במסגרת העבודה על גיבורי הסערה, יצא לי להסתכל בדי הרבה ספרי הרחבה של פאת'פיינדר, והרושם שקיבלתי הוא שאם בתחילת הדרך פאת'פיינדר, כמו מבוכים ודרקונים 3.5 לפניו, מאוד הדגיש את מקצועות היוקרה. אבל בספרים היותר מאוחרים, נדמה שמרבית הדגש הוא על הארכיטייפים למיניהם.
למעשה, זה נדמה כמו שההשראה לתתי-המקצועות של מבוכים ודרקונים 5, הגיעה מהארכיטייפים של פאת'פיינדר, רק שהם שולבו בשיטה מראש ולא הגיעו בשלב מאוחר יותר.
כשחשבתי על מה מבין השניים אני מעדיף, הגעתי למסקנות הבאות:
- מקצועות יוקרה מציעים אפשרות לקונספט מכאני הדוק ומגניב, באופן שאי אפשר פשוט לקיים עם ארכיטייפ. זה מיני-מקצוע בפני עצמו, לא רק התאמה.
- הרבה יותר קל להשתמש בארכיטייפים, זו פשוט התאמה של המקצוע - לעומת מקצוע יוקרה שהוא דורש החלטה מודעת ושינוי משמעותי. ארכיטייפים מציעים חופש בחירה ואפשרות קלה להתאים את המקצוע לקונספט שלך.
- אפשר לקחת כמה ארכיטייפים, בכמה מקצועות, עם ריבוי מקצועות בקלות - המגבלה היחידה היא שאם כבר לקחת דרגה במקצוע, זהו.
נדמה שארכיטייפים זה יותר פשוט, לא בהכרח פחות מגניב, ובטח יותר קל להבין ולהכיר אותם - מה שגם מסביר למה במו"ד 5 זו הבחירה של השיטה, כחלק אינטגרלי. בעוד מקצועות יוקרה מציעים עושר מכאני ופלאפי, הם גם דורשים הרבה השקעה: לקחת מקצוע יוקרה? לרוב זו ה"בחירה" של הדמות.
למעשה, זה נדמה כמו שההשראה לתתי-המקצועות של מבוכים ודרקונים 5, הגיעה מהארכיטייפים של פאת'פיינדר, רק שהם שולבו בשיטה מראש ולא הגיעו בשלב מאוחר יותר.
כשחשבתי על מה מבין השניים אני מעדיף, הגעתי למסקנות הבאות:
- מקצועות יוקרה מציעים אפשרות לקונספט מכאני הדוק ומגניב, באופן שאי אפשר פשוט לקיים עם ארכיטייפ. זה מיני-מקצוע בפני עצמו, לא רק התאמה.
- הרבה יותר קל להשתמש בארכיטייפים, זו פשוט התאמה של המקצוע - לעומת מקצוע יוקרה שהוא דורש החלטה מודעת ושינוי משמעותי. ארכיטייפים מציעים חופש בחירה ואפשרות קלה להתאים את המקצוע לקונספט שלך.
- אפשר לקחת כמה ארכיטייפים, בכמה מקצועות, עם ריבוי מקצועות בקלות - המגבלה היחידה היא שאם כבר לקחת דרגה במקצוע, זהו.
נדמה שארכיטייפים זה יותר פשוט, לא בהכרח פחות מגניב, ובטח יותר קל להבין ולהכיר אותם - מה שגם מסביר למה במו"ד 5 זו הבחירה של השיטה, כחלק אינטגרלי. בעוד מקצועות יוקרה מציעים עושר מכאני ופלאפי, הם גם דורשים הרבה השקעה: לקחת מקצוע יוקרה? לרוב זו ה"בחירה" של הדמות.