• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

מהדורה 5 חדשות הכרוז Van Richten Guide to Ravenloft מגיע לחנויות וסקירות

בשבוע הבא מגיע לחנויות ספר ההרחבה החדש של מבוכים ודרקונים 5 - Van Richten's guide to Ravenloft, ספר ההרחבה השני לשנת 2021 והספר השני במהדורה חמש שמתרחש בעולם המערכה Ravenloft.
המדריך של ואן ריכטן לרייבנלופט משלב בין הצגת עולם המערכה וערכת כלים כללית להרצת מערכות אימה בשיטה, כולל מפלצות מתאימות. הוא בן 256 עמודים ומחירו 50 דולר. בפורום פרסמנו כאן מידע רב אודותיו אך כעת גם יש גם מספר סקירות על הספר, אני נתקלתי בשתיים, שמשבחות אותו:

לישראל הוא יגיע בעוד מספר שבועות וניתן גם להזמינו מאמזון.
 
אופטימיות זהירה מהכיוון שלי אחרי הספר הקודם שהיה די מאכזב עבורי.
המתנות האפלות נראות מעניינות.
אני אוהב מכאניקות של ייתרון עם חיסרון בצידן ואני אוהב לראות יותר משקל ל-1 טבעי
 
שחכתי מקנדלקיפ, התכוונתי לטאשה שהרגיש חצי אפוי ולא יותר טוב מחלק גדול ממה שניתן למצוא בdmsguild.
קנדלקיפ לא אכזב אותי, אבל הדבר הכי מעניין ששמעתי עליו זה הדיון על היחסים בין כותבים ומפיצים, כאשר תוכן הספר עצמו נשמע די meh

ד"א, שמעתי שבספר אין נתונים מכאניים לdark lords. החלטה מעניינת, לא בטוח מה לחשוב עליה, בייחוד בגלל שיותר מכל עולם מערכה אחר רייבנלופט מוגדר על ידי הנבלים שלו.
 
אז הנה התשובה של אחד מכותבי הספר ללמה אין נתונים לdark lords.
(בערך מדקה 10)
עבורי התשובה הזאת בעיקר נשמעת כמו "מבוכים ודרקונים היא לא בדיוק השיטה הנכונה עבור משחק ברייבנלופט, אם אתם בכל זאת רוצים להשתמש במכאניקה של המשחק בו בחרתם לשחק-הנה עצות סופר כלליות על איך לבנות את זה בעצמכם. בהצלחה"

אני לא רואה סיבה טובה לקנות את הספר אלא אם מעוניינים בחלק ספציפי מהמכאניקה. איכות הכתיבה של מכשפי החוף לאחרונה לא יותר טובה ממה שניתן למצוא באינטרנט בחינם/תשלום סמלי, ספרים של חברות צד שלישי או אפילו ספרים ממהדורות קודמות של מבוכים ודרקונים, ואם הם לא מספקים מכאניקה שנכתבה ונבדקה על ידי אנשים בעלי ניסיון אני חושב שחבל לשלם את מחיר הספרים שלהם.
בקיצור, אם רוצים מכאניקה מתאימה למשחק אימה במהדורה 5 קנו grim hollow, ואם אתם רוצים ספציפית את הפלאפ של רייבנלופט אפשר לקנות את הספרים הישנים ב Domains of Dread Sale - Domains of Dread Sale - (אפילו יש הנחה בימים הקרובים בגלל יציאת הספר.)
 
עברתי על הספר, הוא ברמת העיקרון חמוד, הסבלקאס נחמדים והמכאנקיה של dark gifts נהדרת. אבל, אני מסכים עם מרתוס כשהספר מרגיש לי לא מספיק מוצדק. בסופו של דבר זה ספר למשחק והייתי מצפה שיהיה בו יותר תוכן לשימוש במשחק ופחות "הנה מלא פלאפ על רייבנלופט תהנו" (מה גם שאני די בטוח שאם מישהו היום מחפש מידע על עולם מערכה הוא גם ככה יחפש בגוגל את הוויקי המתאימה שתסקור לו את העולם בצורה קצת יותר רחבה מספר שמוגבל בדפים), אני לא מאוכזב מהספר כמו מcandlekeep אבל אני לא אוהב את הכיוון של הספרים של 5, טאשה היה כיוון טוב שבאמת הוסיף המון אפשריות למשחק, אבל אם הספרים הבאים ימשיכו להיות איזה סבקלאס אחד או שנים שכמעט זהים באופן מוחלט לUA שיצא לפני כן, זה די יהרוג את מו"ד בשבילי. יש גבול כמה פעמים אפשר לשחק את אותם דברים כל פעם.

אם רוצים מכאניקה מתאימה למשחק אימה במהדורה 5 קנו grim hollow,
מצטרף להמלצה של מרתוס על זה, עברתי גם על הספרים שלהם לאחרונה, וככה צריך להיראות ספר מערכה. גזעים מותאמים לעולם, נתיבי מקצוע שמרגישים שייכים יותר לאופי של המשחק, מכאניקות חדשות ומאוד מוצלחות לעולם אפל, ואז הדבר הכי בסיסי שאפשר להוסיף בספר (שאין בוואן-ריכטן) : לחשים. זה כמעט גורם לי להתגעגע לימים של מו"ד 3.5 על כל המגרעות שלה, שם לפחות כל ספר חדש היה מכיל כמה פרקים כבדים עם חומר לשחקן/מנחה שאפשר לעשות בו שימוש, או לפחות סקשן שלם של לחשים חדשים ורלבנטים למשחק. זה כמעט מרגיש שgrim hollow הוא הספר הרשמי של עולם אפל שמוציאה WOTC וואן ריכטן הוא סתם ספר צד ג' של חברה אחרת שמנסה לגזור קופון עם פיסות לור על חשבון תוכן למשחק.
 
Grim Hollow נשמע מעניין, אבל מהתיאור הוא מזכיר יותר עולמות אפלים, סטייל וורהאמר, מאשר עולמות של אימה. אלא אם לא הבנתי נכון מהתיאור?
בקשר ל Van Richten, הזמנתי עותק, נראה מתי אקבל אותו. הוא כן נראה אחלה ל"אימה-לייט"
באופן כללי, מבוכים ודרקונים 5 היא לא שיטת אימה בליבה שלה, המקסימום שלה לשלב אלמנטים מסוימים של אימה כדי לתת Flavor. לכן לא מפתיע אותי שזו האמירה של אחד הכותבים - זה לא קריאתו של קתולהו, ומבוכים ודרקונים 5 היא לא שיטה גנרית...
 
האמת היא שאני עדיין בקריאה של grim hollow ועוד לא הגעתי לחלק הפלאפי (לעזזאל עם מטלות אקדמאיות), אבל אני חושב שהיא יכולה להתאים למשחק בעולם של רייבנלופט ולו לפחות מהחומר המכאני שהיא מוסיפה. אני נוטה להסכים שמו"ד מעולם לא התאימה למשחקי אימה (והיא ניסתה יותר מידי פעמים לדעתי) ואני קצת חושב שרייבנלופט עצמה היא לא באמת משחק אימה, ואן ריכטן מנסה לתת כל מיני כיוונים של איך להנחות משחקי אימה אבל אני בפירוש חושב שזה לא באמת מפסיק, כאילו רשימה של מפלצות שרלבנטיות לז'אנר האימה של המשחק שאתה רוצה הייתה יכולה להיות מעניינת אם לא היה מדובר במפלצות מספר הבסיס שאני מניח שרובנו כבר חרשנו אותן כמה פעמים וכולנו יכולים להניח שאבולות' הוא מפלצת שממה מתאימה למשחק אימה של תפלצים, או שמצליפי מוח הם אויב מתאים להרפתקאה עם אימה "מהכוכבים".

זה לדעתי המקום בו הספר נופל בסופו של דבר, הוא מביא מלא מידע ומלא לור ואני מרגיש שהוא... חסר תועלת? זה מאוד נחמד שיש בערך 3-5 עמודים על כל דומיינז ברייבנלופט שיעזור למישהו להכין משחק באחד הדומנייז האלה, אבל זה מרגיש כאילו בא לי להכין סלט ומישהו מביא לי ספר בישול של 350 עמוד, כן יש שם אחלה מתכון לסלט בעמוד 259, אבל מה אני אעשה עכשיו עם ה349 עמודים האחרים?
 
תחושתית, המשלטים נשמעים לי מתאימים יותר לסגנון משחק בסטייל Traveller, משחק המד"ב.
כלומר משחק שבו אתה עובר מאזור לאזור ברייבנלופט ורק נוגע בו, ולא באמת נשאר ומעמיק באף אחד מהם.
איך זה מתחבר לאימה?
אולי לשחק את זה יותר בסגנון של חוקרים שמחפשים פתרון לאימה ספציפית לכל מקום, ופחות בתור מערכה קלאסית של מבוכים ודרקונים.
אני יכול לראות את הד"שים ב"שיירה" שנודדת ממשלט למשלט, בין אם כציידי מפלצות או כחוקרי העל-טבעי.

יש קונספטים בספר לסוגי מערכות שונים?
 
חזרה
Top