• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

סיפור [סיפור]-עלילות יוניוס אינוונטוס (פרק 2)

הח׳אן הטטרי

פונדקאי ותיק
פונדקאי מפגשים חבר.ה בהיכל התהילה פונדקאי החודש
סיפור שהתחלתי לכתוב, אשמח לביקורות בונות!

יוניוס אינוונטוס ישב בעגלה, מביט בהרי יוון המתנשאים מאחוריו, ובים השוקט לידם. קיבלתי את אישור אוגוסטוס אוקטוויאנוס האלוהי, חשב,ועכשיו נשאר לי רק לשכור ספינה לקימריה. קימריה, חצי האי שעמד בצפון הים השחור, הייתה השער לסקיתיה. הוא הציץ שוב ושוב במגילה שקיבל מאוגוסטוס:

יוניוס אינוונטוס בן לוקיוס איש גאליה אקוויטניה,
אני מאפשר לך לצאת לשליחותך הרשמית בסקיתיה ובטרה אינקוגניטה. עליך לבחון את יושבי הארץ ואת דרכיה, ולחזור לספר על כך לי,
כדי שאני ומצביאיי נתכנן כראוי את הפלישה לארצות הברברים הצפוניות. כשתחזור תזכה לתגמול שיהלום את מה שתשיג.

מי ייתן וברכת האלים תשרור עליך,
אוגוסטוס אוקטוויאנוס האלוהי.

אני אראה למתנשאים ההם שאמרו שאני לא רומאי אמיתי, חשב יוניוס, כשכל סקיתיה תבוא תחת שלטוננו הנאור בזכותי. הוא נזכר בזעם עצור בילדים שלמדו איתו בבית הספר, שטענו שהוא נחות וברברי רק כי אבי-סבו היה גאלי שעבר רומאניזציה. לא כמוהם, הרומאים הנעלים צאצאי רומולוס רוצח אחיו שינק מכלבה, חשב בכעס. צעקת הנהג העירה אותו מהירהוריו. ''אני מצפה למשהו!'', קרא הנהג. יוניוס הושיט לו דינר כסף, וירד מהעגלה עם מטלטליו לרחובות אתונה.
הרחובות היו נאים ומרוצפים, ומכל עבר נשמעו צעקות הסוחרים שבאו מכל רחבי הים התיכון. האקרופוליס התנשא מעליהם, הפרתנון עשוי השיש מקרין כבוד והערצה. פה ושם נראה פונדק, בית מלאכה או בית בושת. יוניוס צעד היישר לעבר הנמל. ה''פניגמוס'' הייתה אניית משוטים בינונית, מצוחצחת ועשויה עץ, ובחזיתה הביטו ביוניוס שתי עיניים צבועות. ליידה על הרציף עמד רב החובל, אוקלידוס, יווני חסון ועטור זיפים, בן כ-50. ''נו, עכבר יבשה'', אמר אוקלידוס, ''עלה לספינה, יש חדר מוצע בסיפון התחתון''. יוניוס הושיט לו את 30 דינרי הכסף המובטחים, וירד עם חפציו.
החדר היה מרווח יחסית, עד שאחד החותרים שאל אותו, ''איפה ה-19 האחרים?''. יוניוס דחס בפינה את מיטלטליו המעטים-''היסטוריה'' של הרודוטוס, בגדים, כסף ואוכל. הוא נשכב לישון על מזרן בריצפה, ונרדם.
למחרת יוניוס התעורר מוקדם בבוקר, אכל ארוחה קטנה מהצידה שלו והתיישב לקרוא בכתביו של הרודוטוס, בחלק המדבר על סקיתיה ויושביה. ''מה זה?'', שאלה אישה צעירה ליידו, יווניה נאה וכהת שיער. ''הסטוריה, של הרודוטוס'', ענה יוניוס, נבוך מעט. ''מעניין!'', אמרה האישה בהתפעלות. ''על מה?''. ''סקיתיה'', ענה יוניוס בקצרה, לחייו מאדימות. ''אתה חמוד'', אמרה היווניה. ''אני אאודוקסיה, בתו של סוחר אתונאי עשיר. מי אתה?''. ''ייווניוס אאינוונטוס'', גימגם יוניוס, ''בבן לוקיוס, פטריקיוס מגאליה.'' ''טוב, ביי'', היא אמרה והלכה, משאירה את יוניוס לבד, מנסה לעכל את השיחה.
בוקר אחד התעורר יוניוס על רצפת העץ הקשה, אחוז בחילה נוראית. ''מה קרה?'', שאל את נוסע לידו, גבר יווני מזדקן. '' אנחנו מותקפים!'', צרח האיש. יוניוס התגבר על הרצון לברוח לזרועות אמא בגאליה, והציץ לסיפון. 60 גברים חמושים באלות, פגיונות וגרזנים, חלקם יוונים וחלקם ברברים, עמדו על הסיפון. אחד מהם, יווני עטוי שריון שרשראות שכנראה היה מנהיגם, צעק על רב החובל. ''תביאו לנו את כל רכושכם ואת עצמכם כעבדים או שתמותו!'', הוא צעק. אוקלידוס לא ניסה להתנגד. הוא מיהר לכרוע ולהושיט ידיו בכניעה. מרבית הנוסעים הלכו אחריו, והחותרים היו ממילא עבדים כבולים למשוטים. יוניוס הסתכל על השודדים, על הילדים הבוכים, על הנשים המשוועות לעזרה... ונכנע גם הוא. השודדים העמיסו את השלל על אנייתם, נעלו את הנשים, הזקנים והילדים בחדר צר ואת הגברים כבלו לספסלי החתירה.

יוניוס ישב בספסל, אוחז במשוט הכבד, מנסה לדחוף אותו. ידיו היו מיובלות וזבות דם משבוע חתירה בספינה הארורה הזו. ''תעבוד!'', צעק השודד הנוגש שלהם, והצליף בו בשוט. כאב חד ונורא עבר בגופו של יוניוס, והוא מיהר לדחוף את המשוט, עוצר בדמעותיו. לפתע, טלטלה עזה העיפה את הספינה על הצד, מעיפה את הסוהר ומטיחה את ראשו בצד הספינה. יוניוס הודה לנפטון על כך שהוא קשור לספסל, פעם ראשונה בשבוע האיום שהעביר כאן. ואז, באה טלטלה שנייה. ראשו של יוניוס הוטח בקיר שמימינו, והסוהר חסר ההכרה שב והתגלגל לכיוונו. מחגורתו ביצבץ פגיון, ויוניוס מיהר לשלוף אותו ולחתוך את חבליו. הוא עצם את עיניו בגועל, ונעץ את הפגיון בגוף השודד, בלי שמץ חרטה. הוא מיהר לשחרר את שאר החותרים, פרץ את דלת חדר האסירים, ועלה לסיפון.

גלי ענק התנשאו סביב הספינה המיטלטלת כקליפת אגוז, מטיחים אנשים אל המעקה ומשליכים אותם לים. ילדים שבויים בכו, ואמהותיהן ניסו, ללא הצלחה, להרגיעם. גלים היטו את האנייה לזווית של 45 מעלות, והיא שבה למצבה הרגיל, משפריצה מים לכל עבר. לבסוף בא גל ענק, והפך את האנייה על צידה. קרשים ניתזו ממנה, והיא הלכה ושקעה לקרקעית הים הפונטו-כספי. יוניוס מיהר ושחה מתחת למעקה ההפוך, נמלט לעבר הים הפתוח. סירות וקרשים צפו על המים, ואנשים חפים מפשע שקעו למצולות. ולפתע, הגלים החלו להירגע. יוניוס נאחז בקרש, והצליח לראות סירה ובתוכה אם ותינוק, ילד בן כ-10 ואישה צעירה... אאודוקסיה, היווניה שפלירטטה איתו אז. יוניוס מיהר לשחות לעבר הסירה. הוא רצה להציל את כולם. הוא ריחם על התינוק הצורח, על האם המנסה להרגיעו, על הילד המסכן והצעירה הבוכה... אבל הסירה החלה לשקוע. יש יותר מדי אנשים. המים שבו והציפו אותה, מאיימים להפוך אותה... גל גדול, בגובה של ארבעה מטרים, שטף את הסירה. הוא סחף את האם, שניסתה להתנגד... לשווא. אאודוקסיה תפסה מהר את התינוק, בעוד האם נשטפת למצולות. יוניוס ניסה לתפוס אותה... אך היא טבעה. מזועזע, הוא מיהר לתפוס משוט, ובעוד הסערה נפסקת, שט לעבר חופי סקיתיה שנראו קרובים...
 
גם אני לא הבנתי את הסוף... לא ברור אם האישה והתינוק נזרקו לים או שכעת הם השבויים של יוניוס ומפליגים איתו לסקיתיה. זה נראה כאילו המשפטים האחרונים סותרים אחד את השני.
 
אוקי, שיפור משמעותי בהבנה :)
הסיפור באופן כללי נתן לי תחושה מציאותית, תחושה שאתה יודע על מה אתה מדבר ולא סתם ממציא, וזה משהו שאני מאוד מעריך בספרות בכלל.
עכשיו מעניין אותי כמה מהפרטים באמת מעוגנים במציאות: לדוגמה, האם 30 מטבעות כסף זה מחיר שהיה סביר באותה תקופה להפלגה בספינה, או שזו סתם שליפה? אם זה באמת שאוב מידע כללי אז זה ממש מרשים! וגם אם לא זה עדיין נשמע די טוב.

מה שכן, הסיפור היה קצת מהיר לטעמי. הרגשתי שאתה עובר ממצב למצב מהר מאוד, בשלב שאני כקורא עוד רציתי להישאר באותה סיטואציה ולשמוע עוד פירוט עליה. המעבר בין הפלגה -> התקפה -> עבדות -> הספינה טובעת היה מהיר בשבילי, הייתי רוצה להישאר עוד עם כל אחת מהסיטואציות האלה ולשמוע עליהן יותר.
 
אין לי מושג על ערכו של הדינר במאה ה-1 לספירה ועל כמה עלת הפלגה בעת העתיקה, אבל נראה לי שצריך הרב כסף כדי לתחזק ספינה ועבדים ולפרנס משפחה ועוד קצת לבזבוזים.

קצת בעייתי בשבילי למרוח סצנות כמו הפלגה רגילה בספינה, אבל אנסה.
 
אכן ח"ח על האווירה ההיסטורית, פרטים כמו הפרתנון מתנשא מעל הם פשוטים ומצוינים.

הסיפור עצמו לא עובד כל כך טוב.
הכתיבה מאוד תזזיתית, קופצת מסצנה לסצנה לסצנה בלי באמת להכין אותנו. המקרה הבולט ביותר הוא שאנחנו עוברים ליוניוס חותר, ואז מגלים שבעצם עבר שבוע: זה לא ברור, והיה כדאי להוסיף שורת כוכביות ותיאור קצר של מפרקיו החבולים כדי שנבין שעבר זמן. למרוח סצנות לא יעזור, אבל אל תחשוב על זה כעל מריחה - כל משפט הוא הזדמנות להעמיק את העולם, דמויות, עלילה או כולם ביחד.
העלילה עצמה קצת חסרת כיוון, מראה דברים ועוברת הלאה, מונעת על ידי חיפוש ריגושים במקום קו מתוכנן. אני ממליץ גם לשים לב יותר לפסגות ולרגיעות הרגשיות - תזמון לא מדויק כמו כאן יכול להפריע לזרימה של הסיפור.
הדמויות לא מפותחות במיוחד, ושוב מרגישות ארכיטיפיות למדי (המנודה השאפתן, יוונייה פלרטטנית, שודד אכזר). האינטרקציות ביניהן שטחיות למדי, ולא נותנות לנו להכיר אותן - השיחה בין יוניוס ליוונייה הייתה הזדמנות להעמיק את שניהם, אבל היא הסתכמה בהיכרות הדמות (שלכן היה ברור שתינצל אח"כ). יוניוס עצמו לא סימפטי במיוחד - אני לא רוצה שכל גיבור יהיה אדם טוב וצדיק, אבל אני רוצה לפחות להבין אותו. הוא עשה מעשה מחריד, לזרוק אם לים כדי להציל את עצמו, את התינוק ואת הלאב אינטרסט, אבל אני לא באמת מבין למה. כלומר, יכול להיות שהוא פסיכופת, אבל זה לא מאוד מספק. אם הוא היה מבועת, מוחו מעורבל כשהוא רואה עוד ועוד מים חודרים לסירה, האם מייללת ומשקשקת בצורה שרק מזעזעת את הסירה עוד יותר והתינוק בוכה, שכוח והיוונייה מנסה נואשות לסוכך עליו מהגשם ולרוקן את המים, והוא מנסה לנער את האם ללא הצלחה עד שגל גורם לשניהם למעוד והיא מחליקה מעבר לשפה ואובדת במצולות מול ידו המושטת... הייתי מעריך אותו יותר. אבל עכשיו אני פשוט לא מבין אותו. למה עשית את זה מבחינה סיפורית? כדי להראות משהו על הדמות שלו, או בשביל שיישאר אוסף מסוים של דמויות בסירה?
לגבי המבנה, שוב, אני ממליץ בחום לעבור שורה כשמישהו מסיים לדבר. זו מוסכמה מסיבה טובה: לא הבנתי מי אומר "על מה?" עד שיוניוס ענה.

אני חושב שאתה אוהב לקפוץ לרעיונות שמלהיבים אותך, גם אם כדאי לך להתאמן לפני שאתה מטפל בהם. אני מבין טוב מאוד את הרצון הזה בגלל שתאמין לי, עשיתי את זה ועשיתי את זה הרבה - ולמדתי שהתלהבות זה נהדר אבל גם איפוק הוא שימושי מאוד.
גם אני כשהתחלתי לכתוב ניסיתי לעבוד על ספר. היו לי תוכניות, רצונות, תקוות, וזה לא הלך לשום מקום כי לא הייתי מוכן. אז התחלתי לכתוב סיפורים קצרים ובחיי שזה היה קל יותר, מספק יותר ועזר לי ללמוד את כל הדברים החשובים האלה כמו זרימה סיפורית, דיאלוגים, פיתוח דמויות, בניית עולם...
אני מצטער שאני ביקורתי כל כך וחוזר שוב לאותה עצה, אבל אני חושב שיש לך פוטנציאל וכישרון ומעל הכל אהבה ליצור. והי, אני רק בן אדם - אם אתה לא מרגיש שזה נכון לך, אתה זה שמחליט. אבל אני מאמין שאתה יכול להיות מעולה, ואני חושב שיש דרכים שיביאו אותך לשם מהר יותר.
 
פרק שני, שוב אשמח לביקורת בונה!
יוניוס אינוונטוס חתר במרץ בסירה, למרות זרועותיו העייפות. בירכתי הסירה, מזמרת שיר ערש יווני, עירסלה אאודוקסיה את התינוק בן השנה, שיוניוס בחר לקרוא לו פונטוקספיוס על שם הים בו מצאו אותו. פוסידורוס בן ה-10 הצטנף לצידה של היווניה, רועד, ראשו מונח על ברכיה. עיניו דמעו, והוא מילמל ללא הפסקה ''אמא... אמא...''. בראשו של יוניוס עלו שוב ושוב תמונות מהאירועים האחרונים: התהפכות הספינה, טביעת אימו של התינוק...
''אז, אאודוקסיה'', אמר יוניוס בהיסוס, מנסה לשבור את השתיקה, ''איך הגעת לספינה ההיא?''. ''אבי יצא לפני כחצי שנה לקימריה'', ענתה בעודה מלטפת את התינוק הישן, ''לרגל עסקים חשובים מאוד, משהו לגבי ברית מסחרית עם המקומיים והבטחת המונופול על ייצוא העבדים מסקיתיה. עכשיו הגיע שליח, ומסר לי שהוא קורא לי שאגיע אליו דחוף. הוא אמר שאם אבוא, הגמול למשפחתנו יהיה עצום. אז באתי. ומה איתך?''. ''מה הגמול?'', שאל יוניוס, מסוקרן. ''הוא לא אמר לי'', ענתה אאודוקסיה, ''ושאלתי איך אתה הגעת לספינה?''. יוניוס הניח לרגע את המשוט על הסירה. ''אני אצטרך ללחוש לך'', הוא אמר, ורכן לעבר אוזנה הכרויה של היווניה הצעירה. הוא סיפר לה על מטרתו האמיתית, על השליחות בשם אוגוסטוס האלוהי. הוא ידע שהוא יכול לבטוח בה. הוא הציל אותה מטביעה והוא מי שמנווט את סירתם לעבר יבשה. אאודוקסיה הינהנה, והשתתקה.
הם שטו בשקט, שרק זמרה החרישי של אאודוקסיה והמיית הגלים הפרו. זמן לא-רב לאחר שקיעת השמש באופק הים השחור, הם נחתו בחופים החוליים והרכים של סקיתיה. יוניוס הספיק למלמל, ''סקיתיה הרחוקה, הגעתי'', בטרם קרס מותש על החול.
הוא התעורר לאחר שינה עמוקה וחסרת חלומות, כשקול גברי דיבר מעליו ביוונית במבטא זר במקצת. ''אדוני'', שאל הקול, ''מי אתה, ולמה אתה ומשפחתך יושנים על החול?''. יוניוס פקח עיניים, ונדהם לגלות גבר בהיר שיער ועיניים ובעל תווי פנים יווניים גוהר מעליו. הוא לבש טוניקה לבנה, מעוטרת ברקמה מלאכת-מחשבת, וזקן מתולתל וחום בהיר עטר את פניו. יוניוס שתק, מנסה להיזכר כיצד הגיע לידי כך ששכב מעולף-למחצה בחול, ובטנו המקרקרת הפריעו לו מאוד בכך. אאודוקסיה ענתה במקומו. ''אנחנו נוסעים בני אתונה'', היא אמרה, ''וניצלנו מאנייה שנטרפה פה קרוב. אנחנו רעבים, צמאים והתינוק שלי פה צריך מיינקת דחוף!''. הגבר נעצר לרגע. ''ידעתי שאת מוכרת לי'', הוא אמר, מופתע מעט. ''את הבת של סוקלודס! סווטסלאב, יארופולק, תביאו לה ולפמלייתה מים, אוכל ומיינקת!'', הוא צעק לשני עבדים, שניהם גבוהים, כחולי עיניים וזהובי שיער, ''עכשיו!''.
כעבור כחצי שעה חזרו העבדים, מותשים, נושאים מגש לחם, בשר כבש, מים ויין, ואיתם אישה בהירה כמוהם, שנטלה ברוך את פונטוקספיוס הקטן, והחלה להניקו בצד. יוניוס טרף לחם ובשר, וגמע יין מעט ומים הרבה. הוא לא השתומם למראה הבהירים-אלה הם כנראה הסקיתים הידועים. מקץ כשעה פקד הגבר על העבדים הסקיתים להביא סוסים לנוסעים. לאחר כארבעים דקות הגיעו ארבעה סוסים קטנים ומוצקים, הזן הסקיתי, ניחש יוניוס. אאודוקסיה עלתה על סוס משל עצמה, פונטוקספיוס נתון במנשא על חזה, בעוד יוניוס התחלק בסוסו עם פוסידורוס, ועל שני הסוסים האחרים רכבו המיינקת והגבר.
''מי אתה, אדוני הנדיב?'', שאל יוניוס, מחבק בידו האחת את הילד שלידו ובשנייה אוחז ברסן. ''אני פרוקופיס איש כרסונסוס'', ענה בגאווה האיש, ''בן אלכסנדר וטראסטטאה''. ''מי?!'', שאל פוסידורוס, מופתע. ''אחותו של מלך הסקיתים המלכותיים!'', הכריז בגאווה פרוקופיס. ''כיצד הגעתם לחופינו?'', שאל מקץ כמה דקות של שתיקה מביכה. יוניוס ואאודוקסיה סיפרו את קורותיהם, למן העלייה לאנייה באתונה עד לנחיתה בחופי סקיתיה.
''ובכן, אדוני יוניוס, אתה הולך לפגוש את גדול סוחרי כרסונסוס ואתונה, סוקלודס!'', הכריז היווני למחצה כשעברו בשערי כרסונסוס. חומת אבן אפורה הקיפה את העיר בעלת הגגות האדומים. גלים התנפצו על שובר גלים מאבן שגונן על הנמל, ושווקים גדולים, ססגוניים ורעשניים עברו בו, ומהם עלו צעקות מוכרים, רוכלים... ועבדים המוצעים למכירה. לבסוף הגיעה למעין וילה נאה למרגלות צוק האקרופוליס של העיר, בו ניצב היה מקדש שיש צנוע. בפתח הוילה המתין גבר גבוה, בעל זקן ושיער כהים ומתולתלים, ותווי פנים נאים. ''אבא!'', צעקה אאודוקסיה.
סוקלודס התגלה כמארח נדיב מאוד. עוד באותו ערב ערך משתה גדול, לציון בואה של בתו לכרסונסוס. ספות מרופדות ניצבו בצידי החדר, וגברים יווניים מכל העיר שכבו עליהן, בעוד נערים עירומים מגישים להם יין מהול במים ומיני מאכלי תאווה. קבוצות גדולות של גברים סקיתיים מזוקנים ובהירים, חבושים מצנפות בד מחודדות, הצטופפו בפינות, דנו בשפתם המוזרה, הדומה מעט לפרסית, ומדי פעם קמו ולקחו לעצמם בקבוק יין מהול לחבורתם. נערות רקדו במרכז החדר וחיללו בחלילים שונים ומשונים. הטאירות, יצאניות צמרת, ישבו לצד גברים אחדים, משוחחות איתם על תרבות, פילוסופיה, ועוד נושאים אינטימיים (חלקם מאוד). יוניוס סלד מהמשתים היווניים. ''זה כנס של זימה ויין'', אמר פעם בגועל מורו הוותיק יוליאנוס מרקיוס. אאודוקסיה ישבה כנראה עם שאר הנשים במטבח.
לפתע, קם סוקלודס. ''חבריי'', הוא פתח, ''התאספנו היום כדי לחגוג את שובה של בתי אאודוקסיה מאתונה!''. מחיאות כפיים נשמעו. ''מסעה לכאן היה רב קשיים ותלאות. היא שרדה מתקפת שודדי ים סקיתיים אכזריים, כליאה בתא צר באנייה קטנה'', לחשושי ''מסכנה'' נשמעו באולם, ''ואת טביעת האנייה, בזכות האדם האמיץ הזה, יוניוס אינוונטוס מגאליה!''. הוא משך בכתפו של יוניוס, וגרר אותו לבימה הקטנבה במרכז החדר. ''כעת, משהגיעה בתי היקרה אלינו, היא תוכל להינשא לפרטטואה, מלך הסקיתים המלכותיים!''. הסקיתים מחאו כפיים בהתלהבות, היוונים מחאו כף גם הם, ולרובם הייתה הבעה של ''נו-טוב-בסדר-שתתחתן-עם-ברברי-בעיה-שלך''. יוניוס לא האמין למשמע אזניו. הוא לא חשב שיזכה להינשא לאאודוקסיה, אבל... הוא חש מאוכזב. מאוכזב, ועצוב. דמעות עלו בעיניו וחנקו את גרונו. בינתיים, המשיך סוקלודס בנאומו, מתעלם מאורחו הבוכה ליידו.
''אחרי שתיכרת הברית עם הסקיתים המלכותיים, החזקים שבאנשי סקיתיה, נוכל למגר את שאר יושביה, ואז נמגר את רומא!''. מחיאות כפיים עזות נשמעו. שתו יותר מדי יין, חשב יוניוס. אין להם סיכוי מול רומא. לפתע, פרצה אאודוקסיה לאולם. ''מה, בתי?'', שאל סוקלודס, מפסיק את נאומו. היא לחשה לו משהו באוזן, והצביעה עליו... על יוניוס. ''וכעת, בתי אומרת לי שבלהט התאהבותו בה גילה לה יוניוס אורחנו היקר שהוא שליחו של אוגוסטוס, שנשלח לחקור את הארץ...'', קריאות בוז נשמעו מצד הסקיתים, ''כדי להכינה לפלישת רומא. האם תסכימו לכך?..'', הוא שאל, ''האם תסכימו שהרומאים המתנשאים והאכזרים יכבשו אתכם?''. ''לא!'', קראו האורחים. כמה אנשים (שיכורים במיוחד, חשב יוניוס), אפילו קראו ''מוות לרומאים''. ''אז'', אמר הנואם, שולף חרב קסיפוס מארד, ''בואו והראו לו שלא ניתן לו ולרומאים לשעבד את הארץ. שתו הרבה יותר מדי, חשב יוניוס. כמה החלו להתמוטט. הרוב הסתערו עליו בפגיונות. ''מצטעת'', אמרה אאודוקסיה, ובעיניה אין שמץ חרטה. הוא רץ משם במהרה, יוקף ומפיל שיכורים, עד שיצא מביתו של סוקלודס. הוא רץ עד לנמל כמו מטורף, וקפץ למים הקרים.
 
פרק חביב. העלילה שוב בקצב מטורף. אני מניח שיוניוס אינוונטס הוא הסיבה שאוגוסטוס החליט לעצור את התפשטות האימפריה הרומית.
מילא לסמוך על זרה גמורה אבל גם לאבד שליטה בסיטואציה בסוף... יוניוס יכל לטעון שהוא סתם אמר את זה כדי להרשים את אאודקסיה.
ההסבר היחיד שמישהו ערמומי כאאוגסטוס יבחר באידיוט כזה היא משום שהוא היה חייב למישהו טובה.
 
הלדין אמר/ה:
[post]674295[/post] פרק חביב. העלילה שוב בקצב מטורף. אני מניח שיוניוס אינוונטס הוא הסיבה שאוגוסטוס החליט לעצור את התפשטות האימפריה הרומית
אתה מודע לך שהוא לא היה קיים, נכון?... הסיבה האמיתית הייתה קרב יער טויטובורג אם אני זוכר נכון.

טוב, הבנתי שאני עוד לא בשל לכתיבת סיפור. העלילה הסתבכה בכיוון אחר לחלוטין משתיכננתי, ובין השורות של התגובות (במיוחד התגובה שמעליי) שמדובר בזבל של סיפור.
 
אתה מודע לך שהוא לא היה קיים, נכון?

כמובן אבל, לצורך הסיפור, עליי להניח שהוא קיים.

טוב, הבנתי שאני עוד לא בשל לכתיבת סיפור. העלילה הסתבכה בכיוון אחר לחלוטין משתיכננתי, ובין השורות של התגובות (במיוחד התגובה שמעליי) שמדובר בזבל של סיפור.

מדובר בטיוטה ראשונית וגסה. אתה זורק את כל הרעיונות שיש לך בראש ורואה מה עולה לך ביד. בטיוטה השנייה אתה כבר אמור לנכש ולסדר את זה במשהו שיותר מזכיר סיפור עם התחלה אמצע וסוף. ואם זה לא עובד, אז מנסים שוב. יש מעט מאד מספרי סיפורים שקולעים ישר למטרה בטיוטה הראשונה. השאלה היא אם אתה חושב שהרעיון מאחורי הסיפור שווה את ההשקעה בו. אני קיבלתי את ההרגשה שהסצנה הסופית אמורה להיות קומית אבל קשה לי להאמין פשוט שסוכן של אוגוסטוס יהיה כזה מרושל במוצא פיו.
 
טוב, הבנתי שאני עוד לא בשל לכתיבת סיפור. העלילה הסתבכה בכיוון אחר לחלוטין משתיכננתי, ובין השורות של התגובות (במיוחד התגובה שמעליי) שמדובר בזבל של סיפור.

ממש לא מסכים עם הגישה הזאת! אני אישית נהניתי לקרוא את הסיפור. נכון, לא חשבתי שהוא סיפור מושלם אבל כשאני נכנס לפורום באינטרנט אני לא מצפה למצוא אוסף סיפורים של ניל גיימן או של ג'ורג' מרטין. אלה בסך הכל סיפורים של אנשים כמוני שעדיין עובדים על הכתיבה שלהם, לא סופרים מהוללים ומפורסמים עם הרבה ניסיון ועם עריכה מקצועית.

לדעתי הדרך היחידה להשתפר בכתיבה היא להמשיך לכתוב. אם אתה לא מרוצה ממה שיצא לך עד עכשיו - סבבה, אתה יכול להתחיל סיפור חדש. אתה יודע כמה ספרים התחלתי לכתוב והפסקתי אחרי עשרה או חמישים או מאה עמודים? די הרבה. האמת היא שיש אפילו ספר אחד שסיימתי לכתוב עד הסוף והחלטתי שלא לנסות לפרסם. למה? כי הוא היה גרוע. אחרי שכתבתי אותו השתפרתי והתבגרתי והבנתי שהרמה שלו לא מספיק גבוהה.

אז מה? זה לא אומר שאני "לא בשל" או שום דבר כזה.זה אומר שאני כותב בהתלמדות וכל מילה שאני כותב מלמדת אותי עוד, וכנראה שתמיד אשאר כותב בהתלמדות ואף פעם לא אהיה מושלם. מתישהו אצליח (אולי) לייצר סיפורים מקצועיים שאנשים מוכנים לשלם עליהם. וכנראה שגם עם הסיפורים האלה, אחרי חמש שנים אסתכל אחורה ואחשוב שהם היו "זבל של סיפורים". אין מה לעשות, מי שממשיך לכתוב ממשיך להשתפר, ובמבט לאחור החומרים שלו נראים לו גרועים.

לדעתי אם אתה אומר שהעלילה נסחפה לך בכיוון שלא התכוונת אליו אז זאת כנראה הסיבה העיקרית שאתה לא מרוצה מהסיפור. אולי תנסה להתחיל סיפור חדש ותשקיע יותר בשלב התכנון, אני די בטוח שאם תשקיע בזה תראה שאתה הרבה יותר "בשל" ממה שחשבת. וזהו, זאת דעתי :)


עריכה: ואם להוסיף משהו קונקרטי, לדעתי הצד החזק שלך הוא הידע ההיסטורי והיכולת לייצג מקומות ודברים שהתרחשו באמת. למעט מאוד אנשים יש ידע כזה. אם תשקיע בצד הזה ואולי אפילו תכתוב בצורה ספרותית סיפור אמיתי מההיסטוריה אני מאד אשמח לקרוא, נראה לי שזה יכול להיות מעניין.
 
Aviad Sar-shalom אמר/ה:
טוב, הבנתי שאני עוד לא בשל לכתיבת סיפור. העלילה הסתבכה בכיוון אחר לחלוטין משתיכננתי, ובין השורות של התגובות (במיוחד התגובה שמעליי) שמדובר בזבל של סיפור.

ממש לא מסכים עם הגישה הזאת! אני אישית נהניתי לקרוא את הסיפור. נכון, לא חשבתי שהוא סיפור מושלם אבל כשאני נכנס לפורום באינטרנט אני לא מצפה למצוא אוסף סיפורים של ניל גיימן או של ג'ורג' מרטין. אלה בסך הכל סיפורים של אנשים כמוני שעדיין עובדים על הכתיבה שלהם, לא סופרים מהוללים ומפורסמים עם הרבה ניסיון ועם עריכה מקצועית.

לדעתי הדרך היחידה להשתפר בכתיבה היא להמשיך לכתוב. אם אתה לא מרוצה ממה שיצא לך עד עכשיו - סבבה, אתה יכול להתחיל סיפור חדש. אתה יודע כמה ספרים התחלתי לכתוב והפסקתי אחרי עשרה או חמישים או מאה עמודים? די הרבה. האמת היא שיש אפילו ספר אחד שסיימתי לכתוב עד הסוף והחלטתי שלא לנסות לפרסם. למה? כי הוא היה גרוע. אחרי שכתבתי אותו השתפרתי והתבגרתי והבנתי שהרמה שלו לא מספיק גבוהה.

אז מה? זה לא אומר שאני "לא בשל" או שום דבר כזה.זה אומר שאני כותב בהתלמדות וכל מילה שאני כותב מלמדת אותי עוד, וכנראה שתמיד אשאר כותב בהתלמדות ואף פעם לא אהיה מושלם. מתישהו אצליח (אולי) לייצר סיפורים מקצועיים שאנשים מוכנים לשלם עליהם. וכנראה שגם עם הסיפורים האלה, אחרי חמש שנים אסתכל אחורה ואחשוב שהם היו "זבל של סיפורים". אין מה לעשות, מי שממשיך לכתוב ממשיך להשתפר, ובמבט לאחור החומרים שלו נראים לו גרועים.

לדעתי אם אתה אומר שהעלילה נסחפה לך בכיוון שלא התכוונת אליו אז זאת כנראה הסיבה העיקרית שאתה לא מרוצה מהסיפור. אולי תנסה להתחיל סיפור חדש ותשקיע יותר בשלב התכנון, אני די בטוח שאם תשקיע בזה תראה שאתה הרבה יותר "בשל" ממה שחשבת. וזהו, זאת דעתי :)


עריכה: ואם להוסיף משהו קונקרטי, לדעתי הצד החזק שלך הוא הידע ההיסטורי והיכולת לייצג מקומות ודברים שהתרחשו באמת. למעט מאוד אנשים יש ידע כזה. אם תשקיע בצד הזה ואולי אפילו תכתוב בצורה ספרותית סיפור אמיתי מההיסטוריה אני מאד אשמח לקרוא, נראה לי שזה יכול להיות מעניין.
^^^
לחלוטין זה.

רק אוסיף עוד טיפ קטן: כדי לייצר סצינה שבה הקורא מצליח להבין את ההקשר ולהרגיש מחובר, ובו זמנית שלא תהיה מיותרת ותקדם את העלילה באיזשהוא אופן, צריך להשקיע בה לא מעט טקסט.
ההערכה שלי היא שצריך לפחות עמוד של וורד כדי לתאר סצינה אחת, ולפחות חצי עמוד כדי לתאר קטע מעבר (במידה ויש צורך בכזה).
זה עוזר לי להעריך אם הסיפור שיש לי בראש הוא סיפור קצר או יותר מזה. יותר משלוש סצינות - אני צריך לקצץ משהו או לכתוב בחלקים.
במקרה שלך, התחושה שלי הייתה שבהתחלה השקעת את הזמן הדרוש כדי לתאר כל הסצינה (ההגעה שלו לעיר הייתה מרשימה ומעניינת מאוד), אבל לאחר מכן התחלת לאבד סבלנות, ואז הכל הרגיש מזורז ומבלבל.
עצתי - תשקיע את הזמן בכל סצינה, זאת הדרך היחידה לגרום לסיפור הכולל להרגיש שלם :)
 
חזרה
Top