אוקיי. קרב עם דרקון כחול בוגר.
שאלה ראשונה- למה את מתכוון בבוגר?
Young adult-
https://www.d20pfsrd.com/bestiary/m...ragon/chromatic-blue/blue-dragon-young-adult/
Adult-
https://www.d20pfsrd.com/bestiary/monster-listings/dragons/dragon/chromatic-blue/adult-blue-dragon/
או Mature adult?
https://www.d20pfsrd.com/bestiary/m...agon/chromatic-blue/blue-dragon-mature-adult/
שאלות נוספות:
- מי הדמויות? אילו גזעים ומקצועות? איזו דרגה? כיצד הם מגיעים לקרב?
- מה מטרת הצדדים? הדמויות? הדרקון?
- האם יש עוד מעורבים? בעלי ברית של הדמויות? של הדרקון?
בכל מקרה מספר מחשבות ורעיונות:
1. זה הסוג של boss fight (או Semi boss לפחות) אני מניח. מרבית קרבות עם דרקונים הם כאלה.
דרישות בסיס לקרבות כאלו:
=> עמידות גבוהה (שלא ייפול בקלות תוך 1-2 סיבובים)
=> גורם נזק משמעותי, אך לא הורג מיד (מסוכן, אך יש אפשרות להלחם בו)
=> יכולת להשפיע על מרית החבוקה בדרכים שונות (כך כולם ירגישו שזה מסוכן, ושה לא ייהפך ל Slug fest עם דמות אחת או שתיים)
=> יכולת להגיב ולשנות טקטיקות (כדי שיהיה מעניין)
=> יכולת להגיב/ להשתוות ליתרון ה action economy של החבורה מולו.
2. עם מה אפשר לשחק/ לשנות, כדי להפוך את זה מעניין?
=> נתוני הדרקון עצמו: בעיקר באמצעות שינוי ה Feats, ה Spell list, ואולי ע"י הוספת Templates או דרגות
=> ציוד של הדרקון: דרקונים אינטיליגנטים ואוגרים הרבה אוצר, ולפי הסיפור יכולה להיות תמיכה של משאבי צ'ליאקס והכנסייה של אסמודאוס? חפצי קסם חכמים יכולים להפוך את הקרב למאוד מעניין...
=> בעלי ברית של הדרקון: נראה לי או Devils, או לוחמי/ אנשי דת/ קוסמי צ'ליאקס. הפוקוס כמובן מול הדרקון, אך הם יכולים להוות תגבורת מעניינת.
=> שדה הקרב: האם הדרקון מכיר את שדה הקרב? האם הוא יכל (או בעלי בריתו), להכין בו הפתעות קודם לכן?
3. אוקיי, לאחר ניתוח בסיסי, רעיונות יותר קונקרטיים. לא את הכל חייבים ליישם, אך זורק הרבה רעיונות, ותחליט אתה מה לקחת:
=> שיקולים מרכזיים בבחירת הטקטיקה:
דרקונים הם חכמים, עוצמתיים, אך גם מאוד זהירים ומלאי שימור עצמי. אני מניח ממה שמעט קראתי שהדמויות מצפות למפגש עם הדרקון מתישהוא, שהדרקון מכיר חלקית את עוצמתן של הדמויות והישגיהן ולא מזלזל בהן. לכן אני חושב שכטקטיקה כללית ינהג כך:
- הדרקון יגיע כמה שיותר מוכן וממוגן לקרב. בעיקר ע"י חפצים ולחשים המעלים את שרידותו.
- הדרקון ינסה להפחית או בעיקר להפריד את הדמויות מבעלי ברית שלהן ראשית.
- צפוי שאם הדמויות יודעות שהן יילחמו מתישהוא בדרקון כחול, הן ימגנו את עצמן כנגד נשק הנשיפה, והדרקון יודע ומצפה לזאת. לכן לדעתי הוא לא ינסה להשתמש בנשק הנשיפה שלו אלא אם הוריד חלק מהגנותיהן, ראה שהן לא מוגנות (אגיע לכך אח"כ), או שנשק הנשיפה שלו מפתיע! (גם אגע בכך).
- במקום זאת, אצפה מהדרקון ובעלי בריתו לנסות ראשית להוריד כמה שיותר מההגנות הקסומות של החבורה, ולנסות לפצל ביניהן/ לנטרל חלק, כך שלא יוכלו לרכז את כל כוחותיהן על הדרקון.
- הדרקון ובעלי בריתו ינסו להשאיר את הדמויות על הגשר: ייתרון טקטי גדול לדרקון- יותר קל לקבץ את הדמויות, להשתמש בנשק הנשיפה, ותודות ל Reach שלו, הוא יכול לרחף ליד הגשר ולתקוף מרחוק אם אינן יכולות לעוף. בנוסף אולי יכול להפיל אותן, ויותר קל לשלוט בשדה הקרב המוגדר.
- לאחר שחלק מהדמויות מועסקות/ מנוטרלות, הדרקון ירכז מאמציו, דווקא דרך קפא"פ (כמות ההתקפות והנזק משמעותית!) על דמות אחת- שתיים.
- במידת האפשר, הדרקון ישתמש בשדה הקרב, או ישנה אותו, כדי להשיג את מטרותיו.
- כל עת שהדרקון נפצע מספיק, או שהגנותיו ירדו לרמה מסוכנת כדי להיות בסכנה, הוא ייסוג למרחק בינוני, בעוד שלחשיו/ בעלי בריתו/ הכנות שהוכנו מראש מעסיקות את הדמויות כדי להתחדש, לפני התקפה חוזרת.
=> שדרוג הדרקון?]
אני לא יודע לאיזה CR אתה מכוון, ומכיוון שאתה יכול לשפר את הדרקון עצמו ע"י שינוי לחשים, Feats וחפצי קסם, ומכיוון שניתן להוסיף גם הכנות לשדה הקרב ובעלי ברית, כדאי אולי להזהר כאן. אם זאת, מספר הצעות:
- אפשרויות ל Templates: 2 קופצות מיידית:
Fiendish:
https://www.d20pfsrd.com/bestiary/monster-listings/templates/fiendish/, בעיקר תוסיף הגנה כנד קור ואש, ו תתן Smite good
Half fiend:
https://www.d20pfsrd.com/bestiary/monster-listings/templates/half-fiend/, הרבה יותר עוצמית (מגוון הגנות וחסינויות, שיפור כל 6 התכונות), ובעיקר נותנת יותר יכולת ל Spell like abilities. אך יש להזהר עימן- Blasphemy לדעתי פשוט לא פייר אם הדמויות לא בדרגה גבוהה מספיק. ניתן אולי לצמצם חלקית את היתרונות, ולהפחית את התוספת CR מ 3 ל 2?
- אפשרויות למקצועות:
מה שקפץ לי הוא ה Anti paladin:
https://www.d20pfsrd.com/classes/alternate-classes/antipaladin/. אפשר להיות גם אם הדרקון LE ע"י ה Archetype של ה Tyrant. זה ממש מתאים! גיבור האופל של אסמודיאוס. ב 2 דרגות אתה כבר משיג שימוש בשריון, Smite evil ו Unholy resilience אשר מאוד משדרגים את ההשרדות. אם תוסיף 3 דרגות יש גם את ה Aura of Cowardice הגורמת למינוסים להגנה נגד פחד. (מישהוא הזכיר Frightful presence?)
אפשרי גם Fighter בשביל השריון, ובעיקר בשביל Feats נוספים, אך קצת יותר משעמם...
גם Sorcerer אפשרי, לשדרוג יכולות קסם.
=> שיפור עמידות:
דרקונים גם כך כבר די עמידים (דרג"ש גבוה, גלגולי הצלה יחסית טובים, Spell resistance), אך מול מיקוד התקפות של קבוצה בדרגה 10+ (אני מניח שהם בדרגה כזו), או לחש/ כח מיוחד מנטרל אחד, זה סיכון גדול מדי. דרקון מבוגר, חכם, ובעל משאבים, ינסה להגדיל את יכולת המיגון שלו. מספר רעיונות:
- הגדלת ה hp: בעיקר ע"י לחש בסגנון Bear's Endurance או חפץ המגדיל את כחוסן (כגון חגורה המעלה +4 לחוסן. ניתן להיגד שהיא כקולר מותאם לדרקון).
- הגדלת הדרג"ש: אפשרי ע"י שריון מותאם (במיוחד אם הוא לוקח דרגות במקצועות עם מיומנות) כדוגמת שריון Agile Breastplate מסיבי (שניתן גם להפוך לקסום! אגיע לכך), חפצים קסומים אחרים (Ring of protection +2/3, Amulet of natural armor וכו') או אפילו ע"י 3 לחשים מדרגה 1 (mage armor, shield, protection from good). הדרקון יכול להשיג לחשים אלו ע"י הקסמים שלו, חפצים קסומים (אפילו מגילות או שיקויים), או כלחשים המוטלים עליו ע"י בעלי הברית שלו.
- שיפור גלגולי הצלה: ע"י חפצים/ לחשים מעלי תכונות (bear's endurance, Cat's grace, owl' wisdom), חפץ או קסם המעלה Resistance, וכו'.
- עמידויות חלקיות למקורות נזק שונים: בעיקר מיסודות. זה יחסית קל- לחשי Resist Energy, או דרך Templates.
- לחשים היכולים להפריע לאתר/ לפגוע בדרקון. מעוצמה 1 יש את Vanish המעולה (הדרקון לא צריך יותר), בעוצמה 2 את Mirror image ו blur. בעוצמה 3 יש את Displacement לדוגמה.
- המנעות מנזקים כבדים ממוקדים- בעיקר פגיעות קריטיות ו Sneak attack או דומיהן. הממממ... אם יש שריון- אז הקסמה עם תכונת Fortification חלקית? אולי יש לחשים או חפצים אחרים לשם כך?
=> נזק/ פגיעה:
האמת, דרקונים כבר מגיעים מוכנים מהקופסה לגרום נזק כבד. דווקא יותר בהתקפות קפא"פ במקום בנשק נשיפה. אך יש מספר אמצעים בהם הדרקון יכול להגביר את הנזק:
- תוסף כח: שוב, Bull strength ודומיו, מכל מקור.
- ה Feat של Power attack: תמורת -5 להתקפה, הדרקון יגרום לנזק משמעותי עם כל התקפותיו! וגם ה Feats שבאים אחריו, במיוחד Dazing assault
https://www.d20pfsrd.com/feats/combat-feats/dazing-assault-combat/
=> נשק נשיפה:
ב 3.5 ב Draconmcon היו המון אפשרויות לשנות נשקי נשיפה. אני לא מוצא כאלו ב PF. אם זאת נית להפוך את הנשיפה שלו למפתיעה, אם לדוגמא חצי מהנזק יהיה נזק unholy (כמו בלחש Flaming Strike), וחצי ברק. ככה הגנות החבורה עדיין אפקטיביות, אך לא באופן מלא. אולי אפשר לשם על כך ב Feat slot.
=> גודל, מרחק ותעופה:
- הדרקון בגודל Huge. זה מאפשר לו שתי טקטיקות מעניינות: Crush ו Snatch
https://www.d20pfsrd.com/feats/monster-feats/snatch/. אך זה יעיל רק נגד אוייבים בגודל Small ומטה. אם לפחות 2 מהחבורה בגדלים כאלו, זה יכול להיות מעולה! בעיקר Snatch, בהם הוא תופס את הדמות ואז זורק אותה מהגשר. אם אין דמויות בגודל Small, אז כדאי לדרקון למצוא דרכים להגדיל את עצמו (לחשים, חפצים, בעלי ברית), לדוגמא Righteous might
https://www.d20pfsrd.com/magic/all-spells/r/righteous-might/. אמנם עוצמה 5, אך בהחלט ניתן להבין אם יש מגילה או חפץ אחר חד פעמי שניתן לדרקון בדיוק למקרים כאלה. זה גם יכול להיות מגניב להתחיל את הקרב נגד דרקון בגודל Gargantuan.
- מרחק: לדרקון יש reach של 10ft ו 15 ft עם נשיכה. במידה והדמויות בקצה הגשר, הוא יכול לרחף (ע"י Hover) במרחק 10/15ft ולתקוף בלי שיוכלו לתקוף חזרה, אלא אם הן יכולות לעוף.
- תעופה: דרקונים גדולים עפים מהר, אך מסתובבים ומתמרנים גרוע. לדעתי כדאי לעשות את הדרקון מיומן מאוד בטיסה- גם טקטית, אך גם כדי להקל כאב ראש כ DM (לחשב זווית סיבוב וכו').
שני ה Feats הבסיסיים לשם כך הם Hover (יכול לשהות במקום ולתקוף), ו Wingover (יכול להסתבובב 180 מעלות פעם בסיבוב ללא קושי). להתקפה, בעיקר בשילוב עם ה Reach וייתכן Snatch, הייתי ממליץ על Flyby attack. הדרקון יכול לתקוף במהלך תנועה. זה ממש קלאסי של הדרקון שצולל, תופס דמות, ונוסק עימה הרחק...
Frightful presence וטקטיקת הפחדה:
סביר להניח שהדמויות מוכנות לכך, או יכולות לעמוד בגלגולי ההצלה. אם זאת, השימוש ביכולת לא עולה לדרקון כלום. אני בעיקר רואה בה כאמצעי להפחיד ולסלק בעלי ברית של הדמויות (לדוגמא הוא מגיע ב Vanish למרכזן, ואז לפתע מופיע!), או כנסיון לפצל את הדמויות. אציין שבמידה ודמות מרכזית אכן מושפעת, הייתי שם בן ברית קרוב אם יכולת להטלת Remove fear וכדומה, לאחר 1-3 סיבובים. זה עונש מספיק, אבל לפחות ישתתף בקרב.
במידה ותרצה לשדרג זאת, ניתן ע"י Ability focus או העלאת כריזמה בדרכים שתוארו, אך לדעתי כדאי להתמקד על דברים אחרים (פשוט כי זה לא כיף רק לברוח בקרב הגדול הזה)
=> לחשים:
- הנקודה החלשה של הדרקון... יחסית למטילי הלחשים בחבורה, הוא ככה"נ מוגבל ללחשים עד דרגה 2 (אם הוא Adult). לדעתי מרבית הלחשים לו אמורים להיות Self buffs או משני קרב. המלצות:
דרגה 1- mage armor, shield ו Protection from good אם הוא לא יכול להשיגם ממקור אחר. הלחש Vanish מעולה לדרקון להגנה ולהגיע לקרב ללא שיראו אותו (אם כי מהר הדמויות אמורות לנגוד זאת). True strike חשוב להתקפה חשובה (Snatch, Dazzling strike), ולחשי Fog cloud, אפילו בדרגות נמוכות, מעולים לשליטה על שדה הקרב.
דרגה 2- mirror image הוא הראשון. כשדמויות המראה נגמרות, להטיל שוב! לחשי שיפור תכונות השונים ואם יש לדרקון גישה (אינני זוכר אם יש ב PF)- ללחש Silence- מעולה לשליטה על קרב (להטיל על איזור, לא דמות)
- חפצים שעוזרים להטלה? הטלת לחש יכולה לקחת את הפעולה המרכזית של הדרקון. ניתן להוסיף לו את ה Metamagic rod Quicken, לאפר לו להטיל לחשים במהירות 3 פעמים. (זה גם חפץ חביב לתת למטילי הלחשים במידה וינצחו)
=> בעלי ברית:
הדרקון חייב להיות כוכב הקרב, אבל הוספה של כמה מיניונים כ"עזר כנגדו".
אני חושב על יחידת עילית שגודלה/ אומנה להיות משרתי הדרקון, שאותם הוא אימן לעבוד במושלם עימו.
בנוסף ייתכן מספר Devils נמוכי מעלה, שניתנו לדרקון כמתנה מכנסיית אסמודאוס או כדומה.
מהם מטרות המיניונים, כיצד אומנו?
1. לשמר את כוחו של הדרקון: בדגש על ריפוי וחידוש לחשי הגנה
2. שליטה בשדה הקרב: בדגש לחשי ערפל (לדרקון יש Blind fight! אם הרב מכוסה ערפל- זה ישגע דמויות, אך לא את הדרקון), לחשי Silence (לעצור מטילי לחשים), וזימונים של devils נחותים (כהפרעה פיזית בשדה הקרב). הזימונים יכולים לחסום בין דמויות, לחסום דמויות המנסות להגיע לדרקן פצוע, או לחסום בריחה.
ניתן לתת להן חפצי קסם מועטים של לחשים בדרגות גבוהות יותר, בדגש לחשי Wall of... קיר אבן, כח, אש וכדומה יכול להפריד בין דמויות ולאפשר לדרקון "הפרד ומשול" (או "הפרד וקרע לחתיכות")
3. הפרעה להגנות הדמויות: דגש אחד- Dispel magic
מעבר לכך המיניונים צריכים לנסו להיות ניידים, עמידים (ככל הניתן מדרגתם הנמוכה), ולא להפריע לדרקון!
מבחינת קרב וסיפורית- הם אמורים להפריע ולתסכל את הדמויות, ואולי לגרום להם להקדיש משאבים לחסל אותם, אך לא להתקרב לאיום המרכזי. סביר להניח שרובם ימותו, אך זה תפקידם (סיפורית ומשחקית). סביר להניח שיהיו נאמנים פנטית לדרקון.
הצעת הרכב כח:
- קבוצה של 2-4 Clerics of Asmodeus בדרגות 5-6. בעיקר עם Wands of Cure X wounds, שריון כבד, יכולת תעופה ושאר לחשי הגנה וכרשום מעלה. אני חושב שהם יכולים להתחיל מעופפים (שיקויי Fly), ואולי נעלמים (Invisibility), ולהתחיל להטיל לחשי שליטת שדה קרב ו Dispel magic על הדמויות (הרב לא ישפיעו, אך מספיק שחלק כן). לאחר הטלת לחשים התקפיים, יטילו לחש Sanctuary, ויתמקדו בשימור כח הדרקון.
- אולי 1-2 Sorcerer (עם דם דרקוני/ שדי), אותם דגשים
- אפשרי קבוצה של 6-10 לוחמים נחותים (Fighter דרגות 2-3), שתפקידם להגן על האחרים, וגם להוות מחסומים פיזיים (שריון כבד ככל הניתן, Tower shield, ופועלים כ Full defense). ימותו מהר מאוד, אך אפילו אם הם קונים סיבו אחד או שניים לדרקון זה מספיק.
- ייתכן 2-4 שדים בדרגה בינונית (לדוגמה Bearded devils), בעיקר בשל היכולת לעשות Teleport, ובכך להוות מחסומים.
=> שימוש בשדה הקרב:
- מלכוד: אם היה זמן להכין זאת, ניתן היה אולי למלכד את שדה הקרב. דוגמאות פשוטות הן Glyph of warding (כולל גרסת Greater) שיכולות להכיל לחשים פוגעים בדמויות טובות וכדומה. Bestow curse (או Greater bestow curse) או Dispel magic/ Greater dispel magic ועוד.
ניתן גם היה למלכד באמצעים לא קסומים, כגון מעין מטעני נפץ, או מטעני ערפל ועוד (מבוסס כלי נשק אלכימאיים)
- הרס הגשר: אינני יודע כמה הגשר חשוב, אך גשרים תמיד ניתן לבנות לאחר מכן... טקטיקה טובה יכולה להיות הרס הגשר בעוד שדואגים לשמור שהדמויות לא יברחו (ע"י שדים מזוקנים, זימוני שדים, לחשי קירות ועוד). ניתן לקבוע כי לגשר מספר נקודות תורפה שקל יותר להרוס אותן (עמודי תמך וכדומה), והדרקון ומשרתיו ינסו להרוס את הגשר על מנת להפילו (ולכך נשיפת הדרקון והתקפותיו מעולות). סביר להניח שהדמויות ינסו למנוע את הרס הגשר, או לברוח ממנו, וזה יכול לזרוע מספיק בלגן כדי לאפשר לדרקון לתקוף דמות בנפרד.
לסיכום- איך נראה לי שהקרב יכל להתרחש:
- הדרקון מגיע מוכן מאוד, (כולל לחשים מוטלים) כשהרבה הגנות כבר עליו. משרתיו גם מגיעים, אך שומרים מרחק.
- במידה ולדמויות יש בעלי ברית, הדרקון והמשרתים ינסו ראשית להפריד אותם מהן, תו"כ שמירת הדמויות על הגשר. אמצים לכך- Frightful presence, נשיפת ברק על בעלי הברית (הרבה ייפגעו/ ימותו), לחשי קירות ושדים המגיעים להוות חוצץ.
- הדרקון נעלם עם Vanish. המשרתים שלו מתחילים ביותר שליטה בשדה הקרב- הטלת לחשי ערפל, Silence ועוד. במקביל- כחצי ממטילי הקסם המשרתים מתחילים בהטלת Dispel magic.
- תוך 1-2 סיבובים הגשר לפתע רועד- הדרקון נשף/ תקף את אחד מגורמי התמך שלו- הוא מנסה להרוס את הגשר!
- אופציה אחרת היא שהדרקון גם עובר ותוקף מהאוויר (Wingover, reach, snatch, hover), במידת הצורך הוא מוצא דרך להגדיל את עצמו קודם. אם לא- הוא תוקף ע"י Dazing assault דמויות מרכזיות תו"כ מעוף. ההחלטה אם לפרק את הגשר או להכנס לתקוף תלוייה במצב החבורה. הדרקון יסתכן בתקhpv ישירה רק אם יש הזדמנות, אך אם החבורה מלוכדת וממוגנת היטב, יעדיף להרוס את הגשר (ואולי למשוך דמויות החוצה)
- אם יש מלכוד על הגשר, הדרקון מנסה למשוך דמויות למלכודות.
- ברגע שיש מספיק בלבול/ ערפל/ הפרדה, הדרקון נוחת ליד אחת הדמויות ומתחיל נסות לקרוע אותה ב Full attack. הדרקון ינסה לחסל אחת במקום לפזר התקפות או ינסה לתפוס אותה ולהעיף אותה רחוק.
- אם מספיק הגנות קסומות של הדמויות ירדו (ע"י Dispel magic וכדומה), ינסה לנשוף עליהן, תו"כ נסיון לתפס כמה שיותר ביחד (אם הן עדיין על הגשר, זה קל).
- אם מבטלים לדרקון הגנות, הוא משתמש ב Rod of Quickening Lesser על מנת להחזיר לחשים (כגון mirror image), מבלי לשבור את הלחימה.
- אם הדרקון מזהה אוייב מרכזי, בעיקר כזה שמזוהה עם כוחות הטוב (פלדין, איש דת וכו'), הוא מפעיל Smite evil (מהטמפלייטים או מקוצע אנטיפלדין) כנגדו גם הגנתית 0מעלה שריון וגלגולי הצלה), וגם התקפית.
- אם הרבה מהגנות הדרקון מורדות, או שהוא נפגע מספיק, הדרקון נסוג תוך מתן פקודה למשרתיו להגן עליו. הוא נסוג למרחק בינוני, אנשי הדת מגיעים ומתחילים לרפא אותו/ להטיל הגנות, בעוד הלוחמים הפשוטים או שדים מזומנים חוסמים. ברגע שהדרקון מספיק מוכן, הוא חוזר לקרב!
- מכאן והלאה זה תלוי בהתפתחות, אבל זה כטקטיקה כללית.
מקווה שזה מועיל, ולא חופר מדי.