• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

סיפור [סיפור]-הסיוט של רומא, הסיוט של קרתגו

הח׳אן הטטרי

פונדקאי ותיק
פונדקאי מפגשים חבר.ה בהיכל התהילה פונדקאי החודש
סיפור היסטורי שכתבתי, אשמח לביקורת בונה!
הערה: מבוסס על סיפור אמיתי

חניבעל ברקה ישב על הכס במפקדה בעיר הנמל קרוטון, משקיף על גלי הים האיוני, וראשו כואב מתכנון תכניות מלחמה. הוא חיכה שבועות לבואו של שליחו של אחיו. ואוי כמה חיכה!... שנים שהוא היה מנותק, בארץ זרה ועוינת. שורותיו התדלדלו והצטמקו. עשרות אלפים נפלו בשלגי האלפים, בטיקינוס, טראסימנוס, קאנאי... ולא יקומו עוד. פיליפוס המקדוני הבטיח שיבוא, אך גם אותו הרומאים הביסו. הקשר עם מולדתו כמעט נותק, ושמועות שהגיעו אמרו שהמועצה בקרתגו אינה תומכת בו. בו! במי שנלחם כל יום וכל לילה למען המולדת, שחצה בשביל הזקנים הטיפשים האלה את גאליה ואת איבריה, את הרי האלפים ונלחם ברומאים באינספור קרבות. אחיו עזרובעל, אחיו היקר, הבטיח לבוא לעזרתו מאיבריה. אך הוא בושש... לפתע קול מוכר העיר אותו מהירהוריו.
״אדוני״, אמר מהרבעל, קצין פרשים שזוף ונאה, בן תערובת קרתגו-נומידי, ששירת אותו נאמנה כל שנות המלחמה, ״יש לך אורחים״.
מהרבעל פתח את הדלת, ושני אנשים, חבולים, פצועים ורזים בצורה לא בריאה, צלעו לתוך החדר. אחד מהם היה נמוך, בהיר עור וכהה שיער, ובמראהו היה ניכר שהוא קרתגי. השני גבוה, וכהה עור, נומידי כנראה. הם נשאו שק בד, ובתוכו משהו עגול. עיניהם דמעו חלושות, בעוד הם מוציאים את החפץ העגול החוצה.
״עזרובעל!״, צעק חניבעל, עיניו דומעות. ״עזרובעל... לא...״.... הוא לא האמין שזה באמת ראשו של אחיו מתגלגל כרות על הרצפה. הוא נזכר כיצד שיחקו בעודם ילדים בהרי סיציליה, מקפצים בין עצי הזית הנמוכים, והשמים צלולים ומאירים. איך נלחמו כתף אל כתף באיבריה, ואז חזרו למצודה, חגגו את ניצחונם ופלירטטו, בהצלחה, עם נערות האצולה האיבריות. ואחיו הבטיח שיבוא לעזרתו... ומת. חניבעל ברקה, אדיר המצביאים, הסיוט של רומא... כרע, מזועזע, על ברכיו. הוא הפסיק לנסות לעצור בדמעותיו. הוא בכה, על כל מה שאיבד, על אחיו עזרובעל שנהרג בידי הרומאים שהתעללו בגופתו. ״מי אתם?....״, שאל, בבכי, חניבעל.
״אני מאגו״, ענה הקרתגי, ״וזה אסטנבעל. היינו חיילים בשירות עזרובעל, ויצאנו איתו מאיבריה לבוא לעזרתך. חצינו את גאליה, עברנו את האלפים, את מחצית איטליה... ואז נלכד שליח ששלח אחיך אליך בידי הרומאים, והם גילו שהוא מבקש שצבאותיכם יתאחדו בנרניה. הרומאים חיכו לו שם... והתנפלו עלינו. הוא לחם בגבורה, וכשרכב כדי ללכד את השורות... נהרג. הרומאים ניצחו, ערפו את ראשו, ולקחו אותנו בשבי. הם שלחו אותנו להודיע לך זאת״. חניבעל לא האמין. הוא היה יכול להיפגש עם אחיו ולקבל את התגבורת החיונית, אלמלא השליח היה נלכד... הוא לא האמין למזלו הרע. ״הפסדנו...״, הוא אמר, והשמש שקעה מעל איטליה....
 
שוב מגיע ציון לשבח על הידע ההיסטורי המפורט, כולל השמות והעמים השונים, ממש מעניין. גם אהבתי את הבחירה בסיטואציה הספציפית הזו, אחלה נקודה היסטורית לתאר. אני לא מכיר בכלל את הכיבושים של חניבעל ברמה ההיסטורית אבל מסוגל לתאר לעצמי שזו טראומה בלתי נתפסת לאבד את אחיך ולהפסיד את המלחמה באותו רגע ממש. גם תיאור האבל של חניבעל היה מרגש ומשכנע. במיוחד אהבתי את "חניבעל ברקה, אדיר המצביאים, הסיוט של רומא... כרע, מזועזע, על ברכיו" ואת משפט הסיום ("והשמש שקעה מעל איטליה").
עד פה לשימור.

לשיפור, לדעתי הסיפור קצר מדי. בעצם יש רק סיטואציה אחת - חניבעל מקבל את הבשורה על מות אחיו. הייתי רוצה לראות עוד לפני ואחרי הסיטואציה הזאת: אולי היה שלב כלשהו קודם במלחמה שבו חניבעל עמד לנצח, או לפחות היה בשיא כיבושיו ובמצב אופטימי? יכול להיות מעניין להראות את זה קודם כל, ואז, בניגוד להתחלה המבטיחה, להראות את הסיטואציה שתיארת פה עם בשורת ההפסד. מעניין גם לראות מה קורה אחרי הבשורה. איך חניבעל מתמודד עם מות אחיו וההפסד הקרב לרומאים (מעבר לאבל לעצב)? האם הוא יוצא לקרב אבוד אחרון? האם הוא נסוג בחזרה לארצו? מתאבד? בקיצור, מה קורה איתו?

אני מעלה את השאלות האלה רק כדוגמה, לא חייבים לדבר דווקא על הנושאים האלו, אבל אני כן חושב ששווה לכתוב קטע יותר ארוך שכולל כמה סיטואציות ומאפשר לדמות להתפתח ממצב למצב. עכשיו אני זוכר שבסיפור האחרון שפירסמת כאן העירו לך שאתה עובר מהר מדי ממצב למצב וכולל יותר מדי סיטואציות לא מפורטות מספיק, וגם אתה אמרת שהעלילה יצאה קצת משליטתך. אז כנראה צריך למצוא איזה איזון בין השניים - עלילה באורך בינוני שמצד אחד אפשר להשתלט עליה ומצד שני היא מספיקה וממצה את כל מה שרצית לספר.
 
אני דווקא לא מסכים לגבי האורך, בטח לא כעצה כללית. לקטעים נקודתיים כאלה יכול להיות הרבה כוח, ולהוסיף רק בשביל להוסיף יכול לפגוע בהם - פחות זה יותר, לפעמים. במקרה הזה אני לא מרגיש צורך בעוד, אני חושב שהסיפור נותן תחושה טובה של מה שבא לפני כן ומה שבא אחר כך. אני אוהב את זה שהעבר מתואר בדגש על האבדות והתלאות, זה מתחבר טוב לטון של הסיפור, והעתיד מרומז מצוין במשפט הסיום.

מבחינת כתיבה אני חושב שעדיין יש מקום לשיפור פה ושם, אבל אין לי הערות ספציפיות. אתה תשתפר ככל שתכתוב ותתרגל למילים. הדגשת הפאתוס של חניבעל בסוף (מאוד ניאו-קלאסי מצדך :)) קצת מוגזמת לטעמי, אבל אני מניח שזה כבר עניין של טעם אישי.
ועצה קטנה, כדאי להימנע מכל כך הרבה שלישיות נקודות, זה יכול לתת תחושה קצת זולה (וארבע נקודות עדיף לא לעשות אף פעם).
 
חזרה
Top