זה לא קרב מהדורות, זה נושא שנהיה די מעניין בתקופה האחרונה ואף יצאו עליו כמה ספרים - ההיסטוריה של התחביב, איך אנחנו זוכרים אותה מול מה שהיה באמת ומה היה במקומות וזמנים אחרים שאנחנו לא מכירים.
במהדורות מסויימות יש שינויים מהותיים שמשנים את אופי המשחק ואופי ההנאה ממנו שהמניעים שלהם יותר מסחריים ממשחקיים
וזה בדיוק, אבל בדיוק, אחד לאחד, מה שהגרוגנרדים של מוד"מ1 אמרו על מו"ד בקופסאות.
את מוד"מ1 גיליתי רק ב2001 כשמצאתי את ספר השחקן והשה"מ שלה בחנות ספרים משומשים (תוך כדי דייט מוצלח מאוד, אגב) - לפני זה ידעתי שהיא קיימת ויצא לי לקרוא תכנים שנכתבו עבורה, אבל זה היה לגמרי לגלות עולם אבוד מהעבר. עולם אבוד ו... לא כל כך מרהיב, חייב לציין.
בתור מי שהתחיל ממו"ד בקופסאות ואח"כ שיחק במוד"מ2, מוד"מ1 הייתה שיטה מאוד מסורבלת שלא לצורך איפה שלא צריך, מאוד שטחית איפה שמו"ד בקופסאות ומוד"מ2 פירטו יותר, עם חוקים מאוד קטנוניים ומגבילים מצד אחד ודרישה לדבוק בהם מצד שני - מאוד בתפיסה-דאז של גארי גייגקס של "אם אתה לא משחק לפי החוקים שאני קבעתי, אתה לא משחק מו"ד".
והשיטה הזו, שאפילו לא מנסה להכניס אותך למשחקי תפקידים אם לא הכרת אותם לפני זה (ונועדה לאנשים שגדלו על משחקי מלחמה ומו"ד הישנה) היא זו שהמעריצים שלה אומרים שהיא הייתה המהדורה המושלמת והטובה ביותר ואילו מו"ד בקופסאות, זו שאנחנו גדלנו עליה, היא הרס ממוסחר ומתיילד של התחביב שהופך אותו למוצר פנאי לילדים קטנים.
מו"ד בקופסאות לא הייתה אפילו חלק ממשי מהאבולוציה של מו"ד. היא הייתה ענף צדדי שנעלם ללא המשך, עם שינויים שהיו יחודיים לה ולא הופיעו לפני וגם לא אחרי. למשל זה שגזע הוא גם מקצוע (אפילו במו"ד המקורית בקופסא הלבנה הם היו נפרדים), דרג"ש בסיסי של 9 (בכל מהדורה אחרת באשר היא זה היה 10), האופן בו הוצג הדרואיד או הכללים המוזרים להאבקות ואשפות בנשק בחוברות המאוחרות יותר.
אז, אם מה שקובעי-הטעם של האסכולה הבאמת ישנה אומרים שהוא הרס ממוסחר של המשחק בצורתו המקורית והטהורה הוא בעצם מה שהזכרונות הכייפים שלנו על כניסה לתחביב עשויים ממנו, אז הייתי לוקח בהרבה סקפטיות ביקורות באותו סגנון של "פעם זה היה ממש טוב והרסו את זה בגלל התמסחרות" באופן כללי.