• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

עולמות המשחק (והפנטזיה) - אם לא ימי הביניים, אז מה כן?

אז, בפעם שעברה תהיתי מה כל כך ימי ביניימי ואירופי במרבית עולמות הפנטזייה המוכרים. המסקנה (הכנראה די מזעזעת!?) שהגעתי אליה היא שהרבה תכנים ימי-ביניימים פשוט לא נמצאים שם, שלא לדבר על אירופים:


אזהרת קריאה: מי שלא אוהב הסתכלות מחדש על פנטזיה, לא באמת חייב להמשיך לקרוא.

אבל אם עולמות הפנטזיה המוכרים הם לא אירופיים ולא ימי ביניימיים, אז מה הם כן? נכון, אפשר לומר ש"מו"ד היא מערבון" וזה כנראה יהיה די נכון, אבל העיצוב של מו"ד ושל עולמות הפנטזיה בכלל, עדיין נראה כמו משהו טרום-מודרני. אז ימי הביניים זה לא ממש, מערבון אולי נותן לנו את האווירה אבל לא בדיוק את התפאורה והסביבה, אז מה זה יכול להיות?

כמה דברים, מעורבבים היטב ולא מנוערים.

תקופת הברונזה: ערי-מדינה, מפלצות מיתולוגיות, שבטים נודדים, מקדשים עם כוהנים רבי-עוצמה, טקסים אפלים... זה לגמרי פנטזיה וזה עוד לפני שהכנסנו לעולם המשחק הטיפוסי את המוני המפלצות שהתחילו את הקריירה שלהן במיתולוגיה היוונית: קנטאורים, מדוזות (במקור הייתה רק אחת), מינוטאורים (כנ"ל היה רק אחד), פגסוסים (נראה לי גם היה רק אחד כזה במקור) ועוד רבים וטובים אחרים הגיעו היישר ממעמקי העת העתיקה.

לפחות משחק תפקידים ותיק וקלאסי אחד התייחס לזה במפורש - RUNEQUEST הציג עולם שאמור להיות בהשראת תקופת הברונזה.

העת החדשה המוקדמת (רנסאנס): ערי-מסחר גדולות, אומנויות, אנשי אשכולות מלומדים, נסיכים מקיאבליסטיים, ידע עתיק שמתגלה מחדש והרבה מלחמות דת. אלמנטים רבים מהרנסנס נמצאים בעולמות הפנטזיה שאנחנו מכירים ולא רק זה - גם העיצוב של העולמות האלה מלא בתכנים מהעת החדשה המוקדמות לא פחות ואפילו יותר מאשר ימי הביניים. זה בולט במיוחד באניות, אבל גם בלבוש של הגיבורים והנבלים, בשריונות הלוחות שלהם ובכלי הנשק שלהם, שנראים יותר כמו משהו מרגע-לפני כניסת אבק השריפה מאשר כמו משהו מהמאה ה-11.

מלחמת העולם השנייה: כאן הקישור הרבה יותר חמקמק, אבל כדאי לשים לב לשני דברים. ראשית, מלחמת העולם השנייה התבטאה לא מעט במשחקי מלחמה שמהם צמחו משחקי התפקידים. שנית, רבים מיוצרי משחקי התפקידים והפנטזיה המודרנים שפעלו בשנות השבעים, היו מבוגרים מספיק כדי לזכור את מלחמת העולם השנייה בתור ילדים לכל הפחות. עבורם, הרעיון של מלחמה מוחלטת נגד רשע מוחלט היה מהדורת חדשות, לא סיפור היסטורי.

ארצות הברית של אמריקה: משחקי תפקידים הם תחביב שנוצר בארה"ב וגם הרבה מהפנטזיה המוכרת לנו עוצבה שם. לסיכום אפשר לומר ש"פנטזיה" כפי שאנחנו מכירים אותה היא האופן שבו אמריקאים כאלה ואחרים דמיינו את ימי הביניים, את אירופה ואת כל הרשימה שהבאתי למעלה ועל הדרך גם נתנו להם פרשנות אמריקאית. זה לא רק מערבונים, אלא גם כל התפיסה של "חיים, חירות והמרדף אחרי אושר (או המרדף אחרי דרגות)", של ה"יעוד הגלוי" ושל מדדים כמותיים להצלחה.

אז מה עוד?
ברגע שמרחיבים את ההסתכלות שלנו על מקורות השראה בזמן (לא רק ימי הביניים) ובמרחב (לא רק אירופה) אז מגלים שבפנטזיה יש הרבה יותר מאשר היסטוריה אירופית מדומיינת. אבל גם מקורות ההשראה האחרים לא מחייבים במיוחד. די בטוח שישראלים מסתכלים על פנטזיה אחרת מאמריקאים וכמו שמו"ד היא במקור "פנטזיה של אמריקאי על ימי הביניים באווירת מערבונים עם נגיעות מהעת העתיקה והרנסנס" אז גם משחק הפנטזיה שלך יכול להיות "פנטזיה של ישראלי על יפן עם נגיעות של מלחמת ששת הימים" - אפילו אם הוא מו"ד.
 
סלח לי, אני לא רואה כאן משהו חדש...

אם מישהו כאן מדמיין את ימי הביניים כ"טירות אבן על גבעות ירוקות ודגלים שמתנופפים ברוח קלה, כפרים קטנים ושמחים עם פונדקים קטנים וברמנים טובי-לב", אז אני לא מכיר אותו. אלו לא היו ימי הביניים.

עולם פנטזיה הוא... טוב, מדומיין. ואפשר לקחת השראה מהיסטוריה מדומיינת כשמשחקים בעולם פנטזיה.

אזהרת הטריגר נראית קצת... לא במקום, כי אני לא חושב שזו הסתכלות חדשנית ומיוחדת על פנטזיה. לי ברור שעולמות פנטזיה הם לרוב יותר לכיוון הרנסנס-ולעתיד (עם נגיעות של יוון העתיקה ומיתולוגיות אחרות), ופחות ימי הביניים. אני לא יכול לדבר בשם אף אחד כאן, אבל אני די בטוח שאני לא היחיד שחושב ככה.

הניתוח שלך יפה ומדויק, אני לא חושב שהוא חדש במיוחד. לפחות לא בשבילי.
 
עוד נקודה ששווה לשים אליה לב לדעתי - ההפרדה בין מד"ב לפנטזיה לא תמיד הייתה שם ובחלק מהיצירות (בעיקר כל מיני אנימציות יפניות, לפחות להתרשמותי) גם לא נראה שההפרדה הזו התרחשה בכלל. ככה שגם "העתיד" הוא משהו שמשפיע על פנטזיה וגם אם ההפרדה קיימת אז ההשפעות של אופרת חלל עדיין שם.

ואזהרת הקריאה היא כי קצת נמאס לי מכל מיני עצובי ונעלבי למיניהם, אז מזהיר אותם מראש.
 
הבחנה יפה. מעניין איך שאנשים שונים נהנים לשחק עם העבר האקזוטי והמגניב - בין אם זה ימי הביניים, יפן, העת העתיקה, או ארצות דמיוניות - כדי להעביר את המסרים שלהם, באופן שהוא אולי אנכרוניסטי (למרות שטכנית, אם זו ארץ דמיונית, by definition לא יכול להיות אנכרוניזם) אבל הוא ללא ספק מהנה.

אבל, האם בכלל אין השראה מימי הביניים (או לפחות מתפיסה רומנטית שלהם)? דרקונים מרושעים עם אוצר, טירות, כפרים ופונדקים, אבירים נוצצים, מסדרי פלדינים... כמובן שמדובר בהשראה ולא בדיוק היסטורי, ועדיין.
 
עולמות מערכה במשחקי תפקידים הם לרוב לא מובילים מבחינת מוסכמות ספרותיים אלא יותר נגררים.
מבוכים ודרקונים התבסס על לנקהאמר, שר הטבעות, אלריק ועוד ספרים דומים - שהם יצרו את עולם הפנטזיה ה"לבן-אירופאי" בעיקרו, ללא קשר לחוסר הדיוק ההיסטורי.
למעשה עולם המערכה המפורסם היחיד מאותה תקופה שאני מכיר ושניסה להיות היסטורי הוא זה של וורהאמר, שאשכרה לקח ויצר מחדש את המדינות שהיו באירופה ובעולם (סוג-של) ויצר אותם מחדש בעולם. שם המשחק ממורכז ב Reikland שזה בעצם האימפריה הרומית הקדושה (למי שלא מכיר היסטוריה: האימפריה הרומית הקדושה – ויקיפדיה). בוורהאמר אכן יש גם סינים והודים וכך הלאה, הם פשוט לא במרכז.

לכן לא צריך להיות מופתע שסופרים לוקחים רישיון ספרותי כדי להפוך את הסיפור למגניב יותר, לנגיש יותר ולכזה שמתאים למוסכמות. ואולי בעיקר, לכזה שיותר מתאים לקהל שלהם - כל אחד אוהב להזדהות עם גיבורים שדומים לעצמו, אז שהקהל שלך הוא צפון-אמריקאי/אירופאי, גברי ולבן ברובו מה שהיה כנראה נכון לפני 40 שנה, בטח בקרב שחקני תפקידים (לפי התמונות מכנסים דאז, בטוח) - זה גם הגיבורים במשחק.

זה לא קורה רק במשחקי תפקידים, צפיתי שוב בסרט הנהדר Bohemian Rhapsody, שהוא סרט שאני אוהב - אבל לגמרי לא מדייק בכמה פרטים חשובים לגבי הלהקה ולגבי פרדי מרקורי וגם לא בקשר לקונצרט Live aid... אז מי שמחבב את הלהקה ורוצה לדעת את ההיסטוריה, שיקרא ספר או יראה סרט תיעודי ולא סרט פופולארי.
ומי שרוצה לדעת מה היה בעולם בימי הביניים, שיקרא בויקיפדיה, יראה סדרת תעודה או יקרא ספר.
 
בעניין תקופת הברונזה, מה שעולה לי יותר בראש הוא פחות יוון ויותר מסופוטמיה. זה נושא שהתחלתי ללמוד אותו בהדרגה, כי שם יש מקום משמעותי לאווירת "חרב וכשפים", ולשילוב בין דברים מוכרים (מסופוטמיה השפיעה, כמובן, על התרבות הכנענית והיהודית המוכרת לנו) לדברים זרים יותר (תקופה שלפני 4,000 שנה). ערי מדינה, מלכים-כוהנים, מלחמת סדר בתוהו (מרדוך בתיאמת, למשל), כשפים, והמון, המון שדים שונים ומשונים.

מה שמגניב ביוון של תקופת הברונזה, עם זאת, הוא שכמעט כל המיתולוגיה מתרחשת באזור יחסית קטן, הרבה יותר קטן מהעולם המוכר הענקי של המזרח הקדום. מושלם ל"ארגזי חול" למיניהם.

למשל, הנה המיקומים (המשוערים?) של כל האודיסאה - המסע האפי ביותר של המיתולוגיה ההומרית.
 

קבצים מצורפים

  • 4f5va2po4ssys3cjkkgmi5ccih6jc3sachvcdoaizecfr3dnitcq_1_0.png
    4f5va2po4ssys3cjkkgmi5ccih6jc3sachvcdoaizecfr3dnitcq_1_0.png
    345 KB · צפיות: 7
עריכה אחרונה:
חזרה
Top