אז, בפעם שעברה תהיתי מה כל כך ימי ביניימי ואירופי במרבית עולמות הפנטזייה המוכרים. המסקנה (הכנראה די מזעזעת!?) שהגעתי אליה היא שהרבה תכנים ימי-ביניימים פשוט לא נמצאים שם, שלא לדבר על אירופים:
אזהרת קריאה: מי שלא אוהב הסתכלות מחדש על פנטזיה, לא באמת חייב להמשיך לקרוא.
אבל אם עולמות הפנטזיה המוכרים הם לא אירופיים ולא ימי ביניימיים, אז מה הם כן? נכון, אפשר לומר ש"מו"ד היא מערבון" וזה כנראה יהיה די נכון, אבל העיצוב של מו"ד ושל עולמות הפנטזיה בכלל, עדיין נראה כמו משהו טרום-מודרני. אז ימי הביניים זה לא ממש, מערבון אולי נותן לנו את האווירה אבל לא בדיוק את התפאורה והסביבה, אז מה זה יכול להיות?
כמה דברים, מעורבבים היטב ולא מנוערים.
תקופת הברונזה: ערי-מדינה, מפלצות מיתולוגיות, שבטים נודדים, מקדשים עם כוהנים רבי-עוצמה, טקסים אפלים... זה לגמרי פנטזיה וזה עוד לפני שהכנסנו לעולם המשחק הטיפוסי את המוני המפלצות שהתחילו את הקריירה שלהן במיתולוגיה היוונית: קנטאורים, מדוזות (במקור הייתה רק אחת), מינוטאורים (כנ"ל היה רק אחד), פגסוסים (נראה לי גם היה רק אחד כזה במקור) ועוד רבים וטובים אחרים הגיעו היישר ממעמקי העת העתיקה.
לפחות משחק תפקידים ותיק וקלאסי אחד התייחס לזה במפורש - RUNEQUEST הציג עולם שאמור להיות בהשראת תקופת הברונזה.
העת החדשה המוקדמת (רנסאנס): ערי-מסחר גדולות, אומנויות, אנשי אשכולות מלומדים, נסיכים מקיאבליסטיים, ידע עתיק שמתגלה מחדש והרבה מלחמות דת. אלמנטים רבים מהרנסנס נמצאים בעולמות הפנטזיה שאנחנו מכירים ולא רק זה - גם העיצוב של העולמות האלה מלא בתכנים מהעת החדשה המוקדמות לא פחות ואפילו יותר מאשר ימי הביניים. זה בולט במיוחד באניות, אבל גם בלבוש של הגיבורים והנבלים, בשריונות הלוחות שלהם ובכלי הנשק שלהם, שנראים יותר כמו משהו מרגע-לפני כניסת אבק השריפה מאשר כמו משהו מהמאה ה-11.
מלחמת העולם השנייה: כאן הקישור הרבה יותר חמקמק, אבל כדאי לשים לב לשני דברים. ראשית, מלחמת העולם השנייה התבטאה לא מעט במשחקי מלחמה שמהם צמחו משחקי התפקידים. שנית, רבים מיוצרי משחקי התפקידים והפנטזיה המודרנים שפעלו בשנות השבעים, היו מבוגרים מספיק כדי לזכור את מלחמת העולם השנייה בתור ילדים לכל הפחות. עבורם, הרעיון של מלחמה מוחלטת נגד רשע מוחלט היה מהדורת חדשות, לא סיפור היסטורי.
ארצות הברית של אמריקה: משחקי תפקידים הם תחביב שנוצר בארה"ב וגם הרבה מהפנטזיה המוכרת לנו עוצבה שם. לסיכום אפשר לומר ש"פנטזיה" כפי שאנחנו מכירים אותה היא האופן שבו אמריקאים כאלה ואחרים דמיינו את ימי הביניים, את אירופה ואת כל הרשימה שהבאתי למעלה ועל הדרך גם נתנו להם פרשנות אמריקאית. זה לא רק מערבונים, אלא גם כל התפיסה של "חיים, חירות והמרדף אחרי אושר (או המרדף אחרי דרגות)", של ה"יעוד הגלוי" ושל מדדים כמותיים להצלחה.
אז מה עוד?
ברגע שמרחיבים את ההסתכלות שלנו על מקורות השראה בזמן (לא רק ימי הביניים) ובמרחב (לא רק אירופה) אז מגלים שבפנטזיה יש הרבה יותר מאשר היסטוריה אירופית מדומיינת. אבל גם מקורות ההשראה האחרים לא מחייבים במיוחד. די בטוח שישראלים מסתכלים על פנטזיה אחרת מאמריקאים וכמו שמו"ד היא במקור "פנטזיה של אמריקאי על ימי הביניים באווירת מערבונים עם נגיעות מהעת העתיקה והרנסנס" אז גם משחק הפנטזיה שלך יכול להיות "פנטזיה של ישראלי על יפן עם נגיעות של מלחמת ששת הימים" - אפילו אם הוא מו"ד.
עולמות פנטזיה "אירופיים/ימי ביניימים" - מה כל כך אירופי וימי-ביינימי בהם?
אחת הטענות הנפוצות בכל הקשור לסיפורי ומשחקי פנטזיה, היא שעולמות רבים הם "אירופים" ו"ימי ביניימים" במהותם. זו כמעט מוסכמה שעולם הפנטזייה הגנרי מבוסס על אירופה בימי הביניים ההיסטוריים, עד כדי כך שסוגיות חברתיות שונות בעולם הפנטסטי כמו זכויות נשים או אתניות זוכות לביקורת של "זה לא היה ככה בימי...
www.pundak.co.il
אזהרת קריאה: מי שלא אוהב הסתכלות מחדש על פנטזיה, לא באמת חייב להמשיך לקרוא.
אבל אם עולמות הפנטזיה המוכרים הם לא אירופיים ולא ימי ביניימיים, אז מה הם כן? נכון, אפשר לומר ש"מו"ד היא מערבון" וזה כנראה יהיה די נכון, אבל העיצוב של מו"ד ושל עולמות הפנטזיה בכלל, עדיין נראה כמו משהו טרום-מודרני. אז ימי הביניים זה לא ממש, מערבון אולי נותן לנו את האווירה אבל לא בדיוק את התפאורה והסביבה, אז מה זה יכול להיות?
כמה דברים, מעורבבים היטב ולא מנוערים.
תקופת הברונזה: ערי-מדינה, מפלצות מיתולוגיות, שבטים נודדים, מקדשים עם כוהנים רבי-עוצמה, טקסים אפלים... זה לגמרי פנטזיה וזה עוד לפני שהכנסנו לעולם המשחק הטיפוסי את המוני המפלצות שהתחילו את הקריירה שלהן במיתולוגיה היוונית: קנטאורים, מדוזות (במקור הייתה רק אחת), מינוטאורים (כנ"ל היה רק אחד), פגסוסים (נראה לי גם היה רק אחד כזה במקור) ועוד רבים וטובים אחרים הגיעו היישר ממעמקי העת העתיקה.
לפחות משחק תפקידים ותיק וקלאסי אחד התייחס לזה במפורש - RUNEQUEST הציג עולם שאמור להיות בהשראת תקופת הברונזה.
העת החדשה המוקדמת (רנסאנס): ערי-מסחר גדולות, אומנויות, אנשי אשכולות מלומדים, נסיכים מקיאבליסטיים, ידע עתיק שמתגלה מחדש והרבה מלחמות דת. אלמנטים רבים מהרנסנס נמצאים בעולמות הפנטזיה שאנחנו מכירים ולא רק זה - גם העיצוב של העולמות האלה מלא בתכנים מהעת החדשה המוקדמות לא פחות ואפילו יותר מאשר ימי הביניים. זה בולט במיוחד באניות, אבל גם בלבוש של הגיבורים והנבלים, בשריונות הלוחות שלהם ובכלי הנשק שלהם, שנראים יותר כמו משהו מרגע-לפני כניסת אבק השריפה מאשר כמו משהו מהמאה ה-11.
מלחמת העולם השנייה: כאן הקישור הרבה יותר חמקמק, אבל כדאי לשים לב לשני דברים. ראשית, מלחמת העולם השנייה התבטאה לא מעט במשחקי מלחמה שמהם צמחו משחקי התפקידים. שנית, רבים מיוצרי משחקי התפקידים והפנטזיה המודרנים שפעלו בשנות השבעים, היו מבוגרים מספיק כדי לזכור את מלחמת העולם השנייה בתור ילדים לכל הפחות. עבורם, הרעיון של מלחמה מוחלטת נגד רשע מוחלט היה מהדורת חדשות, לא סיפור היסטורי.
ארצות הברית של אמריקה: משחקי תפקידים הם תחביב שנוצר בארה"ב וגם הרבה מהפנטזיה המוכרת לנו עוצבה שם. לסיכום אפשר לומר ש"פנטזיה" כפי שאנחנו מכירים אותה היא האופן שבו אמריקאים כאלה ואחרים דמיינו את ימי הביניים, את אירופה ואת כל הרשימה שהבאתי למעלה ועל הדרך גם נתנו להם פרשנות אמריקאית. זה לא רק מערבונים, אלא גם כל התפיסה של "חיים, חירות והמרדף אחרי אושר (או המרדף אחרי דרגות)", של ה"יעוד הגלוי" ושל מדדים כמותיים להצלחה.
אז מה עוד?
ברגע שמרחיבים את ההסתכלות שלנו על מקורות השראה בזמן (לא רק ימי הביניים) ובמרחב (לא רק אירופה) אז מגלים שבפנטזיה יש הרבה יותר מאשר היסטוריה אירופית מדומיינת. אבל גם מקורות ההשראה האחרים לא מחייבים במיוחד. די בטוח שישראלים מסתכלים על פנטזיה אחרת מאמריקאים וכמו שמו"ד היא במקור "פנטזיה של אמריקאי על ימי הביניים באווירת מערבונים עם נגיעות מהעת העתיקה והרנסנס" אז גם משחק הפנטזיה שלך יכול להיות "פנטזיה של ישראלי על יפן עם נגיעות של מלחמת ששת הימים" - אפילו אם הוא מו"ד.