• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

עצות לבניית עולם?

היי אנשים,

לאחרונה התחלתי (או המשכתי?) בפרויקט בניית עולם, שבגרסאות שונות אני עובד עליו כבר כמה חודשים בזמני הפנוי, כתחביב כיפי לנוח איתו מדי פעם. אני רוצה ליצור משהו, אבל אני לא בטוח מה. אני מחפש רעיון מלהיב ומהנה שאני אוכל להמשיך איתו לאורך זמן.

אומנם בניית עולמות זה לא תחביב כזה נפוץ, אבל יצירה - של עולמות מערכה, הרפתקאות מו''ד, סיפורים וספרים - היא די נפוצה, ואני בטוח שבפורום הזה מסתובבים כמה אנשים עם ניסיון בנושא ;)

אשמח לעצות - איך לחשוב על רעיונות, איך למצוא השראה, וכל דבר אחר שתמצאו לנכון :)

אתם גם מוזמנים בחום לתת רעיונות, כאן או בפרטי - אבל קחו בחשבון שאולי אגנוב לכם אותם ;)

אתם מוזמנים לכתוב גם אם אתם חושבים שאין לכם כישרון, ותק, או ידע. השראה יכולה לבוא לכל אחד.

בינתיים, חשבתי להשתמש באתגרי הכתיבה השונים בפורום הזה (שליטים ושדים לדוגמה) כמקור להשראה ולהכוונה. הרבה פעמים קל יותר ליצור כשיש הכוונה מסוימת, מאשר כשהנייר לבן וחלק לחלוטין. בנוסף, אני משתדל לקרוא (או לצפות ב)יצירות של אחרים, כולל ההיסטוריה של העולם שלנו כמובן - היצירה האולטימטיבית :)

תודה על המענה, המשך גלישה מהנה, ושתהיו בריאים ושלמים בימים טרופים אלה!
 
תראה סדרה, תקרא ספר, תצפה בסרט... הם ההשראות הכי טובות ליצירת עולמות.

וכמובן, תנסה למצוא את התרבויות הכי הזויות של כדור הארץ וליצור עולם שהוא חלקית היסטוריה אלטרנטיבית - מה היה קורה אם הם היו שולטים בעולם?
 
דבר ראשון, שליטים ושדים נשמע כמו מקום נהדר לקבל ממנו השראה, במיוחד אם אתה מרגיש שחסר לך משהו ספציפי כשאתה צריך אותו.
דבר שני, תגנוב, לא מאוד משנה מאיפה (סרטים, ספרים, משחקי מחשב או היסטוריה). אני ממליץ לא לגנוב את הדבר המרכזי מהסרט/ ספר/ מחשחק מחשב, כי אז אנשים כנראה שפוט יראו שזה גנבה, אז הפתרון הוא לקחת דמות, או ארגון או רעיון שאהבת, ולהלביש אותו בבגדים שונים. קח את בית הספר ללחימה מהמשחק של אנדר, ותהפוך אותו לאקדמיה של קוסמים. קח את ד"ר ג'ון האמונד (ההוא מפארק היורה) ותהפוך אותו לנקרומנסר שרוצה להשיב גזע קדמון של יצורים לחיים.
אפשר גם לעשות את הדבר ההפוך, לקחת את התפאורה ולשנות מה שבפנים, למרות שאת זה הייתי עושה הרבה יותר בזהירות, כי לא משנה כמה הדמות שלך היא זהירה, איטית לפעול ושונאת אקשן, ברגע שלארכאולוג שלך יש כובע ושוט, הוא אינדיאנה ג'ונס., אז אם אתה שומר תפאורה, הייתי גונב רק קווים כלליים, ועדיף מדברים שיותר ברקע
 
דווקא לא הייתי ממליץ לגנוב לשם גניבה. קבלת השראה, וודאי, אבל מדובר בתהליך יצירה אחרי הכל. חלק גדול מהסיפוק מגיע מיצירה של תוכן מקורי. "מקורי", מבחינתי, אומר שהמקור שלו בך - לא שהרעיון עוד לא קיים בשום גרסה ובשום מקום. ככל שתיכנס לתהליך ממילא תזהה דפוסים ורעיונות שהדהדו מהתוכן שאתה צורך. השפעה מבחוץ היא בלתי נמנעת ובעיני לא בלתי רצויה. כל עוד שומרים על טוב טעם ולא מעתיקים אחד לאחד מיצירה קיימת, או (בצד השני של המנעד) כותבים תוכן מוזר לחלוטין רק בשביל "שיהיה שונה".

שאלת ההשראה היא אחת נצחית לדעתי. אם מישהו יודע איך לצוד מוזות, הוא כנראה שומר על זה בסוד. נדמה לי שממש מתחשק לך ליצור אבל אתה לא בטוח מה. אז במקומך הייתי מתחיל בהעלאת הרזולוציה - איך אתה מדמיין את העולם הזה? מה מאפיין אותו, לאיזה ז׳אנר הוא שייך? האם משהו מייחד אותו? למה הוא נועד - להעביר אווירה, תרגיל בהיסטוריה אלטנרטיבית, לשמש רקע לסיפור?

קל יותר ליצוק תוכן אם יש מסגרת, משהו שמכווין אותך. גם אם תיצור תמונה בראש לגבי העולם, היא לא כובלת אותך, זה אמצעי הכוונה.
 
תגנוב ממי שבא לך בלי לקחת חשבון
אני כותב כרגע עולם מערכה שחצי מהדברים בו מועקתים במידה זו או אחרת ממקור אחר.
פשוט תסתכל על העולם ועל דברים שאתה אוהב ותגיד - אני רוצה את זה בעולם שלי, ואז תיקח את זה לשם
ככה למשל לקחתי מעולם המערכה של ליזי ליזי את לורד העורבים לעולם המערכה שלי בשינויים מסוימים, או סתם דברים שראיתי בסדרות ורציתי גם.

לחדש דבר מה מאפס זה קשה מאוד עד בלתי אפשרי וייתכן שזו נחלת הבורא בלבד - ראית שדים עם שלוש עיניים או עם ארבע ידיים או בלי רגליים אבל עם כנפיים ומקור, אבל לא ראית מפלצת עם איבר שאין לבני אדם או חיות מסיבות מאוד ברורות - אף אחד לא דמיין אותו.
 
זאת בניית עולם לשם בניית עולם?
בשביל ספר?
בשביל מ"ת?
זאת שאלה מהותית. כי אם אתה רוצה לספר סיפור, העולם אמור לשרת את הסיפור.
אלא אם אתה טולקין עם יותר מ9000 אייקיו; ממציא שפות בשביל הכיף ואז מחבר סיפור מסביב. )פחות או יותר(

כי אם זה מ"ת, חדוב שזה יהיה עולם שיש להרפתקנים מה לעשות בו.

אבל גם זה עולם לשם בניית עולם, אתה מספר עם זה סיפור.

הראש שלי נגיד:
רואה צעצוע של סיפור.
אז אני חושב על עולם שבו כל בני האדם נעלמו, ויצורים אחרים התפתחו, ובשבילם המקרר שלך הוא מונומנט ענקי ומסתורי.

בגדול הרבה "מה אם"
 
תודה רבה לכולם על המענה!

זאת בניית עולם לשם בניית עולם?
בשביל ספר?
בשביל מ"ת?
שאלה מצוינת ומהותית מאוד, מסכים :) אני בונה עולם לשם הכיף שבבניית עולם.

אבל גם זה עולם לשם בניית עולם, אתה מספר עם זה סיפור.
יש לך נקודה טובה. להמציא תרבויות, אקלימים ואגני ניקוז של נהרות זה כיף גדול, אבל זה מהנה יותר, ומשמעותי יותר, אם אני משתמש בזה כדי לחקור שאלות שונות שמעסיקות אותנו בני האדם.

אז אני חושב על עולם שבו כל בני האדם נעלמו, ויצורים אחרים התפתחו, ובשבילם המקרר שלך הוא מונומנט ענקי ומסתורי.
יא, ממש מגניב, תודה! אשקול לגנוב לך את זה ;)

דווקא לא הייתי ממליץ לגנוב לשם גניבה. קבלת השראה, וודאי, אבל מדובר בתהליך יצירה אחרי הכל. חלק גדול מהסיפוק מגיע מיצירה של תוכן מקורי.
הוצאת לי את המילים מהפה. מסכים לחלוטין.


תגנוב, לא מאוד משנה מאיפה
אממ, גניבת רעיונות יכול להיות מצוין, תלוי מה אתה מחפש. אם אתה כותב הרפתקת מו''ד ומחפש סיפור כיפי עם אקשן, או סיפור עמוק שיחקור את שאלות החיים, העולם מסביב הוא רק רקע וזה בסדר לגנוב דברים שלמים - במיוחד אם היחידים שיראו את הגניבה זה חברים שלך, ובמיוחד אם אתה ממילא לא מתיימר להמציא עולם מקורי או להתעסק יותר מדי בבניית עולמות. אבל, אם אני רוצה לבנות עולם לשם בניית עולם, גניבת רעיונות של ממש (לבדיל מלקיחת השראה) פשוט תמנע ממני את ההנאה שביצירת תוכן מקורי.

שאלת ההשראה היא אחת נצחית לדעתי. אם מישהו יודע איך לצוד מוזות, הוא כנראה שומר על זה בסוד.
ל@ת'ור יש עץ ממש מועיל בנושא עם שיטה למציאת השראה שאני משתמש בה:

נדמה לי שממש מתחשק לך ליצור אבל אתה לא בטוח מה.
אכן כך.

במקומך הייתי מתחיל בהעלאת הרזולוציה - איך אתה מדמיין את העולם הזה? מה מאפיין אותו, לאיזה ז׳אנר הוא שייך? האם משהו מייחד אותו? למה הוא נועד - להעביר אווירה, תרגיל בהיסטוריה אלטנרטיבית, לשמש רקע לסיפור?
תודה רבה!! אשתמש בעצה.

לחדש דבר מה מאפס זה קשה מאוד עד בלתי אפשרי וייתכן שזו נחלת הבורא בלבד
אני לא רוצה לחדש דברים מאפס, אלא ליצור משהו מקורי שמתבסס על העולם שלנו. לדוגמה, כשאני משתמש בחוקי הטבע של העולם שלנו כדי ליצור אקלימים, רכסי הרים, ותוואי נהרות עבור העולם שלי, אני אומנם מתבסס על משהו קיים, ועם זאת, גם יוצר משהו חדש ויפה משלי.

תראה סדרה, תקרא ספר, תצפה בסרט... הם ההשראות הכי טובות ליצירת עולמות.

וכמובן, תנסה למצוא את התרבויות הכי הזויות של כדור הארץ וליצור עולם שהוא חלקית היסטוריה אלטרנטיבית - מה היה קורה אם הם היו שולטים בעולם?
שתי עצות מצוינות. תודה!

בנוסף, החלטתי לגגל worldbuilding ideas. אולי אחת הדרכים הקלות אך יעילות למצוא השראה.
 
מצאתי את האתר החמוד הזה:
שמציע תמונה צבעונית נחמדה, עם שם ותיאור קצר, כדי להדליק את ההשראה. ייתכן שאשתמש בזה מתישהו.

ורעיון מועיל נוסף - לחפש תמונות ב-Pinterest. תמונה אחת שווה אלף מילים, ויכולה לתת השראה כדי לכתוב אלף מילים ;)
 
חזרה
Top