוא יוכל ליצור גל עוצמתי, וברמה 5 כבר יזיז הרים ממקומם. עלייה ברמות הקסם מצריכה מחקר ופיתוח רבים.
התפוצה של הקסם בקרב התרבות שלכם נמדדת באחוזים. באופן כללי, ככל שהתפוצה רחבה יותר, הקסם חלש יותר. אתם מתחילים עם תפוצה של 20%.
קרבות
הקרבות יכללו בדרך כלל מפה, כדי להוסיף מימד טקטי - אם אין סיכוי גדול לטקטיקה מעניינת נוותר על המפות. המפות יבואו ב-google sheets. בקרב, המתקיף יגלגל 1ק20. אם התוצאה היא 1, 5% מהלוחמים פגעו והנזק יהיה בהתאם. אם התוצאה היא 2, אז 10% - ככה עולים כל פעם ב-5, עד ל-20 (שזה מאה אחוז). ההתקפה תקבל תוספים ומחסרים בהתאם ליכולות החיילים ולמגננת האויב.
כמו כן, תמיד תינתן לכם האפשרות לעשות ''קרב אוטומטי'' שיוכרע בגלגול קוביה עם תוספים, כשכל 1+ שווה ל-5%. נניח, אם סיכוייכם לנצח הם 70% תגלגלו 1ק4+2, ואם הם 20% אז תגלגלו 1ק6-20. הקרב האוטומטי מומלץ כשיש קרבות שהם בבירור לטובתכם, ואתם לא רוצים להיתקע עליהם.
רשימת תוספים ומחסרים:
- מיגון עור / בד - 1+
- מגן קטן - מעניק 1+ אם לחייל אין שום הגנה נוספת, התוסף מתבטל אם יש לו מיגון אחר
- מגן רגיל -1+
- מגן גדול - 2+
- קסדה - 1+
- שריון גוף / עור מחוזק - 2+
- מיגון קשקשים מלא - 3+
- חניתות - 1+ נגד פרשים
- חרבות, גרזנים, אלות - 1+ נגד חי''ר
- נשק מרמה גבוהה - 2+ בלי קשר לסוג הנשק
- מיומנות (חיילים מיומנים שיודעים מה הם עושים - נניח קשת רכוב שמתאמן מגיל אפס, או לוחם מקצועי בצבא) - 2+
- הגנה על הבית - 2+ (רק לצבאות שמגנים על ביתם שלהם, לא תקף לשכירי חרב)
- סדר ומשמעת - 2+
קצב תנועה:
- פרשים קלים - 5 משבצות בתור.
- מרכבות קלות, פרשים כבדים, גמלים - 4 משבצות בתור.
- מרכבות כבדות, רגלים קלים - 3 משבצות בתור.
- רגלים בינוניים - 2 משבצות בתור.
- רגלים כבדים, הנדסה - 1 משבצות בתור.
טווח:
- קפא''פ - 1 משבצות.
- כידון - 2 משבצות.
- קשת - 4 משבצות.
- קלע, קשת מורכבת - 7 משבצות.
העולם
אז אחרי כל המכאניקה - באיזה עולם אנחנו בעצם משחקים?
העולם הוא מקורי שלי, וההשראות לו כוללות את רוב העולם הלא-לבן (אפריקה, מזרח אסיה וכו'), יחד עם כמה ספרי פנטזיה ומיתוסים. כולכם תתחילו ביבשת הדרומית, שמבחינה אקלימית דומה לאפריקה - סוואנות, ג'ונגלים ומדבריות, עם רצועה ים תיכונית צרה יחסית בחוף הצפון-מערבי שלה. היבשת בתולית, ומאוכלסת בכל מיני בעלי חיים, חלקם פרהיסטוריים. אין בה יצורים פנטסטיים ממש, כמו דרקונים ופגסוסים, אבל כן יש בה קסם רך (low fantasy) חסר חוקיות ברורה. הרמה הטכנולוגית ההתחלתית היא של תחילת עידן הברונזה וייסוד הציוויליזציה - רוב בני האדם חיים בחברות שבטיות, וגם ערי המדינה הן קטנות ונמצאות בשלבי פיתוח התחלתיים מאוד. עיבוד הברזל קיים בכמה מאזורי היבשת, אבל באופן כללי רק חברות מיושבות מחזיקות בו, וגם אז בדרך כלל ברמה נמוכה יחסית.
אזורי התחלה
יש ארבעה אזורים התחלתיים אפשריים. ההעדפה שלי היא שיהיה שחקן אחד בכל אזור, אבל אם יהיו שני דפ''דים ממש טובים מאותו אזור ייתכן ואאשר.
- שפלת החוף - ארץ מישורית קרוב לים, שאדמתה פוריה והאקלים בה ים תיכוני ונוח. השפלה היא ארץ טובה מאוד, זבת חלב ודבש, שיושביה הם עובדי אדמה משגשגים. מי שיושב כאן, נמצא במקום המושלם להקים בו ציוויליזציה עוצמתית ומפוארת. אנשי שפלת החוף מתחילים כיושבי קבע.
- היער הדרומי - בדרום היבשת משתרעים יערות עצומים, קדמוניים ועבותים, שטופי שמש ורוויי גשמים וסופות טרופיות. נהרות גדולים מבתרים את הארץ, מאפשרים תעבורה וחקלאות, ועליהם עוד ייבנו ציוויליזציות מפוארות. חתולים גדולים, תנינים עצומים ומיני זוחלים, חרקי ענק ודינוזאורים מאכלסים את היער. אנשי היער הדרומי מתחילים כיושבי קבע.
- הערבה - ארץ שטוחה, אינסופית של עשב נמוך ושיחים, הערבה היא ביתם של נוודי הסוסים, אומני הרכיבה והקשתות. חורף קר, שמש קופחת וחיות טרף מסוכנות חישלו את הפראים הללו, שלא מפחדים משום קרב ואתגר. אנשי הערבה הם נוודים.
- המדבר - חולות נודדים, ואדיות עמוקים ועמודי סלע, המדבר הוא חסר רחמים. יושביו הקשוחים למדו לביית את הגמל, ספינת המדבר המושלמת, והוא משמש אותם נאמנה להישרדות, למסחר ולמלחמה. האם יושבי המדבר יפלשו החוצה ויקחו לעצמם את הארצות הפוריות הנחשקות? אנשי המדבר הם נוודים.
ליושבי קבע יש כמה יתרונות על הנוודים - הם מסוגלים להגיע לרמת פיתוח טכנולוגית וחברתית גבוהה יותר; הטכנולוגיות ההתחלתיות שלהם עוצמתיות יותר; והם מסוגלים לגדל יותר מזון. לנוודים יש יתרון צבאי, כי כל הגברים (ואפילו חלק מהנשים) בשבט יכולים להילחם, והניידות מהווה גם היא יתרון. עם זאת, בטווח הארוך של המשחק יהיה בעייתי עבור נוודים להתקדם ולהתפתח, וכשתתחזקו תצטרכו להתיישב.
גידולים
עמים יושבי קבע (והם בלבד) מתחילים עם גידולים חקלאיים מסוימים, שבנוסף למזון עשויים לספק סחורה (כמו שמן זית ויין). הגידולים משתנים בין אזורי המחייה. אתם מתחילים עם כל הגידולים ברשימה אלא אם מצוין אחרת, או אלא אם כתוב בסוגריים (תה / קפה / קקאו) ואז יש צורך לבחור באפשרות אחת.
שפלת החוף
- דגן (חיטה, שעורה, שיפון וכו')
- גפן
- זית
- בד (פשתן / כותנה)
- קטניות (חומוס, עדשים, שעועית וכו')
- פירות (תאנים, רימונים, שקמה וכו')
- ירקות (בצל, שום, חלמית, כרוב וכו')
- שורשים (בטטה, יאם, מניהוט וכו')
- דגן (אורז / תירס)
- פירות (קוקוס, בננה, אננס וכו')
- צמחי משקה (תה / קפה / קקאו)
- סמים (אופציונלי) (קוקה / מריחואנה / טבק)
- בד (פשתן / כותנה)
- אגבה
בעלי חיים
בני האדם למדו לביית בעלי חיים לשימושיהם - נוודים ויושבי קבע כאחד - שבנוסף למזון מספקים כוח שרירים וסחורות מסויימות. אתם מתחילים עם כל בעלי החיים ברשימה, אלא אם מצוי אחרת או כתוב (כבשים / עזים) ואז אתם בוחרים אחד.
שפלת החוף
- עופות (תרנגולים, ברווזים, יונים וכו')
- צאן (כבשים / עזים)
- חזירים
- בקר
- חמורים
- כלבים
- חתולים
- עופות (פניניות, פסיונים, טווסים וכו')
- חזירים (פקארי / טפירים)
- עופות גדולים (קזואר / תרנגול הודו)
- דינוזאורים גדולים (סטגוזאורים / טריצרטופסים)
- כלבים / רפטורים
- חתולים
הערבה
- צאן (כבשים / עזים)
- בקר
- סוסים
- כלבים
- (אופציונלי) עופות ציד (עיטים, בזים וכו')
המדבר
- גמלים
- צאן (כבשים / עזים)
- חמורים
- כלבים
- (אופציונלי) עופות ציד (עיטים, בזים וכו')
טכנולוגיות
הטכנולוגיות ההתחלתיות מתחלקות לשתי קבוצות - אלו של יושבי הקבע ואלו של הנוודים. ליושבי קבע יש יתרון בכל מה שנוגע לטכנולוגיה, כי החקלאות מאפשרת פיתוח טכנולוגי וחברתי, והם מתחילים אוטומטית עם ידע בסיסי של עיבוד ברזל. תבחרו מהרשימה המתאימה 2 פיתוחים התחלתיים. כל פיתוח מוסיף 2 נקודות יוקרה טכנולוגית.
יושבי קבע
- טכניקות חקלאיות מתקדמות (מחזור זריעה, כלים יעילים יותר, דישון איכותי יותר וכו') - מעלה
ב-40% את תפוקת המזון ההתחלתית שלכם. - עיבוד מתכת מתקדם (חרבות, שריונות וכו') - מאפשר להחזיק צבאות בעלי ציוד איכותי (2+).
- ידע צבאי - מאפשר לצבאות לבצע טקטיקות מתקדמות ולהרכיב מערכים יעילים (2+ - סדר ומשמעת).
- ידע הנדסי - מאפשר פרויקטי בנייה מורכבים (יחסית) בהתחלה - חומות, זיגוראטים, סטונהנג'ים וכו'.
- אומנות ומלאכה - מאפשר בניית מקדשים מפוארים יותר (מוסיף ליוקרה) וסחר במוצרי מותרות ומלאכה (קדרות, תכשיטים). יש לתאר את מוצרי האומנות והמלאכה שהתרבות מייצרת.
- ספנות - מאפשר בניית ספינות ברמה טובה ואחזקת צי.
- מטבע - לתרבות יש מטבע כלשהו בעל ערך קבוע (החל מפיסות הזהב ועד לפולי קקאו). מאפשר סחר ואגירת משאבים קנה מידה בלתי מוגבל. יש לתאר את המטבע.
- כתב - לתרבות יש כתב פרימיטיבי (הירוגליפים). מאפשר אגירת משאבים בלתי מוגבלת, רמת קסם נוספת ותקשורת יעילה ואמינה יותר עם מחוזות מרוחקים יותר. כמו כן, מאפשר הקמת מצבות זיכרון שונות (מעלות את שביעות הרצון ואת היוקרה). יש לתאר את הכתב (על מה הוא נכתב ובאילו אמצעים).
נוודים
- קשת מורכבת - בעלת טווח עדיף, ונחשבת כנשק מרמה גבוהה (2+).
- צמר משובח - העם שלכם השביח גזעי צאן מסויימים עבור צמר, והוא יודע לארוג את הצמר הזה בצורה איכותית. מניב הכנסות יפות בסחר.
- חלב משובח - העם שלכם השביח גזעי צאן מסוימים עבור תנובת חלב גבוהה. מעלה את תנובת המזון ב-20%.
- עיבוד מתכת - העם שלכם למד לעבוד בברזל באמצעות כבשנים ניידים קטנים. למרות שרמת העבודות נמוכה יחסית, אלו בכל זאת כלי מתכת. מאפשר לכם להתחיל כשלכל הלוחמים יש נשקי ברזל (ולא רק לאליטה).
- ידע של ציידים - העם שלכם יודע רבות על חיות הבר, על הדרכים לצוד אותן ועל הדרכים לתקשר איתן. הוא זוכה לרמה נוספת בקסמי טבע, ולעוד 10% תפוצת קסם.
דף הרשמה
את דף ההרשמה תגישו בדוקס או בפורום.
שם העם - לא חובה להסביר את משמעותו, אבל אפשרי.
אזור מחייה - תבחרו מהאפשרויות למעלה ותתארו קצת את האזור.
אוכלוסיה - אתם מתחילים עם 5000 איש, מתוכם אלף גברים, אלף נשים ו-3000 ילדים; אם יש חלוקה מעמדית, נקבע אותה אחרי ההגשה.
סוג עם - יושב קבע או נודד.
שביעות רצון - מתחילים על 70%.
יוקרה - אתם מתחילים עם ערך בסיסי של 4 בכל יוקרה. יושבי קבע מקבלים בונוס 2 ליוקרות הטכנולוגית והתרבותית. כל פיתוח מוסיף לכם עוד 2 נקודות יוקרה טכנולוגית. בהתאם לתרבות שלכם תקבלו בונוסים נוספים אחרי הגשת הדפ''ד.
טכנולוגיות - לבחירה למעלה.
רמת קסם - רמה התחלתית של 1, אלא אם יש לכם טכנולוגיה מתאימה. ציינו סוג קסם.
תפוצת קסם - רמה התחלתית של 20%, אלא אם יש טכנולוגיה מתאימה.
הגבלות משאבים ומסחר - אלא אם יש לכם טכנולוגיות מתאימות, אתם יכולים לאגור עד 100 מכל משאב ולסחור עד רווח של 30 ממשאב מסוים.
משאבים - יש לכם 150 נקודות התחלתיות לחלק.
גידולים - רק אם יש.
בעלי חיים - לבחירה למעלה.
שפה - אין צורך ליצור שפה שלמה, אבל כן אשמח לרשימת צלילים, או לכל הפחות לתיאור של שפה אמיתית שהשפה שלכם דומה לה. בעיקר לצורך הענקת שמות.
מראה - תיאור פיזי של האנשים והלבוש, עיצוב השיער והתכשיטים שלהם. היות וכולכם חיים ביבשת חמה, סביר שתהיה נטייה לעמים כהים יחסית. אין הגבלה מעבר לזה - מלוכסנים, ים תיכוניים, שחורים, הכל יתקבל.
מבנה חברתי - צורת שלטון, מעמדות וכו'. בהתחשב בכך שאתם עדיין קבוצות קטנות יחסית, לא סביר שתתקיים מונרכיה אבסולוטית לחלוטין (כמו הפרעונים נניח), אבל כבר קיים משטר מסודר כלשהו.
דת - פולחן, אלים, אמונות דתיות שונות. לא אקבל תרבויות אתאיסטיות, כי זה לא הגיוני בעולם טרום מודרני, ובכלל - מראה על חוסר השקעה.
תרבות - מנהגים, טקסים, אמונות תפלות, נימוסים, מטבח, אומנויות מסורתיות - תתפרעו, תהנו. לא חובה לפרט אם אתם לא מרגישים שאתם מבינים בנושא, אבל אני אעדיף תרבויות מושקעות.
מיתוסים - מוזמנים להוסיף מיתוסים ואגדות שונים של העם שלכם. לא חובה, אבל בהחלט מוסיף.
לוחמה - שיטות הלוחמה של השבט, טקטיקות, נשקים מסורתיים וכו', בהתאם לטכנולוגיות שבחרתם. כברירת מחדל, עמים יושבי קבע כוללים אליטת לוחמים עשירים והרבה איכרים שיתפקדו כמיליציה לכל היותר; ובעמים נוודים, 90% מהגברים הם לוחמים.
אזור מחייה - תבחרו מהאפשרויות למעלה ותתארו קצת את האזור.
אוכלוסיה - אתם מתחילים עם 5000 איש, מתוכם אלף גברים, אלף נשים ו-3000 ילדים; אם יש חלוקה מעמדית, נקבע אותה אחרי ההגשה.
סוג עם - יושב קבע או נודד.
שביעות רצון - מתחילים על 70%.
יוקרה - אתם מתחילים עם ערך בסיסי של 4 בכל יוקרה. יושבי קבע מקבלים בונוס 2 ליוקרות הטכנולוגית והתרבותית. כל פיתוח מוסיף לכם עוד 2 נקודות יוקרה טכנולוגית. בהתאם לתרבות שלכם תקבלו בונוסים נוספים אחרי הגשת הדפ''ד.
טכנולוגיות - לבחירה למעלה.
רמת קסם - רמה התחלתית של 1, אלא אם יש לכם טכנולוגיה מתאימה. ציינו סוג קסם.
תפוצת קסם - רמה התחלתית של 20%, אלא אם יש טכנולוגיה מתאימה.
הגבלות משאבים ומסחר - אלא אם יש לכם טכנולוגיות מתאימות, אתם יכולים לאגור עד 100 מכל משאב ולסחור עד רווח של 30 ממשאב מסוים.
משאבים - יש לכם 150 נקודות התחלתיות לחלק.
גידולים - רק אם יש.
בעלי חיים - לבחירה למעלה.
שפה - אין צורך ליצור שפה שלמה, אבל כן אשמח לרשימת צלילים, או לכל הפחות לתיאור של שפה אמיתית שהשפה שלכם דומה לה. בעיקר לצורך הענקת שמות.
מראה - תיאור פיזי של האנשים והלבוש, עיצוב השיער והתכשיטים שלהם. היות וכולכם חיים ביבשת חמה, סביר שתהיה נטייה לעמים כהים יחסית. אין הגבלה מעבר לזה - מלוכסנים, ים תיכוניים, שחורים, הכל יתקבל.
מבנה חברתי - צורת שלטון, מעמדות וכו'. בהתחשב בכך שאתם עדיין קבוצות קטנות יחסית, לא סביר שתתקיים מונרכיה אבסולוטית לחלוטין (כמו הפרעונים נניח), אבל כבר קיים משטר מסודר כלשהו.
דת - פולחן, אלים, אמונות דתיות שונות. לא אקבל תרבויות אתאיסטיות, כי זה לא הגיוני בעולם טרום מודרני, ובכלל - מראה על חוסר השקעה.
תרבות - מנהגים, טקסים, אמונות תפלות, נימוסים, מטבח, אומנויות מסורתיות - תתפרעו, תהנו. לא חובה לפרט אם אתם לא מרגישים שאתם מבינים בנושא, אבל אני אעדיף תרבויות מושקעות.
מיתוסים - מוזמנים להוסיף מיתוסים ואגדות שונים של העם שלכם. לא חובה, אבל בהחלט מוסיף.
לוחמה - שיטות הלוחמה של השבט, טקטיקות, נשקים מסורתיים וכו', בהתאם לטכנולוגיות שבחרתם. כברירת מחדל, עמים יושבי קבע כוללים אליטת לוחמים עשירים והרבה איכרים שיתפקדו כמיליציה לכל היותר; ובעמים נוודים, 90% מהגברים הם לוחמים.
דפי דמות
תצרו 2-5 דמויות מרכזיות בעם שלכם, שדרכן תנהיגו אותו ותפעלו. לכל דמות צרפו את המשפחה הקרובה שלה.
שם הדמות
גיל
מין
תכונות - יש לכם 10 נקודות לחלק בין סמכות, עורמה וכוח. הממוצע הוא 3, וכשעולים או יורדים יש השפעות חיוביות (או שליליות).
נקודות השפעה - תטילו 3ק20.
תוספים ומחסרים
אופי ודעות
מראה - רק אם יש משהו ראוי לציון, נניח עין אחת או יופי יוצא דופן.
יכולות - תתנו יכולות, אני אתן את הערך המכאני. יכולת שמתייחסת לאופי או מראה חייבת להיות מסונכרנת עם הסעיפים הקודמים שכתבתם!
משפחה
גיל
מין
תכונות - יש לכם 10 נקודות לחלק בין סמכות, עורמה וכוח. הממוצע הוא 3, וכשעולים או יורדים יש השפעות חיוביות (או שליליות).
נקודות השפעה - תטילו 3ק20.
תוספים ומחסרים
אופי ודעות
מראה - רק אם יש משהו ראוי לציון, נניח עין אחת או יופי יוצא דופן.
יכולות - תתנו יכולות, אני אתן את הערך המכאני. יכולת שמתייחסת לאופי או מראה חייבת להיות מסונכרנת עם הסעיפים הקודמים שכתבתם!
משפחה
בהצלחה! המשחק יתחיל כשיהיו שניים שלושה שחקנים רציניים (ואם לא יהיו, נתחיל עם אחד).