• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

מה' ישנות / OSR קופסאות OSE מהקיקסטארטר האחרון הגיעו!

אחרי ציפייה ארוכה, קופסאות המשחק של OSE הגיעו, OSE בעיניי היא הרטרוקלון הטוב, הפשוט, הנוח והמודולרי ביותר למו"ד ישן.
הפעם הספרים מופרדים בינהם לנוחות מירבית והם בגודל של מחברת כך שהם קלים יותר לנשיאה ועיון סביב השולחן.

1672307352489.png
 
מגניב! תיתן ביקורת/רשמים?
אני אשמח ברגע שאפתח אותן, אבל ככל שאני יודע השינויים העיקריים הם:
1. קופסאה אחת לBasic Fantasy ואחת לClassic Fantasy כי זה מה שקהל הOSR דורש (יש אולטרא הארד קורים שלא רוצים שום סטייה מאיך ששיחקו קצת לפני שנות ה80).
2. יש הפרדה של הספרים בפנים (ממש לקסמים, דמויות, אוצרות, מפלצות וכו' כל נושא גדול בספר משל עצמו) כי זה קל יותר לעיכול ולפיזור סביב השולחן.

מבחינת תוכן ועיצוב לא נראה לי שהשתנו דברים אבל אבדוק את זה (במיוחד לגבי המפלצות אני לא בטוח).


מעניין בעיניי שהם בחרו לאייר נבלים זוממים על שתי הערכות. מה עם איור של גיבורים?
מעניין, לא חשבתי על זה, אולי זה כדי להדגיש את הת'מה הקשוחה הOSRית, אבל בספרים הפנימיים יש הרפתקן/ים כמעט על כל אחד.
ואני בכוונה משתמש במילה הרפתקן ולא גיבור 🤭
 
לClassic Fantasy כי זה מה שקהל הOSR דורש (יש אולטרא הארד קורים שלא רוצים שום סטייה מאיך ששיחקו קצת לפני שנות ה80
אבל אם יש להם כבר את המשחק הישן, למה הם צריכים אותו שוב?
 
תתחדש, נראה ממש מגניב!
זה הספרים שאיתם שיחקנו? או שזה חדש?

נ.ב. אפשר עדיין לקנות את המשחק המקורי. פעם אחרונה שהסתכלתי עותקים משומשים עולים דולרים באיביי, אם לא מחפשים איזה מהדורה נדירה.
 
אבל אם יש להם כבר את המשחק הישן, למה הם צריכים אותו שוב?
חלקם אכן משחקים במשחק הישן עצמו, אבל יש רבים שרוצים לחוות את זה ואין להם ואלו שבאמת יש להם רוכשים אותו אני מניח בגלל העיצוב הנקי, התיקונים וגם כי הם מתלהבים מהחדש-ישן הזה בקופסה שהם יכולים בעזרתו להביא עוד אנשים לשולחן שלהם.
OSE בנוסף גם מציעה מודולריות לחוקים המאוחרים יותר של AD&D 1, כלומר אפשרות להוסיף אותם לB/X, בנוסף בגלל שהקהילה חיה ובועטת, נכתבים לOSE הרפתקאות ייעודיות (חלקן ממש איכותיות אגב) וגם Zines שנקראים Carcass Crawler (שזה זוחל האשפה של D&D מבלי לומר את זה בשפת D&D - זכויות יוצרים וכו' :) ).


תתחדש, נראה ממש מגניב!
זה הספרים שאיתם שיחקנו? או שזה חדש?

נ.ב. אפשר עדיין לקנות את המשחק המקורי. פעם אחרונה שהסתכלתי עותקים משומשים עולים דולרים באיביי, אם לא מחפשים איזה מהדורה נדירה.
תודה, לא, הם חדשים, אבל בעצם גם כן כי אין הרבה שינויים חוץ מההפרדות :)
כן, אני מניח שבאיביי אפשר לקנות אותם בצורות שונות, אבל רשמי כרגע לא נמכר ואמור להגיע בקרוב לאתר של Exalted Funeral.
 
התכוונתי שאפשר בקלות לקנות את הקופסה האדומה / כחולה המקוריות, ביחס להערה שיש אנשים שרוצים 1 ל-1 מה שהיה להם לפני 30 שנה.
עכשיו הבנתי, תכלס כן ויש קבוצות BECMI שמוקדשות לאנשים שעדיין משחקים בהן אחד לאחד.
 
B/X וBECMI היו המהדורות הכי מושמצות של מו"ד בקרב ותיקי התחביב וכונו Kiddie D&D.

למה? כי אמרו שהן הרסו את החוקים ורוח המשחק (כמו מו"ד4!) וכי הן מלאות תכנים מתחנפים וקלים לעיכול (כמו מו"ד5!)
אני לא מתכוון להכנס לקרב מהדורות :)
מזמין אותך לראות את הקבוצות הרלוונטיות שבהן יש אלפי שחקנים פעילים, יוצרים חומרים, מרימים פרוייקטים וכו', נהנים מאד ומתרגשים מכל מוצר "חדש" בתחום.
ובכלל בעקבות כל שינוי הפוסט-5E, אומרים שיש יותר תנועה חזרה לכיוון הOSR, אבל אומרים, זה לא מדעי סטטיסטי בינתיים.
 
אני פשוט מציין משהו אירוני - שבדיוק מה שאומרים על מהדורות 4 ו-5 אמרו לפני זה על מו"ד בקופסאות.

אגב- אישית ממש לא התחברתי למהדורה 4 ולא הצלחתי לקרוא את הספרים שלה אפילו, אבל אני די בטוח שהמון אנשים כן אהבו אותה ובעוד כמה שנים ידברו איך מהדורה 4 הייתה תור הזהב של המשחק ומהדורה 8 הרסה את המשחק ואת הילדות של כולנו.
 
אני מבין את זה שבכל דור/מהדורה/שינוי נהוג לסלוד מהחדש ולערוג לישן, אבל במהדורות מסויימות יש שינויים מהותיים שמשנים את אופי המשחק ואופי ההנאה ממנו שהמניעים שלהם יותר מסחריים ממשחקיים וזה העניין שמטריד אותי.
אבל שוב, לא רוצה שהפוסט הזה יהיה קרב מהדורות, אשמח בפרטי לכתוב לך מה דעתי לכאן או לכאן ביותר הרחבה אם זה מעניין.
 
זה לא קרב מהדורות, זה נושא שנהיה די מעניין בתקופה האחרונה ואף יצאו עליו כמה ספרים - ההיסטוריה של התחביב, איך אנחנו זוכרים אותה מול מה שהיה באמת ומה היה במקומות וזמנים אחרים שאנחנו לא מכירים.

במהדורות מסויימות יש שינויים מהותיים שמשנים את אופי המשחק ואופי ההנאה ממנו שהמניעים שלהם יותר מסחריים ממשחקיים
וזה בדיוק, אבל בדיוק, אחד לאחד, מה שהגרוגנרדים של מוד"מ1 אמרו על מו"ד בקופסאות.

את מוד"מ1 גיליתי רק ב2001 כשמצאתי את ספר השחקן והשה"מ שלה בחנות ספרים משומשים (תוך כדי דייט מוצלח מאוד, אגב) - לפני זה ידעתי שהיא קיימת ויצא לי לקרוא תכנים שנכתבו עבורה, אבל זה היה לגמרי לגלות עולם אבוד מהעבר. עולם אבוד ו... לא כל כך מרהיב, חייב לציין.

בתור מי שהתחיל ממו"ד בקופסאות ואח"כ שיחק במוד"מ2, מוד"מ1 הייתה שיטה מאוד מסורבלת שלא לצורך איפה שלא צריך, מאוד שטחית איפה שמו"ד בקופסאות ומוד"מ2 פירטו יותר, עם חוקים מאוד קטנוניים ומגבילים מצד אחד ודרישה לדבוק בהם מצד שני - מאוד בתפיסה-דאז של גארי גייגקס של "אם אתה לא משחק לפי החוקים שאני קבעתי, אתה לא משחק מו"ד".

והשיטה הזו, שאפילו לא מנסה להכניס אותך למשחקי תפקידים אם לא הכרת אותם לפני זה (ונועדה לאנשים שגדלו על משחקי מלחמה ומו"ד הישנה) היא זו שהמעריצים שלה אומרים שהיא הייתה המהדורה המושלמת והטובה ביותר ואילו מו"ד בקופסאות, זו שאנחנו גדלנו עליה, היא הרס ממוסחר ומתיילד של התחביב שהופך אותו למוצר פנאי לילדים קטנים.

מו"ד בקופסאות לא הייתה אפילו חלק ממשי מהאבולוציה של מו"ד. היא הייתה ענף צדדי שנעלם ללא המשך, עם שינויים שהיו יחודיים לה ולא הופיעו לפני וגם לא אחרי. למשל זה שגזע הוא גם מקצוע (אפילו במו"ד המקורית בקופסא הלבנה הם היו נפרדים), דרג"ש בסיסי של 9 (בכל מהדורה אחרת באשר היא זה היה 10), האופן בו הוצג הדרואיד או הכללים המוזרים להאבקות ואשפות בנשק בחוברות המאוחרות יותר.

אז, אם מה שקובעי-הטעם של האסכולה הבאמת ישנה אומרים שהוא הרס ממוסחר של המשחק בצורתו המקורית והטהורה הוא בעצם מה שהזכרונות הכייפים שלנו על כניסה לתחביב עשויים ממנו, אז הייתי לוקח בהרבה סקפטיות ביקורות באותו סגנון של "פעם זה היה ממש טוב והרסו את זה בגלל התמסחרות" באופן כללי.
 
לא יודע אם "משתפרת" אבל כל מהדורה מתאימה את עצמה לטעם העדכני של הקהל ומטמיעה שינויים, חוקי בית (אם מספיק אנשים עושים את זה זה כבר נורמה ולא חוק בית פרטי) וכו'.

אנחנו בוכים שהרסו לנו ולקחו לנו
זה לא קשור למהדורה או לשיטה, זו פסיכולוגיה (יש בפורום פסיכולוג שיסביר את זה יותר טוב ממני). אנשים מושקעים רגשית וכלכלית (לקנות המון ספרים וללמוד את החוקים שלהם) וממש לא כיף להם לגלות שהרוב לא רלוונטי פתאום. אנשים גם מקשרים בין נעוריהם האבודים למהדורה ששיחקו אי-אז ומסניפים נוסטלגיה.

מהדורות ישנות מעניינות ומסקרנות אותי, אבל אני לא חושב שהן היו פחות ממוסחרות ממהדורות נוכחיות (מו"ד הייתה ממוסחרת ברגע שיצאה ממכונת הסטנסיל של גארי) או שהייתה בהן איזו אמת קדמונית ואבודה שנשכחה. מצד שני, בניגוד לרוב האנשים שמתרפקים על איזה עבר מדומיין ומחרחרים על זה בפייסבוק, אני באמת קראתי את המהדורות האלה ולא דמיינתי את מה שאמור להיות כתוב בהן.
 
המפקד האלמוני המפקד האלמוני אז אתה אומר בעצם שכל עניין המהדורות הוא "אבולוציה טבעית" ובכל פעם שיוצאת מהדורה חדשה אנחנו בוכים שהרסו לנו ולקחו לנו, אבל בעצם היא רק משתפרת?
לא נשאלתי, אבל למעט מהדורה ארבע שהיא בעלת אופי שונה ועומדת בפני עצמה, התשובה היא חד משמעית כן.

אבל באמת שהדברים מנופחים - כן, יש כמה אנשים צעקנים שמתבכיינים על חמש, אבל רוב-רובם של השחקנים היום משחקים בה ואוהבים אותה. ההתבכיינות היא גם דרך של אנשים שרוצים להרגיש מיוחדים למשוך תשומת לב. זה תופעה מוכרת שברגע שתחביב הופך להיות פופולארי אנשים רוצים לחזור ל״תור הזהב״ בו התחביב היה ייחודי ומיוחד.

מהדורה חמש היא המצליחה ביותר והאהובה ביותר בהיסטוריה של מבוכים ודרקונים, בפער עצום לעומת כל הגרסאות הקודמות.

האם יש יתרונות לשיטות אולד סקול?
מודה שמהמשחק שלי, לא מצאתי כאלו. היא יותר מסורבלת, מכאנית, ופחות מעודדת משחק תפקידים
 
ההתבכיינות היא גם דרך של אנשים שרוצים להרגיש מיוחדים למשוך תשומת לב.
בעיקר כשבזמן אמת, כשהמהדורות הישנות והטהורות היו המהדורה העדכנית פחות-או-יותר, אותם אנשים בדיוק אמרו ש"מו"ד זה משחק לילדים מושפעים שלא קוראים אנגלית ולא מסוגלים להתמודד עם האפלה והמכאוב של העולם, אנשים מיוחדים כמוני משחקים ומפאייר או להרוג כלבלבים בשביל השטן, המשחק שאם התעצבנת מהשם שלו אז אתה לא מיוחד כמוני".
 
חזרה
Top