שלום כולם! היה היום בפייסבוק של שחקני תפקידים בישראל דיון מעניין שפידלמן התחיל על שימוש במיומנויות בקרבות. הפרסום כאן מתבצע ברשותו. אני עושה קרוס פוסטינג כאן לטובת שימור הדיון המעניין באופן קבוע יותר, וכי אני חושב שהנושא מעניין ומצדיק התחלת דיון גם בפורום.
להלן https://www.facebook.com/groups/isr...Og6rRX4RgGjchNaeXZCkRPltZli_fRc&__tn__=,O,P-R
אז איך אתם משתמשים בגלגולי מיומנות בקרבות במשחקים שלכם? האם אתם חושבים שקרבות שכוללים נפח מאוד משמעותי של גלגולי מיומנות הם סבירים במבוכים ודרקונים על מהדורותיו השונות? האם הקונספט של "לייבא" דיונים מקבוצות מדיה חברתית אל הפורום הוא מוצלח בעיניכם?
להלן https://www.facebook.com/groups/isr...Og6rRX4RgGjchNaeXZCkRPltZli_fRc&__tn__=,O,P-R
הבעתי פה בעבר תלונה על כך שבהשמע גלגול היוזמה עובר מו"ד (כמו כפיליו המרובים) למוד פעילות אחר, מוגבל בהרבה. הוא מתנתק לפתע מהעולם בו הוא מתקיים, והופך למשחק ניהול משאבים. טרונייתי הייתה גם כי אם אחת המטרות שלנו היא אמולציה של נראטיבים אחרים - הרי שסצינות אקשן והרפתקה במדיה אחרות כמעט לעולם לא נראות כך. קרבות שמעניין לצפות בהם עושים שימוש רחב ומגוון בעולם הסובב ומאפשרות לדמויות לבטא צדדים רחבים בהן.
הפתרון שאני מצאתי? אם ברצונכם לעשות אקשן כמו בסרטים, ולהמנע ממצב שבו קרב הוא סיקוונס של ניהול משאבים, תכננו את סצינות האקשן שלכם כך ששליש עד חצי מהגלגולים של השחקנים יהיו בדיקות מיומנות, לא גלגולי פגיעה.
זה אילוץ מלאכותי מאד, ודאי, אבל הוא גורם לחשוב מחדש על בניית הסצינה ועל מה שאפשרי בה. בניית קרבות מסוג זה מחזיר את הטקטיקה מהמופשט אל הקונקרטי, ומנסיוני - הופך את הקרב לדינמי ומפתיע בהרבה.
לשם דוגמא, אעבור על מחצית מרשימת המיומנויות של מו"ד 5, ואתן דוגמאות אפשריות לשימוש בהם:
אקרובטיקה:
- קרב שהוא מרדף פארקור. ג'ורי, בן-המחצית הבוגד שהיה משרתה האישי של מלכת האזמרגד, גנב את ליבה ובורח אתו אל אתר הבנייה של האגף החדש בארמון. הקרב כולו מתנהל תוך נסיון להגיע אליו מבלי ליפול מקורות התמיכה ולהפיל עליך חצי ארמון.
- לצ'מוג הדרקון יש נקודת תורפה אחת, אבל היא בזווית שחץ לעולם לא יוכל להגיע אליה. הנוכל של החבורה יצטרך לגייס את כל עברו כקרקסן כדי לעשות לשם את דרכו לפני שהדרקון ישים לב.
- באתם לעצור את הטקס הנורא של כוהני הטיטאנים, אבל הגעתם באמצע. נשאר לא מעט מה לעשות, אבל יש לעשות את כל זה בעיצומה של רעידת אדמה, מקדש מתמוטט וכל הטוב הזה.
טיפול בחיות:
- המטרה היא ברורה - חצרמוות, בנו של מצביא קרת-מתת, רוכב הפילים המוכשר ביותר בצבא שלעולם לא מתרחק מדי מפיליו ומרעיו לחוליית הפילאים הראשונה. אבל אתם הרי לא תלחמו בחיות אציליות אלה, הלא כן?
- הדרואיד של החבורה מכיר את הסביבה הזו היטב, והיא שורצת נחשים ארסיים. האם הוא יצליח לעורר את זעמם לכיוון הנכון?
- כלבי הציד של אימפריית הברזל נודעו בשל פראותם הנחושה, הם תופסים את המטרה ומרתקים אותה בשעה שהפרשים הייגרים משפדים אותה לרצפה בחניתותיהם. אבל האם הסייר של החבורה יצליח למצוא עמם שפה משותפת לפני שהם ימצאו את גרונו? שחקו כדי לגלות!
מאגיה? (אוף, ככה תרגמו את זה. אני אלך על 'תורת הסוד'. זה אולי הכשרון לו תמיד היה לי הכי קל למצוא שימושים)
- החדר בו נערך הקרב הוא מקדש לפאפי, אל השלום. הוא מלא רונות קסומות שנועדו למנוע אלימות ולהרדים בהדרגה את כל הלוחמים. האם יצליח אשף החבורה לפרק את כל האפקטים שלהם, כולל הסמויים, לפני שכל החבורה תרדם?
- הטקס של הטיטאנים נמצא בעיצומו, ורעידת האדמה רק תתגבר. מה ממרכיבי הטקס חיוני באמת ומה סתם מורשת? מה יש לעצור בעדיפות הגבוהה ביותר כדי להאט ולשבש את התהליך?
- חצרמוות קיבל מאביו המצביא כמות נאה של קמעות, המסוגלים לסייע לו בשעת קרב ובמיוחד בשעת חטיפה. מה צריך להשמיד מיד? מה אסור להשמיד בשום פנים ואופן?
אתלטיקה:
- ג'ורי המשרת הבוגד הוא אמנם טיפוס גמיש וחמקמק, אבל הברברי של החבורה יוכל לחסום את נתיב הבריחה שלו אם רק יצליח בקפיצת ארבע המטר הזו/יטפס את חמש המטר האלה תוך שני סיבובי קרב.
- אי אפשר פשוט להלחם בארבעה ייגרים של אימפריית הברזל - זאת יודע כל בר-דעת. אבל להפוך את עגלת העצים הזו על נתיב המרדף עשוי לשבור את רגלי כמה מהסוסים, עשוי לתת לנו סיכוי!
- לנסות לטפס לנקודת התורפה של הדרקון התברר כרעיון מחורבן. זה דרקון, בשם שמים! אבל אם הברברי של החבורה יצליח... להטיל אותי לשם. חי פאפי, זה עוד עשוי לעבוד!
תרמית:
- שלושת הייגרים מתקרבים, ואיש לא יעמוד בפני הסתערות מקור-הנץ שבוצעה כהלכתה, על פי התו"ל. אולי אם ניתן להם לחשוב שאנחנו פצועים ונופלים מהרגליים, טרף קל, הם יוותרו על התו"ל ויחליטו לצמצם טווח.
- הם אינטלגנטיים, הא? תמיד הולכים על הקוסם? רייסטלין, תן לי את הכובע המטופש ותתחזה למת! לשיח! לבן-ערובה! הבה נראה כמה אינטלגנטיים הם בדיוק.
- אלוהים אדירים! מה הדבר הזה שמאחוריך? אני מתכוון מה הדבר *הבלתי-נראה* הזה שמאחוריך?
היסטוריה:
- "ארבעת התקדימים שאני זוכר מתולדות המחתרת, מלמדים שכאשר ייגר של אימפריית הברזל מופל מסוסו, התו"ל מורה לו על..."
- "אולי עכשיו זה משמש כמקדש טיטאנים, אבל המקום הזה הוא בבירור אחוזת סוחרים מהשושלת הדיקדונטית. מה שאומר שאיפשהו פה, ממש מתחת למשואת התמיד, צריך להיות צינור גז"
- הכפריים בפונדק עייפים ונואשים מכדי להתערב במעצר הזה - 'קרב בין זרים', הם רוטנים, אולי אם תזכירו להם את הסיפור של אוגווין היפה והמלך הטורף, השלהבת הגעשית שבתוכם תתעורר סוף סוף.
תובנה:
- ששת רעיו של חצרמוות נאבקים במרץ כדי לעצור את החטיפה, אפילו ללא פיליהם. אבל ואללה, נראה שלפחות חצי מהם מתעבים בכל לבם את הפילאי הצעיר והנוצץ. הכבוד שלהם מחייב לחימה עד מוות, אבל אם רק תתנו להם אליבי סביר להתעלף או לצאת מהקרב...
- הוא לא נלחם בכם באמת! הוא נכנס לבונקר, מעכב אתכם, מבזבז לכם תורות יקרים ונראה מרוצה הרבה יותר מדי מהתהליך. ממה הוא מסיח את דעתכם?
- ראית את העווית הזו בכף ידו שעל הגרזן כשהלפיד הזה הושלך. הברנש הגדול עם קסדת הכלב מפחד מאש, והיתר? לא הולכים להשאר פה אחרי שהוא יעזוב.
איום:
- הם אינטלגנטיים, הא? תמיד הולכים על הקוסם? בארוק קזאד! קזאד איימו לפנים שלכם, יא בני אלף שפות לא נאותות! בואו נראה מה עוזרת האינטלגנציה שלכם מול מה שממש-ממש משתדל להראות כסכנה ברורה ומידית.
- ג'ורי, בן המחצית הגנב, נמצא כפסע מנפילה ארוכה וכואבת. אם ההסתערות הבאה עליו תהיה מפחידה מספיק, הוא יעשה את הצעד הזה לאחור.
- "זהו חבר'ה, נכשלתם. חצרמוות בידינו. ועם כל הכבוד לנוהל חניבעל - אם אתם לא רוצים להסביר לאבא שלו למה החזרתם רק את מעיו של בנו יקירו, אז אם אתם לא רוצים להרמס על ידי עדר הפילים המקודש בפקודתו - אני מציע לכם לעשות אחורה פנה, קדימה צעד, דרישות הכופר מסור.
רפואה:
- "הזומבים האלה לא לגמרי בלתי הפיכים. כלומר, הם מתים ב*ברובם*, אך ניתן להחליש את השפעת הנגיף השולט עליהם באמצעות... היי, יש למישהו צמחי דבקן ולפיד?
- הדבר המחייה הוא הדבר הממית: "המהלומה הזו שספג הייגר לא עברה לו בשלום. אני רואה בדיוק איך הוא זז. כוונו לכתף השמאלית שלו ואני מבטיח שבר"
"
- "האוזניים של הגובלינים האלה לא אמורות להיות צהובות כל כך. הם חולים בצרעת, נלחמים עד מוות, מתוך כאב עצום והידיעה כי מוות בקרב הזה הוא הגורל הטוב ביותר שהם יכולים לצפות לו. אה, וגם מדבקים בטירוף
עד כאן בערך מגבלת התווים של הפייסבוק ומגבלת הזמן שלי. אבל נראה לי שהעיקרון ברור. אם תשתמשו בזה, ספרו איך הלך.
תוספת חשובה בעריכה שהיא אולי הפואנטה:
מהדוגמאות אפשר לשים לב כי המפתח שלי לזה הוא מראש לעצב קרבות שהמטרה העיקרית היא ב"להרוג את כולם". זו מטרה שיכולה לקרות בסיפורים לפעמים, אבל היא די חריגה בעיני. ברגע שהמטרה היא חיצונית למכניקת הקרב (לשבות את הנסיך, להמלט מהמרדף, לתפוס את הגנב, לעצור את הטקס, לעורר מרד עממי), קל יותר מלכתחילה לחשוב על עוד סוגי פעולות שמתחברות לשם ומשיגות אותה באופן יעיל יותר מלהרוג את כולם קודם ואז להזכר מה עשינו קודם.
אז איך אתם משתמשים בגלגולי מיומנות בקרבות במשחקים שלכם? האם אתם חושבים שקרבות שכוללים נפח מאוד משמעותי של גלגולי מיומנות הם סבירים במבוכים ודרקונים על מהדורותיו השונות? האם הקונספט של "לייבא" דיונים מקבוצות מדיה חברתית אל הפורום הוא מוצלח בעיניכם?